Идентификация

Номер от ИСУН BG05SFOP001-2.019-0002-C03
Наименование на проекта „Подобряване на специализираните знания и умения на служителите от териториалните структури на Държавна агенция "Архиви" в областта на архивната методика и практика”
Бенефициент 000697600 Държавна агенция "Архиви", Министерски съвет
Източник на финансиране ЕСФ ==> Добро управление
Дата на сключване на договора/заповедта 28.05.2020
Дата на стартиране 28.05.2020
Дата на приключване 05.04.2022
Статус на изпълнение на договора/заповедта за БФП Приключен (към датата на приключване)
Местонахождение
  • България

Описание

Кратко описание на проекта
Развиването на професионалната компетентност на служителите на Държавна агенция „Архиви” (ДАА) и подобряването на ефективността на тяхната работа е от ключово значение за дейността на институцията за управление на документите с историческо значение, част от културното наследство на нацията, включително за предоставянето на по-качествени услуги за потребителите на архивна информация. Изпълнението на тази стратегическа цел включва и ангажирането на гъвкави инструменти за осигуряване на трансфер на знания и умения до възможно най-голям кръг от служители, чрез алтернативи на формалното обучение в държавната администрация. Предвид на последното, проектното предложение включва ангажиране на инструмента „менторство” като част от съвременните тенденции в областта на ученето и развитието, съответно в практиките по управление на човешките ресурси. Чрез използването на този инструмент се цели да се даде фокус върху професионалното утвърждаване на служителите от 27-те териториални поделения на ДАА, в състава на 6-те регионални дирекции, като членове на екипа, както и установяване на задълбочена дългогодишна връзка за подпомагане между ментор и обучаван, ориентиране и насочване на обучаваните съобразно развитията в областта на архивната методика и практика. 
Фундаментална основа за разработването на проекта са констатациите от проведеното през 2018 г. мотивационно проучване на персонала на ДАА, в което се изтъква липсата на специализирано обучение за служителите на ДАА, както и последващият анализ на нуждите от специализирано обучение, изготвен през същата година. Също така, в подготвения през 2019 г. Доклад от извършената самооценка в процеса на внедряване на модела CAF в ДАА, беше констатирана необходимост от развитие на специализираните умения на служителите, от придобиване на нови знания и обмен на добри практики с практическа насоченост, включително с фокус върху териториалните поделения.
Дейности
  • Дейност: Дейност 1: Организиране и провеждане на обучение на тема „Архивите в контекста на съвременната еволюция на ИКТ“: За подобряване на специализирания капацитет на служителите на ДАА в областта на технологичните изисквания при реализирането на съвременните електронни документални издания, в контекста на съвременната еволюция на ИКТ- Третата платформа на ИКТ, с навлизане на облачните технологии, включително и с оглед изпълнението на нови функции на агенцията, свързани с въвеждането на електронното архивиране и все по-голямото търсене на архивни документи в дигитален формат, се идентифицира значителна необходимост от провеждане на обучение, насочено към тази проблематика. Обект на обучението ще бъдат въпросите, свързани с технологичните изисквания при реализирането на съвременните електронни документални издания в условията на цифровото общество, както и влиянието на информационните технологии и комуникации върху формирането, опазването и използването на публичните архивни ресурси в условията на електронното управление на международно и национално равнище. Тематичните акценти в рамките на обучението са насочени към: дигитализацията на архивните ресурси, включително създаването на селектирани тематични дигитални колекции, формирани на базата на ясни критерии и принципи за подбор, описание и класификация на документната информация; дигитализиране на съществуващата „печатна изворова база“ на историческата наука. С оглед осигуряване на устойчивост, по време на обучението ще бъдат разгледано и начертано бъдещо прилагане на годишен инструмент за споделяне на добри практики в кръга на проблематиката, от типа на провеждане на тематични тиймбилдинги, бенчмаркинг и др., което ще залегне в годишните планове на ДАА за изпълнение на средносрочната Стратегия в периода 2016-2020 г., както и за следващия петгодишен период. Целевата група на обучението се състои от общо 33 служители от териториалните поделения на ДАА - 27 бр. началници на отдели „Държавен архив“ в 27-те областни града и 6 бр. директори на дирекции „Регионален държавен архив”. Изборът на целевата група е направен въз основа на необходимостта от осигуряване на специфични знания и умения, пряко свързани с функциите на структурните звена– регионалните държавни архиви, регламентирани в чл. 18, чл. 24 и чл. 25 от ЗНАФ, както и в чл. 21-22 от Устройствения правилник на ДАА. Съгласно чл. 25 от ЗНАФ, „Архивите по чл. 21–24 осъществяват: 1. (доп.–ДВ, бр. 17 от 2019 г.) подбор, комплектуване и обработване на документи включително на лични данни; 2. научно-методическо ръководство и контрол на организацията на работата с документите, тяхното опазване и използване в учрежденските архиви на държавните и общинските институции и опазването на документите в деловодните служби; 3. експертна помощ при изработването на номенклатури на делата и ведомствени списъци на документи със срокове за съхранение в държавните и общинските институции; 4. регистриране, водене на отчет на документите и поддържане на съответната част от Регистъра на Националния архивен фонд; 5. създаване на научно-справочен апарат към съхраняваните документи и поддържане на съответната част от автоматизираната информационна система на архивите; 6. осигуряване на достъп и предоставяне на документите за използване; 7. опазване, реставриране, консервиране и създаване на застрахователен фонд на документите.“ Един от резултатите на обучението е на следваща фаза от проекта - дейност 4, обучените служители да предават своите знания и умения на служители на ДАА - експерти от териториалните поделения, включително за адресиране практическите аспекти от работата по формирането, опазването и използването на публичните архивни ресурси, както и дейностите, свързани с е-архив и електронно архивиране. Провеждането на обучението ще допринесе за изграждането на мрежа за контакт и обмен на опит между служителите, ще стимулира професионалното им развитие чрез обогатяване на специализираните им познания, което спомага за подобряване на провежданата от ДАА политика в областта на архивното дело., Договорена стойност: 28 462.97 , Отчетена стойност: 33 667.96
  • Дейност: Организиране и провеждане на обучение на тема „Използване на методическия инструментариум на специалните исторически дисциплини, в контекста на цифровото общество”: За усъвършенстване на знанията и квалификацията на служителите на ДАА в областта на принципите и методите на специалните исторически дисциплини, в контекста на цифровото общество, включително и с оглед изпълнението на нови функции на агенцията, свързани с въвеждането на електронното архивиране, се идентифицира значителна необходимост от провеждане на обучение, насочено към тази проблематика. Обект на обучението ще бъдат въпросите, свързани с приложението на принципите на специалните исторически дисциплини в архивните процеси и дейности, включително спецификата на терминологичната система на т. нар. компютърна архивистика. Тематичните акценти в рамките на обучението са насочени към: представяне на теоретичните и приложните проблеми, свързани с изучаването на носителите на информация (във всичките им форми) и на методите за техния критичен анализ и експертиза на ценността им; необходимост от използването на нови методи за извороведска оценка на достоверността на информацията в цифрова среда; анализ на текстове с помощта на ИКТ и изкуствен интелект. На базата на чуждестранния опит и на опита на български институции, ще бъдат разгледани и нови форми на работа с учащите се, с акцент върху образователните програми на университетите и училищата. С оглед осигуряване на устойчивост, по време на обучението ще бъде разгледано и начертано бъдещо прилагане на годишен инструмент за споделяне на добри практики в кръга на проблематиката, от типа на провеждане на тематични тиймбилдинги, бенчмаркинг и др., което ще залегне в годишните планове на ДАА за изпълнение на средносрочната Стратегия в периода 2016-2020 г., както и за следващия петгодишен период. Целевата група на обучението се състои от общо 87 служители от териториалните поделения на ДАА – 27 бр. началници на отдели „Държавен архив“ в 27 областни града и 6 бр. директори на регионални архиви, както и по двама експерти от 27-те отдели „Държавен архив“. Изборът на целевата група е направен въз основа на необходимостта от осигуряване на специфични знания и умения, пряко свързани с функциите на структурните звена– регионалните държавни архиви, регламентирани в чл. 18, чл. 24 и чл. 25 от ЗНАФ, както и в чл. 21-22 от Устройствения правилник на ДАА. Съгласно чл. 25 от ЗНАФ, „Архивите по чл. 21–24 осъществяват: 1. (доп.–ДВ, бр. 17 от 2019 г.) подбор, комплектуване и обработване на документи включително на лични данни; 2. научно-методическо ръководство и контрол на организацията на работата с документите, тяхното опазване и използване в учрежденските архиви на държавните и общинските институции и опазването на документите в деловодните служби; 3. експертна помощ при изработването на номенклатури на делата и ведомствени списъци на документи със срокове за съхранение в държавните и общинските институции; 4. регистриране, водене на отчет на документите и поддържане на съответната част от Регистъра на Националния архивен фонд; 5. създаване на научно-справочен апарат към съхраняваните документи и поддържане на съответната част от автоматизираната информационна система на архивите; 6. осигуряване на достъп и предоставяне на документите за използване; 7. опазване, реставриране, консервиране и създаване на застрахователен фонд на документите.“. Един от резултатите на обучението е на следваща фаза от проекта- дейност 4, обучените служители да предават своите знания и умения на служители на ДАА - експерти от териториалните поделения, включително за адресиране не теоретичните и практическите аспекти, свързани с принципите и методите на специалните исторически дисциплини, в контекста на цифровото общество, както и дейностите, свързани с компютърната архивистика. В тази дейност, целевата група е разширена със служители на експертно ниво, предвид на практическата насоченост на проблематиката на обучението и работата с фондообразуватели на местно ниво. , Договорена стойност: 64 223.26 , Отчетена стойност: 48 622.50
  • Дейност: Дейност 3: Организиране и провеждане на обучение на тема „Научни и практически изисквания за опазване на документите в архивите, с използване на съвременни практики и методи за консервация и реставрация на архивни документи” : За подобряване на специализирания капацитет в областта на консервацията и реставрацията на архивни документи, с използване на съвременни практики и методи, се идентифицира необходимост от провеждане на обучение за експерти-реставратори от териториалните поделения на ДАА, насочено към тази проблематика. Обект на обучението ще бъдат въпросите, свързани с планиране и реализиране на програмите за консервация на архивните колекции, основни методи и материали използвани при реставрация на фотографии, реставрация на документи и книги върху пергамент, основни практики и методи на реставрация на архивни документи в реставрационната лаборатория на Главния държавен архив на Бавария, Федерална република Германия. В международен план, архивните институции са изправени пред редица предизвикателства във връзка с прилагането на методите и техниките за реставрация и консервация на архивни документи, тъй като тези архивни процеси изискват значителни финансови средства, голям времеви ресурс, с оглед на обема на застрашените и засегнати документи, които подлежат на реставрация и консервация. Важно е да се отбележи, че всеки един архивен документ е уникален, което предопределя и необходимостта от индивидуален подход по отношение на реставрацията на всеки един обект. Предвид на това, тематичните акценти в рамките на обучението са насочени към: профилактиката, и по-специално „задържане” повреждането на архивни материали върху хартиена основа, стандартите на опазването; консервацията и реставрацията на движими културни ценности с важно историческо и/или национално значение; съхранението, идентификацията и адекватната реставрацията на фотографии; основните методи, прилагани при реставрацията на документи и кодекси, изписани върху пергамент; фундаментални етапи на реставрация на хартиеното тяло, техника на зашиване и реставрация на оригинална кожена подвързия. С оглед осигуряване на устойчивост, по време на обучението ще бъдат разгледано и начертано бъдещо прилагане на годишен инструмент за споделяне на добри практики в кръга на проблематиката, от типа на провеждане на тематични тиймбилдинги, бенчмаркинг и др., което ще залегне в годишните планове на ДАА за изпълнение на средносрочната Стратегия в периода 2016-2020 г., както и за следващия петгодишен период. Целевата група на обучението се състои от 5 служители-реставратори от териториалните поделения на ДАА, с експертни функции. Изборът на целевата група е направен въз основа на необходимостта от осигуряване на специфични знания и умения, пряко свързани с функциите на структурните звена– регионалните държавни архиви, регламентирани в чл. 18, чл. 24 и чл. 25 от ЗНАФ, както и в чл. 21-22 от Устройствения правилник на ДАА. Съгласно чл. 25 от ЗНАФ, „Архивите по чл. 21–24 осъществяват: „… 7. опазване, реставриране, консервиране и създаване на застрахователен фонд на документите.“. Тематиката на специализираното обучение по дейност 1 е в пряка връзка с функциите и задачите на избраните целеви групи. Цел на обучението е да бъде проведено обучение от две части - теоретична и практическа (практическо упражнение на терен), което ще даде възможност за усвояване на практически знания, свързани с методите за консервация и реставрация на архивни документи. Провеждането на обучението ще допринесе за изграждането на мрежа за контакт и обмен на опит между служителите, ще стимулира професионалното им развитие чрез обогатяване на специализираните им познания и практическите умения, което спомага за подобряване на провежданата от ДАА политика в областта на архивното дело. , Договорена стойност: 30 111.41 , Отчетена стойност: 27 034.28
  • Дейност: Дейност 4: Организиране и провеждане на обучение за трансфер на знания по темите от дейност 1 и 2 – „Менторска програма „Направляващи бъдещето””: С цел осигуряване на условия за включване на максимален брой служители от териториалните поделения в провежданите обучения, обект на обучението по тази дейност ще бъде трансфер на знания и умения, придобити от целевите групи по дейност 1 и дейност 2, към идентифицираната целева група в рамките на предвижданото обучение. Това ще бъде реализирано на място в 27-те държавни архива, посредством провеждане на обучение в присъствена форма от вече обучените служители, на ръководно ниво, от съответния архив по дейности 1 и 2 (огледално обучение), в присъствието на съответния регионален директор, чрез ангажиране на инструмента „менторство” - провеждане на Менторска програма „Направляващи бъдещето”, на база на темите от дейности 1 и 2. Изпълнението на Менторската програма включва използване на книжка „Ръководство за добри практики”. В рамките на обучението ще бъдат обхванати теми от проблематиката на дейност 1 и дейност 2. Целевата група на обучението се състои от 36 служители от териториалните поделения на ДАА, с експертни функции, които не са в обхвата на целевите групи по дейност 1 и дейност 2. Изборът на целевата група е направен въз основа на необходимостта от осигуряване на специфични знания и умения, пряко свързани с функциите на структурните звена– регионалните държавни архиви, регламентирани в чл. 18, чл. 24 и чл. 25 от ЗНАФ, както и в чл. 21-22 от Устройствения правилник на ДАА. Съгласно чл. 25 от ЗНАФ, „Архивите по чл. 21–24 осъществяват: 1. (доп.–ДВ, бр. 17 от 2019 г.) подбор, комплектуване и обработване на документи включително на лични данни; 2. научно-методическо ръководство и контрол на организацията на работата с документите, тяхното опазване и използване в учрежденските архиви на държавните и общинските институции и опазването на документите в деловодните служби; 3. експертна помощ при изработването на номенклатури на делата и ведомствени списъци на документи със срокове за съхранение в държавните и общинските институции; 4. регистриране, водене на отчет на документите и поддържане на съответната част от Регистъра на Националния архивен фонд; 5. създаване на научно-справочен апарат към съхраняваните документи и поддържане на съответната част от автоматизираната информационна система на архивите; 6. осигуряване на достъп и предоставяне на документите за използване; 7. опазване, реставриране, консервиране и създаване на застрахователен фонд на документите.“. Тематиката на специализираното обучение по дейност 1 е в пряка връзка с функциите и задачите на избраните целеви групи. Цел на обучението, в тази втора фаза от проекта, е обучените ментори да предават своите знания и умения за адресиране на: практическите аспекти от работата по формирането, опазването и използването на публичните архивни ресурси, както и дейностите, свързани с е-архив и електронно архивиране; теоретичните и практическите аспекти, свързани с принципите и методите на специалните исторически дисциплини, в контекста на цифровото общество, както и дейностите, свързани с компютърната архивистика. Провеждането на обучението ще стимулира професионалното развитие на експертния състав на териториалните поделения на ДАА чрез обогатяване на специализираните знания и умения, което спомага за подобряване на провежданата от ДАА политика в областта на архивното дело. , Договорена стойност: 30 111.41 , Отчетена стойност: 12 381.60

Участващи организации

Партньори Няма
Изпълнители
  • Изпълнител: ГЕРГАНА, Договорена стойност по проекта*: 0.00 , Отчетена стойност**: 227.26
  • Изпълнител: ИВЕНТ ДИЗАЙН ООД, Договорена стойност по проекта*: 65 768.88 , Отчетена стойност**: 66 341.16
  • Изпълнител: ХРИСТИЯН, Договорена стойност по проекта*: 300.00 , Отчетена стойност**: 254.86
  • Изпълнител: АННА, Договорена стойност по проекта*: 300.00 , Отчетена стойност**: 0.00
  • Изпълнител: ЛЮБОМИР, Договорена стойност по проекта*: 0.00 , Отчетена стойност**: 366.66
  • Изпълнител: СТЕФАН, Договорена стойност по проекта*: 300.00 , Отчетена стойност**: 277.50
  • Изпълнител: АНКА, Договорена стойност по проекта*: 2 100.00 , Отчетена стойност**: 2 053.24
  • Изпълнител: ФАРТТ ООД, Договорена стойност по проекта*: 0.00 , Отчетена стойност**: 9 310.00
  • Изпълнител: ИВАЙЛА, Договорена стойност по проекта*: 300.00 , Отчетена стойност**: 253.24
  • Изпълнител: РУМЯНА, Договорена стойност по проекта*: 300.00 , Отчетена стойност**: 273.04
  • Изпълнител: ОРЛИН, Договорена стойност по проекта*: 0.00 , Отчетена стойност**: 785.83
  • Изпълнител: МАРИЯНА, Договорена стойност по проекта*: 300.00 , Отчетена стойност**: 253.24
  • Изпълнител: ВЕНЦИСЛАВ, Договорена стойност по проекта*: 0.00 , Отчетена стойност**: 225.88
  • Изпълнител: СИЛВИЯ, Договорена стойност по проекта*: 300.00 , Отчетена стойност**: 253.24
  • Изпълнител: СТЕФКА, Договорена стойност по проекта*: 0.00 , Отчетена стойност**: 319.80
  • Изпълнител: "НИКЕ ГРУП" АД, Договорена стойност по проекта*: 29 191.20 , Отчетена стойност**: 28 821.60
  • Изпълнител: РОСИЦА, Договорена стойност по проекта*: 0.00 , Отчетена стойност**: 252.84
  • Изпълнител: АНТОАНЕТА, Договорена стойност по проекта*: 2 100.00 , Отчетена стойност**: 2 053.24
  • Изпълнител: ПЛАМКА, Договорена стойност по проекта*: 0.00 , Отчетена стойност**: 303.60
Подизпълнители Няма
Членове на обединение Няма

Забележки:

* Договорената стойност по проекта може да е по-ниска от отчетената поради някоя от следните причини:

  • За физически лица договорената стойност не включва разходите за сметка на работодателя, които са допустим разход и се отчитат по проекта
  • Бенефициентът е отчел разход само с фактура без да е сключен договор с избрания изпълнител
  • Бенефициентът е отчел повторно разходи към УО

** Колоната представя размерът на заявените от бенефициента разходи

Индикатори

Индикатор 1 Служители от администрацията, успешно преминали обученията с получаване на сертификат, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 161.00 , Достигната стойност: 155.00
Индикатор 2 Обучени служители от администрацията, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 161.00 , Достигната стойност: 155.00

Финансова информация

Обща стойност на проекта 112 484.08 BGN
БФП 112 484.08 BGN
Собствено финансиране 0.00 BGN
Общо реално изплатени суми 112 484.08 BGN
Процент на съфинансиране от ЕС 85.00 %

Финансови корекции

Основание за налагане на корекция % на наложената
финансова корекция
Стойност на наложената финансова корекция1,2 Договор с изпълнител
БФП Собствено финансиране Общо
Нарушения в документацията за обществени поръчки 10.00 1 949.02 0.00 1 949.02 ИВЕНТ ДИЗАЙН ООД
Нарушения в документацията за обществени поръчки 10.00 1 370.00 0.00 1 370.00 "НИКЕ ГРУП" АД
Нарушения в документацията за обществени поръчки 10.00 1 062.60 0.00 1 062.60 "НИКЕ ГРУП" АД

Забележки:

1 Посочената стойност представлява максималния размер на наложената финансова корекция. В зависимост от изпълнението на съответния договор реалният размер на удържаната финансова корекция може да е на по-ниска стойност.

2 Финансова корекция с нулева обща стойност означава, че същата е отменена вследствие на съдебно решение.

Тръжни процедури

Процедура 1 Предмет на предвидената процедура: Избор на изпълнител за организация и логистика на обучения по дейности 1 – 4 по проект BG05SFOP001-2.019-0002 „Подобряване на специализираните знания и умения на служителите от териториалните структури на Държавна агенция „Архиви“ в областта на архивната методика и практика“ с 4 (четири) обособени позиции, Прогнозна стойност: 116 531.28
  • Обособена позиция 1: Обособена позиция 1:„Избор на изпълнител за организиране и провеждане на обучение на тема „Архивите в контекста на съвременната еволюция на ИКТ“
    Изпълнител: ИВЕНТ ДИЗАЙН ООД
    Обща стойност на договора, финансирана по проекта: 23 388.24
  • Обособена позиция 2: Обособена позиция 2:„ Избор на изпълнител за организиране и провеждане на обучение на тема „Използване на методическия инструментариум на специалните исторически дисциплини, в контекста на цифровото общество”
    Изпълнител:
    Обща стойност на договора, финансирана по проекта:
  • Обособена позиция 3: Обособена позиция 3:„ Избор на изпълнител за организиране и провеждане на обучение на тема „Научни и практически изисквания за опазване на документите в архивите, с използване на съвременни практики и методи за консервация и реставрация на архивни документи”
    Изпълнител: "НИКЕ ГРУП" АД
    Обща стойност на договора, финансирана по проекта: 16 440.00
  • Обособена позиция 4: Обособена позиция 4:„ Избор на изпълнител за организиране и провеждане на обучение за трансфер на знания по темите от дейност 1 и 2 – „Менторска програма „Направляващи бъдещето””
    Изпълнител: "НИКЕ ГРУП" АД
    Обща стойност на договора, финансирана по проекта: 12 751.20
  • Обособена позиция 5: Обособена позиция 2:„ Избор на изпълнител за организиране и провеждане на обучение на тема „Използване на методическия инструментариум на специалните исторически дисциплини, в контекста на цифровото общество”
    Изпълнител:
    Обща стойност на договора, финансирана по проекта:
  • Обособена позиция 6: бособена позиция 2:„ Избор на изпълнител за организиране и провеждане на обучение на тема „Използване на методическия инструментариум на специалните исторически дисциплини, в контекста на цифровото общество”
    Изпълнител: ИВЕНТ ДИЗАЙН ООД
    Обща стойност на договора, финансирана по проекта: 42 380.64
Процедура 2 Предмет на предвидената процедура: Осигуряване на външни лектори на обучения по дейности 1, 2 и 3. , Прогнозна стойност: 5 000.00
Процедура 3 Предмет на предвидената процедура: Осигуряване на материали за практическо обучение, по дейност 3. , Прогнозна стойност: 9 310.00

Забележки:

Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN