Кратко описание на проекта |
В съвременните условия основните предизвикателства пред образователната система са свързани с осигуряването на равен достъп до образование и подобряване на качеството на продукта на образованието. Това предполага използването на централизирани и децентрализирани подходи, които намират израз в различни управленски модели в образователната практика.
Практиката сочи, че успешни модели са тези, при които основната функция на централните власти е формирането на образователната политика без пряка намеса върху доставчиците на услуги - училищата. На областно равнище доминират функциите по външно оценяване, а местните власти посредничат за изпълнение на националната политика и формират собствени приоритети.
Цялостният процес на децентрализация постави училището в центъра на система с множество елементи: управление, финансиране, учебни програми, оценка на качеството и професионална подготовка. Това определи и огромния "товар" и носене на отговорност от училището едновременно пред централните (държавата), местната власт и особено важно - пред потребителите.
Системата на делегираните бюджети е финансов инструмент на политиката за децентрализация на училищното образование. Ето защо нейното реализиране е тясно свързано с останалите компоненти на децентрализацията, а именно делегиране на права и отговорности.
Настоящото проектно предложение е насочено към информиране и повишаване на гражданското участие в процесите на изпълнение и мониторинг на политики и законодателство, ползите от делегираните бюджети в системата на училищното образование и тяхното въздействие върху образованието като обществено-значима кауза. Синдикатът на българските учители като социален партньор и коректив при взимането на решения за българското образование на управленско ниво, активно участва при изпълнението и мониторинга на политики и законодателство.
|
Дейности |
-
Дейност: Анализ - усъвършенстване, мониторинг и оценка на делегираните бюджети в училищното образование: Дейността кореспондира на основните цели на програмата - Партньорско управление с гражданите и бизнеса и Открито и отговорно управление, като анализира усъвършенстването, мониторинга и оценката на делегираните бюджети в училищното образование.
Дейността е насочена към всички целеви групи, обхванати от проекта.
В рамките на дейността ще бъде изработен анализ за усъвършенстване, мониторинг и оценка на делегираните бюджети в училищното образование. Анализът ще проследи всички аспекти на децентрализираните бюджети, като средство за управление в образователната система. Ще се анализира системата на делегираните бюджети (СДБ) като финансов инструмент на политиката за децентрализация на училищното образование. Ето защо нейното реализиране е тясно свързано с останалите компоненти на децентрализацията, а именно делегиране на права и отговорности на по-ниско равнище (училището, респ. директора), а именно:
- за планиране и разпределение на бюджета,
- за определяне числеността на персонала;
- за организацията на заплащането;
- за управление на имуществото и т.н.
Доколкото нормативно делегирането на права и отговорности се урежда в Закона за държавния бюджет, то проблемните области са от страна на практическата реализация. Системата на делегираните бюджети стартира като средство за оптимизиране на модела за разпределение и преразпределение на финансовите средства между общинските училища в системата на средното образование в България. Системата на делегираните бюджети се разглежда като средство за постигане на по-голяма ефективност и отговорност при изразходване на финансовите средства. Нейната същност се изразява в промяна на ролите и отговорностите на общината и образователните институции - на директорите се предоставят по-големи управленски и финансови правомощия.
Подходите, механизмите и инструментите на децентрализацията са предизвикателство пред образователната система вече повече от 20 години. Налагането на всеки един от компонентите й бе продължителен процес и премина през различни етапи в своето развитие: законови промени, апробиране, анализи, съпротива, обсъждания, промени. Така се подходи и по отношение на делегираните бюджети като основен инструмент на финансовата децентрализация на училищното образование. Утвърждаването на системата на делегираните бюджети премина през няколко етапа:
- Пилотните проекти (1995 г. - 1999 г.);
- Разширеното пилотиране (2000 г. - 2006 г.);
- Масово въвеждане (ЗДБЗБ, 2008 г.) на СДБ.
Тази етапност не е случайна. Преминаването от централизирана към децентрализирана схема, особено във финансовата област, изисква натрупване на опит, допълнителна квалификация, апробиране на инструменти и тяхното усъвършенстване до окончателното им въз-приемане като надежден лост за въздействие в образованието.
Чрез изработката на анализа за усъвършенстване, мониторинг и оценка на делегираните бюджети в училищното образование, ще бъдат разработени и отправени препоръки към отговорните институции.,
Договорена стойност: 18 726.25
,
Отчетена стойност: 18 726.25
-
Дейност: Анализ - идентифициране на социално-икономическите ползи за учителите от въвеждането на системата на делегираните бюджети в системата на училищното образование: Дейността кореспондира на основните цели на програмата - Партньорско управление с гражданите и бизнеса и Открито и отговорно управление, като анализира социално-икономическите ползи за учителите от въвеждането на системата на делегираните бюджети в системата на училищното образование.
Дейността е насочена към всички целеви групи, обхванати от проекта, но най-вече към две основни групи - директори и учители от публичните средни общообразователни и професионални училища от цялата страна.
В рамките на дейността ще бъде изработен анализ за идентифициране на социално-икономическите ползи за учителите от въвеждането на системата на делегираните бюджети в системата на училищното образование. Доминираща тенденция в последно време е засилване на децентрализацията и автономията на училищното образование. Но дори и при силно децентрализиране на системата са необходими механизми, които да гарантират качеството на продукта. Въвеждането на държавни образователни изисквания или единни национални стандарти (главно за професионалното образование) в повечето страни в Европа цели именно изравняване на качеството на общообразователната и професионална подготовка на завършващите.
Утвърждаването на децентрализацията е продължителен процес. Във времето се променят и аргументите свързани с нейното прилагане. Еволюцията на възгледите преминава през няколко етапа - от възприемането на необходимостта за демократизация на управлението, през акцентиране на икономическите критерии за ефективно използване на публичните ресурси до доминиращия в настоящия период възглед - за възприемането й като инструмент за повишаване на качеството на образованието.
Автономията на училищата има различни аспекти, но преките резултати обикновено се свързват с влиянието върху заетите в образованието (човешките ресурси) и финансирането. Поради това се налага анализ за идентифициране на социално-икономическите ползи за учителите от въвеждането на системата на делегираните бюджети в системата на училищното образование, защото в практиката няма утвърдени модели и единни подходи за развитие на автономността на училищното образование. Всеки модел е конкретен и отразява спецификата на образователна система в съответната страна, демократичните процеси и институционалната структура, както и съвкупното влияние на политическите, културните и социалните фактори.,
Договорена стойност: 29 146.16
,
Отчетена стойност: 29 146.16
-
Дейност: Информационни дейности с цел повишаване на гражданското участие в процесите на изпълнение и мониторинг на политики и законодателство. : В рамките на дейността ще бъде проведена информационна кампания с цел повишаване на гражданското участие в процесите на изпълнение и мониторинг на политики и законодателство. В рамките на кампанията ще бъдат поканени и включени представители на целевите групи на местно и национално ниво, представители на местни и национални медии, местни власти и адмицистрация. По този начин дейността пряко отговаря на основните цели на програмата - Партньорско управление с гражданите и бизнеса и Открито и отговорно управление, като обхваща и всички целеви групи, към които е насочен проекта.
За постигане на проектните цели и достигане на информацията от проекта до максимален брой представители на целевите групи, в рамките на проекта ще бъде проведена информационна кампания. В рамките на дейността се предвижда провеждането на три броя конференции за представяне на резултатите от анализите и възможностите за повишаване на гражданското участие в мониторинга на политиките, законодателството и неговото правоприлагане във връзка с делегираните бюджети в училищното образование. Предвижда се конференциите да бъдат проведени по следното разпределение по местоположение: една национална конференция в София и 2 конференции в градовете Пловдив и Варна. Това разпределение е планирано с цел да се обхванат максимално количесто представители на целевите групи и не е случайно. В тези планови райони, са съсредоточени над 70 % от доставчиците на образователни услуги в България. Метсното измерение е изключително важно, за формирането на националните политики и ето защо ние концентрираме своето внимание към включването на максимален брой участници от целевите групи от тези райони в дейностите на проекта.
Ще адресираме работата ни по проектните дейности и към обществото. Тази публичност ще ни позволи да се даде гласност на проектните теми и да се демонстрира изключително необходимата колаборация между социални партньори и местни власти, за да извлечем всички ползи от децентрализацията в образованието и резултатите от анализите.
За допълнително повишаване на информираността ще се работи с местни медии, които да повишат информираността на жителите на региона. Това ще позволи на дейностите по проекта да достигнат до максимален брой хора. Работата с медиите е важна предпоставка за изпълнение на обществените ангажименти и основа за бъдещото развитие на отношенията между заинтересованите страни по проекта.
Ще разпространим информацията за работата и напредъка по проекта, чрез информационните канали на Синдиката на българските учители и всички продукти – резултат от изпълнението на дейностите, ще бъдат обществено достъпни за всеки заинтересован. Резултатите и добрите практики от проекта ще бъдат разпространени и сред нашите международни партньори, с които всяка обмяна на опит е изключително полезна за всички.,
Договорена стойност: 5 222.44
,
Отчетена стойност: 4 352.03
|