Проучване на тема: „Гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на местните политики за предоставяне на социални услуги в условията на обезлюдяване на малките населени места и застаряване на населението“ (Гр.1) : Община Стамболово, която е малка селска община, намираща се в периферията на Област Хасково, е изправена пред сериозно предизвикателство, свързано със застаряване на населението, което води до повишаване на потребността от услуги за дългосрочна грижа и съответно до нарастване на обществените разходи за тези услуги. Успоредно с това, изключително сложен се оказва проблемът с гарантиране на по-високо качество на услугите, предлагани в съществуващите специализирани звена, което възпрепятства осигуряването на адекватно качество на живот на потребителите. Успешното преодоляване на тези предизвикателства изисква предприемането на комплексни мерки и действия, насочени към подобряване качеството на предоставяните услуги, осигуряване на реален достъп до тях и разкриване на нови, интегрирани междусекторни услуги (с акцент върху взаимното обвързване на социални и здравни грижи), съобразно индивидуалните потребности на целевите групи.
Кабинетното проучване и докладът, който ще се предостави след анализ на документите, ще анализира нормативната среда, регламентираща социалните услуги на местно равнище, ще се спре на актуалните стратегически местни, регионални и национални документи, които регламентират социалната политика в настоящия проектен период. Докладът ще разгледа дългосрочната европейска политика и приетите нормативни документи, които очертават стратегическия хоризонт през следващите няколко години. Този доклад на кабинетното проучване ще осигури необходимата основа, която е необходима, за да се стартира анкетното проучване, което ще проучи мнението на минимум 100 човека, представители на уязвимите социални групи на територията. Едната фокус група ще включи представителите на гражданските структури, а другата - експертите заети в социалната сфера, както и представители на общината. По този начин ще се регистрират мненията и предложенията на основните заинтересовани страни в социалната и здравната област и въпросът за социалните услуги ще бъде разгледан от всички страни, като се представят различните гледни точки. Респондентите и експертите ще опишат потребностите, ще регистрират проблемите, ще анализират наличните местни ресурси, ще направят оценка на ситуацията и ще генерират идеи за подобряване на социалната грижа на територията на общината. Ще се анализира и състоянието на гражданското участие при формирането на местните политики и ще се потърсят нови възможности за неговото активизиране и максимално използване на наличния местен капацитет. Акцентът в препоръките ще бъде насочен към подобряване на местните условия за гражданско участие от страна на общинските структури и промяна на тяхното отношение към гражданите и техните проблеми, чрез използването на иновативни форми за гражданско участие и осъществяване на обратна връзка. Ще се направят препоръки за промяна на местната нормативна уредба, ще се разнообразят формите на разширено участие на гражданите при подобряване на социалните и здравните услуги, ще се опишат възможностите за повишаване участието на гражданите в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на местните политики. Ще се опишат конкретните граждански структури на територията и техните потенциални възможности за подобряване на социалната среда в общината. Направените в обобщения анализ на проучването предложения ще бъдат представени на заключителната конференция, ще бъдат отразени в различните рекламни материали и ще бъдат включени в Междинната оценка, която ще се приеме от Общинския съвет. Резултатите и предложенията от проучването ще подпомогнат местната общност в условията на икономическата и социална криза, подсилена от негативните демографски промени, да се предложи осигуряването на достъпни, висококачествени и устойчиви услуги за дългосрочна грижа за възрастните хора и хората с увреждания. Така ще се приложи на практика един от ефективните инструменти за подобряване качеството на техния живот, както и за тяхното пълноценно включване в обществото.
|
12 030.00
|
12 030.00
|
Пренасяне на добрите практики и иновативните решения в община Стамболово, свързани с гражданското участие при формиране и изпълнение на местни политики. (Гр.3) : Гражданското участие в публично-частните партньорства и в диалога с местната власт е неизменна част от определянето на приоритетите за развитие на общината в различни обществени сфери, като вземане на решения и провеждането на политики, имащи за цел да отговорят на важни обществени потребности, както и създаването на условия за доброто функциониране на общинската администрация. Анализът и описанието на добрите практики и местните политики, базирани на публично-частните партньорства в българските общини и тяхното популяризиране, ще осигурят необходимия набор от положителни практики, които могат успешно да се популяризират и приложат в местните условия. Описанието на съществуващите практики и даването на препоръки за възможните реформи на местно равнище за постигане на по-добро и регулирано местно управление, както и препоръките за приложение на иновативните форми на публично-частните партньорства на местната власт с гражданите и бизнеса, ще осигури възможности за избор на форми и тяхното разнообразно прилагане от страна на местната общност в практиката. Адаптирането на част от проучените практики към местните условия ще доведе до прозрачно и отговорно местно управление и успешното реализиране на разработените секторни политики. |
8 000.00
|
8 000.00
|
„Разработване на механизми и инструментариум за обратна връзка и оценка от страна на гражданите и бизнеса при осъществяване на преки взаимоотношения с общинската администрация“. (Гр.2). : Гражданското участие стои в основата при прилагането на принципите на прозрачност, откритост и ефективност на местното управление. Особено значение за постигането на този резултат има обратната връзка, която осигурява условията за успешен мониторинг и корекции на решенията при регистриране на конкретни проблеми. Отчитайки важността на обратната връзка в тази дейност се предвижда разработването на модели и предложения за осъществяване на текуща обратна връзка и оценка от страна на гражданите и бизнеса на постигнатите резултати в общинските политики. Отправянето на препоръки за подобряване на комуникацията между представителите на общинската администрация и гражданите, създаването на условия за обратна връзка и оценката от тяхна страна, както и спазването на етичните норми от общинските служители на практика ще промени средата и ще оптимизира ефекта от местните политики. Разработването на конкретни местни политики и техния мониторинг не са възможни без правилното функциониране на обратната връзка на местната власт с гражданите. Изразеното обществено мнение е индикатор за постигнатия успех и коректив на направените пропуски или грешно взетите решения. За това тяхното познаване от страна на гражданите и бизнеса е важно условие и предпоставка за ефективен мониторинг. За да се реализира обратната връзка е необходимо още общинското ръководство да регламентира комуникационните канали и да обезпечи безпроблемното протичане на информацията, нейното текущо регистриране и придвижването й до отговорните местни структури. Направените предложения ще осигурят необходимата информираност и компетентност сред представителите на гражданските структури и ще подпомогнат местната власт в усилията й за създаване на открито и прозрачно местно управление. |
8 000.00
|
8 000.00
|
Организиране на широка информационна кампания на тема: „Повишаване на обществената осведоменост относно възможностите за гражданско участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство“ (Гр.4) : Гражданското участие стои в основата на прилагането на принципите на прозрачност, откритост и ефективност на местното управление, затова информирането на гражданите за механизмите на гражданското участие и условията, които съществуват в общината за тяхното включване при формулирането и и мониторинга на социалната политика е от съществено значение за създаването на открито и ефективно местно управление. Резултатите от проектните проучвания, анализи, оценки и методики са важни за местното управление, но ако те не се познават от гражданите и не се прилагат от заинтересованите страни и от представителите на целевите групи, ще останат само документи, които няма да доведат до реални промени на средата. Теорията за социалния маркетинг представлява комплексен инструмент, с който може да бъде повишена ефективността на информационната кампания, включваща набор от различни рекламни и информационни средства. Тук е важна тезата, че по-голямата ефективност се постига чрез по-добро разбиране (understanding), като се прилагат адекватни рекламни средства, които влияят на социалните и психологическите фактори, формиращи процеса на социалните нагласи и социалните активности. Рекламната кампания в случая е базирана на получените резултати от проведените по проекта проучвания, анализи, методики и оценки. Предварително идентифицираните целеви групи се превръщат в целева аудитория на кампанията. Прицелването (targetting) според продуктовия маркетинг изисква да бъдат определени целевите публики и каналите, чрез които съобщенията могат да достигат и да стимулират целевата публика. Планираната по този начин целева стратегия на рекламната кампания ще оптимизира разходите за промоция, ще засили въздействието върху целевите групи и ще мултиплицира резултатите. Дадените от анализите предложения ще стигнат до своята целева аудитория, ще променят нагласите и ще мотивират активности. |
13 900.00
|
13 900.00
|
Анализ на нормативната уредба в България, регламентираща предоставянето на социални услуги на общинско равнище – (Гр.1). : Кабинетното проучване ще се базира на проучване и обработка на събраната информация от различни нормативни и стратегически документи регламентиращи социалната дейност на европейско, национално, регионално и местно равнище. Ще се анализират: европейски регламенти, закони, правилници, наредби, стратегии, програми и други документи, които регламентират социалните политики и социалните услуги. Анализирайки обстойно нормативната среда проучването ще направи оценка на нормативната и институционалната рамка, регламентиращи контрола на социалните услуги в България и в частност нейния ефект на общинско ниво. Ще се анализират натрупаните практики по спазване на стандартите за прилагането на социалните услуги, които към настоящия момент са успешни, но акцент ще се постави основно върху тези проблеми, които все още не са намерили адекватни решения. Особено внимание в проучването ще се обърне на нормативната уредба в областта на социалните услуги, които са делегирани от държавата дейности и местни дейности и позволяват да се възложи тяхното управление на частни доставчици (физически или юридически лица, които имат лиценз да извършване на определени социални услуги), чрез провеждането на конкурс или по договаряне при явяването на единствен кандидат, както и осъществяването на контрол върху тяхното изпълнение. Повишеното търсене на дългосрочни грижи сред възрастното население в контекста на негативните процеси, свързани с демографското застаряване, извеждат на преден план необходимостта от междусекторно взаимодействие и прилагане на интегриран подход в грижата за възрастните хора и хората с увреждания. В тази връзка, като едно от основните предизвикателства пред проучването е да осигури информация за възможностите, осигуряващи дългосрочни грижи, като се насърчава и развива взаимодействието между социалните и здравните услуги. На база на направения анализ проучването ще даде конкретни препоръки за: създаване на по-добра регулаторна среда в социалната сфера, за възможностите за осъществяване на по-ефективна координация между институциите, за методите на контрол върху стандартите на предоставяните социални услуги, борбата с корупцията, предотвратяването на конфликта на интереси и злоупотребата със служебно положение в условията на децентрализация на социалните услуги. |
9 100.00
|
9 100.00
|
Проучвания на европейските практики и иновативни решения, свързани с подобряване на гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на местни политики (Гр.1) : Ще се проучат европейските практики и иновативни решения, които описват гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на местните политики. Докладът ще се разработи на базата на извършеното изследване на състоянието на качеството на социалните услуги предоставяни в европейските страни осигуряващи социалното подпомагане на уязвимите социални групи и преди всичко на възрастните хора и на хората с увреждания. Той ще опише практиките, ще направи обобщения и ще представи систематизирано основните изводи и заключения от реализираните политики в другите европейски страни. На база на европейския опит ще се направят препоръки за въвеждане на някои от добрите практики, идентифицирани при прегледа на чуждестранния опит в областта на социалните услуги и извършване на подобрения в областта на стандартите с цел подобряване на качество на социалните услуги в България и по-специално в българските общини. |
5 760.00
|
5 760.00
|
Междинна оценка на Общинската стратегия за развитие на социалните услуги в община Стамболово - (Гр.1) : Междинната оценка на Общинската стратегия за развитие на социалните услуги в община Стамболово ще се направи с цел да се регистрира нивото и обхвата на социалната политика провеждана от местната власт до момента и качеството на предоставяните от общината социални услуги. Оценката ще анализира средата и ще обобщи всички предложения от направените по проекта проучвания, анализи, методики и положителни практики. Тя ще съдържа подробен анализ на социалното развитие на Общината; анализ на силните и слабите страни, предимствата и заплахите; приоритетите и специфичните цели и мерки за развитие на Общината. Тя ще направи и обща оценка на необходимите ресурси за реализация на стратегията, ще фиксира системата от индикатори за организиране на наблюдението, оценката и актуализацията на стратегията; ще опише съвместните дейности и проекти, които ще допринесат за постигане целите на социалното развитие чрез прилагане принципа на партньорство; реда и начина за осигуряване на информация и публичност на стратегията; гражданското участие, както и мерките за организация на нейното изпълнение и контрол. Обхватът на Общинската стратегия за развитие на социалните услуги включва цялата територия на Общината. Наблюдението на постигнатите резултати в процеса на изпълнение на стратегията за социално развитие се извършва за да се постигане ефективност и ефикасност на стратегическото планиране, програмирането, управлението и ресурсното осигуряване на регионалното и местното развитие. Изработването на междинни и последващи оценки и докладите за тяхното изпълнение са особено важни за местното развитие, защото те дават ясни ориентири, търсят и предлагат нови решения и насочват към постигането на целите. Периодичното обновяване на местните политики и въвеждането на нови услуги съобразно новите потребности води до актуализиране на дейностите, до повишаване качеството на обслужването и до ясното разграничаване на новите перспективи. |
6 000.00
|
6 000.00
|
„Методика за подобряване на гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на социалните услуги на местно ниво“ (Гр.1): Методиката за подобряване на гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на социалните услуги на местно ниво ще включва: 1) Представяне на моделите и практиките в социалната област. 2) Описание на две социални услуги на местно равнище и тяхното тестване в реални условия. 3) Разработване на „Методика за подобряване на гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на социалните услуги на местно ниво“, която ще обобщи направените предложения и ще ги насочи към обезпечаване на един по-широк набор от услуги, който ще предлага комплексно обслужване на уязвимите социални групи, ще цели оптимизиране на социалните услуги, които ще подобрят качеството на живот на местното население като цяло. |
9 000.00
|
9 000.00
|
Провеждане на обучения на представителите на НПО на тема: „Форми на гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на местни политики“ (Гр.3): Изграждането на местен капацитет е дълъг и сложен процес, който изисква не само да има изградено и функциониращо партньорство с общинските власти, но и да се създаде необходимата компетентност и активност от страна на гражданските структури. Така те ще могат да си партнират компетентно и адекватно, както при формирането на социалните политики, така и при тяхното изпълнение. Споделянето на управленските решения и непрекъснатия им мониторинг изискват: активност, компетентност, комуникативност и ясни правила на взаимодействие и от двете страни, за да се постигнат добри резултати. Познаването на местните проблеми и желанието за търсене на подходящите пътища за тяхното отстраняване е предпоставка за стартирането на подобни партньорства, което съвсем не е достатъчно. Необходимо е познаване на нормативната уредба, на положителните практики в реализираните на други места публично--частни партньорства, на местните ресурси и на проблемите на уязвимите социални групи. Познавайки добре средата няма да се допускат грешки и няма да се намалява ефекта от тяхното прилагане. Планираното обучение ще осигури всичко това и ще създаде предпоставки за да се изгради необходимия местен капацитет от човешки ресурси. |
4 460.00
|
4 460.00
|
Провеждане на съвместна конференция на представителите на НПО сектора, бизнеса и общината: „Участието на гражданите и бизнеса при формулирането, изпълнението и мониторинга на местните политики“. (Гр.4) : Конференцията се планира да бъде проведена, за да се подобри диалогът между представителите на публичния и частния сектор, а при възможност да се изградят и неформални местни публично-частни структури. На конференцията ще се обобщят и представят пред заинтересованите групи основните резултати от проведените проучвания и анализи. Ще се представят систематизирано и направените от изследователите препоръки за подобряване на социалната среда в общината. Проучванията, анализите, оценките и другите проектни дейности ще осигурят общо 12 предложения за обновяване на социалната политика и на нейния мониторинг. Тази конференция ще създаде условия за популяризиране на резултатите от проекта, ще създаде предпоставки за формиране на общи становища и ще придвижи тези предложения към главните ключови фигури, които имат компетенциите и правомощията за тяхното узаконяване и реализиране. Конференцията е двудневна и ще се проведе на подходящо място извън общинския център. По този начин участниците ще могат да се включат активно в нейната работа без да се притесняват за преките си лични и служебни ангажименти. |
6 010.00
|
6 010.00
|