Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 54 969 дървета
English

Програма: Добро управление

Район за планиране: Всички

Описание

Настоящото проектно предложение е с наименование "Фондация „Институт за право и правосъдие” - ефективен партньор за реформирана съдебна система". ФИПП е изцяло учредена само от адвокати, членове на Хасковска адвокатска колегия, които са неразривна и неразделна част от съдебната система. Самата Фондация като неправителствена организация е уникална по своята същност и единствена в България. Адвокатите са мост между клиентите на съдебната система и съдилищата в частност. Адвокатите носят и една принципна обществена отговорност, както и лична отговорност за по-добре работеща съдебна система. 
Реформата в съдебната система, като независима власт, освен чрез промяна на законодателство и структури, които принадлежат на отделна власт ( законодателната и изпълнителна), може и следва да започне своята реформа вътре в своята среда. С изпълнението на настоящия проект целим да идентифицираме основните проблеми и пречки в комуникацията, обратната връзка и разбирането между различните групи страни в правораздаването. Проектът ще допринесе пряко за подобряване на средата за работа, като взаимовръзка между различните целеви групи обхванати в проекта, а именно: адвокати, съдии, съдебни служители, граждани и бизнес. Липса на чуваемост, разминаване в очакванията, нисък морал, непрофесионализъм и неподготвеност, както и други негативи са само част от възможните пречки за ефективно, справедливо и навременно правораздаване, без което няма да бъде постигната реформа. С настоящият проект и по-конкретно с избора на целевите групи и дейности се очаква да постигнем поглед върху различна гледна точка и роля в съдебния процес, което ще помогне да се идентифицират основни ‘порочни практики, добри практики, слаби звена в правораздаването, липса на комуникация и обратна връзка между отделните фигури.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Осигуряване на информация и комуникация по проекта: Осигуряване на информация и комуникация по проекта – в съответствие с изискванията на Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020 г. 0.00 22 586.93
Подготовка за провеждане на Проучване сред целевите групи: Дейността 'Подготовка за провеждане на проучване сред целевите групи" цели да заложи подробно разработване на обща методика и план на действие и подготви най-детайлно всички под-дейности за провеждането и в последствие обобщението на резултатите от проучването, вкл. подготовка на фокус-групи, интервюта, анкети към различните категории, проект на доклади и единна система за отчитане; да определи акцентите в проучването, методите и очакваните резултати. Основна цел, към която спада и на тази дейност и която обхваща повече дейности: Общо цели да определи в различни категории и от различна гледна точка най-често срещаните практически проблеми в работата на съдебната система, в частност съдилищата и адвокатурата от една страна и във връзка помежду си; гражданите и бизнеса от друга страна в комуникацията с адвокати и съдилища, като клиенти на съдебната система. Целевите групи определени за целите на тази дейност са: адвокати, съдии, съдебни служители, граждани и представители на бизнеса от съдебните райони на Хасково, Кърджали и Пловдив. Дейността обслужва ЦЕЛ 1: Ефективна и реформирана съдебна система. Всички определени групи са участници и активни страни в съдебната система. Всяка група по отделно изпълнява различна роля, без която правораздаването като основна функция на съдебната система не може да се осъществява. Реформата в съдебната система освен чрез промяна на законодателство и структури, които принадлежат на отделна власт ( законодателната и изпълнителна), съдебната система като независима съдебна власт, съгласно конституцията може и следва да започне своята реформа вътре в своята среда. Изпълнението на тази дейност ще допринесе за идентифициране на основните проблеми и пречки в комуникацията между различните групи страни в правораздаването. Липса на чуваемост, разминаване в очакванията, нисък морал, непрофесионализъм и неподготвеност, както и други негативи са само част от възможните пречки за ефективно, справедливо и навременно правораздаване, без което няма да бъде постигната реформа. С настоящата дейност се очаква да се постигне поглед върху различна гледна точка и роля в съдебния процес, което ще помогне да се идентифицират основни ‘порочни практики ’, добри практики, слаби звена в правораздаването, липса на комуникация и обратна връзка между отделните фигури. Така например, акцента в дейностите, в които ще бъдат включени адвокати: да определят различните пречки и проблеми, които срещат в работата си както с клиенти, така и в съдебната зала и съда като цяло. От друга страна, акцент при работата със съдиите ще бъде да се идентифицират основните проблеми от тяхна гледна точка в работата си с адвокатите и другите участници в процеса. Избраната дейност съответства на поставената цел, защото именно чрез Надлежна и правилна подготовка, определяне на цели и методи ще се постигне провеждането на задълбочени проучвания и в последствие техния обобщен анализ, ще може да идентифицира ‘добрите практики’, ‘порочни практики’, най-често срещани проблеми, пречки, практически въпроси и предложения за отстраняване, по-добра работа и функциониране на отделните звена, иновативни решения на поставени и дискутирани въпроси и проблеми. Чрез заложените механизми и инструментариум за обратна връзка и оценка от страна на съдиите от една страна и адвокатите, от друга, както и от страна на гражданите и бизнеса от трета страна по въпросите за администрирането на съдебната власт и за взаимоотношенията им с органите на съдебната власт, ще се изпълни заложената цел и ще се постигнат предвидените резултати по дейности. 2 492.50 2 651.58
Провеждане на проучването: Провеждане на проучването: Проучването ще бъде основа и база за провеждане на други дейности по проекта, а именно: изготвяне на обобщен анализ, издаване на Наръчник, изготвяне на набор от ЕТИЧНИ СТАНДАРТИ за дейността на адвокатите. Изпълнението на всички тези свързани дейности обобщено ще формират един полезен модел за устойчиво постигане на реформирана и модернизирана съдебна система. Дейността обслужва ЦЕЛ 1: Ефективна и реформирана съдебна система. Всички определени групи са участници и активни страни в съдебната система. Всяка група по отделно изпълнява различна роля, без която правораздаването като основна функция на съдебната система не може да се осъществява. Изпълнението на тази дейност ще допринесе за идентифициране на основните проблеми и пречки в комуникацията между различните групи страни в правораздаването. Липса на чуваемост, разминаване в очакванията, нисък морал, непрофесионализъм и неподготвеност, както и други негативи са само част от възможните пречки за ефективно, справедливо и навременно правораздаване, без което няма да бъде постигната реформа. 1.1. Фокус - групи: Този метод ще се приложи към адвокатите. В трите обхванати адвокатски колегии - Хасково, Кърджали и Пловдив - общо са 1571 вписани адвокати. Очаква се да бъдат обхванати във фокус-групите около 108 адвокати, разпределени, както следва: За адвокатска колегия - Хасково: 3 фокус-групи, разделени по специалности: Наказателни адвокати, адвокати по граждански и търговски дела и адвокати по административни дела. За адвокатска колегия - Кърджали: 2 фокус-групи, разделени по специалности: Наказателни адвокати и адвокати по граждански и търговски дела. За адвокатска колегия - Пловдив: 4 фокус-групи, разделени по специалности: наказателни адвокати, адвокати по граждански дела, адвокати по търговски дела и адвокати по административни дела. 1.1.2. Обобщение и доклади от работата на всяка група: Тази под-дейност е работа на експертите провели фокус-групите, като това се определя на 9 доклада, средно-аритметично отработени часове по 36 часа на доклад за двама експерта, или общо за обработка, обобщение и доклади, отработени 652 часа. 2. Провеждане на интервюта сред съдиите. Този метод е избран с оглед на заетостта и отдалечеността на обхванатите в целевата група съдии, а именно районни съдии, очаквам брой интервюирани - около 50 броя съдии; окръжни съдии - очакван брой - 20 съдии и административни - брой 5. Общо съдии - 75. Или 75 проведени интервюта. Интервюиращият експерт - юрист следва да изготви обобщение на интервюто и кратък доклад, като общо по всяко едно интервю се работи до 10 часа или 75 интервюта по 10 часа общо работа = отработени 750 часа. 3. Анкетиране на съдебни служители: - обхванати са съдебните служители ( деловодители и съдебни секретари основно) от избраните съдебни райони и съдилища. Очаква се да се разпространят около 200 анкети, и приблизителен брой върнати и попълнени анкети - около 100 бр. 4.Анкетиране на граждани, клиенти на съдебната система. Основно ще се обхванат граждани, страни по дела: по наказателни, семейни-наследствени дела, вещно-правни дела и други от обхвата на гражданското право. Ще се използва метода на случаен подбор, както и насочване към клиенти на адвокати. Ще бъдат разработени специални анкети, които ще се разпространят сред определената група, като се даде разумен срок за попълване. Предвижда се да се разпространят около 500 анкети, като се очаква да бъдат върнати и обработени около 250 анкети. 5. Анкетиране на представители на бизнеса. Основно това ще бъдат клиенти на съдебната система по търговски дела. Ще се използва метода на случаен подбор, както и насочване към клиенти на адвокати. Ще бъдат разработени специални анкети, които ще се разпространят сред определената група, като се даде разумен срок за попълване. Предвижда се да се разпространят около 500 анкети, като се очаква да бъдат върнати и обработени около 250 анкети. 13 977.94 13 428.85
Изготвяне на обобщен анализ: Изготвяне на обобщен анализ за основните проблеми, работа и комуникация в съдебната система, като резултат от проведеното проучване. Тук следва да се анализира цялата информация от проведеното проучване, по методи, резултати и др. Анализът като минимум ще включва: 1. Детайлно анализиране на резултатите от фокус-групите, и другите дейности по проучването; 2. Обобщение на цялостното проучване по дейности и под-дейности; целеви групи. 3. Изводи 4.Основни препоръки 5. SWAT - анализ - анализ на силните и слаби страни като извод от акцентите на проучването; възможности и заплахи. 13 399.68 13 219.90
Издаване на Наръчник за добрите практики: Издаване на Наръчник за добрите практики (или порочни практики - работно заглавие, в зависимост от резултатите от анализа и проучването. Целта на издаване на Наръчник е да се популяризират добри и порочни практики. Наръчникът ще дефинира и определи кои са 'порочни практики ' с цел - да се предотвратяват различен вид 'лоши навици ' в системата. От друга страна ще популяризира добри практики, в резултат както на проведеното проучване, така и чрез изследване на други системи и практики от Европа ( страни членки на ЕС) и сходни с нашата съдебна система страни. До колко и как те са приложими в Българската съдебна система. Ще предложи различен и иновативен подход към видове проблеми и въпроси, в посока на оптимизиране и модернизиране на съдебната система. Дейността Обслужва ЦЕЛ 1: Ефективна и реформирана съдебна система Печатно издание в тираж - 200 броя Електронно разпространение: интернет страници на заинтересовани страни, адвокатури, Висш Съдебен съвет, Висш Адвокатски съвет, социални групи и мрежи на юристи и неправителствени организации. Ще се изготви кратка анотация и обобщение от Наръчника и на Английски език, като това се отпечата в тираж 200 броя и се разпространи в европейски релевантни интернет сайтове. 19 940.00 19 940.00
Разработване и разпространение на Етични Стандарти за дейността на адвокатите: Разработване на Етични стандарти за дейността на адвокатите - полезен модел за устойчиво постигане на реформирана и модернизирана съдебна система. Адвокатската професия е израз на конституционно и законно гарантираното право на защита и правна помощ на всички граждани и организации. Освен в съда, адвокатите често съдействат на клиентите си при реализиране на сделки, търговски преобразувания, преговори и налагане на обезпечения и редица други. Адвокатът е лице, което не само познава закона, но и има нужния опит да консултира и съветва клиентите си в различни области на бизнеса, както и за всякакъв вид дела. Работата на адвоката включва главно практическото упражняване на дадените по закон на клиента права, включително правото на иск. Благодарение на юридическите си знания и опита си при решаване на специфични проблеми, адвокатите са способни да действат по най-добрия начин и да намерят най-прекия път на клиента до дадена цел, съобразно статута на клиента и спецификата на казуса. Правните услуги, предлагани от адвокатите са много и разнообразни, но имат един общ белег: те са свързани с търсене на правилни и законни решения, целящи постигането на определен правен резултат. Фондация „Институт за право и правосъдие” е изцяло учредена само от адвокати, които са неразривна и неразделна част от съдебната система. Те са мост между клиентите на системата и съдилищата в частност. Точно ние като адвокати, носим и една принципна обществена отговорност, както и лична отговорност за по-добре работеща съдебна система. Когато граждани или бизнес клиенти имат нужда от правна помощ и консултация, първия досег със съдебната система е срещата с адвоката. Основна роля за реформирана и ефективна съдебна система имат именно адвокатите, които чрез своето поведение, професионализъм и отговорност могат да променят значително работата на цялата система. Промяната отдолу-нагоре е ключова. Целта за разработване на Етични стандарти за дейността на адвокатите е провокирана от все по-често срещаните злоупотреби, неетичност и непочтеност при практикуване на професията сред някои колеги адвокати. Сред обществото вече има нагласа към неуважение и незачитане на адвоката, които за жалост за провокирани от определени порочни действия. Да възвърнем доверието в Адвокатурата и в адвокатската професия е основна Цел на тази дейност. Чрез разработването на тези Етични стандарти ще насочим колегите адвокати към спазване на основните принципи и морал в професията адвокат. След надлежното разписване на Етичните Стандарти - те ще бъдат представени на вниманието на Висш Адвокатски съвет и Висш съдебен съвет с цел одобрение с препоръчителен характер. Също така, ще бъдат разпространени и сведени до вниманието на всички 27 Адвокатски Колегии в страната. 4 985.00 4 985.00
Работни семинари на тема "Алтернативни способи за решаване на спорове" : Тази дейност се отнася към изпълнението на Основна ЦЕЛ 2: Насърчаване и развитие на алтернативни методи за решаване на правни спорове и специфична цел: Популяризиране на алтернативните способи за решаване на правни спорове сред адвокатите и бизнеса. Нашето разбиране е, че основен катализатор за популяризиране на алтернативните способи за решаване на спорове,отново са адвокатите, като носители на знания и опит. Все по-често в бизнес практиката се определят и предвиждат извънсъдебни способи за решаване на евентуално възникнали спорове между страните - като медиация, арбитраж и др. За съжаление, все още броя на извънсъдебните споразумения в България спрямо други страни членки на ЕС е много малък. Една от причините е ниската информираност сред заинтересованите групи, както сред адвокати така и сред бизнеса, недоверието към непознати способи или просто слаба популярност, особено сред съдебните райони определени в проекта. Ето защо проектът си поставя тази цел и съответно предвижда да изпълни следната дейност: Организиране и провеждане на два работни семинара, както следва: 1. Един семинар само с представители на адвокатурата ( Хасковска, Пловдивска и Кърджалийска). Общо брой 50 адвоката. Провеждане еднодневно, общо 6 часа, вкл. кафе паузи - 2 броя. Тематиката на семинара ще бъде насочена към популяризиране и подход към клиентите на основните способи - медиация и арбитраж; насочване кои са най-подходящите и чести случаи на приложение на тези методи -по кои дела и спорове; Как да избират и работят с медиатори и избор на арбитраж; установяване на трайни практики. На семинара се предложи теоретична и практическа част. Ще се води от изявени адвокати с доказана практика в алтернативните способи за решаване на спорове, като се предвиждат и гост лектори. Общо 2 водещи адвокати и 2 гост лектори - един арбитър и един медиатор. 2. Един семинар с представители на бизнеса и други заинтересовани страни - арбитражи и медиатори. Отново тематиката ще се фокусира върху разпространение на тези способи сред поканените групи лица. На този семинар ще се провокират практически въпроси и отговори, подход и предимства за избор на този вид решаване на спорове и др. Общо брой 50 адвоката. Провеждане еднодневно, общо 6 часа, вкл. кафе паузи - 2 броя. 2 400.00 2 400.00

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.