Преглед и анализ на назначенията на млади хора в структурата на Общинска администрация Ружинци: Първата дейност е основополагаща за подобрението на процедурите по младежките политики в Община Ружинци. За формирането на устойчиви политики в областта на младежта, е необходимо да бъде дадена възможност на младите хора да участват в този процес. В противен случай, се създава предпоставка за прилагане на мерки, които не са адресирани до реалните нужди на младежката общност. Най-ефективният начин това да стане, е чрез назначаването на млади хора в структурата на общинската администрация, които да имат възможност пряко да следят и участват в процесите по формиране на младежки политики.
Община Ружинци изпълнява амбициозна Програма за управление на кмета на община Ружинци за срока на мандата от 2019 г. до 2023 г. /Програмата/. Същата е приета на 27.01.2020 г. от Общинският съвет на Община Ружинци с Решение № 50 / 27.01.2020 г., като колективният орган на управление е заложил редица стратегически задачи пред кмета на Община Ружинци в посока постигане на открито и отговорно управление, чрез подобряване на административния капацитет на общината.
Един от основните приоритети на общината, заложени в Програмата, е "подмладяването на администрацията" (стр. 11, Приоритет 11 "Общинска администрация" от Програмата). Необходимостта от включването на повече млади служители в администрацията е сред най-важните задачи на кмета на Община Ружинци, като в Програмата изрично е посочено, че "привличавето на млади и мотивирани млади хора с добро образование дава много добри резултати". Отбелязва се, че това заключение е базирано на досегашния опит на общината и процесът по подмладяване следва да продължи до 2023 г. Предвидено е и допълнително обучение на тези кадри в Института по публична администрация.
От приемането на Програмата до момента са изминали почти 2 години. С цел постигане на прозрачност по отношение на кадровата политика в структурата на Община Ружинци, в рамките на Дейност 1 по проекта ще бъде извършен преглед и анализ на назначенията на млади хора. Анализът ще обхване назначенията през 2020 и 2021 г.
Дейността е свързана с постигането на специфична цел 2 от проекта, а именно - увеличаване на прозрачността при назначенията на служители по трудово правоотношение в общинските администрации.
Дейност 1 е насочена към проблемите на първата целева група - общинските администрации и техните служители.
За период от 2 месеца, ще бъдат назначени 3 служители, които да извършат преглед на следната информация:
- брой назначени служители от общо назначените;
- брой напуснали служители от общо напусналите;
- брой явили се на конкурси за назначаване кандидати, както и делът на млади хора (до 34 г.) от общо кандидатите;
- средна възраст на служителите в общинската администрация.
В резултат на събраната и прегледана информация, ще бъде извършен сравнителен анализ на демографската структура на общинската администрация. При наличие на информация за напуснали млади хора, ще се изследват причините, посочени в техните заповеди/молби за освобождаване. При липса на интерес на млади хора към работа в общинската администрация, ще бъдат изследвани условията на труд, в т.ч. заплащането в частния и публичния сектор в Община Ружинци.
Ще бъдат разработени въпросници към служители в звеното по човешки ресурси в общината за получаване на допълнителна информация.
С всички служители до 34-годишна възраст, ще бъдат проведени индивидуални интервюта, които да установят доколко тяхното мнение се взема предвид при формирането на младежки политики в Община Ружинци.
Ще се формулират предложения за насърчаване привличането на млади служители в общинската администрация, включително и чрез стажантски програми, Програма Старт на кариерата и и чрез използване на възможностите за включване в списъка, който се изготвя на основание чл. 13а, ал. 1 от Закона за държавния служител (ЗДСл) и чл. 2, ал. 1 от Наредбата за стипендиантската програма в държавната администрация (НСПДА) и се приема с Решение на Министерския съвет. |
10 421.12
|
9 945.60
|
Мониторинг на конкурсите за назначаване на държавни служители в общините: Втората дейност надгражда постигнатите резултати от първата по отношение на назначенията, но и разширява обхвата на местно ниво, като ще обхване 15 общини на територията на цялата страна.
Съгласно чл.5, ал.1 от Закона за държавния служител държавните служители са ръководни служители и експерти. Състоянието с прозрачността при подбора в общините е особено тревожно, защото през 2004 г. с подзаконов акт е дадена възможност за заемане на експертните длъжности с аналитични и/или контролни функции и по трудово правоотношение, тоест без конкурс. В категорията длъжности с аналитични и/или контролни функции спадат над 75% от служителите. През цялата 2019 г., по данни от Доклада за състоянието на администрацията, в общините са обявени общо 307 конкурса (средно по 1,1 конкурса годишно на една община). През 2020 г. са проведени общо 639 конкурса (към момента все още липсват данни за 2021 г.). По данни на Сдружение „Журналисти за прозрачно управление“ за първата половина на 2020 г. от наблюдавани 241 общини 136 не са провели нито един конкурс, 41 общини са провели по един конкурс, или средно 0,89 конкурса на община за първата половина на 2020 г. Най-много конкурси са проведени в Столична община, а в 4 общини са проведени по 8 конкурса – Стара Загора, Никопол, Варна и Асеновград. Едва около 30% от всички конкурси са за експертни длъжности.
Поддейност 2.1. Преглед на практиката по прилагане на законодателството в областта на държавната служба от общините
По тази поддейност ще бъде направен преглед на проведените конкурси за назначаване по реда на Закона за държавния служител (ЗДсЛ) и Наредбата за провеждане на конкурсите и подбора при мобилност на държавни служители (НПКПМДС) през 2021 г. в 15 избрани общини, като ще се съберат данни и за възрастовия обхват на назначенията. Ще се обърне внимание на специфични изисквания, които ограничават участието на млади хора. Информацията ще бъде събрана по реда на ЗДОИ. За всеки от проведените конкурси ще се изиска следната примерна информация: наличие на въведени специфични изисквания, начини на провеждане на конкурсите, брой на участници, начин на подаване на документите (по електронен път или на място), брой на недопуснати до участие, постъпилите жалби от недопуснати до конкурс, възражения от кандидати, които не са класирани на първо място, наличие на информация за конкурсите в Административния регистър и на интернет страницата на общината, въведени специфични изисквания за заемане на длъжността и други. След получаването на информацията тя ще бъде обобщена, анализирана и изготвен доклад с констатираните проблеми. При установени нарушения ще бъдат уведомявени и контролните органи по спазването на ЗДСл (Главна инспекция по труда), както и Администрацията на Министерския съвет. Ще се събере и информация за прилагането на предвидената в НПКПМДС възможност при провеждане на конкурс като един от начините за провеждане на конкурсите да бъде тестът за общи компетентности и познания.
Поддейност 2.2. Наблюдение на конкурсните процедури за държавни служители в общините
Ще бъде проведено наблюдение на конкурсните процедури за държавни служители чрез изпращане на тайни наблюдатели, които да участват в обявени от общините конкурси. Целта е да се оцени спазването на Закона за държавния служител и Наредбата за провеждане на конкурсите и подбора при мобилност на държавните служители.
Обект на наблюдение ще бъдат общини, приоритизирани по поддейност 2.1.
На етап планиране ще се изготви предложение за цялостна организация на провеждане на наблюдението: определяне на обхвата на наблюдението – в кои администрации и за каква длъжност и др. Информацията за обявените конкурси ще бъде взета от обявите в Административния регистър и Портала за работа в държавната администрация.
На етап провеждане на наблюдението ще се определят и подготвят наблюдателите. Ще бъдат подготвени кандидати за участие в обявен конкурс в 5 общински администрации, избрани от включените в прегледа по поддейност 2.1 |
28 890.00
|
28 464.00
|
Мониторинг на назначенията по трудово правоотношение и изготвяне на препоръки за подобряване на практиката и нормативната уредба в областта на подбора в общините: Третата дейност надгражда преходната, като продължава извършването на мониторинг в приоритизираните 15 общини и събирането на допълнителна информация, с цел формулирането на препоръки за установените нарушения и/или порочни практики.
Съгласно чл.10, ал.1 от ЗДСл постъпването на държавна служба в съответната администрация задължително се предхожда от конкурс. В Наредбата за прилагане на класификатора на длъжностите в администрацията – чл.3, ал.5, т.2 е предвидена възможност експертни длъжности с аналитични и/или контролни функции в общинските администрации да се заемат по трудово правоотношение. По този начин, в противоречие на изискванията на чл.10 от ЗДСл приложното поле на държавната служба се стеснява, като в общините е ограничено само до служителите на ръководна длъжност. По този начин се възпрепятства гражданския контрол на тези назначения, тъй като същите не се обявяват.
Изпълнението на дейността включва следните поддейности:
Поддейност 3.1. Наблюдение на назначенията по трудово правоотношение
В приоритизираните 15 общини по дейност 2, поддейност 2.1. ще бъде извършено наблюдение на назначенията по трудово правоотношение през 2021 г.
Информацията ще бъде събрана по реда на ЗДОИ. До приоритизираните общини ще бъдат изпратени заявления по ЗДОИ с въпроси относно назначенията по трудово правоотношение.
Със заявленията ще се изиска следната примерна информация: брой на назначенията по трудово правоотношение на служители с експертни и/или аналитични функции; проведен ли е конкурс по реда на Кодекса на труда; причини за непровеждане на конкурс; изисквания към кандидатите, ако такива е имало формулирани и др.
Фокус на наблюденията ще бъдат назначенията по трудово правоотношение в общинските ресори, в които се разпределя най-голям обществен ресурс (строителство, европейски проекти и обществени поръчки).
След получаването на информацията тя ще бъде обобщена, анализирана и изготвен доклад с констатираните проблеми. Основно ще се акцентира върху връзката между изискванията към длъжността и назначените кандидати.
Поддейност 3.2. Изготвяне на препоръки за подобряване на практиката и нормативната уредба в областта на подбора в общините
Поддейността включва:
- Предаване на всички установени нарушения или порочни практики на контролните органи (Главна инспекция по труда, Администрация на Министерския съвет) или прокуратурата.
- Изготвяне на правен анализ на възможностите за прекратяване на тези практики, в това число чрез промяна в нормативната уредба.
Тази поддейност включва изготвяне на препоръки, които се базират на резултатите от Дейност 1, Дейност 2 и Дейност 3, поддейност 3.1. Препоръките ще бъдат насочени към: конкретните общини, които са приоритизирани за наблюдение с оглед прекратяване на определени практики и към контролните органи и органите, които отговарят за политиката в областта на управлението на човешките ресурси в администрацията органи (например Главна инспекция по труда, прокуратурата, Администрация на Министерския съвет). Ще се разработят предложения за мерки за предотвратяване на злоупотребите при назначаване по трудово и служебно правоотношение в общините и мерки за привличане на млади хора в администрацията. Целта е да се изключи възможността общините по своя преценка да прилагат статута на държавната служба и съответно да не провеждат конкурси за назначаване на служителите си. На този етап се очертава необходимост от измение в чл.3, ал.5, т.2 от Наредба за прилагане на Класификатора на длъжностите в администрацията като отпадне възможността експертни длъжности с аналитични и/или контролни функции в общинските администрации да се заемат по трудово правоотношение. |
8 888.88
|
8 754.00
|
Реализиране на информационна кампания за създаване на висока степен на обществена нетърпимост към нагласените и манипулирани конкурси
: Четвъртата дейност е в изпълнение на последната специфична цел, а именно - съзванане на висока степен на обществена нетърпимост към нагласените и манипулирани конкурси. Последната дейност в проекта има за цел да осветли всички установени проблеми и постигнати резултати от Дейност 1, Дейност 2 и Дейност 3. Даването на максимална публичност чрез конкретни примери от работата по проекта с подходяща информационна кампания ще гарантира, че постигнатите резултати ще достигнат до по-широка аудитория. По този начин, ще се постигне и изпълнение на целта за процедурата за открито и отговорно управление.
Изпълнението на дейността включва следните поддейности:
Поддейност 4.1. Изготвяне и публикуване на видеоклип
Ще бъде разработен един видеоклип и ще бъде проведена информационна кампания, насочена към създаване на висока степен на обществена нетърпимост към нагласените и манипулирани конкурси, защото без професионална администрация не може да има просперираща държава и формиране на подкрепа за мерки за привличане на млади хора в администрацията.
Визуалното съдържание се превръща в особено популярен инструмен за бързо достигане до широката аудитория, в сферата на социалните мрежи и платформите за видео споделяне. Изборът на този подход и рекламирането на видеоклиповете в интернет е по-ефективен и ефикасен метод за популяризиране, отколкото финансирането на съдържание в телевизионни рекламни блокове, което би било и изключително скъпо.
Заснетите видеоклипове ще бъдат публикувани в социални мрежи (Facebook, YouTube и др.), като ще бъдат допълнително "подсилени" с бюджет за таргетирана реклама. Същите ще съдържат субтитри, звукови ефекти, анимация/и и/или други аудио-визуални ефекти, за да привлекат вниманието на потребителите в социалните мрежи и платформи за видео споделяне. Това е необходимо, тъй като темата за назначенията на държавни служители не е особено интересна за широката аудитория, но при добро визуално оформление на продукта, това ще бъде преодоляно.
Поддейност 4.2. Провеждане на дискусионен форум
Ще бъде проведен един дискусионен форум. На форума ще бъдат представени обобщените резултати от Дейност 1, прегледа по поддейност 2.1, наблюдението по поддейност 2.2., наблюдението по Дейност 3 и препоръките по Дейност 3, поддейност 3.1.
За участие във форума ще бъдат поканени граждани, неправителствени организации, бизнеса, работодателските организации, журналисти и професионални организации на държавни служители, приоритизираните по Дейност 2 15 общини, други общини, Администрацията на Министерския съвет, Главната инспекция по труда, Националното сдружение на общините в Република България и други. Минималният брой участници ще бъде 30 участници.
Форумът е необходим, с оглед засилване на обществения натиск за реакция към отговорните институции, както и възможност за непосредствено докладване и съобщаване на установени порочни практики и проблеми. Предвид продължаващата усложнена епидемиологична обстановка, форумът може да бъде дистанционен и/или хибриден. Това ще е в помощ и на започналата кампания за разпространение на резултатите в интернет, като ще се даде възможност и на по-широк кръг от аудитория да гледат обсъждането.
|
7 000.00
|
4 190.00
|