Идентификация

Номер от ИСУН BG05SFOP001-2.025-0079-C01
Наименование на проекта Гражданско участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство за повишаване на лидерските компетентности на училищните директори
Бенефициент 177147494 Сдружение "Образование България 2030"
Източник на финансиране ЕСФ ==> Добро управление
Дата на сключване на договора/заповедта 10.08.2022
Дата на стартиране 10.08.2022
Дата на приключване 18.01.2024
Статус на изпълнение на договора/заповедта за БФП Приключен (към датата на приключване)
Местонахождение
  • България

Описание

Кратко описание на проекта
Основната цел на проектното предложение е: Насърчаване на гражданското участие в разработването, прилагането и мониторинга на политики за развитие на лидерските компетентности на училищните директори 

Специфичните цели са следните:
1 (СЦ 1). Партньорско управление с гражданите и бизнеса
2 (СЦ 2). Открито и отговорно управление 

Проектното предложение предвижда изпълнението на 3 основни дейности:
1. Извършването на проучване „Развитие на лидерските компетентности на училищните директори – ключ към качествено образование“.
2. Създаване на препоръки и застъпничество за подобряване на нормативната уредба, свързана с развитието на лидерските компетентности на училищните директори.
3. Провеждане на заключителна конференция „Ефективно училищно лидерство за качествено образование“ с участието на бизнес, граждански и публичен сектор за последващи дейности
за приложение на резултатите на макро ниво.

Основните целеви групи по проекта са:
1.Структури на държавната администрация, в частност МОН 
2.НПО и структури, представляващи училищните директори 
3.Бизнес 
4.Общественост

С изпълнението на проекта ще се създадат нужните условия за удовлетворяване потребностите от проучване на нуждите от квалификация и подкрепа в областта на управлението на училищните директори за развитие на лидерските им компетентности.

В резултат на изпълнението на проекта ще бъдат идведени препоръки за подобряване на законодателството и политиките, касаещи лидерските умения на училищните директори. Препоръките ще бъдат отправени към отговорните институции. Заинтересованите страни от бизнеса, гражданския и публичния сектор ще бъдат ангажирани в подкрепата на препоръките и предложението на следващи стъпки за промени на нормативната уредба.
Дейности
  • Дейност: Проучване “Развитие на лидерските компетентности на училищните директори - ключ към качествено образование”: Дейността допринася за постигането на специфична цел 1 на проектното предложение: "Партньорско управление с гражданите и бизнеса". Дейността е в основата на постигане на проектната цел, тъй като ще изследва и проучи предизвикателства и възможности пред развитието на лидерския потенциал и компетентности на училищните директори, произтичащи от политиките и нормативната уредба в сферата и по такъв начин допринася за постигане на Цел 1 на процедурата. Същевременно, дейността попада в допустимидейности от Насоките за кандидатстване, т. 13.1 а). Училищните директори са лидерите, които според проучвания на Световната банка и други авторитетни организации са един от ключовите фактори за качествено образование. Тяхната подготовка, подбор и продължаваща подкрепа към работата и професионалното им развитие са в основата на най-важните процеси за проспериращи училища и училищни общности. От приемането на новия Закон за предучилищно и училищно образование през 2016 г. създадената нормативна уредба в тази сфера не е изследвана целенасочено за конкретни предизвикателства и възможности за подобрения, които подкрепят развитието на лидерски компетентности на директорите. Същевременно динамиката и новите предизвикателства налагат фокус именно върху развитие на компетентни училищни лидери, които могат да управляват процеси, хора, средства и промяна и да развиват училищните общности. Към момента по-скоро политиките наблягат на теоретичната подготовка на директорите, познания на нормативната уредба и добри умения на администратори. Кризата, предизвикана от COVID-19 обаче нагледно ни показа, че ролята на директорите е решаваща и техните умения излизат извън диапазона, заложен от нормативната уредба към момента. Нашето проучване ще изследва доколко нормативната уредба и практиката по прилагането ѝ създават нужните условия за училищните директори да развиват лидерски компетентности и какви са нуждите им от квалификация и подкрепа в областта на управлението. В рамките на проучването ще бъдат реализирани следните две поддейности: Поддейност 1. Проучване и анализ на политики и нормативна уредба, чрез : - Кабинетно проучване на политиките и нормативната уредба, свързана с подбора, подготовката, подкрепата и развитието на компетентности на училищните директори, както и възможностите за развитие на ефективно лидерство чрез продължаваща квалификация - Анализ на възможностите, обученията и наличните инструменти за подкрепа на училищните директори за развитие на ключови лидерски компетентности. Фокус ще бъде поставен върху предлаганите обучения в Информационния регистър на одобрените програми за повишаване на квалификацията на педагогическите специалисти, както и Национална програма “Квалификация” и други съществуващи инструменти и политики Поддейност 2. Теренно проучване на потребностите на училищните директори в държавни и общински училища от квалификация по темата и изследване на случай (Case Study), което да покаже как на практика се реализира „веригата“ на управление в едно училище. Изследването ще послужи за извеждане на препоръки към взимащите политически решения и за иницииране на обществен дебат за промени на нормативната уредба. В допълнение, към резултатите от теренното проучване ще бъдат интегрирани анализа, заключенията и изводите от Поддейност 1, които ще бъдат представени в един общ доклад под формата на онлайн и печатно издание. То ще бъде разпространено сред представителите на целевите групи по проекта и по-специално сред директорите на училища и ще бъде публикувано на страницата на партньорите по проекта и представено по време на заключителната конференция. Целевите групи, към които е насочена дейността са: Структури на държавната администрация, НПО и бизнес, тъй като тези целеви групи имат нужда от целенасочено проучване по темата, чрез което да се идентифицират пропуските и предизвикателствата. Това ще даде основа за конкретни препоръки към политики, които заинтересованите страни ще изготвят в диалог., Договорена стойност: 34 440.00 , Отчетена стойност: 34 440.00
  • Дейност: Създаване на препоръки и застъпничество за подобряване на нормативната уредба, свързана с развитието на лидерските компетентности на училищните директори: Настоящата дейност допринася за постигането на СЦ2 на проектното предложение "Открито и отговорно управление", тъй като ще предложи механизми и добри практики за подобряване на политиките, свързани с приложението на нормативна уредба по отношение на развитието на лидерските компетентности на училищните директори и политиките за подготовка, подбор и подкрепа на директорите чрез съвместни действия между граждански, публичен и частен сектор. Съответно, изпълнението на дейността допринася за постигане на Цел 2 на процедурата.Същевременно, дейността попада в допустимидейности от Насоките за кандидатстване, т. 13.1 в). Дейността предвижда взаимодействие между заинтересованите страни в работни групи по обсъждане и изготвяне на предложения и становища към Министерство на образованието и науката и ресорните дирекции. Целта на дейността е да се инициира диалог по темата, който да даде резултат по предложенията, формирани на база на нуждите, резултатите от проучването, идентифицираните проблеми и предложени решения. Целта на препоръките е те да адресират конкретни промени в нормативната уредба и да ангажират заинтересованите страни в диалог за тяхното приложение. Дейността предвижда създаване на препоръки и застъпничество за промени в нормативната уредба, уреждаща подбора, подготовката, подкрепата и отговорностите на училищните директори и развитието на лидерските им компетентности. Препоръките ще бъдат идентифицирани на основата на проведеното проучване в Дейност 1, следователно ще бъдат доказателствено базирани на анализираните факти. Препоръките и самото проучване ще бъдат в основата на последващите дейности в рамките на проекта. За целта, ще бъде сформирана работна група от представители на заинтересованите страни (граждански организации, публични институции, бизнеса, училищните директори, училищните общности) - за формулиране на основните точки от съдържанието на становища с препоръки, изведени на база на резултатите от Дейност 1 и адресирани към отговорната институция - МОН, както и за разработване на компетентностен модел в подкрепа на препоръките. Съответно, планира се провеждането на 3 срещи на работната група и формулирането на 2 основни препоръки към МОН, както и ще бъдат проведени работни срещи с ресорните експерти и политически отговорни лица по препоръките за промяна в политиките. Целева група, към която е насочена дейността: Структури на държавната администрация и по-специално - МОН и ресорните дирекции. Чрез изпълнението на дейността ще бъдат преодоляни описаните проблеми и нужди на целевата група, тъй като те ще получат конкретни механизми, изведени на база проучването и формулирани от страна на гражданските организации. Механизмите ще бъдат конкретно насочени към разрешаването на идентифициран в проучването проблем и базирани на нуждите на целевите групи. Това гарантира, че формулираните предложения водят до доказателствено базирани политики., Договорена стойност: 14 968.80 , Отчетена стойност: 14 968.80
  • Дейност: Конференция „Ефективно училищно лидерство за качествено образование“: Дейността допринася за постигането на СЦ1 на проектното предложение: "Партньорско управление с гражданите и бизнеса", като активно ангажира заинтересованите страни в диалог и взаимодействие за подобряване на средата за развитие на лидерски компетентности на директорите и последващи съвместни действия по приложение на препоръки и решения за преодоляване на настоящите предизвикателства. Съответно, дейността има пряко отношение към постигане на Цел 1 на процедурата. Същевременно, дейността попада в допустимидейности от Насоките за кандидатстване, т. 13.1 д). Дейността предвижда провеждане на събитие - конференция, на което ще бъдат представени резултатите от проекта и дискутирани със заинтересованите страни. Конференцията е заключително събитие по проекта, което ще ангажира заинтересованите страни с резултатите от проекта, приложение на препоръките и следващи стъпки като постави акцент върху лидерската роля на училищния директор и развитие на необходимите компетентности, които ще го подкрепят в развитието на училището и подобряване качеството на образованието. С оглед на пандемията от COVID-19 и новите формати на провеждане на събития, конференцията ще се проведе в хибриден формат - присъствено и с живо онлайн излъчване. Физическото провеждане ще е в гр. София в рамките на един ден. Предвиждаме минимум 20 присъстващи участници на живо. Онлайн излъчването ще е достъпно за аудитория от цялата страна - минимум 30 участници. Събитието ще включи: - Представяне на резултати от проекта - лектор (key note speaker), който ще представи темата за ролята на училищния директор като лидер и мениджър - Панелна дискусия със заинтересовани страни - Дискусия между заинтересованите страни за приложение на препоръките, мултиплициране на резултатите и следващи съвместни действия. По време на събитието ще разпространяваме активно и продуктите от дейностите - доклад, компетентностен модел и др. Целеви групи, към които е насочена дейността: - Структури на държавната администрация – МОН и РУО - НПО – експертни и граждански организации - Бизнес – отговорни компании с ангажимент към образованието и доставчици на квалификационни обучения за директори - Общественост – образователни експерти, родители, учители, директори Събитието цели да представи резултатите от проекта и да провокира конструктивен диалог между заинтересованите страни, пряко ангажирани с темата, които да обсъдят добри практики за взаимодействие и актуализиране на нормативната уредба по темата. Това адресира и значима част от идентифицираните потребности на целевите групи и създава предпоставки за продължаване на диалога по темата., Договорена стойност: 5 400.00 , Отчетена стойност: 5 400.00

Участващи организации

Партньори
  • Партньор: Сдружение за младежка култура и съвременни изкуства "РАДАР", Договорена стойност по проекта*: 0.00 , Отчетена стойност: 13 219.20
Изпълнители
  • Изпълнител: ЦЕНТРАЛ 52 ЕООД, Договорена стойност по проекта*: 744.00 , Отчетена стойност**: 744.00
  • Изпълнител: Стефан, Договорена стойност по проекта*: 22 200.00 , Отчетена стойност**: 0.00
  • Изпълнител: Три Фондация, Договорена стойност по проекта*: 4 656.00 , Отчетена стойност**: 4 656.00
  • Изпълнител: Сия, Договорена стойност по проекта*: 12 240.00 , Отчетена стойност**: 0.00
Подизпълнители Няма
Членове на обединение Няма

Забележки:

* Договорената стойност по проекта може да е по-ниска от отчетената поради някоя от следните причини:

  • За физически лица договорената стойност не включва разходите за сметка на работодателя, които са допустим разход и се отчитат по проекта
  • Бенефициентът е отчел разход само с фактура без да е сключен договор с избрания изпълнител
  • Бенефициентът е отчел повторно разходи към УО

** Колоната представя размерът на заявените от бенефициента разходи

Индикатори

Индикатор 1 Брой проведени информационни кампании, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 1.00 , Достигната стойност: 1.00
Индикатор 2 Отправени препоръки от НПО и мрежи от НПО към процеса на формиране, осъществяване и мониторинг на политики, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 2.00 , Достигната стойност: 2.00
Индикатор 3 брой проекти, изцяло или частично изпълнени от социални партньори или неправителствени организации, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 1.00 , Достигната стойност: 1.00
Индикатор 4 Подкрепени анализи, проучвания, изследвания, методики, одити и оценки за администрацията, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 1.00 , Достигната стойност: 1.00

Финансова информация

Обща стойност на проекта 59 193.50 BGN
БФП 59 193.50 BGN
Собствено финансиране 0.00 BGN
Общо реално изплатени суми 59 193.50 BGN
Процент на съфинансиране от ЕС 85.00 %

Финансови корекции

Няма

Забележки:

1 Посочената стойност представлява максималния размер на наложената финансова корекция. В зависимост от изпълнението на съответния договор реалният размер на удържаната финансова корекция може да е на по-ниска стойност.

2 Финансова корекция с нулева обща стойност означава, че същата е отменена вследствие на съдебно решение.

Тръжни процедури

Процедура 1 Предмет на предвидената процедура: Организиране и провеждане на конференция „Ефективно училищно лидерство за качествено образование“, Прогнозна стойност: 3 880.00
  • Обособена позиция 1: Организиране и провеждане на конференция „Ефективно училищно лидерство за качествено образование“
    Изпълнител: Три Фондация
    Обща стойност на договора, финансирана по проекта: 4 656.00
Процедура 2 Предмет на предвидената процедура: Подготовка на кафе-пауза за Конференция "Ефективно училищно лидерство за качествено образование", Прогнозна стойност: 682.57
  • Обособена позиция 1: Подготовка на кафе-пауза за Конференция "Ефективно училищно лидерство за качествено образование"
    Изпълнител: ЦЕНТРАЛ 52 ЕООД
    Обща стойност на договора, финансирана по проекта: 744.00
Процедура 3 Предмет на предвидената процедура: Проучване и анализ на политики и нормативна уредба, Прогнозна стойност: 12 240.00
  • Обособена позиция 1: Проучване и анализ на политики и нормативна уредба
    Изпълнител: Сия
    Обща стойност на договора, финансирана по проекта: 12 240.00
Процедура 4 Предмет на предвидената процедура: Теренно проучване на потребностите на училищните директори в държавни и общински училища от квалификация по темата и изследване на случай (Case Study), Прогнозна стойност: 22 200.00
  • Обособена позиция 1: Теренно проучване на потребностите на училищните директори в държавни и общински училища от квалификация по темата и изследване на случай (Case Study)
    Изпълнител: Стефан
    Обща стойност на договора, финансирана по проекта: 22 200.00

Забележки:

Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN