Идентификация

Номер от ИСУН BG05SFOP001-2.023-0001-C01
Наименование на проекта Осигуряване на подкрепа на правителството на България/Министерство на енергетиката и осем въглеродно интензивни области (Варна, Хасково, Бургас, Ловеч, Габрово, Търговище, Сливен и Ямбол) в подготовката на териториални планове за справедлив преход за областите
Бенефициент 176789460 Министерство на енергетиката на Република България
Източник на финансиране ЕСФ ==> Добро управление
Дата на сключване на договора/заповедта 12.04.2021
Дата на стартиране 05.02.2021
Дата на приключване 16.11.2022
Статус на изпълнение на договора/заповедта за БФП Приключен (към датата на приключване)
Местонахождение
  • България

Описание

Кратко описание на проекта
Проектното предложение има за цел да осигури подкрепа на Министерство на енергетиката (МЕ) при разработването на териториални планове за справедлив преход (ТПСП) в осем енергийно интензивни региона в България - Хасково, Сливен, Ямбол, Варна, Бургас, Ловеч, Габрово,Търговище, които ще бъдат сред най-силно засегнатите от прехода към неутрална по отношение на климата икономика, поради Европейската зелена сделка. Дейностите, които ще бъдат осъществени от МЕ, с подкрепата на Международната банка за възстановяване и развитие (МБВР) са: определяне на методология, институционални аспекти, комуникации и графика за изготвяне на ТПСП на ниво област; разработване на обосновка за най-засегнатите области, поради въглеродно/интензивна индустрия (не-въглищни области)- Варна, Хасково, Бургас, Ловеч, Габрово, Търговище, осигуряване на препоръки за заинтересованите страни, както и за оценка на ТПСП; провеждане на обществени консултации. Дейности които ще бъдат осъществени от МБВР са: оценка на икономическото, социалното и териториалното въздействие на климатичния преход, подготовка на анализ със засегнатите в процеса на териториална декарбонизация, икономически дейности и промишлените сектори; идентифициране на потребности от развитие за справяне с предизвикателствата на прехода, във връзка с европейските цели за развитие до 2030г. и за постигане на климатична неутралност до 2050г., очаквани цели и резултати; анализ за съгласуваност с други национални, регионални или териториални стратегии и планове; определяне на видовете операции, в рамките на териториалния процес на декарбонизация, очакван принос, анализиране на конкретни за програмата резултати и показатели за прехода. На база на анализите и оценките на МБВР, МЕ ще изготви ТПСП за осемте региона, необходими и за попълване на Приложение II от Регламента за ФСП. Докладите на МБВР ще бъдат приемани от Управляващ комитет с представители на МЕ, заинтересованите ведомства – МРРБ, МТСП, МИ, МОСВ и местни власти.
Дейности
  • Дейност: Предоставяне на подкрепа на МЕ и осем области (Хасково, Сливен, Ямбол, Варна, Бургас, Ловеч, Габрово,Търговище) при разработването на ТПСП със следните поддейности: 1.1.Определяне на методологията, институционалните аспекти, комуникациите и графика за изготвянето на ТПСП на ниво област; 1.2. Оценка на предложения механизъм за управление; 1.3. Оценка на предизвикателствата пред осемте области. : Изпълнението на тази дейност ще допринесе за реализирането на целта на проекта във връзка с осигуряването подкрепа на Министерството на енергетиката и правителството на Р България при разработването на териториални планове за справедлив преход в осем енергийно интензивни региона в България - Хасково, Сливен, Ямбол, Варна, Бургас, Ловеч, Габрово и Търговище, в т.ч. подпомагане на националните органи за формулиране, разработване и прилагане на политики и стратегии за реформи и прилагане на интегриран подход, като се гарантира съгласуваност между целите и средствата в различните сектори. Поддейност 1.1. Определяне на методологията, институционалните аспекти, комуникациите и графика в подкрепа на изготвянето на ТПСП на ниво област - тази поддейност ще определи параметрите за подкрепа на МЕ и осемте области при изготвянето на териториални планове за справедлив преход. Обхватът на поддейност 1.1 включва: 1.1.1 Изготвяне за всяка област (Хасково, Сливен, Ямбол, Варна, Бургас, Ловеч, Габрово и Търговище) на институционална карта на субектите на различни нива, които имат отговорности в процеса на декарбонизация. 1.1.2 Разработване на подробната методология за реализирането на предоставяната подкрепа на МЕ и осемте области при изготвянето на териториални планове за справедлив преход в т.ч., определяне на графика за изпълнението й. 1.1.3 Определяне на изискванията за данните, необходими за схематична оценка на социално-икономическото положение (икономическа структура, включително съдържание на въглерод, динамика на местния пазар на труда, и инвестиционен климат) и за изготвяне на изискванията за данните за поддейности 1.2 и 1.3. 1.1.4 Определяне на условията за комуникация наподкрепата, предоставяна от Световната банка на МЕ и осемте области. Поддейност 1.2. Оценка на предложения механизъм за управление Обхватът на поддейност 1.2 е както следва: 1.2.1 Предоставяне на подкрепа на МЕ при разработването на доказателствена обосновка за най-засегнатите области поради въглеродно/енергийно интензивна индустрия (не-въглищни области) – Варна, Хасково, Бургас, Ловеч, Габрово, Търговище; и осигуряване на препоръки, свързани със заинтересованите страни, които би трябвало да бъдат ангажирани от министерството за подпомагане на подготовката, изпълнението, наблюдението и оценката на териториалните планове за справедлив преход; и 1.2.2 Предоставяне на препоръки за наблюдение и оценка, включително показатели, на способността на плановете за постигане на целите им. Поддейност 1.3. Оценка на предизвикателствата на прехода Обхватътнаподдейност 1.3 ще включва следните елементи, обхващащи всяка от осемте области: 1.3.1 Оценка на икономическото, социалното и териториалното въздействие на прехода към неутрална по отношение на климата икономика. 1.3.2 Нужди и цели за развитие до 2030 г. с оглед постигане на неутралност по отношение на климата до 2050 г. и анализ за съгласуваност с други национални, регионални или териториални стратегии и планове. 1.3.3 Определяне на видовете предвидени операции и анализ на конкретни за програмата резултати и показатели за прехода. В Интегрирания национален план за енергетиката и климата на България е оценено, че преходът към климатично неутрална икономика ще повлияе и на индустриалните центрове на България, като в сектора се очакват около 60% от потенциалните загуби. Ще бъде необходима подкрепа за всички области с високо ниво на емисиите парникови газове в брутната добавена стойност на индустрията и значителна заетост в засегнатите от политиката на преход сектори. Политиката на декарбонизация поставя значителни предизвикателства в социално-икономическо отношение, с много силно изразено влияние върху интензивните на емисии сектори и региони. Тези региони са изложени на риск от загуба на благосъстояние и заетост, поради което са необходими целенасочени мерки. Текстът продължава във файл „Информация – продължение на раздели 7 и 11 от проектното предложение“, в Раздел 12 на ФК., Договорена стойност: 2 500 000.00 , Отчетена стойност: 2 575 000.00
  • Дейност: Провеждане на консултации с ключови заинтересовани страни.: Изпълнението на тази дейност ще осигури постигането на целта на проекта относно осигуряване на участие на всички заинтересовани страни в процеса на планиране на дейностите, свързани със справедливия преход и отчитане на техните препоръки. При разработването на ТПСП и в изпълнение на изискванията на Регламента за ФСП, Министерството на енергетиката и осемте региона ще проведат два кръга обществени консултации със заинтересованите страни във всеки един от осемте региона: - Първи кръг обществени консултации във връзка с изпълнението на поддейност 1.3.1 Оценка на икономическото, социалното и териториалното въздействие на прехода към климатично неутрална икономика, и - Втори кръг обществени консултации във връзка с изпълнението на поддейност 1.3.3 Определяне на видовете предвидени операции и анализ на конкретни за програмата резултати и показатели за прехода. Конкретният формат на провеждане на обществените консултации ще се базира на анализа относно условията за комуникация, разработен в поддейност 1.1. В резултат на извършването на настоящата дейност ще бъде осигурено ранно и задълбочено участие на всички заинтересовани страни от съответните региони в процеса по разработване на ТПСП. За всеки един от осемте засегнати региона ще бъдат проведени по два кръга обществени консултации, като общо ще бъдат проведени най-малко шестнадесет обществени консултации под формата на срещи при съобразяване с епидемиологичната обстановка в страната и при стриктно спазване на предписанията на здравните власти. Броят на участниците в срещите ще варира спрямо регионите, като ще бъдат включени представители на местната власт, неправителствения сектор, научните среди и др. Очакваният брой участници на регион е 100 броя на усреднена база, предвид широкия обществен интерес и необходимостта обсъжданията да бъдат направени във възможно най-широк обхват. Обществени консултации в Хасково, Сливен и Ямбол няма да се провеждат в рамките на проекта, изпълняван по Програмата за подкрепа на структурните реформи (ППСР). Услугата по обществената поръчка ще включва осигуряване на необходимата логистика за провеждане на събития – наем на зала и оборудване, кетъринг - кафе-паузи, превод от и на английски език, симултантен с включена кабинка и слушалки. , Договорена стойност: 106 500.00 , Отчетена стойност: 0.00

Участващи организации

Партньори Няма
Изпълнители
  • Изпълнител: МЕЖДУНАРОДНА БАНКА ЗА ВЪСТАНОВЯВАНЕ И РАЗВИТИЕ /СВЕТОВНА БАНКА/, Договорена стойност по проекта*: 2 500 000.00 , Отчетена стойност**: 2 500 000.00
Подизпълнители Няма
Членове на обединение Няма

Забележки:

* Договорената стойност по проекта може да е по-ниска от отчетената поради някоя от следните причини:

  • За физически лица договорената стойност не включва разходите за сметка на работодателя, които са допустим разход и се отчитат по проекта
  • Бенефициентът е отчел разход само с фактура без да е сключен договор с избрания изпълнител
  • Бенефициентът е отчел повторно разходи към УО

** Колоната представя размерът на заявените от бенефициента разходи

Индикатори

Индикатор 1 Отправени препоръки от НПО и мрежи от НПО към процеса на формиране, осъществяване и мониторинг на политики, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 10.00 , Достигната стойност: 17.00
Индикатор 2 Брой подкрепени администрации, прилагащи механизми за организационно развитие и управление ориентирано към резултатите, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 1.00 , Достигната стойност: 1.00

Финансова информация

Обща стойност на проекта 2 575 000.00 BGN
БФП 2 575 000.00 BGN
Собствено финансиране 0.00 BGN
Общо реално изплатени суми 2 575 000.00 BGN
Процент на съфинансиране от ЕС 85.00 %

Финансови корекции

Няма

Забележки:

1 Посочената стойност представлява максималния размер на наложената финансова корекция. В зависимост от изпълнението на съответния договор реалният размер на удържаната финансова корекция може да е на по-ниска стойност.

2 Финансова корекция с нулева обща стойност означава, че същата е отменена вследствие на съдебно решение.

Тръжни процедури

Процедура 1 Предмет на предвидената процедура: Организация на събития - провеждане на консултации със заинтересованите страни при подготовката на териториални планове за справедлив преход, Прогнозна стойност: 106 500.00

Забележки:

Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN