Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 55 106 дървета
English

Програма: Добро управление

Район за планиране: Всички

Описание

Целта на проекта е да се подобри качеството на атмосферния въздух в община Видин чрез намаляване на емисиите на ФПЧ10 от битовото отопление като един от основните източници на замърсяване на въздуха. Специфичната цел на проекта е да се подменят отоплителните уреди на твърди горива (дърва и въглища) използвани от населението с алтернативни форми на отопление.
Политиката за по-чист въздух е дългосрочна и трябва да надгражда постигнатото и да не загубва фокус за продължаване с решаването на проблема с влошеното качество на атмосферния въздух в община Видин. В тази връзка проектното предложение се явява естествено продължение на постигнатото от изпълнението на предходния проект на Община Видин, финансиран от Оперативна програма "Околна среда" 2014-2020. 
Анализът на “научeните уроци” от изпълнението на първия проект на Община Видин, който беше изпълнен в две фази показва, че планирането на подготвителен етап води до прекомерно забавяне в реалната подмяна на топлоуредите през вторият същински етап на изпълнение на проекта. Същият извод е направен в настоящата Програма “Околна среда” 2021-2027 г. и е валиден не само на местно ниво, но и за цялата страна. Поради това настоящия проект на Община Видин ще ползва натрупаният опит и затрудненията от първоначално по-ниският интерес на гражданите в резултат от недостатъчната обществена информираност и осъзнатост на гражданите, че инвестициите в чист въздух са всъщност инвестиции в здравето на техните семейства. 
Екологичните ползи от изпълнението на проекта ще бъдат спестени емисии ФПЧ10 и подобрено качество на атмосферния въздух. Социално-икономическите ползи ще бъдат подобрено здраве и качество на живот на населението на община Видин и повишена обществена осведоменост за необходимостта от подобряване на качеството на въздуха.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Дейности за подготовка на проектното предложение: Дейността има за цел да подготви проектното предложение на община Видин за кандидатстване по процедура № BG16FFPR002-5.001 „За по-чист въздух!“ на ПОС 2021-2027г. В изпълнение на Условията за кандидатстване по настоящата процедура са възложени и/или изготвени следните проучвания, анализи и оценки, необходими за подготовка на проектното предложение: 1.1. Проучване на нагласите на населението на общината, което обхваща само членове на домакинства, отопляващи се на твърдо гориво (социологическо изследване) За изпълнение на дейността е сключен договор № АО-02-15-376/05.09.2023г. с избрания изпълнител "Лъчезара ТВВ". 1.2. Извършване на пазарно проучване за единица продукт за алтернативните екологосъобразни топлоуреди за целите на остойностяването на проекта За изпълнение на дейността е сключен договор № АО-02-15-377/05.09.2023г. с избрания изпълнител "Волф 93" ЕООД. 1.3. Разработване на доклад за приоритизиране на райони/квартали и на приложимите мерки Докладът е разработен по време на изпълнението на проект BG16M1OP002-5.003-0007 "Подобряване на качеството на атмосферния въздух в Община Видин", финансиран по ОПОС 2014-2020. Докладът е актуализиран за нуждите на настоящия проект от Община Видин. 1.4. Разработване на Механизъм, отчитащ приходите от предаването на заменяните отоплителни устройства. Механизмът е разработен по време на изпълнението на проект BG16M1OP002-5.003-0007 "Подобряване на качеството на атмосферния въздух в Община Видин", финансиран по ОПОС 2014-2020. Механизмът е актуализиран за нуждите на настоящия проект от Община Видин. 1.5. Разработване на критерии за приоритизиране на кандидатите (крайните получатели на помощта), в случай че интересът е по-висок от наличния ресурс. Община Видин ще приложи разработените от УО „Препоръчителни критерии за приоритизиране на кандидатите за подмяната на топлоуреди на твърдо гориво с екологични алтернативи“ /Приложение № 6 към Условията за кандидатстване/. Критериите за приоритизиране на кандидатите, в случай че интересът е по-висок от наличния ресурс са описани и в изготвения по т. 6 Механизъм за подмяна на отоплителните устройства на твърдо гориво с екологични алтернативи. 1.6. Изготвяне на механизъм за подмяна на отоплителните устройства на твърдо гориво с екологични алтернативи. За изпълнение на дейността е сключен договор № АО-02-15-356/18.08.2023г. с избрания изпълнител "Българо-австрийска консултантска компания" АД. Като част от дейностите по договора е възложено и разработването на онлайн калкулатор или друг подходящ онлайн достъпен инструмент за изчисляване на най-подходящата отоплителна алтернатива за едно жилище, с цел подпомагане вземането на решение от домакинствата, желаещи да подадат заявление за подмяна на отоплителни уреди на твърдо гориво с екологични алтернативи. 1.7. Изготвяне на комуникационен план За изпълнение на дейността е сключен договор № АО-02-15-375/05.09.2023г. с избрания изпълнител "Бандек" 1.8. Изготвяне на анализ на остойностяването на дейностите по проектното предложение За изпълнение на дейността е сключен договор № АО-02-15-379/11.09.2023г. с избрания изпълнител "Бандек" 1.9. Определяне на целевите стойности на индикаторите по процедурата Дейността е възложена като част от дейностите по договор № АО-02-15-356/18.08.2023г. сключен с избрания изпълнител "Българо-австрийска консултантска компания" АД. 165 800.00 0.00
Комуникационни кампании на местно ниво: Дейността е свързана с подготовката и провеждането на комуникационни кампании на местно ниво за популяризиране на възможностите за подмяна на топлоуредите на дърва и/или въглища с екологични алтернативи, в изпълнение на Комуникационния план, който е разработен в рамките на подготвителна дейност 6. За повишаване интереса на гражданите и тяхната осъзнатост, че инвестициите в чист въздух са всъщност инвестиции в здравето на техните семейства са предвидени редица информационни събития, пресконференции, срещи с представители на целевите групи, осигуряване на печатни издания за информация, разпространение на рекламно-информационни материали. За достигане до широк кръг от хора ще се използват социалните мрежи и интернет, регионалните радиостанции и телевизионни канали. Комуникационните мерки ще покрият целия период на изпълнение на проекта, с акцент в периодите на кампаниите за набиране на заявления за интерес за подмяна на отоплителни уреди на твърдо гориво с екологични алтернативи. 349 848.00 0.00
Техническа подкрепа: За плавното изпълнение на настоящият проект се придвижа осигуряването на консултиране и информиране от фазата на подаване на заявления за участие до изборът от крайния получател на информиран избор за най-подходящата алтернатива за отопление, в т.ч.сключване на договор с Общината. За да се адресират тези затруднения Община Видин планира да възложи изпълнението на дейността на външна фирма, която да сформира Екип за техническа подкрепа. Натрупаният опит от изпълнението на проект "Подобряване на качеството на атмосферния въздух в Община Видин", финансиран по ОПОС 2014-2020 показва, че навременната, проактивна, пряка комуникация с гражданите е ключова за ефективното изпълнение на проекта. За целта на външния изпълнител ще му бъдат възложени следните дейности: І. Консултации на гражданите и подпомагане на попълване на изискуемите документи чрез: - сформиране на Екип за техническа подкрепа - наемане на персонал (5 човека, в т.ч. ръководител на Екипа); - разкриване на офис на подходящо лесно достъпно място в гр. Видин; - разкриване на телефонна линия; - комуникация по електронна поща; - създаване на организация и процедури за набиране на заявления от представители на целевата група за подмяна на топлоуреди, оказване на съдействие на потенциалните крайни получатели на помощта за попълване и подаване на изискуемите документи; - посещения на място по домовете (обходи) на заявилите интерес граждани, консултиране и заснемане на топлоуреда на твърдо гориво – 5000 бр. обходи. Чрез извършване на посещенията на място/ обходи в жилищата на кандидатите ще се констатира съответствието между декларираната техническа информация / данни и действителната такава. ІІ. Създаване на онлайн база данни за целите на класирането на одобрените кандидати и попълването на необходимите данни в нея. ІІІ. Създаване на организация по сключване на договори, вкл. изменение на сключени вече договори, между общината и гражданите, крайни получатели на помощта, за подмяна на топлоуреди на твърдо гориво с екологични алтернативи. Подготовка на договорите, уведомяване на одобрените кандидати за дата и час на подписването им. Услугата ще се предоставя за целия период на изпълнение на проекта. Членовете на двата екипа - Екипа за управление на проекта и Екипа за техническата помощ ще провеждат периодични срещи за обсъждане на напредъка по изпълнение на проекта и разрешване на възникнали проблеми. При определяне на задачите към консултанта ще бъде съблюдавано изискването да има ясно разграничаване и недопускане на припокриване между работата на служителите от ЕУП и изпълнителя по договора. 1 054 500.00 0.00
Демонтаж и предоставяне за рециклиране на високоемисионни печки и котли, работещи с твърдо гориво: Дейностите свързани с демонтирането на старите отоплителни уреди на твърдо гориво и предаването им на лица, регистрирани за третиране на отпадъци от черни и цветни метали ще бъдат изпълнявани по реда на Закона за управление на отпадъците (ЗУО) Дейностите по демонтаж, натоварване, транспортиране и разтоварване до склад/терен определен от община Видин на подменените отоплителни уреди ще се извършват от външен изпълнител избран по реда на ЗОП. Дейностите по предаване за последващо третиране на подменените отоплителни уреди се извършва при изпълнение на определени стъпки и процедури, а именно: • Доставка на подменяните отоплителни уреди до склад за съхранение; • Провеждане на процедура за избор на Изпълнител за изкупуване на доставените на склад подменени отоплителни уреди, предадени за последващо третиране; • Сключване на договор с избрания кандидат за изкупуване на доставените на склад подменени отоплителни уреди, предадени за последващо третиране и изпълнение на процедурата; • Организация на дейностите за изразходване на генерираните приходи от изкупуване на доставените на склад подменени отоплителни уреди за извършване на неикономическа дейност, а именно за облагородителни мероприятия с екологична насоченост; • Изготвяне на отчет за изразходване на събраните приходи от предаване на подменените отоплителни уреди за последващо третиране. Въз основа на получените данни от изготвените проучвания, анализи и оценки, необходими за подготовка на проектното предложение е получена следната информация за броя на старите отоплителни уреди на твърдо гориво: Прогнозният брой домакинства, които ще бъдат обхванати от проекта са 3782 броя. Прогнозният броя уреди на твърдо гориво, които се очаква да бъдат подменени и предадени за последващо третиране са 4155 бр., разпределени както следва: - печка на дърва и/или въглища до 40кг. - 3038 бр.; - камина на дърва и/или въглища – 705 бр.; - котел на дърва и/или въглища до 200кг – 412 бр. 1 045 647.29 0.00
Доставка, монтаж и гаранционна поддръжка на екологосъобразните уреди/системи за отопление: Въз основа на получените данни от изготвените проучвания, анализи и оценки, необходими за подготовка на проектното предложение е получена следната информация за броя на новите отоплителни устройства: Прогнозният брой домакинства, които ще бъдат обхванати от проекта е 3782 бр., от които Прогнозният брой отоплителни уреди, които ще се монтират е 6100, по вид както следва: - Топловъздушна камина на пелети или друг вид дървесна биомаса със затворена горивна камера - 79 бр.; - Камина на пелети или друг вид дървесна биомаса с водна риза - 626 бр.; - Водогреен котел на пелети или друг вид дървесна биомаса - 412 бр.; - Климатик/Термопомпа „въздух-въздух“ - 4636 бр.; - Термопомпа "въздух-вода" - 347 бр. Фирмата/те изпълняващи дейности по доставка и монтаж на новите отоплителни уреди ще имат задължението за поставяне на информационните стикери. Избраният/те изпълнител/и ще има/т ангажимента да координира/т формата, размера, съдържанието и материала на информационните стикери с ЕУП. 19 840 883.79 0.00
Доставка, монтаж, гаранционна поддръжка и застраховка на фотоволтаични системи за собствено потребление: Дейността включва доставка и монтаж върху покривни конструкции на еднофамилни жилищни сгради и гаранционна поддръжка на фотоволтаични системи за собствено потребление с максимално допустима мощност – 4 kW, с допълване на енергия от мрежата; батерии и устройства, непозволяващи връщане на електричество в мрежата; Застраховане на всяка пусната в експлоатация фотоволтаичната система за периода от 3 (три) години от датата на въвеждане в експлоатация. Дейността включва и изготвяне на проект за изграждане и монтаж на фотоволтаична система върху покривна конструкция. Въз основа на получените данни от изготвените проучвания, анализи и оценки, необходими за подготовка на проектното предложение е получена следната информация за броя на фотоволтаични системи за собствено потребление: Прогнозният брой домакинства, които ще бъдат обхванати от проекта е 3782 бр. Прогнозният брой фотоволтаични системи за собствено потреблени, които ще се монтират е 23. 535 667.45 0.00
Организация, управление и видимост: Организацията и управлението на проекта ще се осъществява чрез Екип за управление на проекта (ЕУП), съгласно чл. 55, ал. 1, т. 4 от ЗУСЕСИФ. Членовете на екипа ще бъдат вътрешни за организацията служители. ЕУП ще се състои от следните експерти: Ръководител на проекта, Юрист, Счетоводител, Координатор, Експерт "Мониторинг и докладване", Експерт "Видимост, прозрачност и комуникация", експерт "Деловодство и архив", Технически/Административни сътрудници - 5 бр. Професионалната квалификация на членовете на екипа и разпределението на отговорностите между експертите в ЕУП гарантират, че е осигурен капацитет за покриване на всички функции във връзка с управлението и изпълнението на проекта. ЕУП ще изпълнява задачи, свързани с: - подготовка и провеждане на процедури по ЗОП; - контрол върху изпълнението на договорите за обществени поръчки по проекта; - преглед и одобрение на междинните и окончателните доклади по договорите с изпълнители; - проверки на всички документи, представяни от изпълнителите на договорите и проверка за изпълнение на договорените условия за плащане; - цялостно административно и финансово управление и отчитане на проекта. ЕУП ще бъде назначен със Заповед на Кмета на Община Видин непосредствено след сключване на АДБФП. Община Видин ще изпълнява дейността по осигуряване на мерки за видимост, прозрачност и комуникация в съответствие с условията и изискванията, описани в Дял IV, глава III „Видимост, прозрачност и комуникация“ на Регламент (ЕС) 2021/1060 и изискванията на ПОС 2021-2027. При изпълнение на дейностите за видимост, прозрачност и комуникация съгласно чл. 50 от Регламент (ЕС)2021/1060 Община Видин ще изпълни следното: Мерките за информация и комуникация ще включват: 1. Организиране и провеждане на пресконференция за стартирането на проекта. Отговорна институция - Община Видин 2. Публикуване на официалната интернет страница на Община Видин и на сайтове в социални медии, кратко описание на проекта, пропорционално на равнището на подкрепата, неговите цели и резултати, като ще се откроява финансовата подкрепа от Съюза. Отговорна институция - Община Видин. 3. Изготвяне на рекламно-информационни материали - 1 бр. стойка банер, 3 бр. временни билборда и 1 бр. постоянна информационна табела. Отговорна институция - фирма-изпълнител по проекта. 4. Организиране и провеждане на комуникационна проява или дейност с участието ЕК и УО. Отговорна институция - Община Видин. 5. Организиране и провеждане на закриваща пресконференция по проекта за оповестяване резултатите от реализацията му. Отговорна институция - Община Видин. 6. Във всички документи и комуникационни материали, свързани с изпълнението на проекта и предназначени за обществеността или за участниците ще бъде включван текст подчертаващ подкрепата от Съюза. Отговорна институция - Община Видин. 7. Поставяне на информационни стикери на монтираните отоплителни уреди. Отговорни институции - фирмите-изпълнители, избрани да изпълнят дейностите по "Доставка, монтаж и гаранционна поддръжка на екологосъобразните уреди/системи за отопление" и "Доставка, монтаж, гаранционна поддръжка и застраховка на фотоволтаични системи за собствено потребление". 459 846.93 0.00

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.