Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 55 065 дървета
English

Програма: Добро управление

Район за планиране: Всички

Описание

Общата цел на проекта е подпомагане на създаването на ефективно, прозрачно и отговорно корпоративно управление на държавните предприятия (КУДП) в страната в съответствие с Насоките на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) за корпоративно управление на държавните предприятия (OECD (2015), OECD Guidelines on Corporate Governance of State-Owned Enterprises, OECD Publishing, Paris.)
Постигането на общата цел на проекта ще се извърши чрез реализацията на три специфични цели: 
•	Специфична цел 1: Информационно осигуряване на процеса на мониторинг и оценка на КУДП.
•	Специфична цел 2: Извършване на оценка на състоянието и динамиката на КУДП.
•	Специфична цел 3: Развитие на институционален капацитет за гражданско участие при мониторинг и оценка на КУДП.
Предвидено е работата на екипа за изпълнение на проекта да се концентрира в четири основни дейности:
•	Дейност 1: Създаване на регистър на държавните предприятия в страната и база данни с документи за корпоративното управление в тях 
•	Дейност 2: Създаване и поддържане на информационна система за мониторинг и оценка на корпоративното управление в държавните предприятия и интернет страница на проекта
•	Дейност 3: Разработване и прилагане на методология за мониторинг и оценка на КУДП 
•	Дейност 4: Повишаване на обществената осведоменост и насърчаване на гражданското участие при мониторинг и оценка на КУДП.
С изпълнението на проекта ще бъде създадена напълно функционална и публично достъпна информационна система за КУДП, ще бъдат подготвени оценки на състоянието и динамиката на КУДП през 2016-2020 г. На тази основа ще се направят предположения за усъвършенстване и реформиране на КУДП, в съответствие с приетите ангажименти на Правителството във връзка с присъединяване на страната ни към еврозоната. Това ще представлява сериозен принос на гражданското общество към този приоритет на държавата.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Създаване на регистър на държавните предприятия в страната и база данни с документи за корпоративното управление в тях: В рамките на Дейност 1 ще бъдат изпълнени следните задачи: - Проучване и идентификация на източниците на информация за държавните предприятия и създаване на списък на всички държавни предприятия. Такива източници ще бъдат издирвани в интернет страниците на секторните министерства, Търговския регистър, интернет страници на самите държавни предприятия. Ще бъдат използвани и преки контакти и при необходимост ще бъде изисквана информация от самите държавни предприятия и секторните министерства. Също така ще бъде извлечена информация от научни публикации и изследвания по темата. - Създаване на макет и електронна таблица на регистър на държавните предприятия. На основа на съществуващите източници и изискванията за информационно осигуряване на КУДП от Насоките на ОИСР ще се създаде макет и електронна таблица на регистър, който следва да съдържа информация за всяко държавно предприятие като наименование, адрес, контакти, интернет страница, принципал, идентифицирани източници на информация за държавни предприятия и основните документи, изброени по-долу. - Събиране, селекция и качване на информация за КУДП. В регистъра ще бъдат поставени електронни версии на събраните документи на всяко държавно предприятие, които са свързани с корпоративно управление като устави и дружествени договори, информация за проведени Общи събрания, информация за промени в състава на органите му за управление, приети кодекси за корпоративно управление, проведени инициативи за корпоративна социална отговорност, договори за управление, одитни доклади, годишни финансови отчети и други документи за 3 годишен период - от 2016 г. до 2018 г. Създаването на регистър на държавните предприятия ще позволи да се извлече, селектира и складира информация и данни за КУДП. Изведената дейност принадлежи към допустими дейности от група № 1, т. 3 – събиране на данни и разработване на бази данни... Дейност 1 допринася за постигане на специфична цел 1, защото чрез регистърът на държавните предприятия в страната и базата данни с документи за корпоративното управление в тях ще се създаде част от материалната база на информационна база с документи и данни за КУДП, която ще осигури информационното осигуряване на процеса на мониторинг и оценка на КУДП. Дейността е насочена към голяма част от целевите групи на проекта. Тя засяга пряко дейността на държавните предприятия, министерствата, които отговарят за тях и представлява интерес за контролните органи, вътрешните заинтересовани страни, банките, както и гражданския сектор, научните организации и висшите училища. С изпълнението на дейност 1 ще бъдат ангажиране двамата експерти по корпоративно управление. Разпределението на конкретните функции и отговорности, свързани с изпълнението на дейността между двамата експерти се предвижда да се случи по следния начин: 1. Проучванията на интернет страниците на секторните министерства, Търговския регистър, интернет страници на самите държавни предприятия ще се разпределят равномерно между двамата експерта. Държавните предприятия, както и министерствата, които отговарят за тях ще се разпределят по сектори и всеки експерт ще отговаря за около половината държавни предприятия и съответните министерства. При очакван брой на държавните предприятия с над 50% държавно участие от около 180-200 бр., всеки експерт ще има ангажимент да се справи с около 90-100 предприятия. 2. Концепцията и самият макет на регистър на държавните предприятия ще бъдат разработени съвместно от двамата експерти. В тази задача се изисква те да споделят натрупания опит при изпълнение на първата задача. 3. По същия начин ще се процедира при събирането и селекцията на информация за КУДП. 12 807.68 12 748.24
Създаване и поддържане на информационна система за мониторинг и оценка на корпоративното управление в държавните предприятия и интернет страница на проекта: След избора на изпълнител се очаква, че ИС и интернет страницата на проекта да бъдат създадени до края на 7-тия месец след началото на проекта. След това тя трябва да бъде захранена със събраната и обработена информация. ИС ще бъде интегрирана на интернет страницата на проекта и ще предоставя открит достъп до всички свои потребители. Тя ще бъде актуализирана на годишна база, след публикуване на ГФО и провеждане на годишните ОС на акционерите. Системата ще има възможност за актуализация за 10 годишен период след завършване на проекта. Всички таблични и графични изображения в системата ще бъдат представени на български и английски език, а документите ще бъдат качени на български език, като заглавията им ще съществуват на български и английски език. ИС ще бъде клиентски ориентирана с УЕБ интерфейс. Ще бъдат използвани най-добри практики за дизайн и функционалност на базата съвременни платформи и програмни езици, които трябва да бъдат предложени от разработващия екип. Предвидено е да бъде възложено на изпълнителя да включи в стойността на услугата и закупуване на домейн и хостинг на страницата. Самата страница ще съдържа представяне на проекта, целите, основните му дейности и графици за изпълнение, както и постигнатите текущи и крайни резултати. ИС чрез страницата ще позволява обработка на данните, получаване и запис на графики и други изображения, търсене по думи, периоди, правене на справки, създаване на трендове на данни и ще притежава други функционални възможности. ИС ще има възможност данните от нея да бъдат групирани, извличани и експортирани във удобен формат, който да позволява машинно обработване на голям обем количествена информация. На страницата също така ще се представя информация за новини и събития на проекта. Там ще бъдат селектирани и поместени публикации, статистики, международни сравнения и др. информация за КУДП. Като контактна информация ще бъдат предоставени координати на структурите на държавната администрация, държавни холдинги, научни звена, висши училища и др. полезни източници. Интернет страницата ще разполага с възможност за търсене в нея по ключови думи на общото съдържание и ИС. Тя ще бъде постоянно актуализирана от екипа на проекта и след това от екип на Клуба. За осигуряване на спокойно функциониране на ИС и страницата ще бъде проведено обучение от разработващия екип на експерта по връзки с обществеността и двама експерти от Клуба. Изведената дейност принадлежи към допустими дейности от група №1, т. 3 – събиране на данни и разработване на бази данни, група №2, т. 4 – провеждане на обучения, както и група №4, т. 1 - организиране на широка информационна кампания и други сходни дейности... от Насоките за кандидатстване. Дейност 2 допринася за постигане на специфична цел 1, защото чрез ИС на държавните предприятия в страната и интернет страницата ще се систематизира и обхване достъпната информация за КУДП, което ще позволи да се извършват анализи и оценки. Дейността е насочена към държавните предприятия, министерствата, които отговарят за тях и представлява интерес за контролните органи, вътрешните заинтересовани страни, банките, както и гражданския сектор, научните организации и висшите училища. В изпълнението на дейността ще бъдат включени следните членове на екипа: двама експерти по корпоративно управление и експерт по връзки с обществеността. Разпределението по експерти на конкретните функции и отговорности, свързани с изпълнението на дейността е следното. Първоначалното захранване на ИС ще бъде направено от екипа, който я разработва, а експерт по корпоративно управление ще наблюдава и контролира този процес. Актуализацията на ИС за КУДП ще се извършва от двамата експерти по корпоративно управление. Един от експертите по корпоративно управление заедно с експерта по връзки с обществеността ще участват в създаването на интернет страницата на проекта и подготовката на материали за нея. Актуализацията й ще се осъществява периодично от експерта по връзки с обществеността. 30 452.14 30 712.96
Разработване и прилагане на методология за мониторинг и оценка на КУДП: Методологията за мониторинг и оценка на КУДП трябва да може да дава отговор на въпросите за състоянието и динамиката на КУДП. За целта при разработването й ще се изпълнят следните задачи: 1. Проучване на опита на други страни за добри практики и модели при осъществяване на граждански контрол, мониторинг и оценка на КУДП. Това ще включва разработване на критерии за избор на страни, проучване и събиране на литература по проблематиката, анализ на събраната информация, извличане на полезен и използваем за страната опит и работещи модели, подготовка, публикуване и разпространение на доклад за проучения опит до НПО сектора, представители на държавната администрация, занимаващи се с проблемите на управление на държавното участие в предприятията. 2. Разработване на методология за мониторинг и оценка на КУДП. Методологията ще използва инструментариума на ОИСР, представен в Насоките на ОИСР за оценка на състоянието и динамиката на реформата в КУДП, която трябва да се предприеме съгласно ангажиментите на Правителството във връзка с присъединяване на страната към еврозоната. Тя ще отчете и добрите практики и опит, които ще бъдат извлечени и представени при изпълнение на предходната задача. 3. Провеждане на дълбочинни интервюта с експерти и представители на държавната администрация и 2 анкетни проучвания на годишна основа сред мениджъри на държавни предприятия и администратори от държавната администрация. Чрез тези социологически методи се цели получаване на допълнителна количествена и качествена информация за КУДП, която ще се използва при подготовка на докладите. 4. Подготовка на доклад за КУДП през 2016-1018 г. В тези доклади ще бъде направена съпоставка на практиките на КУДП в страната с изискванията в Насоките на ОИСР и ще бъдат установени дефицитите в корпоративното управление. Това ще послужи за основа за разработване на предложения за подобряване на КУДП от страна на самите предприятия и отговорните министерства, както и от Правителството. 5. Подготовка на два доклада за КУДП за 2019 г. и 2020 г. Целта на тези доклади е да проследи реалната динамика и оцени промените, настъпващи в резултат на реализация на предложените инициативи. В изпълнението на дейността ще бъдат включени следните членове на екипа: 2 експерти по корпоративно управление и един експерт по социологически проучвания. Разпределението по експерти на конкретните функции и отговорности свързани с изпълнението на дейността е следното. Двамата експерти по корпоративно управление ще работят равнопоставено при изпълнението на всички задачи с изключение на социологическите проучвания от задача 3. Координацията между тях ще се извършва в оперативен порядък. Експертът по социологически проучвания ще бъде отговорен за изпълнение на третата задача. Освен това той ще обработи социологическата информация и ще участва с обобщение на нея в докладите по КУДП. Тази дейност принадлежи към допустими дейности от група № 1, т.4 - Разработване на анализи, методики и модели, свързани с подобряване на гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство и група № 2, т.1 - Разработване на механизми и инструментариум за обратна връзка и оценка от страна на гражданите и бизнеса за взаимоотношенията им с държавата и/или действията на администрацията и т.2 - Осъществяване на граждански мониторинг и контрол върху действията на администрацията. Изпълнението на Дейност 3 е в пряка релация с постигането на специфична цел 2. Резултатите от тази дейност ще доведат до получаване на критична оценка на състоянието и динамиката на КУДП от страна на гражданския сектор, което е съдържанието на тази цел. Тази дейност е ключова за решаване на нуждите на основната част от целевите групи на проекта. Тя засяга пряко нуждите на самите държавни предприятия, министерствата, които отговарят за тях и представлява интерес за контролните органи, вътрешните заинтересовани страни, банките, както и гражданския сектор, научните организации и висшите училища. 19 571.22 18 722.14
Повишаване на обществената осведоменост и насърчаване на гражданското участие при мониторинг и оценка на КУДП: Тази дейност ще обхване: - Публикуване на доклад за проучените практики и модели, използвани в КУДП в други страни. Този доклад ще бъде публикуван в 100 копия и електронна версия, достъпна на страницата на проекта. - Публикуване на обобщаващ доклад за КУДП през 2016-1018 г. и организиране на публично обсъждане на доклада. Този доклад и другите 2 доклада ще бъде публикувани в по 150 копия, като ще има и електронни версии, които ще бъдат достъпни на страницата на проекта. Публичните им обсъждания ще се проведат в удобен конферентен център в гр. София. На тях ще бъдат поканени представители на държавните предприятия и холдинги, секторните министерства, Правителството, контролни органи, банки, НПО, академия и висши училища. По време на обсъжданията ще бъдат представени основните резултати от оценките на КУДП и препоръките за подобряването му. На първия форум ще бъдат представени и резултатите от проучването на добрите практики и модели, използвани в КУДП в други страни. - Публикуване на доклада за 2019 г. и публично обсъждане на доклада. - Публикуване на доклада за 2020 г. и публично обсъждане на доклада и постигнатите резултати от проекта. Различното на този форум ще бъде представянето и обсъждането на постигнатите резултати от целия проект. - Създаване на Център за развитие на корпоративното управление (ЦРКУ) към Клуб „Икономика 2000“. За продължаване живота на проекта ще бъде създаден такъв център към Клуб „Икономика 2000“. Мисията на ЦРКУ ще бъде да промотира принципите за ефективно, прозрачно и отговорно корпоративно управление в страната и извън нея. Дейността на ЦРКУ ще се финансира чрез проекти. ЦРКУ ще използва създадената модерна инфраструктура на Клуба. За постигане на устойчиво развитие се предвижда разработване на бизнес план за ЦРКУ от експерт по бизнес развитие. В този план ще бъде развита визията и мисията на ЦРКУ, ще бъдат поставени цели пред него, ще бъдат идентифицирани източници за финансиране, ще бъде предложена структура на ЦРКУ и ще бъде разработен краткосрочен финансов план. - Създаване на капацитет за мониторинг и оценка на КУДП чрез провеждане на обучения по КУДП. За да бъде подготвен персонала на Клуб „Икономика 2000“ за успешно продължение на проекта и за институционално укрепване на ЦРКУ са предвидени 4 обучения. Първите две от тях посветени на работата с информационната система и интернет страницата на проекта ще бъдат изпълнени в рамките на дейност 2. За същинската работа по проекта ще бъдат проведени също 2 обучения – едното за същността, обхвата, моделите и принципите на добро корпоративно управление, а второто – за мониторинга и оценка на КУДП. - Използване на интернет страницата на проекта и на Клуба за представяне на проекта, текущите му резултати и за комуникация със заинтересованите страни. Експертът по връзки с обществеността ще отговаря за публикуването и разпространението на докладите, организиране на предвидените обсъждания, работа и комуникация с целевите групи и медиите, поддържане на интернет страницата на проекта. Експертите по корпоративно управление ще участват на публичните обсъждания и ще представят резултатите от проекта. Те ще проведат и двете нетехнически обучения на персонала. Експертът по бизнес развитие ще разработи бизнес плана на ЦРКУ. Тази дейност принадлежи към допустими дейности от група № 4, т. 1 и т. 4. Резултатите от Дейност 4 ще позволят постигането на специфична цел 3, защото ще се развие институционален капацитет за гражданско участие при мониторинг и оценка на КУДП и ще се повиши информираността на заинтересованите страни. Тази дейност значително подпомага решаване на нуждите на основните целеви групи. Тя създава капацитет за постоянно наблюдение, обратна връзка и натиск за усъвършенстване на КУДП, което засяга пряко нуждите на самите държавни предприятия, министерствата, които отговарят за тях и представлява интерес за контролните органи, вътрешните заинтересовани страни, банките, както и гражданския сектор, научните организации и висшите училища. 19 720.71 15 764.59

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.