Проучване “Развитие на лидерските компетентности на училищните директори - ключ към качествено образование”: Дейността допринася за постигането на специфична цел 1 на проектното предложение: "Партньорско управление с гражданите и бизнеса". Дейността е в основата на постигане на проектната цел, тъй като ще изследва и проучи предизвикателства и възможности пред развитието на лидерския потенциал и компетентности на училищните директори, произтичащи от политиките и нормативната уредба в сферата и по такъв начин допринася за постигане на Цел 1 на процедурата. Същевременно, дейността попада в допустимидейности от Насоките за кандидатстване, т. 13.1 а).
Училищните директори са лидерите, които според проучвания на Световната банка и други авторитетни организации са един от ключовите фактори за качествено образование. Тяхната подготовка, подбор и продължаваща подкрепа към работата и професионалното им развитие са в основата на най-важните процеси за проспериращи училища и училищни общности. От приемането на новия Закон за предучилищно и училищно образование през 2016 г. създадената нормативна уредба в тази сфера не е изследвана целенасочено за конкретни предизвикателства и възможности за подобрения, които подкрепят развитието на лидерски компетентности на директорите. Същевременно динамиката и новите предизвикателства налагат фокус именно върху развитие на компетентни училищни лидери, които могат да управляват процеси, хора, средства и промяна и да развиват училищните общности. Към момента по-скоро политиките наблягат на теоретичната подготовка на директорите, познания на нормативната уредба и добри умения на администратори. Кризата, предизвикана от COVID-19 обаче нагледно ни показа, че ролята на директорите е решаваща и техните умения излизат извън диапазона, заложен от нормативната уредба към момента.
Нашето проучване ще изследва доколко нормативната уредба и практиката по прилагането ѝ създават нужните условия за училищните директори да развиват лидерски компетентности и какви са нуждите им от квалификация и подкрепа в областта на управлението.
В рамките на проучването ще бъдат реализирани следните две поддейности:
Поддейност 1. Проучване и анализ на политики и нормативна уредба, чрез :
- Кабинетно проучване на политиките и нормативната уредба, свързана с подбора, подготовката, подкрепата и развитието на компетентности на училищните директори, както и възможностите за развитие на ефективно лидерство чрез продължаваща квалификация
- Анализ на възможностите, обученията и наличните инструменти за подкрепа на училищните директори за развитие на ключови лидерски компетентности. Фокус ще бъде поставен върху предлаганите обучения в Информационния регистър на одобрените програми за повишаване на квалификацията на педагогическите специалисти, както и Национална програма “Квалификация” и други съществуващи инструменти и политики
Поддейност 2. Теренно проучване на потребностите на училищните директори в държавни и общински училища от квалификация по темата и изследване на случай (Case Study), което да покаже как на практика се реализира „веригата“ на управление в едно училище. Изследването ще послужи за извеждане на препоръки към взимащите политически решения и за иницииране на обществен дебат за промени на нормативната уредба. В допълнение, към резултатите от теренното проучване ще бъдат интегрирани анализа, заключенията и изводите от Поддейност 1, които ще бъдат представени в един общ доклад под формата на онлайн и печатно издание. То ще бъде разпространено сред представителите на целевите групи по проекта и по-специално сред директорите на училища и ще бъде публикувано на страницата на партньорите по проекта и представено по време на заключителната конференция.
Целевите групи, към които е насочена дейността са: Структури на държавната администрация, НПО и бизнес, тъй като тези целеви групи имат нужда от целенасочено проучване по темата, чрез което да се идентифицират пропуските и предизвикателствата. Това ще даде основа за конкретни препоръки към политики, които заинтересованите страни ще изготвят в диалог. |
34 440.00
|
34 440.00
|
Създаване на препоръки и застъпничество за подобряване на нормативната уредба, свързана с развитието на лидерските компетентности на училищните директори: Настоящата дейност допринася за постигането на СЦ2 на проектното предложение "Открито и отговорно управление", тъй като ще предложи механизми и добри практики за подобряване на политиките, свързани с приложението на нормативна уредба по отношение на развитието на лидерските компетентности на училищните директори и политиките за подготовка, подбор и подкрепа на директорите чрез съвместни действия между граждански, публичен и частен сектор. Съответно, изпълнението на дейността допринася за постигане на Цел 2 на процедурата.Същевременно, дейността попада в допустимидейности от Насоките за кандидатстване, т. 13.1 в).
Дейността предвижда взаимодействие между заинтересованите страни в работни групи по обсъждане и изготвяне на предложения и становища към Министерство на образованието и науката и ресорните дирекции.
Целта на дейността е да се инициира диалог по темата, който да даде резултат по предложенията, формирани на база на нуждите, резултатите от проучването, идентифицираните проблеми и предложени решения. Целта на препоръките е те да адресират конкретни промени в нормативната уредба и да ангажират заинтересованите страни в диалог за тяхното приложение.
Дейността предвижда създаване на препоръки и застъпничество за промени в нормативната уредба, уреждаща подбора, подготовката, подкрепата и отговорностите на училищните директори и развитието на лидерските им компетентности.
Препоръките ще бъдат идентифицирани на основата на проведеното проучване в Дейност 1, следователно ще бъдат доказателствено базирани на анализираните факти. Препоръките и самото проучване ще бъдат в основата на последващите дейности в рамките на проекта.
За целта, ще бъде сформирана работна група от представители на заинтересованите страни (граждански организации, публични институции, бизнеса, училищните директори, училищните общности) - за формулиране на основните точки от съдържанието на становища с препоръки, изведени на база на резултатите от Дейност 1 и адресирани към отговорната институция - МОН, както и за разработване на компетентностен модел в подкрепа на препоръките. Съответно, планира се провеждането на 3 срещи на работната група и формулирането на 2 основни препоръки към МОН, както и ще бъдат проведени работни срещи с ресорните експерти и политически отговорни лица по препоръките за промяна в политиките.
Целева група, към която е насочена дейността: Структури на държавната администрация и по-специално - МОН и ресорните дирекции. Чрез изпълнението на дейността ще бъдат преодоляни описаните проблеми и нужди на целевата група, тъй като те ще получат конкретни механизми, изведени на база проучването и формулирани от страна на гражданските организации. Механизмите ще бъдат конкретно насочени към разрешаването на идентифициран в проучването проблем и базирани на нуждите на целевите групи. Това гарантира, че формулираните предложения водят до доказателствено базирани политики. |
14 968.80
|
14 968.80
|
Конференция „Ефективно училищно лидерство за качествено образование“: Дейността допринася за постигането на СЦ1 на проектното предложение: "Партньорско управление с гражданите и бизнеса", като активно ангажира заинтересованите страни в диалог и взаимодействие за подобряване на средата за развитие на лидерски компетентности на директорите и последващи съвместни действия по приложение на препоръки и решения за преодоляване на настоящите предизвикателства. Съответно, дейността има пряко отношение към постигане на Цел 1 на процедурата. Същевременно, дейността попада в допустимидейности от Насоките за кандидатстване, т. 13.1 д).
Дейността предвижда провеждане на събитие - конференция, на което ще бъдат представени резултатите от проекта и дискутирани със заинтересованите страни. Конференцията е заключително събитие по проекта, което ще ангажира заинтересованите страни с резултатите от проекта, приложение на препоръките и следващи стъпки като постави акцент върху лидерската роля на училищния директор и развитие на необходимите компетентности, които ще го подкрепят в развитието на училището и подобряване качеството на образованието.
С оглед на пандемията от COVID-19 и новите формати на провеждане на събития, конференцията ще се проведе в хибриден формат - присъствено и с живо онлайн излъчване. Физическото провеждане ще е в гр. София в рамките на един ден. Предвиждаме минимум 20 присъстващи участници на живо. Онлайн излъчването ще е достъпно за аудитория от цялата страна - минимум 30 участници.
Събитието ще включи:
- Представяне на резултати от проекта - лектор (key note speaker), който ще представи темата за ролята на училищния директор като лидер и мениджър
- Панелна дискусия със заинтересовани страни
- Дискусия между заинтересованите страни за приложение на препоръките, мултиплициране на резултатите и следващи съвместни действия.
По време на събитието ще разпространяваме активно и продуктите от дейностите - доклад, компетентностен модел и др.
Целеви групи, към които е насочена дейността:
- Структури на държавната администрация – МОН и РУО
- НПО – експертни и граждански организации
- Бизнес – отговорни компании с ангажимент към образованието и доставчици на квалификационни обучения за директори
- Общественост – образователни експерти, родители, учители, директори
Събитието цели да представи резултатите от проекта и да провокира конструктивен диалог между заинтересованите страни, пряко ангажирани с темата, които да обсъдят добри практики за взаимодействие и актуализиране на нормативната уредба по темата. Това адресира и значима част от идентифицираните потребности на целевите групи и създава предпоставки за продължаване на диалога по темата. |
5 400.00
|
5 400.00
|