Идентификация

Номер от ИСУН BG05SFOP001-2.025-0227-C03
Наименование на проекта Актуализиране на механизма за разпределяне на читалищната субсидия в област Видин - гаранция за прозрачно управление в името на местните общности
Бенефициент 176263357 Сдружение "Видински фонд "Читалища"
Източник на финансиране ЕСФ ==> Добро управление
Дата на сключване на договора/заповедта 12.08.2022
Дата на стартиране 12.08.2022
Дата на приключване 05.06.2024
Статус на изпълнение на договора/заповедта за БФП Приключен (към датата на приключване)
Местонахождение
  • България, Северна и югоизточна България (BG3), Северозападен (BG31), Видин (BG311)

Описание

Кратко описание на проекта
Една от най-сериозните перспективи за устойчиво развитие на Видинския регион е свързана с развитието на културата. Регионът притежава уникално материално и нематериално културно наследство, като една от основните роли за опазване и трансмисия на последното, имат читалищата. На територията на област Видин функционират 81 читалища, като над 95% от тях са единствените културни, образователни и информационни центрове в населените си места. Основната цел на настоящото предложение е да се отправят препоръки за въвеждане на прозрачни и обективни  критерии при разпределяне на финансовите средства за читалищна дейност в общините на територията на област Видин и за повишаване на гражданското участие в процеса на мониторинг и оценка на дейността на читалищата. 
В рамките на проекта ще бъдат осъществени проучвания  и ще бъде изготвен анализ и препоръки, свързани с механизма за разпределение на читалищната субсидия в общините на територията на област Видин и критериите, включени в него. Проучванията и разработването на препоръки, ще бъде реализирано съвместно с нашите партньори от Регионална библиотека "Михалаки Георгиев". Ще бъде организиран дискусионен форум с участието на заинтересованите страни, на който ще бъдат обсъдени резултатите от проучванията, изготвените анализи, както и формулираните от експертите препоръки.  След форума ще бъдат организирани 11 информационни срещи (по една във всеки общински център), на които препоръките ще бъдат актуализирани при необходимост с оглед конкретните специфики на всяка община и ще бъдат мотивирани участниците да се придържат максимално към тях. Едновременно с информационните срещи ще бъдат организирани и кампании, насочени към повишаване активността на гражданите за участие в мониторинга и оценката на  работата читалищата, като гаранция за тяхната активна и съобразена с нуждите на местните общности дейност.
Дейности
  • Дейност: Проучване и анализ на механизма за разпределението на читалищната субсидия в общините на територията на област Видин: Дейността е в обхвата от допустими дейности по буква „а“ съгласно Насоките за кандидатстване и има за цел след обстойно проучване да представи анализ на начинът по който се разпределя читалищната субсидия в общините от област Видин. Нейното реализиране ще допринесе за постигане на Специфична цел 1 и Специфична цел 2 на настоящото проектно предложение. На територията на област Видин функционират 81 читалища, като в повечето населени места, те са единствените културно - образователни и информационни центрове. Ние сме убедени, че ролята на читалището е ключова за развитието на местните общности, особено когато става дума за по-малките населени места. Въпреки множеството предизвикателства в последните години, читалищата в България и до днес остават над 3600, като реално са една от най-големите мрежи, които съществуват в България и чието съществуване се поддържа от държавата. Съгласно Закона за народните читалища, всяка година в разходната част на бюджетите на Общините, се предвиждат средства под формата на субсидии за развитие на читалищната дейност. Предложенията и разпределението на предвидените средства за читалищна дейност се извършва от Комисия, назначена със Заповед на кмета на Общината и съставена от представител на съответната Община и на всяко читалище, съгласно чл. 23 /1/ от Закона за народните читалища. Министерството на културата е публикувало Механизъм, съдържащ седем основни показателя, характеризиращи основните цели на съществуването на читалищата и които следва да се имат предвид при разпределението на средствата: 1. Брой на жителите в населеното място или района, обслужван от читалището. 2. Брой регистрирани читалищни членове. 3. Дейност 4. Материална база: 5. Субсидирана численост на персонала. 6. Общ бюджет на читалището за предходната година. 7. Управленческа инициатива при стопанисване на читалищната собственост и набиране на собствени приходи. Няма анализ до каква степен тези показатели са ефективни и обективни, нито до каква степен се прилагат при работата на Комисиите, цитирани по-горе. Факт е, че в Министерството на културата ежегодно постъпват редица жалби, свързани с разпределението на годишната читалищна субсидия в различни общини. След реализирането на тази дейност, такъв анализ ще бъде разработен за 11 общини на територията на област Видин. В рамките на тази дейност ще бъде проучени опитът и добрите практики по отношение процеса на разпределяне на читалищната субсидия, както и възможностите за гражданско участие в него. На база набраната информация и изготвеният анализ, експертите ще разработят препоръки за подобряване на механизма за разпределяне на субсидията за читалищни дейности по общини. Дейността е насочена към участниците в Комисиите, съгласно чл. 23 /1/ от Закона за народните читалища, а именно представители на общини (обикновено експерти, отговарящи за култура или с др. хуманитарен профил и представители на читалищата- секретар или председател). Въз основа на анализа те ще имат възможност да се включат в процеса на разпределение на субсидията много по-подготвени и аргументирани, водени от конкретни и измерими показатели и примери. , Договорена стойност: 17 500.00 , Отчетена стойност: 17 499.02
  • Дейност: Организиране и провеждане на Дискусионен форум и отправяне на препоръки към общинските администрации и читалищата в област Видин: Дейността е в обхвата от допустими дейности по буква „а“ съгласно Насоките за кандидатстване и има за цел разработи окончателен вариант на препоръките, свързани с механизма за разпределяне на финансовата субсидия за читалищна дейност и създаване на възможности за активното участие на гражданите в този процес на разпределяне на публични финанси. Нейното реализиране ще допринесе за постигане на Специфична цел 1 и Специфична цел 2 на настоящото проектно предложение. Дискусионният форум, който предвиждаме да организираме ще даде възможност на читалищните работници и на експертите от общинските администрации да се запознаят от близо с резултатите от проучването и идентифицираните добри практики, както и с изготвените по проекта анализи и препоръки. Предвиждаме във форума да се включат по двама представители на всяка от 11 общински администрации, както и по двама читалищни представители от община. За участие ще бъдат поканени и представители на граждански организации, имащи опит в сферата, както и представители на Министерството на културата. Общо предвиждаме 60 участника. Основната цел на форума ще бъде да представи пред заинтересованите страни изготвените анализи и препоръки за обективизиране на критериите за разпределение на читалищната субсидия, както и на възможностите за включването на гражданите в този процес. Програмата за форума ще бъде разработена от експертите и екипа по проекта, като с оглед характера на събитието и големият брой участници ще бъдат наети трима модератори, имащи достатъчно опит във воденето на подобни събития. Дейността е насочена отново към двете основни целеви групи по проекта - експертите от общинска администрация- представители на общините в Комисиите по чл. 23 /1/ от Закона за народните читалища (обикновено експерти, отговарящи за култура или с др. хуманитарен профил) и представители на читалищата- секретар или председател. Смисълът на форума ще бъде да се обсъдят и приемат от всички страни създадените препоръки, което е важно за тяхното прилагане на практика. По този начин целевите групи като участващи в този процес ще бъдат не само по-подготвени, но ще имат някаква „собственост“ върху крайния продукт. Те ще могат да дискутират, критикуват слабости и предлагат нови, по-добри решения, които да усъвършенстват Препоръките, така те да отговорят в по-добра степен на нуждите и реалните предизвикателства., Договорена стойност: 20 705.60 , Отчетена стойност: 17 074.20
  • Дейност: Заключителни информационни кампании: Дейността, включва в обхвата си допустими дейности по буква "а" и по буква „д“ съгласно Насоките за кандидатстване и има за цел разработи окончателен вариант на препоръките, свързани с механизма за разпределяне на финансовата субсидия за читалищна дейност и създаване на възможности за активното участие на гражданите в този процес на разпределяне на публични финанси, както и да повиши информираността на гражданите за това как могат да осъществяват граждански мониторинг на дейността на местните читалища. Нейното реализиране ще допринесе за постигане на Специфична цел 2 и Специфична цел 3 на настоящото проектно предложение. В рамките на последните три месеца от реализирането на проекта ще бъдат организирани 11 информационни срещи- по една във всяка от 11 общини в област Видин. На тези срещи за участие ще бъдат поканени потенциалните участници в Комисиите съгласно чл. 23 /1/ от Закона за народните читалища - представители на общинска администрация и представители на читалищата в съответната община. В рамките на тези срещи ще бъдат обсъдени изготвените препоръки, ще бъдат актуализирани при необходимост с оглед конкретните специфики на всяка община и ще бъдат мотивирани участниците да се придържат максимално към тях при разпределяне на финансовите средства за читалищна дейност. Веднага след протичане на срещите, в рамките на същия ден ще бъдат организирани и информационни кампании, насочени към повишаване активността на гражданите за участие в мониторинга и оценката на работата читалищата, като гаранция за тяхната активна и съобразена с нуждите на местните общности дейност. Тези кампании ще дадат възможност на всички, които се интересуват да получат информация какви са механизмите за програмиране на дейността на читалищата и за осигуряване на нужния за тази дейност финансов ресурс. В рамките на тези кампании по подходящ начин ще бъдат представени добри примери за активно гражданско участие в процесите на мониторинг и оценка на дейността на читалищните институции, изведени от проучванията реализирани по Дейност 1., Договорена стойност: 4 245.06 , Отчетена стойност: 3 476.66

Участващи организации

Партньори
  • Партньор: Регионална библиотека "Михалаки Георгиев", Договорена стойност по проекта*: 0.00 , Отчетена стойност: 9 475.18
Изпълнители
  • Изпълнител: АТА-СПА ООД, Договорена стойност по проекта*: 12 925.60 , Отчетена стойност**: 12 925.00
  • Изпълнител: Ани, Договорена стойност по проекта*: 475.20 , Отчетена стойност**: 475.20
  • Изпълнител: Милена, Договорена стойност по проекта*: 475.20 , Отчетена стойност**: 475.20
  • Изпълнител: Ивайло, Договорена стойност по проекта*: 475.20 , Отчетена стойност**: 475.20
  • Изпълнител: ПАНКОВА И СИНОВЕ ЕООД, Договорена стойност по проекта*: 1 400.00 , Отчетена стойност**: 1 400.00
  • Изпълнител: Николай, Договорена стойност по проекта*: 4 386.66 , Отчетена стойност**: 2 659.03
  • Изпълнител: Ралица, Договорена стойност по проекта*: 4 386.66 , Отчетена стойност**: 4 386.65
  • Изпълнител: ЧАРОДЕЙ 13 ЕООД, Договорена стойност по проекта*: 525.60 , Отчетена стойност**: 525.60
  • Изпълнител: Силвана, Договорена стойност по проекта*: 4 386.66 , Отчетена стойност**: 4 386.66
Подизпълнители Няма
Членове на обединение Няма

Забележки:

* Договорената стойност по проекта може да е по-ниска от отчетената поради някоя от следните причини:

  • За физически лица договорената стойност не включва разходите за сметка на работодателя, които са допустим разход и се отчитат по проекта
  • Бенефициентът е отчел разход само с фактура без да е сключен договор с избрания изпълнител
  • Бенефициентът е отчел повторно разходи към УО

** Колоната представя размерът на заявените от бенефициента разходи

Индикатори

Индикатор 1 Брой проведени информационни кампании, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 11.00 , Достигната стойност: 11.00
Индикатор 2 брой проекти, изцяло или частично изпълнени от социални партньори или неправителствени организации, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 1.00 , Достигната стойност: 1.00
Индикатор 3 Подкрепени анализи, проучвания, изследвания, методики, одити и оценки за администрацията, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 1.00 , Достигната стойност: 1.00
Индикатор 4 Отправени препоръки от НПО и мрежи от НПО към процеса на формиране, осъществяване и мониторинг на политики, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 1.00 , Достигната стойност: 1.00

Финансова информация

Обща стойност на проекта 38 222.11 BGN
БФП 38 222.11 BGN
Собствено финансиране 0.00 BGN
Общо реално изплатени суми 38 222.11 BGN
Процент на съфинансиране от ЕС 85.00 %

Финансови корекции

Няма

Забележки:

1 Посочената стойност представлява максималния размер на наложената финансова корекция. В зависимост от изпълнението на съответния договор реалният размер на удържаната финансова корекция може да е на по-ниска стойност.

2 Финансова корекция с нулева обща стойност означава, че същата е отменена вследствие на съдебно решение.

Тръжни процедури

Няма намерени тръжни процедури

Забележки:

Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN