Идентификация

Номер от ИСУН BG05SFOP001-3.003-0143-C01
Наименование на проекта Подобряване на гаранциите за справедлив процес в съдебната система
Бенефициент 831917492 Фондация "Български адвокати за правата на човека"
Източник на финансиране ЕСФ ==> Добро управление
Дата на сключване на договора/заповедта 15.02.2021
Дата на стартиране 15.02.2021
Дата на приключване 15.08.2022
Статус на изпълнение на договора/заповедта за БФП Прекратен (към дата на прекратяване)
Местонахождение
  • България

Описание

Кратко описание на проекта
Проектът има за цел подобряване капацитета на съдилищата за прилагане на стандартите на ЕКПЧ и гарантиране на справедлив процес в защита на гражданите.

Чрез анализ на осъдителните решения на ЕСПЧ с/у България, установяващи системен проблем във връзка с гаранциите за справедлив процес, ще бъдат формулирани препоръки и предложения за законодателни изменения.

Проучване сред магистрати, адвокати и представители на граждански организации ще очертае пречките и затрудненията за прякото прилагане на ЕКПЧ на национално ниво, както и нуждите на магистратите в тази насока.

С цел повишаване на капацитета за пряко прилагане на стандартите на ЕКПЧ, ще бъде създадена специализираната база данни с актове на национални юрисдикции с пряко позоваване на ЕКПЧ.

За да се гарантира устойчивост, ще бъде изготвен Наръчник за обучение на младши съдии по прилагане на стандартите на ЕКПЧ.

Проектът е насочен към всички заинтересовани страни в процеса. Основните целеви групи са представители на съдебната власт и граждански организации, работещи в областта на правата на човека. Допълнителните целеви групи обхващат граждани и широката общественост.

Предложените дейности са в съответствие с цел 2. „Отправяне на предложения за подобрения в съдебната система“ и в изпълнение на стратегическа цел 5 от Актуализираната стратегия за продължаване на реформата в съдебната система, специфична цел 1 и 3.

Очакваните резултати са: изготвени препоръки за повишаване на гаранциите за справедлив процес; идентифициране на пречките при прилагането на ЕКПЧ на национално ниво и нуждите на целевата група във връзка с това; специализирана база данни в помощ на съдиите и адвокатите при работа с нарушения на правата на човека; повишаване на осведомеността на младшите магистрати за приложението на ЕКПЧ.

Дейностите по проекта ще бъдат популяризирани чрез провеждането на 2 пресконференции и 1 заключителна конференция, както и публикации в електронни и печатни медии.
Дейности
  • Дейност: Анализи на решенията на ЕСПЧ срещу България във връзка с чл. 6 ЕКПЧ за гарантиране правото на гражданите на справедлив съдебен процес: Правото на справедлив процес заема първостепенно място в Конвенцията – както заради важността на включеното право, така и заради големия обем от случаи, в които се прилага. To включва множество аспекти, от правото на достъп до съд, равенство на страните, разглеждане и решаване на делото в разумен срок от безпристрастен и независим съд и т.н., които са от ключово значение за защита на правата на гражданите. В редица свои осъдителни решения срещу България във връзка с чл. 6 ЕКПЧ (право на справедлив съдебен процес) ЕСПЧ установява повтарящи се нарушения в резултат на системни проблеми на българското законодателство и/или съдебна практика. Дейността включва изготвяне на два анализа на висящите (неизпълнени) решения на ЕСПЧ, по които е установено нарушение на член 6 ЕКПЧ във връзка със системни проблеми в българското законодателство и/или съдебна практика. В първия анализ ще бъдат анализирани решения, касаещи наказателноправните аспекти на чл. 6 ЕКПЧ, а в другия тези, касаещи гражданскоправните аспекти, по смисъла на Конвенцията. Въз основа на двата анализа ще бъдат формулирани препоръки и предложения за подобряване на гаранциите за справедлив процес в българското законодателство и съдебна практика. Окончателните препоръки и предложения за законодателни предложения ще бъдат предоставени на компетентните институции и всички заинтересовани страни, вкл. изпълнителната и законодателните власти. Така формулираните препоръки и предложения ще допринесат за информирани законодателни решения за повишаване на гаранциите за справедлив процес в страната и в дългосрочен план ще спомогнат за намаляване нарушенията на правата на човека в България. Тъй като наказателноправният аспект включва по-голям обем решения, за анализа им ще са необходими 3-ма експерти анализатори "Юристи" (вкл. магистрати) с над 5-годишен юридически опит в областта на наказателното право, а за гражданскоправния аспект 2-ма експерти анализатори "Юристи" (вкл. магистрати) с над 5-годишен юридически опит в областта на гражданското право. Тези експерти ще анализират висящите (неизпълнени) решения на ЕСПЧ, по които е установено нарушение на член 6 ЕКПЧ във връзка със системни проблеми в българското законодателство и/или съдебна практика. За да се изпълни дейността ще е необходим и 1 експерт "Юрист" - координатор на двата екипа анализатори, който ще извърши и редакция на двата анализа. Въз основа на резултатите от направения анализ екипът от експерти ще изготви конкретни препоръки и предложения за промени в законодателството и практиката. Преди предоставянето на окончателните препоръки на заинтересованите страни те ще бъдат обсъдени на уъркшоп с Мрежата от магистрати референти. След това анализите и препоръките ще бъдат представени и обсъдени на нарочна конференция с представители на законодателната, изпълнителната и съдебната власт, на граждански и професионални организации. В допълнение, препоръките и предложенията ще бъдат изпратени на съдебната, изпълнителната и законодателната власт в писмен вид (визираме ВСС, Министерство на правосъдието, Министерски съвет, Правна комисия на НС и др.). Дейността пряко кореспондира с изпълнението на основаната цел на проекта и специфична цел 1, както и допринася за постигането на цел 2. „Отправяне на предложения за подобрения в съдебната система“ на настоящата процедура., Договорена стойност: 16 128.00 , Отчетена стойност: 0.00
  • Дейност: Проучване за прякото прилагане на стандартите на ЕКПЧ на национално ниво: Целта на проучването е да се събере първична информация от всички заинтересовани страни за прякото прилагане на стандартите на ЕКПЧ на национално ниво. То ще има за цел: - Да идентифицира проблемите и трудностите, които срещат магистратите във връзка с прякото прилагане на стандартите на ЕКПЧ на национално ниво; - Да установи потребностите и дефицитите, свързани с уменията на магистратите да намират и ползват наличната информация, достъпа им до периодични обучения, наличието/липсата на професионални форуми по тази тема. Обект на изследването ще бъдат всички заинтересовани страни: магистрати, адвокати, представители на гражданския сектор. Проучването ще обхване и обучаваните в Регистратурата на ЕСПЧ съдии, които ще дадат външната гледна точка за дефицитите при прилагането на стандартите на ЕКПЧ на национално ниво. Досега не е провеждано подобно емпирично проучване, което да събере информация директно от всички заинтересовани страни и което да е насочено към предлагането на конкретни практически решения за преодоляване на проблемите, свързани с прилагането на ЕКПЧ в България. Въз основа на събраната информация ще бъде изготвен анализ на причините за затрудненията при прилагането на стандартите на ЕКПЧ на национално ниво и ще бъдат изготвени препоръки за преодоляването им с оглед повишаване на компетентността на магистратите за прилагане на стандартите на ЕКПЧ. Проучването ще се проведе от двама социолога с методологически и практически изследователски опит в подобни проекти не по-малко от 5 години. Те ще бъдат подпомогнати от юрист с опит не по-малък от 5 години, който ще изготви анализа на трудностите при прилагане на ЕКПЧ и ще формулира препоръките. Дейността пряко кореспондира с изпълнението на основаната цел на проекта и специфична цел 2, както и допринася за постигането на цел 2. „Отправяне на предложения за подобрения в съдебната система“ на настоящата процедура., Договорена стойност: 16 128.00 , Отчетена стойност: 0.00
  • Дейност: Специализирана електронна база данни с национални съдебни актове с пряко позоваване на ЕКПЧ за подпомагане работата на участниците в съдебното производство: Към момента магистрати, юристи и граждани ползват съществуващи правно информационни системи (бази данни с нормативни актове и съдебна практика), повечето от които са платени. По правило в тези правно информационни системи се публикуват всички видове нормативни актове и препратки към съдебната практика по различни разпоредби, която обаче не винаги е пълна, а в областта на международните актове, и в частност Конвенцията, е и доста ограничена. Основната причина е, че макар и публични, съдебните актове не са общо достъпни. На второ място до този момент не е правен нарочен подбор на съдебни актове, където съдът прилага пряко Конвенцията. Предимството на предлаганата специализирана електронна база данни е, че съдебната практика ще бъде предоставена от съдиите, постановили акта и ще бъда анотирана от експерт-юрист, работещ в областта на правата на човека. Предвижда се създаването на специализирана общодостъпна електронна база данни с актове на българските съдилища, позоваващи се на Конвенцията. Съдебните актове ще бъдат анотирани от експерт юрист. Базата данни ще стартира със събирането на вече постановени съдебни решения с директно позоваване на Конвенцията и „наливането“ им в платформата. В хода на проекта специализираната база данни ще се промотира, като се приканят всички магистрати да изпращат на единен имейл адрес съдебни решения с пряко позоваване на Конвенцията. Дейността ще се изпълни от 2-ма експерти избрани от БАПЧ и 2-ма експерти избрани от ССБ, а именно: 1.1 софтуерен инженер, който ще напише кода за функционалностите на базата данни и да изгради нейния интерфейст (БАПЧ); 2.1 изследовател юрист, който да идентифицира в съществуващите публично достъпни бази данни (сайтове на съдилища в България и други бази данни) съдебни решения на национални юрисдикции с директно позоваване на Конвенцията; 3.1 юрист, който ще изготвя анотациите на съдебните решения (избран от ССБ), който ще направи кратка анотация към всяко едно от решенияат, които изследователят юрист му изпрати; 4.1 софтуерен администратор база данни (избран от ССБ), който ще отговоря за качването на информацията в базата данни, ще поддържа интерфейса и ще води комуникация с екипа и ще бъде връзката между него и потребителите. Специализираната база данни с актове на национални юрисдикции с пряко позоваване на ЕКПЧ ще подпомогне участниците в съдебното производство в работата им по дела, свързани с нарушения на правата на човека и ще повиши капацитета на съдилищата за прилагане на Конвенцията на национално ниво. В допълнение, специализираната база данни ще спомогне за идентифициране на проблемите в съдебната практика, свързани с прякото прилагане на Конвенцията. Дейността пряко кореспондира с изпълнението на основаната цел на проекта и специфична цел 3, както и допринася за постигането на цел 2. „Отправяне на предложения за подобрения в съдебната система“ на настоящата процедура., Договорена стойност: 27 955.20 , Отчетена стойност: 0.00
  • Дейност: Наръчник за обучение на младши съдии по прилагане на Конвенцията: Съгласно Закона за съдебната власт (чл. 258-258б ЗСВ) Националният институт на правосъдието провежда задължителното първоначално професионално обучение с продължителност 9 месеца на младши съдии и прокурори. Целта на обучението е да изгради компетентни и квалифицирани младши съдии, прокурори и следователи, подготвени да изпълняват професионалните си задължения в органите на съдебната система. След това младите магистрати преминават задължително въвеждащо обучение по смисъла на чл. 249, ал. 1 т. 2 и чл. 259, ал. 1 от ЗСВ, което се провежда през първата година след встъпването им в длъжност. То включва периодично провеждащи се семинари, с продължителност между три и пет дни. Проблемът, който сме идентифицирали е, че до момента нито едно от тези обучения няма ясна насоченост към взаимодействието между националното и международното право и в частност ЕКПЧ. От една страна, при разглеждане на дадена тема, напр. справедлив процес, се акцентира на практиката на ЕСПЧ, без обаче да се прави паралелна връзка с българските институти, където това право намира или може да намери проявление. От друга страна, когато в наръчниците се разглеждат различни теми и институти на българския наказателен и граждански процес, не се правят директни препратки към практика на ЕСПЧ, която е релевантна към тези институти. Пример, който онагледява това е претърсването и изземването, което може да засегне както правото на личен живот, така и правото на собственост. За да разбере как ЕКПЧ подхожда към тези проблеми, националният съдия или прокурор трябва да изследва практика на Съда в Страсбург, която се отнася за правото на личен живот и правото на собственост и да установи кои решения се отнасят за претърсване и изземване. Това, което липсва в наръчниците е систематизиране и структуриране на самата практика на Съда около различните институти на българското процесуално и материално право. Създаването на Наръчник по прилагането на Конвенцията ще стъпи и на резултатите от направеното проучване на пречките пред националните магистрати при прилагане на ЕКПЧ на национално ниво и идентифицираните нужди на магистратите в тази насока. Той ще бъде директен инструмент за подобряване на работата, който ще може да се надгражда и ще осигури устойчивост на резултатите по проекта във времето и подобряване на практиката на съда и съдебната система в България. Наръчникът ще спомогне за повишаване на капацитета на съдиите при прилагане на ЕКПЧ, като дейността пряко кореспондира с изпълнението на основаната цел на проекта и специфична цел 4, както и допринася за постигането на цел 2. „Отправяне на предложения за подобрения в съдебната система“ на настоящата процедура. За изпълнението на дейността ССБ ще назначат 4 броя експерти на граждански договори - 2 броя експерти „Юрист наказателноправен аспект" и 2 броя експерти „Юрист гражданскоправен аспект", един от които и ще редактира окончателния продукт. , Договорена стойност: 11 648.00 , Отчетена стойност: 0.00
  • Дейност: Осигуряване на информация и комуникация по проекта : Информационната и комуникационна кампания има три основни цели: 1.Да покаже съфинансирането от фондовете на ЕС, програма ОПДУ на проекта, като постави емблемата на ЕС, спомене ОПДУ и общото лого за програмен период 2014-2020, като всички събития и материали ще бъдат визуализирани спрямо изискванията. 2.Да популяризира резултатите от проекта сред всички заинтересовани страни. 3.Да популяризира предложенията за промени в съдебната система за гарантиране на справедлив процес Информационната и комуникационна кампания е насочена към повишаване на информираността за проблемите и решенията в съдебната система и в частност гарантирането на справедлив процес, както на представителите на съдебната власт, така и на гражданските и професионалните организации и медиите. Кампанията ще протече на три етапа – информиране, включване и ангажиране в процеса на експерти за отправяне на предложения за подобрения в съдебната система за гарантиране на справедлив процес и популяризиране на резултатите от проекта. В първия етап в уебстраниците на БАПЧ и на партньора по проекта – Съюз на съдиите в България ще бъде публикувана информация с кратко описание на проекта, заложените цели и желаните резултати, като те ще бъдат визуализирани спрямо правилата за информация и комуникация на Единния наръчник 2014-2020. В началото на проекта ще бъде дадена пресконференция от кандидата и партньора по проекта, на която ще бъде представен екипа и целите на проекта, като пресконференцията ще бъде визуализирана със специален банер. Основен елемент на кампанията е разработването на включване на по-голям брой представители от целевите ни групи в дейностите на проекта и разпространение на резултатите от тях. Периодично на страницата на БАПЧ и ССБ ще се качват новини за етапите на изпълнение на проекта и резултатите от всяка дейност. Ще се използват различните социални медии за разпространение. Ще бъдат проведени четири кръгли маси – с представители на съдебната система и представители на гражданските организации, на които ще бъдат представени анализите на експертите, проучванията на социолозите, наръчника за обучаване на младши съдии и базата данни, като участниците ще имат възможност в работен режим да ги обсъдят и да консултират. По този начин и двете ни целеви групи ще могат пряко да участват в създаването на предложения за подобряване на съдебната система и гарантирането на справедлив процес. На кръглите маси ще бъдат поставени промоционални материали – блоклистове и химикалки, визуализирани спрямо изискванията. Финалният етап е заключителна пресконференция за отчитане на резултатите от проекта пред широката общественост., Договорена стойност: 0.00 , Отчетена стойност: 0.00

Участващи организации

Партньори
  • Партньор: СЪЮЗ НА СЪДИИТЕ В БЪЛГАРИЯ , Договорена стойност по проекта*: 23 843.20 , Отчетена стойност: 0.00
Изпълнители Няма
Подизпълнители Няма
Членове на обединение Няма

Забележки:

* Договорената стойност по проекта може да е по-ниска от отчетената поради някоя от следните причини:

  • За физически лица договорената стойност не включва разходите за сметка на работодателя, които са допустим разход и се отчитат по проекта
  • Бенефициентът е отчел разход само с фактура без да е сключен договор с избрания изпълнител
  • Бенефициентът е отчел повторно разходи към УО

** Колоната представя размерът на заявените от бенефициента разходи

Индикатори

Индикатор 1 брой проекти, изцяло или частично изпълнени от социални партньори или неправителствени организации, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 1.00 , Достигната стойност: 0.00
Индикатор 2 Подкрепени анализи, проучвания, изследвания, методики и оценки, свързани с дейността на съдебната система, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 6.00 , Достигната стойност: 0.00

Финансова информация

Обща стойност на проекта 0.00 BGN
БФП 0.00 BGN
Собствено финансиране 0.00 BGN
Общо реално изплатени суми 0.00 BGN
Процент на съфинансиране от ЕС 0.00 %

Финансови корекции

Няма

Забележки:

1 Посочената стойност представлява максималния размер на наложената финансова корекция. В зависимост от изпълнението на съответния договор реалният размер на удържаната финансова корекция може да е на по-ниска стойност.

2 Финансова корекция с нулева обща стойност означава, че същата е отменена вследствие на съдебно решение.

Тръжни процедури

Няма намерени тръжни процедури

Забележки:

Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN