Идентификация

Номер от ИСУН BG05SFOP001-2.025-0038-C01
Наименование на проекта ПРОГРАМА ЗА ГРАЖДАНСКО НАБЛЮДЕНИЕ НА ОБЩЕСТВЕНИТЕ ПОРЪЧКИ
Бенефициент 103861695 СДРУЖЕНИЕ "МЛАДЕЖКИ АЛИАНС - ВАРНА"
Източник на финансиране ЕСФ ==> Добро управление
Дата на сключване на договора/заповедта 12.09.2022
Дата на стартиране 12.09.2022
Дата на приключване 07.03.2024
Статус на изпълнение на договора/заповедта за БФП Приключен (към датата на приключване)
Местонахождение
  • България, Северна и югоизточна България (BG3), Североизточен (BG33), Варна (BG331), Варна, гр.Варна

Описание

Кратко описание на проекта
Проектът е система от мерки, реализацията на които има за цел да подобри администрирането на процеса на възлагане на ОП след последните изменения на ЗОП, да насърчи извличането на ползи за обществото от работата на местната власт в среда без корупция и да засили гражданския контрол върху работата на институциите.
Програмата за гражданско наблюдение на обществените поръчки носи ползи и за двете страни по наблюдението, спомага за повишаване на взаимодействието между от една страна- администрацията и от друга- гражданите и бизнеса и от там- за нарастване на активността на НПО и СИП при изпълнението и мониторинга на политики и законодателство.
Разработеният от екипа и предоставен индекс на корупционния риск при обществените поръчки ще може да служи като инструмент за ранно сигнализиране и предотвратяване на злоупотреби с публични средства.
Проектът е цялостна програма за стимулиране на гражданската активност, която има за цел да повиши отчетността в разходването на публичните средства и увеличи приноса от прозрачността в работата на публичните институции на областно и общинско ниво с цел укрепване на доброто управление и създаване на благоприятна среда за развитие на частния сектор.
Дейности
  • Дейност: Анализ на обществените поръчки в област Варна и формулиране на предложения за нормативни промени.: При преглед на поръчки на община Варна за периода март – октомври 2021г. в ЦАИС ЕОП е регистриран случай, в който обявена обществена поръчка по открита процедура е получила оферти, без да са налице данни за по-нататъшно развитие по графика на поръчката-липсва решение за избор на изпълнител, липсва и протокол за прекратяването й. Също така избран е изпълнител на ОП без да са представени мотиви защо поръчката не е разделена на обособени позиции, няма ясна причина защо сроковете на поръчката са завишени в сравнение с предходни години. За обществеността е необходимо прозрачността при разходването на публични средства да бъде съчетана и с пълна отчетност пред гражданите и обществото. Поръчките до 70 000лв. без ДДС за доставки и услуги и до 270 000лв. за строителство не подлежат на обжалване пред КЗК и ВАС, не са обект и на контрол пред АОП. В тази връзка, гражданите са единствената алтернатива да бъде осъществен контрол за законосъобразност в случаи на закононарушения и практики, които създават предпоставки за влошаване на конкурентната среда и за пораждане на корупционни практики. Много често прогнозната стойност на поръчката се формира без ясна регламентация и често не се разглежда в случаите, в които се провежда предварителен случаен контрол от АОП. Единствено жалбоподатели – други участници или кандидати в обществени поръчки биха могли да се явят като заинтересована страна и да възразят срещу начина на формирането й. Уви често те нямат интерес да направят това, заради възможно влошаване на конкурентната им позиция след случая. Отделно, гражданите не са легитимирани да подават жалби и да оспорват сключването на договори по обществени поръчки, въпреки, че те са преките бенефициенти на услугата. Единствено чрез неправителствени организации те могат да изкажат мнение и техния глас да придобие обществено значение. Без да им бъде предоставена възможността да извършват ефективно наблюдение на ОП и обучаването им в процеса на мониториране, качеството на обществените доставки и услуги остава без контрол и няма никаква гаранция, че институциите ще налагат санкции и ще търсят отговорност при неизпълнение или при липса на качество при престирането на стоки и услуги от изпълнители. Така се стига до положение, което поставя търговците в една привилегирована позиция, която е без аналог в частния сектор, съответно нарушава се индиректно цялата конкурентна среда. На практика гражданският контрол може да доведе до иницииране на процес по сезиране на прокуратурата при данни за престъпления, да стимулира намаляване на закононарушенията и да действа превантивно на възложителите, да повиши компетентността и стимула да бъде постигната целесъобразността и законосъобразността при подготовката на процедурите от възложителя. Експертните знания на много представители на гражданското общество могат само да бъдат от полза на възложителите, тъй като в много случаи в общините липсват специалисти, които да притежават необходимите познания за ценовия диапазон и за спецификата на стоката и услугата, която е необходимо да придобият чрез процедурата. В IT сектора например трудно може експерт от местната власт отговорен за поддръжката, да притежава информация за целия спектър от услуги, които ежедневно еволюират на пазара. Същевременно, поради ограничени средства в администрацията често няма средства за консултантски възнаграждения. Взаимодействията на гражданите и възложителите би могло да доведе до оценка, от която се нуждае включително и администрацията. Дpyг дeфeĸт понастоящем на процедурите по възлагането на обществени поръчки (ОП), е чe ĸoмиcията, ĸoятo ги oцeнявa няма oбpaзoвaтeлeн цeнз и експертиза paвeн или пo-виcoĸ, oт изиcĸyeмия oт изпълнитeлитe. Нe следва юpиcти или експерти по обществени поръчки дa оценяват оферти, а тoзи, ĸoйтo e cъcтaвил зaдaниeтo, нужно е в комисиите да преобладават cъcтaвителите на зaдaниeтo. , Договорена стойност: 12 377.50 , Отчетена стойност: 13 368.67
  • Дейност: Изготвяне на методика за реализация на програма за гражданско наблюдение на обществените поръчки с онлайн обучителен модул.: Програмата "Гражданско наблюдение на обществените поръчки"/ГНОП/ е метод за активизиране на гражданското общество в България в усилията му за граждански мониторинг на работата на администрацитая с цел ускоряване на реформите и повишаване ефективността и. Програмата е базирана на успешно действащия модел на съдебен мониторинг в Минеаполис, Минесота, САЩ. Методът е взаимстван от САЩ, след обстойно проучване на съдебната система, наблюдение на дела в съдебната зала и проведен тренинг на ръководителя на проекта, който е и автор на програмата. Програмата е създадена в резултат на успешно проведен стаж на адв. Елка Кръстева в Международна женска мрежа Изток-Запад още през 2001г./ http://www.neww.eu/fellow/fellows/0.html/ . Целта на настоящата дейност е да разработи цялостна методика за прилагане на програмата в областта на обществените поръчки и да я превърне в част от постоянната дейност на организацията, като повиши капацитета и за работа в гражданския сектор. Набелязаните приоритети на програмата "ГНОП" са: • Да подпомага администрирането на процеса на възлагане на ОП, чрез препоръчване на нови методики на работа, създаване и анализ на статистика в областта с цел предлагане на нови решения и лобиране за законодателни промени. • Да предоставя информацията от наблюденията си както на НПО така и на администрацията. • Да подпомогне осигуряването на баланс между правата на страните и интересите на обществото. Целите на програмата са: • Засилена отговорност на администрацията пред обществото по повод възлагането на ОП и увеличаване гражданското присъствие в процеса на възлагане и изпълнение на ОП. • Определяне на конфликтните модели и проблеми на администрирането на ОП и предлагане на практически решения • Повишаване обществената осведоменост и доверието на гражданите в законността. • Засилване ключовата и ръководна роля на гражданите в прекъсването на неефективни практики и процедури и въвеждане на нови и ефективни такива. Нашата административна система е така изградена, че мястото на обществения контрол е значително занижено или почти липсва. Разработването на единна, унифицирана методика има за цел да обхване целия цикъл на въвеждане и изпълнение на програмата за наблюдение на ОП, като дефинира ясно параметрите и, целите, задачите, методиката на изпълнение, участниците и техните функции. Веднъж разработена методиката ще позволи изпълнението на програмата в цялата страна , по единен стандарт, който ще даде възможност и за генериране на единна база данни и статистика. Резултатите от гражданското наблюдение ще бъдат използвани за обучение на нови доброволци и за подобряване работата на администрацията. Кръглите маси и дискусионни срещи с представители на местната власт, граждани и бизнес ще спомагат за генериране на нови идеи и предложения по законодателни и процедурни промени. Резултатите от наблюденията ще показват къде трябва да насочим усилията си, за да подобрим работата на системата като цяло, както и на всички участници в процеса. Активното участие на медиите ще допринесе за още по-голямата ефективност на проекта.Методиката ще съдържа протокол за извършване на гражданския мониторинг на обществените поръчки с възложител общините. Методиката ще съдържа,но не изчерпателно: цели на наблюдението, стъпките за провеждане на мониторинга, профил на гражданския наблюдател, обмен на информация между наблюдателите и наблюдаваната страна, практически стъпки по провеждане на наблюденията, формуляри за наблюдение, обучение на наблюдателите/ детайлно запознаване на доброволците с характеристиките и начина на функциониране на системата ЦАИС, статистика и анализи на резултатите от наблюдението., Договорена стойност: 9 332.50 , Отчетена стойност: 9 332.50
  • Дейност: Създаване и апробиране на индекс на корупционния риск (ИКР) при обществените поръчки в местната власт (област Варна): Дейността предвижда да се създаде индекс на корупционния риск при обществените поръчки в местната власт на примера на област Варна. Оценката на корупционния риск е превантивен механизъм, който може да се използва от всички структури, които разходват публичен ресурс, за да се насочи вниманието към потенциални нередности при обществените поръчки, тяхното възлагане и изпълнение. Индексът на корупционния риск представлява инструмент, който придава числов израз при високорискови от корупционна гледна точка фази на разходването на обществения ресурс. В този смисъл извършването на подобна оценка представлява добра анти-корупционна практика. За неговото структурирането на индекса ще бъдат разработени индикатори и под-индикатори, които ще бъдат извлечени от нормативните изисквания на националното и европейското законодателство, анализът от Дейност 1, одитни доклади за често допускани грешки при обществените поръчки, национални и международни добри практики за превенция на корупцията. Индикаторите и под-индикаторите ще отразяват както нормативните изисквания при обществените поръчки, но и такива показатели като конкурентост, прозрачност, ефективност, резултатност и др. Първичната количествена информация за попълване на индикаторите и под-индикаторите ще бъда добивана от преглед и класификация на обществени поръчки и сключени договори в рамките на общините в област Варна. Тя ще бъде обработена със статистически методи. Индикаторите (и под-индикаторите) ще съдържат обективни критерии и показатели, които ще разчитат изцяло на публична информация. Където е възможно и с оглед на събраните данни индексът ще съдържа и качествена информация чрез създаването, обработването и анализа на въпросници към участници в процедурите по възлагане, което ще бъде детайлизирано в методологичната част за създаването на индекса. Индексът на корупционния риск може да се превърне в инструмент за ранно сигнализиране на рискови корупционни ситуации при обществените поръчки. Той ще бъде адаптиран, така че да може да се използва от вътрешни контролни органи на местно ниво. След съставянето на индекса той ще бъде апробиран (пилотно тестван) и при необходимост ще се въведат коригиращи действия. Индексът ще подпомогне формулирането на препоръки за повече публичност и прозрачност при разходването на обществения ресурс на местно ниво. В дългосрочен план ИКР може да се надгради за прилагане и на национално ниво за големи обществени поръчки, при които рискът от прилагането на корупционни практики е изключително завишен. , Договорена стойност: 12 240.00 , Отчетена стойност: 12 237.90
  • Дейност: Широка информационна кампания сред гражданите и СГО с обучение на доброволци- граждански наблюдатели.: За привличане на доброволци и за разпространение на програмата за ГНОП ще бъде проведена широка информационна кампания сред обществеността. Тя ще включва статии в соц.мрежи и/ или сайта на сдружението- 2бр., 1бр. радиопредаване, публикации в пресата- 2бр.-в началото и края на проекта, 1бр. винилов транспарант-2м/06м, 1бр. кръгла маса в края на проекта за представяне на резултатите. Участници ще бъдат представители на СГО, соц.партньори, администрации, граждани, студенти и др. Продуктите от кампанията ще съдържат логото на фин. организация и ще промотират проекта и ФАБ. Всички дейности ще бъдат финансирани със средства от ФАБ. Собственият принос на сдружението е в натура и представлява предоставен за целите на проекта сайт и онлайн формуляри за попълване от наблюдателите. Сайтът се поддържа от сдружението: https://mediationcenter.bg/courtwatch/ За да придобият необходимите знания и умения, както и увереност в ролята си на граждански наблюдатели, доброволците-граждански активисти, следва да преминат начално обучение, включващо следните задължителни модули: Програмата за гражданско наблюдение на общ.поръчки /ПГНОП/ - цели, задачи. Технология на провеждане на гражданското наблюдение на обществените поръчки в ЦАИС - принципи на наблюдението и описание на процедурите. Параметри на наблюдението. Карта за гражданско наблюдение на обществените поръчки. Показатели. Формуляри на гражданския наблюдател и др. Програмата и отделните модули ще бъдат разработени за интерактивно, онлайн обучение и ще бъдат качени в сайта на сдружението, така че да бъдат достъпни за всеки, който проявява интерес да се включи като наблюдател. Демонстрационното обучение ще се проведе онлайн с най-малко 12 доброволци. И ще бъде модерирано от 2 експерти. , Договорена стойност: 11 970.00 , Отчетена стойност: 11 969.10

Участващи организации

Партньори
  • Партньор: Фондация "Български институт за правни инициативи" , Договорена стойност по проекта*: 0.00 , Отчетена стойност: 13 007.41
Изпълнители
  • Изпълнител: МИНЕРВА АКСА ЕООД, Договорена стойност по проекта*: 5 900.00 , Отчетена стойност**: 5 900.00
  • Изпълнител: Силвия, Договорена стойност по проекта*: 2 821.50 , Отчетена стойност**: 2 821.50
  • Изпълнител: "Мартикос" ЕООД, Договорена стойност по проекта*: 5 957.00 , Отчетена стойност**: 5 952.00
  • Изпълнител: Анна, Договорена стойност по проекта*: 4 752.00 , Отчетена стойност**: 4 752.00
  • Изпълнител: Елка, Договорена стойност по проекта*: 3 118.50 , Отчетена стойност**: 3 118.50
Подизпълнители Няма
Членове на обединение Няма

Забележки:

* Договорената стойност по проекта може да е по-ниска от отчетената поради някоя от следните причини:

  • За физически лица договорената стойност не включва разходите за сметка на работодателя, които са допустим разход и се отчитат по проекта
  • Бенефициентът е отчел разход само с фактура без да е сключен договор с избрания изпълнител
  • Бенефициентът е отчел повторно разходи към УО

** Колоната представя размерът на заявените от бенефициента разходи

Индикатори

Индикатор 1 Отправени препоръки от НПО и мрежи от НПО към процеса на формиране, осъществяване и мониторинг на политики, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 1.00 , Достигната стойност: 1.00
Индикатор 2 Брой проведени информационни кампании, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 1.00 , Достигната стойност: 1.00
Индикатор 3 брой проекти, изцяло или частично изпълнени от социални партньори или неправителствени организации, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 1.00 , Достигната стойност: 1.00
Индикатор 4 Подкрепени анализи, проучвания, изследвания, методики, одити и оценки за администрацията, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 3.00 , Достигната стойност: 3.00

Финансова информация

Обща стойност на проекта 49 591.33 BGN
БФП 49 591.33 BGN
Собствено финансиране 0.00 BGN
Общо реално изплатени суми 49 591.33 BGN
Процент на съфинансиране от ЕС 85.00 %

Финансови корекции

Няма

Забележки:

1 Посочената стойност представлява максималния размер на наложената финансова корекция. В зависимост от изпълнението на съответния договор реалният размер на удържаната финансова корекция може да е на по-ниска стойност.

2 Финансова корекция с нулева обща стойност означава, че същата е отменена вследствие на съдебно решение.

Тръжни процедури

Няма намерени тръжни процедури

Забележки:

Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN