Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 55 065 дървета
English

Програма: Добро управление

Район за планиране: Всички

Описание

Един от най-големите проблеми пред които е изправена България е очертаващата се трайна тенденция на застаряване на населението в страната. Демографските промени, наред с глобализацията и напредването на информационните технологии, са в основата на формирането на една нова социална реалност, пред която са изправени обществата на Европа и Европейския съюз. Свидетели сме на процес на увеличаване на възрастната част на населението и намаляване на дела на децата и младите хора. Всичко това рефлектира върху устойчивото развитие на обществото и прави по-сложни преходите от един жизнен цикъл в друг. Като остър проблем в демографското развитие на населението на Република България се очертава продължаващият процес на застаряване на населението. Социалната реалност, пред която е изправена България изисква мобилизиране на усилията на министерства, държавни агенции, общински органи, социални партньори, научни ведомства и граждански организации. Именно чрез изпълнението на настоящето проектно предложение се цели подобряване на демографското развитие в България чрез повишаване взаимодействието между администрацията, гражданите и бизнеса. За реализиране основната цел проекта ще бъдат изпълнени следните дейности:  разработване на анализ – оценка на резултатите от изпълнение на програми и политики за развитие на политики за подобряване на демографски проблеми; издаване на наръчник; провеждане на кръгли маси и провеждане на широка информационна кампания.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Дейности по разработване на анализи, проучвания, оценки, свързани с подобряване на гражданското участие в процесите на формулиране и изпълнение на политики за подобряване на демографската криза в България: Дейността е в обхвата от допустими дейности по група N 1 и обхваща следната конкретна цел: изготвяне на Анализ – оценка на резултатите от изпълнение на програми и политики за развитие на политики за подобряване на демографски проблеми. За постигането на целта ще бъдат активно включени гражданите, НПО сектора и бизнеса във формулирането и изпълнението на политики за насърчаване на раждаемостта в България и преодоляване на демографската криза. Това може да се постигне чрез ясни и прозрачни процедури, които да гарантират достъпа на гражданите до институциите и чрез легитимното гражданско представителство в различни форми за консултации и контрол. Участие на гражданите на всички нива за взимане на решения и изработване на публични политики е гаранция за прозрачното и добро управление. Затова акцент в работата ни е да изследваме формите на гражданско участие и да предлагаме добри практики и модели за тяхното развитие. Гражданското участие е неизменна част от определянето на приоритетите за развитие на страната в различни обществени сфери, от вземането на решения и провеждането на политики, имащи за цел да отговорят на важни обществени потребности, както и за доброто функциониране на държавната администрация. Гражданското участие е в основата при прилагането на принципите на прозрачност, откритост и ефективност на държавното управление. Дейността включва изпълнението на следните под дейности: 1. Разработване на детайлна методология за събирането, проучването и анализирането на разнообразни източници на информация и документи. 2. Извършване на проучвания, свързани с подобряване на гражданското участие в процесите на формулиране и изпълнение на политики и законодателство в областта на демографското развитие на България. Ще се изготвят анкетни карти, ще се състави списък с най-активните канали за връзка с основните целеви групи – детски градини и учебни заведения, интернет сайтове, платформи, чатове и блогове, ще се извърши анкетно проучване сред представители на целевите групи. Извършване на настолно (кабинетно) проучване и изследване на законодателството и действащи политиките и участие на гражданското общество при формулирането и изпълнението им в областта на демографското развитие - Национална стратегия за демографско развитие на населението в РБ 2012-2030г, План за изпълнение на Стратегията, Закон за Държавния бюджет, ЗДДФл, КСО, Семеен кодекс, Кодекс на труда, Закона за семейни помощи за деца и др., проучване, анализиране и оценка на участие на гражданите в разработването на политики и законодателство. Извършване на проучвания на добри практики и иновативни решения, свързани с подобряване на гражданското участие в процесите на формулиране и изпълнение на политики свързани с демографското развитие. Изготвяне на анализ на състоянието, опита на други страни, тенденциите и прогнози за увеличение на раждаемостта , възможни алтернативи за решаване на демографската криза, оценка и препоръки. Събраните данни в резултат от изпълнението на дейността се агрегират, обобщават и анализират съобразно целите на дейността, допринасяща за изготвянето на Анализ и оценка на резултатите с включени препоръки . С реализирането на дейността ще се постигнат следните цели: Да се поставят гражданите в центъра на всички демократични институции, имащи отношение в демографската политика; Оценка на целесъобразността от прилагането на политики за гражданско участие; Ефективност и ефикасност на формите за участие на гражданите в изпълнението на политики; Информираност на целевите групи относно действащите политики за демографско развитие в българското законодателство; Обобщаване на добри практики от прилагането на политики за демографско развитие и формулирането на препоръки/работещи модели и добри практики, с конкретни насоки за прилагането им. Постигането на тази цел ще оформи завършен вид на цялостният анализ, като ще дефинира правилна посока за прилагането на политиките за гражданско участие и поставянето на приоритети за демографско развитие. 38 000.00 21 472.80
Дейности по разработване на механизми и инструментариум за граждански мониторинг и осъществяване на граждански мониторинг върху действията, решенията, политиките и законодателството, провеждани от държавата.: Дейността е в обхвата на допустими дейности по група N 2 и обхваща следните конкретни цели: 1. Разработване на механизми и инструментариум за обратна връзка и оценка от страна на гражданите и бизнеса за взаимоотношенията им с държавата и/или действията на администрацията; 2. Разработване на механизми и предложения за подобряване на средата за гражданско участие в управлението; Мониторингът е системно наблюдение на даден процес с цел фиксиране на съответствие или несъответствие на резултатите с първоначално планираните. Мониторингът е интензивен и динамичен процес на наблюдение в резултат на който систематично се изготвят периодични отчети за констатациите, оценките, заключенията и препоръките относно постигнатия напредък и ползите, които следва да се очакват от прилагането на политики за гражданско участие в областта за демографско развитие. За изпълнението на целта ще бъде съставен наръчник в който ще се отразят механизмите за обратна връзка и използвания инструментариум за мониторинг. Демокрацията и доброто управление в голяма степен се определят от активното участие на гражданите в процеса на вземане на решения. Необходимо условие за това са ясните и прозрачни процедури. Целта ни е да се анализира ситуацията у нас да се проучи опита на други държави и на тази база да предложим модели и форми на гражданско участие в политиките за демографско развитие. Дейността пряко е насочена към следните целеви групи: Бизнес; Общественост; Администрации на държавните институции ( Министъра на труда и социалната политика, Министерството на здравеопазването, Министерството на образованието и науката) Неправителствени организации 16 571.20 9 475.40
Съвместни дейности между НПО, като посредници на гражданите и бизнеса, и администрациите за реализация на публични политики, законодателство и управление.: Дейността е в обхвата на допустими дейности по група N 3 и обхваща следните конкретни цели: 1. Съвместни действия между администрации и НПО за реализация на публични политики и законодателство; Обсъждане на проблеми на съществуващата правна регулация в България на участието на НПО. Участието на НПО в процеса на вземане на решения и/ или политики от страна на органите на изпълнителната власт е поставено в зависимост от преценката на съответния орган, т.е. няма задължение решенията на администрацията да се консултират с гражданите и НПО и съответно няма ясен механизъм, по който това да става. Комуникацията между държава и НПО при осъществяване на изпълнителната власт е възможна, но нейното реално осъществяване зависи от волята на компетентния държавен орган. Основен общ недостатък в подхода на централните институции по повод на институционализираните форми на взаимодействие с НПО е, че липсват ясни правила, процедури и политики за комуникация и консултация с третия сектор. Също така липсва обратна връзка при предоставяне на съответно становище или предложение от НПО, отсъства мотивировка на отказа да се вземе под внимание предложеното. Не са предвидени задължения за администрацията да мотивира не приемането на предложения на граждани и НПО. 2. Обмяна и/или пренасяне на добри практики и/или иновативни решения, свързани с подобряване на гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и на политики и законодателство; Обсъждане и предложения за добри модели на включване на НПО в процесите на вземане на решения Редица европейски държави пристъпват към формализиране и институционализиране на отношенията си с НПО като предвиждат специални процедури и механизми за тяхното участие в процесите на вземане на решения, вкл. в законодателния процес. Въз основа на анализите на националната правна рамка и на моделите на участие на НПО в процесите на вземане на решения в различни европейски страни, може да се предложат промени в правната регулация у нас. Даване на предложение за: Създаване на Съвет за развитие на гражданското общество към правителството и обществени консултативни съвети към отделните институции свързани с демографското развитие на България. Участието на гражданите и на НПО в процеса на формиране на политики и на вземане на решения е условие за открито, отговорно и ефективно управление. Нещо повече – създаването, приемането и прилагането на управленски решения след и в условията на консултации и сътрудничество с НПО е предпоставка за приемане на по-добри решения, в смисъл на такива, които в по-голяма степен отговарят на обществения интерес. Ще бъдат организирани 3 бр. кръгли маси за разискване на проблемите, тенденциите и възможните алтернативи за решаването им, ще се споделят на идеи и обмяна на информация. Изведените обобщения, изводи и препоръки ще бъдат включени в " Наръчник". 1 350.00 1 350.00
Дейности по повишаване на обществената осведоменост и насърчаване на гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство: Дейността е в обхвата на допустими дейности по група N 4 и обхваща следната конкретна цел: 1. Организиране на широка информационна кампания и други сходни дейности с цел повишаване на обществената осведоменост относно възможностите/ механизмите/ инструментариума за гражданско участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство; Целта на дейността е чрез информационна кампания да се обхване по широк кръг от граждани, да се информират относно възможностите и механизмите за гражданско участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики. Основната цел на тази дейност е да се осигури лесен достъп до актуална информация по отношение на алтернативни форми за включване на гражданското общество. В тази връзка се предвижда организирането на информационна кампания, имаща за цел да запознае в детайли обществеността и целевата група ‹бъдещи и настоящи родители›, бизнес с действащите държавни политики, касаещи повишаване на раждаемостта и подкрепа на родителството в България, както и с актуалните механизми за гражданско участие в тяхното формулиране и изпълнение. Ще се състави комуникационна стратегия в която ще се планира и организира съдържанието - текста на публикациите, ще се изготви медиа план с най-посещаваните он-лайн канали и социални мрежи от целевата група, медиа мониторинг с предварително планираните и реализирани публикации. 2. Организиране на широка информационна кампания и други сходни дейности с цел насърчаване на гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство; Целта е насърчаване на гражданското общество, тъй като не е тайна за никой, че хората нямат достатъчно доверие в институциите и че тяхното мнение ще бъде чуто. Ще се организират информационно - мотивационни срещи за включване на повече хора и насърчаването им за активност в политиките за демографско развитие. 3. Провеждане на конференции, обществени обсъждания, кръгли маси и други сходни дейности със заинтересованите страни. Включването на заинтерсованите страни в конференции, кръгли маси и други ще ги запознае с резултати и препоръки от изпълнението на дейност 1,2 и 3. Ще се даде възможност всички от целевите групи да вземат участие във взимането на решения, даването на препоръки и отнасянето им до съответните институции пряко отговорни за подобряване на демографското развитие. На организираните мероприятия ще се включат и обсъдят всички предложени мерки за повишаване на раждаемостта, стимули за бъдещи и настоящи родители, включването на бизнеса като работодатели на родители. Участието на експерти и длъжностни лица от държавните институции ще осведомяват и разясняват механизмите и инструментариума за гражданско участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики за демографско развитие. Ще бъдат обсъждани всички възможни форми за пряко участие на гражданите. Дейността за организация на събитията, включващи зали, техническо оборудване, кафе паузи и др. ще бъде възложена на външен изпълнител по реда на ЗУСЕСИФ. 27 328.00 36 045.81

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.