Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 55 103 дървета
English

Програма: Добро управление

Район за планиране: Всички

Описание

Проектното предложение е насочено  към активиране на младежи между 15 и 29 г. , които са останали извън образователната, социална или трудова системи. Процесът относно тяхното активиране се базира на изследваните причини за изолиране, поради което са избрани подходящите канали за идентифицирането им – чрез местните кметове, социални и здравни медиатори, директори на училища и списък с отпаднали деца от училище (предоставен от РИО), местни НПО, АСП и ДБТ. Процесът на идентифициране ще включва индивидуални срещи с младежите, по време на които да се установят причините за тяхната неактивност, като ще се предложи и психологическа подкрепа на нуждаещите се лица. Младежите ще бъдат насочени към мотивационни обучения, чиято цел ще бъде промяна в самооценката им за възможностите им за професионална реализация, както и подготовка за бъдещото търсене на работа. Предвидените професионални обучения по специалностите  «Озеленяване и цветарство» и  «Основни и довършителни работи в строителството» ще предоставят нови перспективи за работа пред младите хора, като те ще бъдат включени и във временна заетост от Община Кърджали, с продължителност от 6 месеца. 
Избраният инструментариум за активиране на лицата чрез подходящ подход за идентифициране, последващи мотивационни и професионални обучения, като и включване във временна заетост е насочен към постигане на основната цел на проекта  -  създаване на условия за активиране на младежите между 15 и  29 г. от община Кърджали.
Предвижда се да бъдат идентифицирани до 90 младежи, които да преминат мотивационно обучение, до 85 да преминат професионално обучение, и 75 от тях да бъдат наети за временна заетост на позиции, отговарящи на тяхната професионална подготовка.
Младежите, които след идентифицирането им, или преминаване на мотивационно обучение не са продължили с участие в другите дейности по проекта, ще бъдат насърчени да се регистрират в ДБТ, или да се ориентират към довършване /  повишаване на своето образование.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Идентифициране на икономически неактивни младежи: Проектът ще стартира с идентификация на икономически неактивни младежи в община Кърджали, която ще се извърши от партньора. Според изискванията на програмата е разработена методология за идентифицирането им, представена като отделен документ към проектното предложение. Методиката е съобразена със спецификата на целевата група, както и с реалната обстановка в населените места в общината. За да бъдат ефективни действията по идентифициране е необходим индивидуализиран подход спрямо целева група. Младежите не следва да се разглеждат като компактна група, тъй като сред тях има съществени разлики. Те са станали неактивни поради различни фактори (посочените причини не са изчерпателни, но посочват основните проблеми): - Някои от тях са отпаднали от училище, като причините могат да бъдат финансови, семейни, религиозни. - Други, особено тези в малките населени места, нямат алтернатива за уменията си и при ограничено предлагане на работа остават трайно извън пазара на труда. - Младежите без трудов опит (а често и без професионална квалификация и умения) най-често получават предложения за ниско платена работа и това ги демотивира. - Семейства, в които един или двамата родители са заминали и работят в чужбина, получават пари от тях, и децата им (младежи в работоспособна възраст) не намират основание да си търсят работа, при условие, че има кой да ги издържа. - Значителна по брой е групата на младежи, които реално работят, но в сферата на сивата икономика, и по този начин статистиката ги отчита като неактивни. Тези основни фактори за изолирането на младежите предопределиха и избрания подход за тяхната идентификация. Стремежът е на база на изяснената проблематика, да достигне до младежите чрез канали, които имат отношение към причината за тяхната липса на активност. Тъй като към момента на идентификацията целевата група младежи очевидно е изключена или се е самоизключила от всякакви системи (образователна, социална, трудова), то ще се използват следните канали за достигане до тези лица, като степента на значимост на каналите е дадена във възходящ ред: • Кметовете на кметства Това са хора с авторитет, които познават своите съседи в населеното място. Това с особена сила важи за малките населени места, а в община Кърджали има 1 град (общински център) и 117 населени места, които в момента са включени в 46 кметства и 2 кметски наместничества. • Здравния медиатор в село Перперек , който е специално обучен за работа с хора от отделни общности, работи лице в лице с тях, има преки впечатления от младежите в селото, ползва се с високо доверие, и би могъл да бъде добър проводник на информация. • Директорите на училищата в населените места Друг канал за идентификация е информацията от директори на училищата. Отделно от това, в РИО се води поименна статистика на отпаднали от училище за всяка учебна година, така че ще се използва и тази информация като отправна точка, както при ползване на този канал ( през училищата), така и за работата с кметовете по места. • Местни НПО, работещи с маргинализирани лица Работейки на място по различна проблематика, те имат информация и познават голяма част от хората. Познават техните проблеми и могат да съдействат при идентификация на младежи от целевата група. • Агенция за социално подпомагане (АСП) Макар и индиректно, до неактивни младежи може да се достигне и чрез информация от АСП, където са регистрирани и биват обслужвани техните родители и близки. • Дирекция Бюро по Труда (ДБТ) С по-ниска степен на важност в процеса на идентификация е информацията, която може да се получим от ДБТ. Това се отнася само за младежи, които са се обръщали към тях, но не са се регистрирали по различни причини, и така са останали неактивни. Извън работата с институциите, процеса на идентификация ще включва и активно разпространение на информация относно възможностите, които проекта предоставя на младите хора, чрез поставяне на плакати в населените места и съобщения - основно в интернет и социалните мрежи. 32 980.00 35 702.04
Организиране и провеждане на мотивационни обучения: Мотивационите обучения също ще бъдат организирани и проведени от партньора - Прайм Консултинг ООД. Мотивационните обучения са инструмент за активиране на младежите, като обученията ще се фокусират върху няколко теми. Защо е важно човек да работи? За младия човек труда се явява задължение. Но трудът е също и мотивация да се докажеш, труда е възможността да се научиш на нови неща, да срещнеш нови хора, да бъдеш част от активната част от хората, които искат сами да определят своето бъдеще. Трудът е призванието да бъдеш полезен. Това ще бъде посланието на мотивационните обучения, отправено към младите хора. Какво предлагам, и какво да очаквам при търсенето на работа? Търсещите работа, особено младите хора, нямат житейски и практически опит от кандидатстване за работа, като и от взаимоотношения с работодатели. Ето защо обучението ще насочи тяхното внимание към процеса на вземане на решение от страна на работодателя. За него е важно с какво младия служител ще допринесе за успеха на фирмата. Срещу това очакване, младежа трябва да покаже именно качества и увереност, че той би имал принос. При съвместната работа работодателя предоставя възможност за натрупване на професионален опит, за изява, като срещу това иска отговорност, лоялност и отдаденост. Ако това бъде осъзнато от търсещите работа младежи, тяхното представяне при процедурата за подбор на кадри би било много по-успешно, независимо за каква позиция кандидатстват. Самото кандидатстване? Подготовката на автобиография, поведението при интервю, начина на обличане, стила на общуване са все елементи на успешното начало на професионалната изява на младия човек. И тъй като целевата ни група е неактивни младежи, включително и извън образование, обучението ще разгледа и въпроса с образователния статус на младежите. Има ли значение дали имаш добро образование? Кое всъщност е доброто образование? Мога ли да си намеря работа без да имам образование? На тези и други въпроси ще бъде даден отговор от гледна точка на работодателя, на този който „купува“ труда. И тогава младежите ще получат еднозначен отговор – струва си да се „инвестира“ ( става въпрос като ангажимент, а не като финансиране) в собственото образование и обучение. Не на последно място, по време на обучението младежите ще бъдат поставени в различни ситуации, обичайни за провеждане на интервюта за работа. Ще бъдат участници в ролеви игри, където да преценят като преки участници или като странични наблюдатели как следва да се постъпи при възникване на определена ситуация. Ще дават мнение и ще оценяват – т.е. ще бъдат активни, ще бъдат провокирани да мислят, да изразяват и отстояват мнението си. Ролята на мотивационното обучение ще е да "надъха" младежите, че те имат шанс и от тях зависи дали ще успеят да излязат от изолацията, в която са се озовали, или сами са се поставили. Те трябва да излязат от залата убедени, че възможностите са пред тях и да ги потърсят активно. 7 920.00 5 983.68
Избор на изпълнител и провеждане на обучения за професионална квалификация: Дейността включва организиране и провеждане на обучения за професионална квалификация до 85 младежи от целевите групи, отговарящи на условията и предварително заявили подобно обучение. Дейността по професионално обучения ще бъде извършена от външен изпълнител -Център за професионално обучение, с активна лицензия в избраните специалности. За целта, още в началото на изпълнение на проекта ще започне подготовка на тръжна документация за избор на изпълнител съгласно изискванията на ЗОП. Тъй като ще се изисква офериране на единична цена за едно обучаемо лице по всяка от двете специалности, то липсата на точен брой обучаеми по всяка специалност, в рамките на предвидените до 85 души, няма да бъде пречка за избора на изпълнител. Процедурата за избор ще да стартира през третия месец и към началото на 4 месец от проекта ще има избран изпълнител, който да започне подготовката за провеждане на обученията. Част от младежите преминали мотивационно обучение и отговарящи на изискванията за завършено минимум основно образование и заявили интерес ще бъдат включени в обучение за професионална квалификация, което е предварително определено като специалности. Изборът на специалности е направен от община Кърджали при отчитане на няколко фактора: - За да се избегне половата дискриминация, специалностите са съобразени така, че да са подходящи и за мъже и за жени. - Временната заетост за 6 месечен период предполага, че задачите с които наетите лица ще бъдат натоварени следва да бъдат краткосрочни, за да могат да се изпълнят. Особено подходящи са задачи по ремонт или облагородяване на обществени пространства и сгради. - Тъй като работодател ще бъде общината, то дейностите, с които ще бъдат ангажирани наетите лица трябва да са от нейните компетенции - Не на последно място, целта на професионалното обучение и заетостта е да активира младите хора, да им даде възможност за професионално развитие. Именно при отчитане на всички изброени фактори, избора за професиите, които да са предмет на професионално обучение са следните: • Професия - Работник в озеленяването / Специалност "Озеленяване и цветарство" – по-често предпочитана от жени, за периода на заетост завършилите тази професия ще могат да работят по облагородяване и озеленяване на обществени пространства, паркове и зелени площи, като подобен опит може да намери последващо приложение в различни фирми, занимаващи се с озеленяване, отглеждане на декоративни растения и цветя, поддръжка на зелени площи и обекти. • Професия - Помощник в строителството / Специалност "Основни и довършителни работи" – поради естеството на работа, това се приема за професия, по-подходяща за мъже. В община Кърджали има утвърдени традиции в строителството, много от местното население работи в други градове в страната именно в строителния сектор. Огромна част от „гурбетчиите“ от Кърджали работят именно в строителството из цяла Европа. Поради тази причина, обучението и опит в сферата ще помогне както в хода на заетостта да бъдат ремонтирани обекти с обществени функции, така и след това ще бъде реално подпомогната професионалната реализация на наетите лица. Както е описано и при дейността по идентификация, изборът на младежите към коя специалност ще се насочат за професионално обучение е изцяло по тяхно желание, което позволява направените допускания за предпочитания на мъжете и жените да се разминава. В рамките на подготовка на проекта беше извършен анализ относно какви биха били желанията на целевата група. Въз основа на този анализ, е направено допускането, че от 90 младежи, преминали мотивационно обучение, до 85 ще продължат в професионално обучение, като се очаква индикативно 60 % да се насочат към Специалност "Основни и довършителни работи", а останалите 40% - към Специалност "Озеленяване и цветарство". Ако това прогнозно разпределение бъде променено, то няма да се отрази на проекта, защото заложените средства позволяват да бъдат обучени тези лица, независимо от избора им на специалност. 41 370.00 41 370.00
Наемане на лица от целевата група: Община Кърджали ще наеме на работа 75 идентифицирани икономически неактивни лица за период от 6 месеца. Допуска се, че не всички лица ще се включат в субсидираната заетост, затова е предвидено редуциране с около 17% на на идентифицираните неактивни младежи. Съобразно тяхната професионална подготовка и заявено желание за специфична дейност в рамките на временната заетост те ще бъдат разпределени на различни обекти в град Кърджали и населените места в общината, за да изпълняват следните основни дейности: - Извършване на дребни ремонти на общинска инфраструктура – под надзор на компетентно лице от страна на общината, със осигуряване на материали и техника от общината– ремонт на тротоари, поддръжка на общински пътища, ремонтни работи в сгради – общинска собственост (изкърпване на фасади и вътрешни стени, боядисване, поправка на огради, други довършителни работи според професионалната им подготовка); - Изграждане на дребна инфраструктура на обществени места – монтаж на пейки в паркове и зелени площи, изграждане на огради, обществени чешми; - Озеленяване на паркове и зелени площи, облагородяване и почистването им; - Поддръжка на паркове и зелени площи; - Облагородяване чрез почистване на обществени пространства и зелени площи от растителност и битови отпадъци. Обектите ще се намират в различни населени места в общината и младежите ще се групират според местоживеенето им. Така ще бъдат обособени 3 основни групи заети според вида на работата: • Група, извършваща озеленяване и облагородяване • Две групи, извършващи ремонтни дейности Предвиждаме за всяка група да има осигурен наблюдаващ от страна на общината, който да е част от екипа по управление - координатор по отделните видове работи. Тези отговорници са необходими защото новоназначените лица трябва да бъдат организирани ежедневно, да се проследява качеството на извършваната от тях работа, да им се осигуряват материали и техника, необходими за тяхната работа. Всички тези задачи ще са вменени на координаторите, които ще организират и контролират изпълнението на възложените задачи. 279 880.00 274 016.66
Информиране и публичност: Осигуряването на публичност на дейностите по проекта и източника на финансиране е задължителна дейност, която ще се изпълнява в продължение на целия проект. Съгласно минималните изискванията на програмата са предвидени: • Информация на уеб-сайта на общината Регулярно община Кърджали ще публикува на своята страница информация за проекта и неговото текущо изпълнение. Информацията ще се подготвя и предоставя от екипа за управление на проекта, а ще се публикува от администратора на страницата, притежаващ съответните права. При публикуване на информация ще се спазват правилата за визуализация, описани в Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020. • Информационен Плакат А3 Предвижда се поставянето на 1 бр. информационен плакат, съдържащ информация за проекта, съгласно изискванията на т 2.2 на наръчника. Друг такъв плакат с идентично съдържание ще бъде използван при провеждане на мотивационните обучение. Той ще е преносим, и ще бъде поставян в залите за провеждане на обученията, както и по време на пресконференциите. В допълнение към минималните изисквания са предвидени и следните други дейности: • Пресконференции – ще се проведат 2 бр. пресконференции. Първата ще е в самото начало на проекта, чрез която ще се създаде силен публичен отзвук за стартиращия проект и възможностите, които той предоставя на младите хора от общината. Втората ще бъде проведена в края на проекта, за да се отчетат постигнатите резултати. • Прес съобщения – в началото на периода на изпълнение ще се публикуват прес-съобщения (извън предвидените по дейност 1) в местна преса, интернет, радио, за да може информацията за проекта да достигне до младежите от целевата група. • В новинарската част на програмата на общинско радио Кърджали редовно ще бъде отразяван напредъка на проекта. • В рамките на дейност 1 ще се произведат материали – информационни плакати, които също имат характер на мярка по осигуряване на публичност. Всички продукти и провеждани събития по проекта ще са съобразени с изискванията на единния наръчник. 1 680.00 1 032.00
Управление на проекта: Проектът "Да бъдем активни - нови възможности за младежите от община Кърджали" предвижда работа с голяма група лица с минимален, или без трудов опит. Поради тази причина екипът за управление е сформиран така, че да може да осигури ефективно и ефикасно изпълнение на предвидените дейности. За целта се предвижда екипа да се състои от: • Ръководител екип – Община Кърджали • Координатор Идентифициране и обучения – Прайм Консултинг • Координатор Дейности по озеленяване– Община Кърджали • Координатори Ремонтни дейности– Община Кърджали • Технически асистент – Община Кърджали • Счетоводител -Община Кърджали • Юрист – Община Кърджали Ръководителят, техническия асистент и счетоводителя ще са заети през цялата продължителност на проекта, те са отговорни за административното управление и отчитане, като водещ е ръководителя, а останалите му оказват съдействие. Координаторите са определени за всички основни дейности. Координаторът за идентификация и обучения ще има отговорности само в първите 6 месеца, до приключване на професионалното обучение от последната група. След това пък ще бъдат ангажирани останалите 3-ма координатори.Те са необходими защото новоназначените лица трябва да бъдат организирани ежедневно, да се проследява качеството на извършваната от тях работа, да им се осигуряват материали и техника, необходими за тяхната дейност. Юристът ще е ангажиран само първите два месеца на проекта, по време на подготовка и провеждане на процедурите за избор на изпълнители за дейностите по информация и публичност и провеждане на професионални обучения . Организация на работата и техническо управление Ръководителят на екипа, заедно с останалите членове, изготвят подробен план за действие за изпълнение на заложените дейности. Основните дейности ще бъдат разделени на отделни самостоятелни задачи или работни пакети, което ще позволи по-лесна организация и управление. Този процес е необходим и за да се определят по-точно времето и ресурсите за изпълнение на задачите. Ръководителят ще разпределя дейностите и задачите между членовете на екипа. Всеки член на екипа ще е наясно със своите отговорности, като за целта ще се проведе вътрешно екипно обучение. Координацията между експертите ще включва редовни срещи на екипа и ясно разпределяне на задачите. Финансово управление В самото начало на проекта ще бъде изработен оперативен план за изпълнение на бюджета. Необходимите документи за отчитане на оперативното изпълнение ще бъдат съобразени, както с действащата Система за финансово управление и контрол /СФУК/, внедрена в общината, така и с изискванията за отчитане по схемата "Активни". Ще се следи за съответствието на извършваните разходи с нормативните документи и договорните изисквания. Тъй като общината има и други проекти в изпълнение, и финансовото планиране се превръща в съществен фактор за успешното им изпълнение, ще се изготви прогнозен паричен поток за приходите и разходите като ключов инструмент за финансово планиране и управление на проекта. За разлика от бюджета, този финансов план отчита движението само на действителните парични потоци, свързани с изпълнението на проекта. Той ще се разработва месец за месец, за целия период на действие на проекта. По такъв начин чрез неговото изпълнение ще може да се контролира подготовката и изпълнението на дейностите, които да са ресурсно осигурени. Счетоводна отчетност Счетоводната отчетност ще се извършва съгласно СФУК на Община Кърджали и изискванията за отчитане по схемата "Активни", като и ще осигурява необходимата информация за подготовка на доклади за разходване на средствата и ще дава възможност за проследимост от страна на одиторите и извършване на мониторинг. Контролни дейности Контролните дейности се прилагат в целия цикъл на изпълнение на проекта. Те включват ясна схема на докладване на членовете на екипа към ръководителя. Контролните дейности обхващат и посещения на място за установяване ефекта от прилагането на различните дейности по проекта. 18 300.00 18 286.20

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.