Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 55 107 дървета
English

Програма: Добро управление

Район за планиране: Всички

Описание

Настоящият проект е насочен към осигуряване на следгаранционна поддръжка на програмно-техническите средства на НВИС, включително компонентите на приложния софтуер на НВИС (централна и локални), както и националния интерфейс за връзка с Визовата информационна система на ЕС (ВИС на ЕС) при спазване на изискванията за оперативна съвместимост и осигуряване на непрекъсната връзка на НВИС с ВИС на ЕС и мрежата за консултиране на визи VIS Mail.

В контекста на усилията за гарантиране на непрекъснато използване на най-добрите налични технологии по отношение на ВИС на ЕС и националните интерфейси съгласно Регламент (ЕО) № 767/2008 в рамките на следгаранционната поддръжка на НВИС ще бъдат включени индикативно дейности по отстраняване на възникнали аварии и проблеми в работата на НВИС, осигуряване на регулярни технически обслужвания на хардуерните ресурси и софтуерните компоненти на системата НВИС и др. 

С оглед развиване и укрепване на професионалните умения на потребителите на НВИС по настоящия проект ще бъдат проведени специализирани обучения на администратори на системата, обучения за софтуерните продукти, използвани в НВИС, както и обучения на обучители по функционалностите на системата НВИС.

В рамките на така заложената задача за следгаранционна поддръжка на НВИС с оглед подобряване на общата визова политика, консулско сътрудничество и консултации между централните визови органи на държавите - членки на ЕС, ще бъдат изпълнени следните дейности:
1. Управление на проекта;
2. Поддръжка на програмно-техническите средства на НВИС;
3. Поддръжка на приложното програмно осигуряване на НВИС;
4. Осигуряване на видимост, прозрачност и комуникация по проекта.

Дейностите по проекта ще допринесат за постигане на релевантната специфична цел, посочена в Регламент 2021/1148 от 7 юли 2021 за създаване на ИУГВП. Дейностите ще съответстват на очакваните резултати, както и на принципа на ефективност и ефикасност при оптимално съотношение между очакваните разходи и ползи.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Управление на проекта: В рамките на дейността ще бъде сформиран екип за организация, управление, изпълнение, вътрешен контрол и мониторинг на дейностите от проекта. Екипът за управление и изпълнение на проекта ще бъде съобразен със спецификата и обема на заложените дейности, като при неговото сформиране ще се подходи балансирано и на база на професионални качества. С това ще се гарантира спазването на изискванията за наличие на административен и оперативен капацитет на бенефициера при изпълнението на проекта. Екипът ще включва ръководител, основен координатор, счетоводител, двама координатори по визови информационни системи и координатор по обществени поръчки. Напредъкът на проекта ще се проследява по време на регулярни срещи на проектния екип и ще се сравнява и оценява спрямо заложените индикатори и резултати в съответствие с административния договор за безвъзмездна финансова помощ, изискванията и процедурните правила на най-актуалната версия на утвърдените системи за управление и контрол по фонд „Вътрешна сигурност“ (ФВС), фонд „Убежище, миграция и интеграция“ (ФУМИ) и Инструмента за финансова подкрепа за управлението на границите и визовата политика за програмен период 2021-2027. Екипът на проекта ще отчита извършената работа в съответствие с указанията за отчитане на проекти по ФВС, ФУМИ и ИУГВП и в ИСУН. При подготовката на отчетите бенефициерът ще използва формулярите, генерирани от ИСУН, и приложенията съгласно административния договор за безвъзмездна финансова помощ, както и в съответствие с актуалния списъка с документи и указания, необходими при отчитане на финансовото изпълнение на проекти по ФВС, ФУМИ и ИУГВП в ИСУН. Отчетите ще се отнасят до проекта като цяло без оглед на това каква част от него е финансирана чрез безвъзмездна финансова помощ, като ще съдържат пълна информация за всички аспекти на изпълнението за описвания период, както и необходимите данни за постигане на индикаторите, посочени в проектното предложение. За тази цел бенефициерът ще води точна и редовна документация и счетоводни отчети, отразяващи изпълнението на проекта, използвайки подходяща електронна система за документация и двустранно счетоводство. Счетоводните отчети и разходите, свързани с проекта, ще подлежат на ясно идентифициране и проверка. Бенефициерът е предвидил за целите на настоящия проект да разполага с необходимия офис и оборудване за управление на проекта. Проектът ще се управлява и координира в административната сграда на МВнР - Централно управление. В рамките на проекта ще бъдат предвидени канцеларски материали, които ще бъдат използвани за административно-техническото обезпечаване на дейностите по проекта от членовете на екипа по проекта. Те ще са необходими за надлежното и изрядно организиране и класиране на цялата обемна документация по всички дейности от проекта на хартиен носител за архива на МВнР, както и при кореспонденцията и взаимодействието с външните изпълнители по проекта. Осигуряването на канцеларски материали попада в категорията "непреки разходи" по проект, като същите ще се отчитат до 25 % от допустимите преки разходи по проекта. Ставката на тези разходи е определена чрез коректен, справедлив и проверим метод на изчисление, основаващ се обективна информация чрез представяне на пазарни проучвания на единичните цени. По време на изпълнение на проекта непреките разходи ще се отчитат чрез доказване. Настоящата дейност е основополагаща за успешното реализиране на проекта. Тя ще гарантира доброто управление на проекта по отношение на реализиране на дейностите, както и във връзка с целесъобразното и законосъобразно изразходване на финансовите средства. От степента на вътрешна организация и контрол на екипа по проекта ще зависи изпълнението на всяка проектна дейност по отношение на качеството и срока ѝ за реализация. Настоящата дейност ще се реализира в рамките на целия период на срока на административния договор за безвъзмездна финансова помощ. 157 835.73 0.00
Поддръжка на техническото и базовото програмно осигуряване на НВИС: В рамките на дейността се предвижда да бъде осигурена поддръжка на техническото оборудване и базовото програмно осигуряване на Националната визова информационна система (НВИС), както и подновяване на софтуерни пакети за лицензи. В обхвата на поддръжката ще бъдат включени следните компоненти на НВИС: 1. поддръжка на техническо и базово програмно осигуряване, в т.ч.: мрежова подсистема и комуникации; сървърна подсистема и лентови библиотеки; дискови масиви; софтуер за архивиране и възстановяване, софтуер за наблюдение и софтуер за управление; система за управление на базата от данни IBM Informix, използвана от централната компонента на НВИС и система за мониторинг на активността на достъпа до данните в решенията за бази данни IBM Guardium; система, реализираща виртуализационен слой за цялостно управление на мрежата за съхранение на данни (SAN инфраструктура) и масивите за съхранение на данни с криптиране на компресия; системен софтуер на Microsoft; софтуерни системи за мониторинг; системи за управление на приложни програмни интерфейси (API Gateway); система за управление на инцидентите и събитията (SIEM); други компоненти, които бъдат добавени в хода на изпълнение на проекта, необходими за обезпечаване на непрекъснатото и безпроблемното функциониране на НВИС (Основен и Резервен визов център) в режим 24/7. Поддръжката на техническото оборудване и базовото програмно осигуряване ще включва следния неизчерпателен списък от услуги: - актуална поддръжка към производител с оглед осигуряването на наличност, непрекъсваемост и резервираност на услугите в НВИС; - отстраняване на възникнали аварии и проблеми в работата на системата НВИС и - осигуряване на регулярни технически обслужвания на системата НВИС. 2. поддръжка на софтуер, включващ продукти на IBM, Microsoft и RH JBoss, обслужващи НВИС. В рамките на дейност 2 се планира да бъде проведено обучение за администратори на НВИС на техническо ниво, както и обучение за софтуерните продукти, използвани в НВИС. Необходимостта от изпълнение на дейността е продиктувана от високото ниво на амортизация на физическите компоненти на НВИС и моралното остаряване на техническото и системно осигуряване на НВИС вследствие от непрекъснатата експлоатация на системата, което налага предприемане на мерки за непрекъсваема поддръжка, подобряване и оптимизиране на работата на системата, обезпечаване на надеждност при резервиране на информацията, обновяване на лицензите, оборудването и повишаване на капацитета на мрежовата свързаност. Изпълнението на дейността е необходимо в контекста на подлежащите на обновяване, надграждане и модернизиране компоненти на инфраструктурата на НВИС и по-високите натоварвания при дигитализацията на процесите. Това обуславя необходимостта от разширяване във времето на поддръжката на компонентите на системата с оглед подмяна или добавяне на нови елементи в цялостната архитектура на системата от центрове за данни на НВИС заедно с хардуерна, комуникационна част, системен и приложен софтуер, интерфейси към други системи и други. Необходимостта от подновяване на абонаментната поддръжка на лицензите, ползвани от системата НВИС, се обуславя от изискванията за обезпечаване на поддръжка, която да осигурява съвместимост с последните развиващи се технологии и промени в операционните системи, сървъри на приложения, системи за сигурност и мониторинг и др. Чрез подновяване на софтуерните пакети за лицензи за използвания софтуер на НВИС ще се осигури възможност за ползване на най-новите версии на програмните продукти, което предпоставя подобрения в кода, използваемостта, производителността и сигурността, отговарящи на нивото на критичност на системата. Изпълнението на така изложената дейност ще допринесе за постигане на общите и специфичните цели и очаквани резултати на проекта. 16 180 000.00 0.00
Поддръжка на приложното програмно осигуряване на НВИС: В рамките на дейността се предвижда да бъде осигурена поддръжка на: а) приложния софтуер на централната компонента на Националната визова информационна система (НВИС), експлоатирана в Националния визов център към дирекция „Консулски отношения“ на МВнР б) приложния софтуер на локалната компонента НВИС, експлоатирана в задграничните представителства на Република България. В хода на изпълнение на проекта централната и локалната компонента се очаква да бъдат обединени в единна система на приложното програмно осигуряване на НВИС, което ще обслужва цялостно централно управление на МВнР, всички задгранични представителства на Република България и националния интерфейс за връзка с Визовата информационна система на Европейския съюз. В рамките на поддръжката ще бъдат включени всички доработени и/или нови компоненти на приложното програмно осигуряване на НВИС, поемащи по-високите натоварвания при дигитализацията на процесите, както и измененията в елементите на архитектурата на приложния софтуер, надградени под формата на развитие и разширение на възможностите и защита на информацията. В рамките на обхвата на поддръжката на приложното програмно осигуряване ще бъдат изпълнявани включително и дейности, свързани с потенциални актуализации в системата, които са вследствие на настъпили изменения в европейската и/или националната нормативна рамка за използването ѝ, и/или в техническите изисквания за нейната оперативна съвместимост с информационни системи на ЕС. Това е продиктувано от необходимостта от гарантиране на съвместимост и свързаност на НВИС с Визовата информационна система на Европейския съюз (ВИС на ЕС). В рамките на дейност 3 се планира да бъде проведено обучение за софтуерните продукти, използвани в НВИС, както и обучение на обучители по функционалностите на системата НВИС по отношение на приложното програмно осигуряване. Необходимостта от изпълнение на настоящата дейност се обуславя от изискванията за обновяване на приложното програмното осигуряване на НВИС с оглед оптимизиране, улесняване и повишаване на ефективността на работата на съществуващата система, както и създаване на условия за свързване на НВИС с други системи в контекста на функционалните и технически стандарти, условия и изисквания за оперативна съвместимост на НВИС на Република България с Визовата информационна система на ЕС и други широкомащабни информационни системи на ЕС във връзка с изпълнение на задълженията на България съгласно Регламент 767/2008 (Регламент за ВИС), Регламент (ЕС) 2019 /817, Регламент (ЕС) 2021/1133 и Регламент (ЕС) 2021/1134. Потребността от осигуряване на следгаранционна поддръжка на НВИС се мотивира също така от обстоятелството, че НВИС е система с национално значение и трябва да гарантира непрекъснат, целогодишен и денонощен (24x7) достъп до ресурсите си и до ВИС на ЕС, не само по отношение на МВнР, но и на съответните национални органи на граничната охрана, миграционните органи, органите за предоставяне на убежище и правоприлагащите органи по външните граници. Изпълнението на така изложената дейност ще допринесе за постигане на общите и специфичните цели и очаквани резултати на проекта. 2 800 000.00 0.00
Осигуряване на видимост, прозрачност и комуникация по проекта: Настоящата дейност включва мерки за визуална идентификация, информация, публичност, комуникация и прозрачност във връзка с популяризиране на проекта, неговите цели и резултати. Мерките по тази дейност са съобразени с разпоредбите на Дял IV, Глава III „Видимост, прозрачност и комуникация“ и Приложение IX от Регламент (ЕС) 2021/1060 на Европейския парламент и на Съвета, чл. 24 от Регламент (ЕС) 2021/1148 на Европейския парламент и на Съвета от 7 юли 2021 година за създаване на Инструмент за финансова подкрепа за управлението на границите и визовата политика (ИУГВП) като част от Фонда за интегрирано управление на границите. В изпълнение на изискванията на посочените европейски актове в рамките на настоящия проект ще бъде предоставена информация на широката общественост и целевите групи и ще се осигури публичност на осъществяваните по проекта дейности и заложените цели и резултати. По този начин ще се спази основният принцип на равнопоставеност и прозрачност. Всички мерки за информация и комуникация ще бъдат планирани и изпълнени с оглед своевременното задоволяване на идентифицираните нужди на целевите групи, както и на конкретната ситуация, в която се изпълняват. Ще бъде спазен също принципът на партньорство, съгласно който мерките ще се изпълняват в открит диалог и взаимодействие с всички заинтересовани страни, включени в целевите групи на проекта. Тази дейност е предвидена в проекта като средство за осигуряване на информационна среда за широка обществена подкрепа и информиране на целевите групи и заинтересованите страни за дейностите, целите и резултатите от проекта, както и визуализацията на подкрепата и приноса от ИУГВП. 0.00 0.00

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.