Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 54 575 дървета
English

Програма: Добро управление

Район за планиране: Всички

Описание

Понастоящем в България издаването на удостоверения за „Съдебен статус“ (Свидетелства за съдимост) се реализира чрез децентрализирани системи, обслужващи 113 бюра за съдимост във всички съдилища. Локалните бази данни на бюрата за съдимост се актуализират ръчно, на база на съдебните бюлетини, което прави процеса изключително ненадежден, трудоемък и труден за контрол. В Министерство на правосъдието функционира Централно бюро съдимост-ЦБС, което работи с четири самостоятелни системи и това съществено затруднява дейността на служителите. Настоящият проект  предвижда създаване на централизирана автоматизирана информационна система (ЦАИС) „Съдебен статус“, която ще обедини в единна централизирана система съществуващите локални бази данни и функциите на съществуващите системи,  ще реализира електронни услуги за автоматизиран достъп и обмен на информация с външни системи, както и средства за предоставяне на комплексни административни услуги - КАО. По Дейност 1 на проекта ще бъдат оптимизирани процесите свързани със съдебен статус на граждани. В рамките на дейността ще се изготвят техническа спецификация и тръжна документация за провеждане на процедура по ЗОП за избор на изпълнител на Дейност 2. В рамките на дейност 2 ще се разработи и внедри централизирана автоматизираната информационна система „Съдебен сатус“. По Дейност 3 ще бъде доставено и внедрено в експлоатация и оборудването, необходимо за обезпечаване работоспособността  и функиционирането на централизираната информационна система и работните места на служителите от бюра съдимост. По Дейност 4 ще се изпълнят задължителните мерки за информация и публичност на проекта. Продължителността на проекта ще бъде 67 месеца, а бюджетът му възлиза на 1 368 735.43 лв.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Оптимизиране на процесите свързани със съдебен статус на граждани. : Удостоверенията за „Съдебен статус“ (Свид. за съдимост) се реализират чрез децентрализирани с-ми, обслужващи 113 бюра за съдимост.Локалните бази данни на бюрата за съдимост се актуализират ръчно, на база на съдебните бюлетини, което прави процеса изключително ненадежден, трудоемък и труден за контрол. В МП функционира Централно бюро съдимост-ЦБС, което работи с 3 самостоятелни системи и това съществено затруднява дейността на служителите.Ето защо се налага извършване на оптимизация с оглед преминаване към централизиран изцяло електронизиран и автоматизиран обмен на данни и предоставяне на услуги, както и осигуряване работата на ЦАИС „Съдебен статус“ в средата на електронното управление и електронното правосъдие.За да се премине към премахване на хартиените бюлетини е необходимо в рамките на дейността да се обследва процеса на работа, да се анализира, да се прецени какви нормативни промени трябва да се предприемат за да може да се премине към електронен бюлетин т.е. извършваните оптимизации на процесите ще бъдат с цел: ускоряване на процеса по издаване на свидетелства и справки за съдимост на гражданите; преминаване към напълно централизирана инфор. с-ма и база данни;преминаване към електронни бюлетини за съдимост и електронен обмен на данни с инфор. с-ми на съдилищата;осъществяване на електронен обмен на информация с ЕИСПП;реализиране на средства за автоматизиран достъп до ЦАИС „Съдебен статус“;свързаност със системи, бази данни и регистри (БД „Население“-МРРБ, БД "ЛД“-МВР и БД „ЛНЧ“, ЕИСПП и ECRIS);предоставяне в реално време на съдебен статус за граждани на физически и/или юридически лица при наличие на нормативно основание;предоставяне на възможност за уведомяване в реално време по електронен път, при промяна на съдебен статус на гражданите и при заявено желание от тяхна страна, с цел превенция кражбата на самоличност при осъждания;предоставяне на възможност за уведомяване на органа при настъпване на време за реабилитация и др., с цел предприемане на съответните действия по компетентност;предоставяне на възможност за информиране на органа по реабилитация за дължими и заплатени глоби, както и за изтърпени наказания от граждани.Дейността ще включва:1.Анализ на процесите и нормативната база, свързани със съдебен статус на граждани.Изготвяне на предложение за оптимизация на процесите по съставяне и съхранение на бюлетини за съдимост, по заявяване и издаване на свидетелства и справки за съдимост, както и за връзка с външни с-ми и регистри.-запознаване с изготвения аналитичен доклад за актуалното състояние на регистри и инфор. с-ми, и препоръки, в това число инфор. с-ми, обслужващи "Бюра съдимост", предоставени в резултат на изпълнявания от МП проект „Инвентаризация и анализ на състоянието на информационната и комуникационната инфраструктура, информационните системи, услуги и регистри в сектор "Правосъдие““;-запознаване с резултатите от дейността на работната група „Сътрудничество по наказателно-правни въпроси“ към Съвета на ЕС, разработваща Директива/Регламент за изменение на Рамково решение 2009/315/ПВР и за замяна на Решение 2009/316/ПВР във връзка с обмена на данни за съдимост за граждани на трети страни за ефективно сътрудничество между държавите-членки и обмен на информация, получена от регистрите за съдимост на осъдените лица;-анализ на процеса по заявяване, обработка и издаване на свидетелства и справки за съдимост. За изработване на качествен анализ на работните процеси са предвидени консултации с опитни магистрати, които преимуществено се занимават с дейността на бюра съдимост, както и със служители от ЦБС. ... (моля виж допълнителна информация в прикачен файл) 2. Вследствие на направения анализ и предложения за реинженеринг на процесите. Изпълнителят по Д1 ще разполага с нужния капацитет и знания и ще изготви техническа спецификация и тръжна документация за разработка на централизирана система- ЦАИС „Съдебен статус“, като в нея ще бъдат включени всички необходими функционалности за постигане на посочените цели. 46 784.00 38 096.20
Разработване и внедряване на Автоматизирана информационна система „Съдебен сатус“. Разработване на средства за миграция на данни, мигриране на данни, проверка – верификация на данните.: Дейността ще бъде изпълнена на няколко етапа: 1 Изготвяне на детайлна техническа спецификация (ДТС), в нея изпълнителя разписва подробно по какъв начин той ще реализира заложените в техническата спецификация дейности. В ДТС ще бъдат описани конкретните: процесите, функционалните и нефункционални изисквания за разработка на ЦАИС, предложена архитектура и изисквания към системата с цел гарантиране на отказоустойчивост, вид и структура на интерфейсите и начина за предоставяне на електронни услуги, вкл. и вътрешно- административни е-услуги (е-свидетелства за съдимост, е-справки съдимост, е-уведомяване за променен съдебен статус, електронно уведомяване за настъпило време за реабилитация, е- бюлетини за съдимост). Ще бъдат описани връзки към регистри и информационни системи (бази данни (БД): "Население", "Лични Данни","Личен Номер на Чужденец" ЕИСПП, ECRIS и др.),съгласно действащи изисквания за оперативна съвместимост.Ще се опишат предвидените технологични и архитектурни изисквания за осигуряване на работоспособност и отказоустойчивост на с-та, както и недискриминационно инсталиране и опериране в продуктивен режим върху виртуална инфраструктура,съответно върху ДХЧО. В ДТС ще е описана интеграцията с информационните с-ми на съдилищата с цел автоматично по електронен път отразяване на бюлетини за съдимост и бюлетини за наложени админ. наказания по чл. 78а НК или с ЕИСС, интеграция с БД „Население“-МРРБ, БД "ЛД“-МВР и БД „ЛНЧ“, интеграция с ЕИСПП и ECRIS.Ще е описан начинът на реализация на централизирана с-ма с централизирана БД.2.При разработването на ЦАИС ще бъдат спазвани предварителните условия за допустимост на проекти за е-управление, посочени в Приложение 8 към Насоките за кандидатстване. Да се вземат предвид uptime на системата да е 9.99,max време за отговор на заявка 1 min, средно време за отговор на заявка - 30 s, min бр.едновременни заявки - 200.Ще бъде разработена ЦАИС въз основа на одобрена от бенефициента ДТС и ще се извършат необх. тестове за функционалност и производителност.3.Разработване на средства за миграция на данни. В рамките на дейността ще бъдат анализирани данните във всички 115 локални БД на локалните АИС „Бюра съдимост“, „Централно бюро съдимост“, БД „Осъдени български граждани в чужбина“. БД ще бъдат анализирани по следните показатели: пълнота, коректност и консистентност на съхраняваните данни.В зависимост от резултата от анализа, ще бъдат разработени от изпълнителя и одобрени от служител на на МП, правила за миграция на данните от локалните с-ми към централната БД на ЦАИС.Въз основа на одобрените правила ще бъдат разработени автоматизирани средства за миграция на БД. Ще бъдат проведени тестове за доказване на правилната работа на разработените средства. На тестовете ще присъства служител на МП.3. Внедряване на ЦАИС .След извършване на инсталация и настройка,ще бъде извършена миграция към централната БД на ЦАИС на всички (115 бр.) локални БД (113 районни бюра съдимост, централно бюро съдимост, БД осъдени български граждани в чужбина).Миграцията ще се извърши чрез разработените автоматизирани средства.След извършване на миграцията ще се извършат тестове за верификация на мигрираните данни за консистентност и съответствие с първоизточника на информация.4.Разработване на ръководства и обучение на потребители.Ще бъдат разработени 2 ел. ръководства за потребители и администратори за работа с ЦАИС.Ще бъдат обучени 78 бр. магистрати и съдебни служители на бюра съдимост от органите на съдебната власт и 2 служители от органи на изпълнителна власт, вкл. по 2-ма за всеки окръжен съд за работа с ЦАИС, 2 за София-Град, 2-ЦБС. Всички 80 служители ще са с роля на обучители за останалите служители в районните бюра съдимост. Етапите от 1 до 4 ще бъдат подпомагани от служителите на МП, отговорни за приемане на работата и служителя от ВСС ... (моля виж допълнителна информация в прикачен файл) 5. Ще бъдат реализирани 5 нови електронни услуги ( вкл. 4 вътрешно-административни) предоставяни в сектор "Правосъдие". 692 821.00 1 167 798.12
Доставка на хардуер, необходим за функционирането на ЦАИС „Съдебен статус“. Осигуряване на работни станции, отговарящи на изискванията за оптимално изпълнение на технологичните процеси и задълженията на служителите в Бюра съдимост. : На база на препоръките, предоставени от изпълнението на проекта „Инвентаризация и анализ на състоянието на информационната и комуникационната инфраструктура, информационните системи, услуги и регистри в сектор "Правосъдие“, детайлно ще се специфицира необходимото технологично оборудване, при което е възможна промяна в параметрите на проекта, като не се надвишава предвидения финансов ресурс по съответната мярка от Пътната карта. За внедряването на ЦАИС „Съдебен статус“ се налага закупуване на хардуер с оглед обезпечаване дейността на системата и нейното правилното функциониране. Ключови за системата се явяват 4 сървъра, които ще се конфигурират в клъстерна конфигурация за опериране с базата данни и приложенията. Физическото съхранение на данните ще е върху външни масиви за данни. За да се изпълнят изискванията на нормативната база, ще се предвиди и устройство за архивиране на данни, което ще позволи тяхното съхранение на в отделна локация. За оптимизиране на процесите и повишаване на отказоустойчивостта на системата ще се приложи виртуализация на сървърите за бази данни и приложните сървъри. Външните масиви за съхранение на данни трябва да гарантират отказоустойчивост, чрез резервиране на съответните им компоненти. Комуникацията между сървъри и дисков масив ще се осъществява чрез комутатори /резервирани/ с висока пропускателна способност. Описаната структура ще е интегрирана със съществуващата в МП ИТ инфраструктура. В разходите са предвидени средства за необходимата базова инфраструктурата на самия център като комуникационни шкафове и други. Минималните технически параметри и количества на посочените устройства са: • Сървъри – 4бр. • Оптични комутатори – 2бр.; • Дискови масиви – 2бр. Устройство за архивиране на данни – 1бр.; ЦАИС "Съдебен Статус" ще се реализира със съвременни технологични средства, като потребителския интерфейс ще е Web базиран. Изискванията по отношение на сигурността на пренасяната информация между базата данни и работните станции на служителите от бюра съдимост ще е изключително висока, като се използват криптирани протоколи за обмен. Високи ще са и изискванията към самите работни станции в районни бюра съдимост и в централно бюро съдимост, които да са с еднакъв хардуер и операционни системи, гарантиращи невъзможността за неоторизиран достъп, възможност за криптиране на съхранявана върху локални дискове информация, средствата за автентификация и оторизация, наличие на средства за налагане на централизирани политики за сигурност и др. За да се обезпечи безпроблемната работа на ново разработената система се налага оборудване на работните места с работни станции, така че по никакъв начин да не се създават предпоставки за компрометиране на работата и сигурността на ЦАИС "Съдебен статус". Работните станции ще бъдат конфигурирани за работа със специализирания софтуер - ЦАИС "Съдебен статус". В тази връзка е необходимо 113 бюра съдимост и ЦБС да бъдат оборудвани с 142 работни станции (компютър , монитор, клавиатура, мишка). Изискванията за Същите подлежат на детайлна спецификация в съответствие с препоръките от проекта по инвентаризация. 555 876.83 546 092.52
Мерки за информация и комуникация: При изпълнението на дейността екипът на Министерството на правосъдието и избраният изпълнител ще се придържат към изискванията на Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020 г. През целия период на изпълнението на проекта бенефициентът и избраният изпълнител ще провеждат активна информационна политика, насочена както към заинтересованите страни, така и към широката общественост. В изпълнение на дейността се предвиждат следните действия: 1. Провеждане на една встъпителна пресконференция (за мининмум 20 участника) за запознаване на обществеността и медиите с целите, дейностите и очакваните резултати по проекта, както и с ролята на ЕСФ и ОПДУ. 2. Периодични публикации на интернет страницата на Министерството на правосъдието, отразяващи напредъка и постигнатите резултати- най- малко на всеки три месеца. 3. Публикуване на 2 статии (прессъобшения) в български медии. 4. Изработване на материали за визуализация и позиционирането им на видно място на мероприятията по проекта – 114 постоянни обяснителни табели , 2 ролбанера, 5. Изготвяне и разпространение на рекламни материали – по 120 бр. химикали, блок листа и флашки 6. Изработване на стикери 320 бр., указващи източникът на финансовата подкрепа, необходими за маркиране на оборудването, което ще бъде закупено в рамките на проекта; 7. Провеждане на една заключителна пресконференция (за мининмум 20 участника) за запознаване на обществеността и медиите с постигнатите резултати по проекта. 9 484.05 12 083.17

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.