Идентификация

Номер от ИСУН BG05SFOP001-2.025-0117-C01
Наименование на проекта Граждански мониторинг и взаимодействие за оптимизиране ефективността на местната администрация чрез прозрачни, отговорни и публично достъпни действия
Бенефициент 176962268 ФОНДАЦИЯ ПРАВЕН ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ ИНСТИТУТ НИОП
Източник на финансиране ЕСФ ==> Добро управление
Дата на сключване на договора/заповедта 22.08.2022
Дата на стартиране 22.08.2022
Дата на приключване 21.12.2023
Статус на изпълнение на договора/заповедта за БФП Приключен (към датата на приключване)
Местонахождение
  • България, Северна и югоизточна България (BG3), Северозападен (BG31), Монтана (BG312), Чипровци

Описание

Кратко описание на проекта
Настоящият проект е насочен към изпълнението на мерки за насърчаване на гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство в България и постигането на открито и отговорно управление чрез насърчаване на електронната демокрация. В ерата на информационните технологии овластяването на гражданското общество и упражняването на гражданските права, включително на основното политическо право – на вот, не може и не би трябвало да бъде разглеждано единствено в традиционния му вид. ИКТ правят възможно прякото участие в политическия процес между изборите чрез граждански инициативи и референдуми. Чрез ИКТ могат да се повишат достъпността и активността при самите политически избори, а оттам- да се подобри представителността и устойчивостта на демокрацията.
В обхвата на проекта се предвижда да бъдат изпълнени следните дейности:
- Изготвяне на правен анализ, в който да се даде оценка на текущата регулаторна среда, доколко тя е подходяща, какви възможности дава и как да бъде подобрена в посока на въвеждане и насърчаване на повече е - форми за гражданско участие;
- Оценка на нагласите за е- гражданско участие в управлението;
- Ръководство за дигитална трансформация на общинската администрация;
- Създаване на социална платформа за включване на гражданите в мониторинга на политики.
Развитието на компютърните и информационни технологии (ИКТ) в наше време създава огромни възможности за социално включване, за широко отваряне на политическия процес и използване на знанията, мъдростта и таланта на хората за постигане на качествени управленски решения и оттам по-добър живот.
Дейности
  • Дейност: Анализ на условията за насърчаване на e - демокрация на местно ниво: Дейността е пряко обвързана с постигането на: СЦ1, 2, 3 на проекта, СЦ 3 на ПО 2 на ОПДУ. Настоящата дейност е насочена към удовлетворяване на потребностите на всички целеви групи по проектното предложение, тъй като ангажира представителите на гражданите и НПО сектора в мониторинга на политики; проучването на правните условия ще допринесе за ефективното постигане на дигитализация на работата на местните власти, като по този начин се оптимизира работата на общинската администрация чрез използването на съвременните технологии. Е-демокрация представлява гражданско участие в управлението на всички нива, като някои от начините гражданите да изразяват своето мнение са чрез гласуване в Интернет, чрез коментари и обсъждания във форуми. Между управляващи и граждани се използват средствата за електронна комуникация. Административните институции са длъжни да предлагат информация на гражданите чрез комуникационните технологии и така гражданите да формират мнение по управленските въпроси. Е-демокрацията не само дава технологични възможности на гражданите да се включат в управлението, но голяма част от тях, които досега са били пасивно мнозинство, се превръщат в активни граждани, демонстриращи своето мнение на управляващите. В рамките на тази дейност ще бъде изготвен анализ и оценка на правната рамка и практиките за включване на гражданите и гражданските организации в процесите на вземане на решения в контекста на e - демокрацията. В обхвата на анализа ще се изследва какво до момента е уредено на българска почва и как се прилагат способите на електронната демокрация на местно ниво в общ. Чипровци. В анализа ще разглеждат формите на пряка демокрация, предвидени в българското законодателство, като референдума, гражданската инициатива и събранието на населението, както и консултативните форми за участие на граждани и НПО в процесите на вземане на решения, включващи обществените консултации (изразяващи се в изискването да се публикуват проектите на нормативни актове и стратегически документи преди тяхното приемане). Ще бъде акцентирано на възможностите като подаването на предложения, петиции и сигнали от граждани и НПО до общинската администрация и как електронно може да се случва това. Най-общо съдържанието ще включва: 1.Правна рамка – възможностите за демокрация и гражданско участие са заложени в националната нормативна база, включително Конституция на РБ, Закон за нормативните актове, ЗМСМА и още 15 други нормативни актове на национално ниво, но те остават само на хартия. Ще бъде направен анализ на законодателството на национално ниво по повод делегации на закони на местно ниво. Ще бъде анализирана местната нормативна уредба на общ. Чипровци с оглед идентифициране на стратегически документи и нормативни актове, приети по реда на чл. 22 от ЗМСМА, в които могат да бъдат заложени конкретни механизми за увеличаване на демокрацията чрез включване на гражданите и представители на НПО-сектора в процеса на осъществяване на мониторинг на политики. Обследването на нормативната база на общ. Чипровци има за цел да се установи в кой нормативен документ могат да бъдат заложени механизмите за е-демокрация чрез включване на гражданите и НПО-тата в процеса на мониторинг и оценка на действията на администрацията. 2.Въведени технологии – как е-демокрация действа към момента на местно ниво в общ. Чипровци 3.Формулиране на препоръки за оптимизиране на актуалната местна нормативна уредба на общ. Чипровци в посока на въвеждане на повече методи за гражданско участие чрез средства на електронната демокрация., Договорена стойност: 20 790.00 , Отчетена стойност: 14 359.95
  • Дейност: Оценка на нагласите за е- гражданско участие в управлението: Дейността е пряко свързана с постигане на СЦ 1 и СЦ 2, тъй като ще създаде условия за подобряване на диалога между администрацията и обществеността, както и за партньорско и открито управление. Дейността засяга представители на всички целеви групи пряко. През последните години са правени множество проучвания и изследвания, посветени на електронната демокрация и електронното управление. Настоящото проучване ще се различава по това, че ще включва изследване на нагласите сред представители на администрацията в общ. Чипровци и нагласите на младежите, като представители на гражданското общество. Тъй като въвеждането на електронно управление в най-общия случай, представлява двупосочен процес, необходим е и такъв подход. В този смисъл, ще се изследват нагласите, от една страна, на гражданите, а от друга - на служителите в общинската администрация - Чипровци. Ще бъдат разработени два въпросника, които да бъдат разпространени сред целевите групи. Въпросник 1 за администрацията: Основната задача на изследването сред институцията е да установи каква е динамиката в нагласите спрямо въвеждане на технологиите и Интернет като способ за гражданско участие. От друга страна, е необходимо да се изследват нагласите сред представителите на администрацията, тъй като различните нормативно уредени форми за гражданско участие имат различни специфики, според това на какво ниво се прилагат ( напр. референдум (местен и национален)• гражданска инициатива (местна, национална и европейска) • общо събрание на населението (местно, в населени места до 10 000 жители)). Ще бъде изпратена анкета по електронната поща на представители на НПО и местните власти в община Чипровци. Въпросник 2 за гражданите - НПО, младите хора: Актуален проблем в България днес е пасивността на голяма част от младите хора и апатията им към политическите процеси. Според социологически портрет на младите българи една основна причина за това е политическата предубеденост, с която младите се обременяват, вслушвайки се в негативните мнения на по- възрастните от тях. Без сами да се опитат да разберат защо всъщност нещата стоят така и евентуално да променят нещо, те приемат неблагоприятната обстановка за даденост, заклеймяват политиката като нещо мръсно и спират да се интересуват от случващото се. А това от своя страна допълнително задълбочава пропастта между гражданите и политиката, разбира се. Съгласно проучвания на тема интереси сред младите хора, участието в граждански инициативи и активността в политиката се нареждат сред последните им приоритети, с 27% и 24% съответно. Нивото на социална солидарност е ниско, липсва доверие към официалните институции, както и към хората извън семейния кръг. Много от младите изразяват неудовлетвореността си от нивото на демокрацията с неучастие във вота, което циментира статуквото. Друг основен проблем е т.нар. „изтичане на мозъци“ от България, или емиграцията – най-често към западноевропейски държави. Ще бъдат разработени кратки въпросници (2 страници, А4 формат) за проучване на обществените нагласи. Интервютата ще бъдат проведени от експертите, наети по дейността, като ще бъдат интервюирани около 200 граждани. След като бъде събрана информация на база въпросниците, ще се направи анализ на информацията, който ще послужи за ефективна основа за разработване на наръчника по дейност 3. , Договорена стойност: 17 820.00 , Отчетена стойност: 13 097.70
  • Дейност: Ръководство за дигитална трансформация на работата на общинската администрация - Чипровци: Изпълнението на тази дейност е пряко обвързано с постигането на СЦ 1,2,3 и 4, общата цел на проектното предложение, както и СЦ 3 на ПО 2 на ОПДУ. Дейността адресира всички цели на проекта, тъй като насърчава откритото и прозрачно управление в местните политики, чрез ангажиране на гражданското общество, чиито членове са потребители на социалните мрежи. Социалните мрежи предлагат на обществото платформа с постоянно растяща милиардна аудитория. Според проучване на Statista, относно глобалната аудитория на социалните мрежи, и съгласно крайния доклад от него - се предвижда потребителите да достигнат до 3.43 милиарда през 2023г., в сравнение с 2.95-те милиарда официално регистрирани потребители за 2019-та годна. Броят на потребителите на социални мрежи в България се е увеличил с 210 хиляди (+5,1%) за периода 2020-2021 година, а прогнозите си през 2026г. делът на месечно активните потребители да достигне 74,45% от общото население, което би било увеличение с над 12,2% от данните през 2017г. (Statista, 16.08.2021) Предвид изложеното, модерната общинска администрация следва да обърне внимание на средствата, които технологиите предлагат за достигане до населението си и целевите групи по отделни политики. По всичко изглежда, че бъдещето е обвързано със социалните мрежи като платформа за споделяне на опит, добри практики, популяризиране на идеи, управление, реализиране на местни политики и най-вече граждански инициативи. В този смисъл, настоящата дейност адресира подготовката за преход от консервативните начини, днес все още единствени, според актуалната нормативна уредба – към технологичните, бързо утвърждаващи се решения за онлайн комуникация и осъществяване на диалога между властта и гражданско общество. Предвижда се адаптация на съществуващи ръководства за употреба различните социални мрежи, към работата на общинската администрация. Дейността включва изпълнение на няколко задачи: 1. Избор на съдържание: тук ще се използва достъпната информация, свързана с най-популярните социални мрежи facebook (Meta), Instagram и LinkedIn: https://www.facebook.com/gpa/best-practices/local-government https://www.instagram.com/about/legal/terms/ https://www.linkedin.com/legal/l/service-terms 2. Съдържанието на ръководството ще се разработи във основа на основните нормативни разпоредби, адресиращи уведомления до обществото и гражданското участие; 3. Ще се разработи адаптация на указанията за употреба със социалните мрежи за лица, които не са англо-говорящи, за да може липсата на технологични познания или познания по чужд език да не са бариера пред употребата на социалните мрежи. Докладът от провеждането на дейността ще включва и препоръка за търсене на регулярна обратна връзка по важни въпроси от потребителите/гражданите, което да е мярка за задържане на интереса им в следването на новосъздадените страници на съответната администрация. Резултатът е разработен доклад, който да съдържа цялата описана по-горе информация. Той ще се състои от 3 части – всяка, от които ще бъде посветена на една от трите идентифицирани като най-използвани социални мрежи. Наетите експерти по дейността ще помагат през целия период на проекта на представителите на общинската администрация - Чипровци, за пълното усвояване на ръководството, за да могат служителите на общината да се запознаят с него и да внедрят пилотно в работата си направените препоръки. За да могат да достигнат препоръките и до гражданите, ръководството ще бъде качено и на сайта на общ. Чипровци и на партньора - НАПИОУ., Договорена стойност: 7 425.00 , Отчетена стойност: 7 425.00
  • Дейност: Създаване на социални платформи за включване на гражданите в мониторинга на политики: Дейността е пряко свързана с постигане на СЦ 4: осигуряване на гражданско участие в управлението чрез социални платформи за включване на гражданите в мониторинга на политики. Дейността е адресирана към НПО сектора и обществеността, тъй като е свързана с подобряване капацитета и уменията на НПО сектора за насърчаване на активното гражданско участие чрез ИКТ. Социалните платформи за включване на гражданите в мониторинга на политики са съществен елемент за подобряване на средата за гражданско участие в управлението. През годините се наблюдава тенденция за липса на доверие у гражданите и особено у младите към администрацията. От една страна, се наблюдава ниско гражданско участие, липса на вяра, че от гражданите нещо зависи, разочарование от класически форми на гражданска организираност и действия – като членство в организации и партии, протести, бойкоти и т.н. От друга страна, има ясно изразено желание за участие на гражданите в решаване на конкретни проблеми в определени области, свързани с неща, които пряко ги засягат – всекидневни квартални въпроси, здраве – на деца и хора с увреждания, права на децата като цяло, включително образование, потребителско поведение, гарантиране на сигурността и т.н. Изследванията показват поява на автентични граждански инициативи, включващи не много хора, но пък активни, насочени към решаването на конкретен проблем., т.е. поява на граждански групи, малки, но “ударни”, имащи личен интерес от решаване на проблем, който засяга повече хора. Иначе казано, наблюдаваме “размножаване” на граждански групи, които често пъти не са институционализирани, възникват ад-хок по конкретен повод и с конкретни искания. Наблюдава се и поява на активно е-гражданско участие, което не трябва да се пренебрегва и трябва да се върви по посока на институционализиране неговите прояви. Настоящият проект адресира ангажираността на гражданите и младите хора, защото изправя на преден план средства, които за тях са познати и използват в ежедневието си. Удобството и лекотата, с която гражданите използват социални мрежи, web-пощи и смартфони изобщо, може да се използва за реализиране на основните им граждански права и повишаване на гражданското участие в управление. За да бъде ефективно и ефикасно включването на гражданите в мониторинга на политики, подходът трябва да бъде адаптиран спрямо техните нужди и интереси чрез технологичните достижения на съвременния свят. В рамките на настоящата дейност се предвижда създаване на 2 социални платформи на община Чипровци в социалните мрежи за включване на гражданите в мониторинга на политики. Като част от функционалностите на платформите ще бъдат: - възможности за даване на коментари от страна на гражданите по определени общински политики и/или действия, които ще бъдат разпространявани на платформите - възможност за провеждане на анкети за проучване на общественото мнение и нагласи по провежданите политики, както и последващо анализиране на събраните резултати с оглед преформулиране и оптимизиране на местните политики, вземайки се предвид възгледите на гражданите в общината. Ще бъдат изработени лого и правила на социалните платформи, като модераторите ще следят за тяхното спазване, както и ще могат да изключват ("бан"-ват) определени потребители, които не ги спазват. Препратка към социалните платформи ще бъде качена на сайта на общ. Чипровци с оглед популяризирането им и достигането до максимално широк кръг от представители на обществеността и гражданите., Договорена стойност: 9 504.00 , Отчетена стойност: 8 895.15

Участващи организации

Партньори
  • Партньор: Община Чипровци, Договорена стойност по проекта*: 9 943.56 , Отчетена стойност: 8 644.48
  • Партньор: Сдружение "НАЦИОНАЛНА АСОЦИАЦИЯ ПРАВНА ИНИЦИАТИВА ЗА ОТВОРЕНО УПРАВЛЕНИЕ" , Договорена стойност по проекта*: 24 057.00 , Отчетена стойност: 19 662.59
Изпълнители Няма
Подизпълнители Няма
Членове на обединение Няма

Забележки:

* Договорената стойност по проекта може да е по-ниска от отчетената поради някоя от следните причини:

  • За физически лица договорената стойност не включва разходите за сметка на работодателя, които са допустим разход и се отчитат по проекта
  • Бенефициентът е отчел разход само с фактура без да е сключен договор с избрания изпълнител
  • Бенефициентът е отчел повторно разходи към УО

** Колоната представя размерът на заявените от бенефициента разходи

Индикатори

Индикатор 1 Отправени препоръки от НПО и мрежи от НПО към процеса на формиране, осъществяване и мониторинг на политики, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 6.00 , Достигната стойност: 8.00
Индикатор 2 Подкрепени анализи, проучвания, изследвания, методики, одити и оценки за администрацията, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 3.00 , Достигната стойност: 3.00
Индикатор 3 брой проекти, изцяло или частично изпълнени от социални партньори или неправителствени организации, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 1.00 , Достигната стойност: 1.00

Финансова информация

Обща стойност на проекта 47 280.02 BGN
БФП 47 280.02 BGN
Собствено финансиране 0.00 BGN
Общо реално изплатени суми 47 280.02 BGN
Процент на съфинансиране от ЕС 85.00 %

Финансови корекции

Няма

Забележки:

1 Посочената стойност представлява максималния размер на наложената финансова корекция. В зависимост от изпълнението на съответния договор реалният размер на удържаната финансова корекция може да е на по-ниска стойност.

2 Финансова корекция с нулева обща стойност означава, че същата е отменена вследствие на съдебно решение.

Тръжни процедури

Няма намерени тръжни процедури

Забележки:

Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN