1. „ИЗРАБОТВАНЕ СТРУКТУРАТА НА МОДЕЛА. ПЛАНИРАНЕ, УПРАВЛЕНИЕ И НАБЛЮДЕНИЕ НА ИЗПЪЛНЕНИЕТО НА ПРОЦЕСА ПО ИЗГРАЖДАНЕ И ФУНКЦИОНИРАНЕ НА МОДЕЛА": ЦЕЛ:
- Да се разработи обща структура на модела;
- Да се интегрира планирането и управлението на модела по двете оперативни програми и съобразно различните направления;
- Да се изготви дизайн на процеса по наблюдение и оценка, чрез която да се прави текущо проследяване и корекция и да се обобщят резултатите в края на проекта.
СЪДЪРЖАНИЕ:
ОПИСАНИЕ СТРУКТУРАТА НА МОДЕЛА:
Същността на модела се състои във взаимодействието между 3 основни субекта: ОУ “Христо Ботев” в село Исперихово (Партньор 2), "Център за развитие на общността" (ЦРО), който ще бъде изграден в село Исперихово, непосредствено до училището, и "Консултативен социално-здравен център" - иновативна услуга от мобилен характер, разположен в същата сграда.
Акцентът ще бъде поставен върху училището, където ще се реализират интегрирано всички дейности по ОПНОИР и част от дейностите по ОПРЧР. По този начин очакваме да бъде постиганото високо ниво на съпричастност и мотивация на родителите на учениците по отношение на образователния процес. Очакваме също образователният процес да бъде много по-ефективен и успешен за техните деца.
Съществено за модела е, че при подбора на целевата група по всички направления на ОПРЧР приоритетно ще се включват родители и близки на децата от ОУ "Хр. Ботев"-партньор 2, с което целим висока степен на интегрираност при реализация на дейностите.
В рамките на тази дейност се предвижда:
- ПЛАНИРАНЕ И УПРАВЛЕНИЕ НА ФУНКЦИОНИРАНЕТО НА МОДЕЛА:
+ Планирането и управлението на модела е отговорност на няколко звена:
= Оперативно звено - ръководител на проекта, координатор по ОПНОИР, експерт планиране и управление /ще се изпълнява от Партньор 1 Фонд ИГА/, ръководител на ЦРО , външен експерт/организация за мониторинг на модела;
= Консултативно звено - членовете на оперативното ниво, представители на общината, всички партньори; Комисия по образователно-интеграционни политики в общината, представители на училищните и читалищните настоятелства, представители на уязвимите групи в общината;
= Инициативна група- общностно звено за подкрепа на модела от представители на целевата група: ромски лидери и представители на ромската общност и на местната общност, родители на децата от училището.
+ Изготвяне на "План за функциониране на модела" на територията на общината от Оперативното звено. Планът ще обхваща конкретните мерки, отговорните лица и график за изпълнение. Планът ще се обсъди с Консултативното звено и ще бъде предложен за приемане от Инициативната група;
+ Провеждане на общо обучение на звената за повишаване на компетентността и готовността за изпълнение на проекта - 3 дни.
+ Провеждане на 4 общи еднодневни работни срещи на звената с цел планиране и управление на функционирането на модела;
- НАБЛЮДЕНИЕ И ОЦЕНКА НА ИЗГРАЖДАНЕТО И ФУНКЦИОНИРАНЕТО НА МОДЕЛА:
+ Ще се извършва от външни експерти/организация както следва:
= наемане на експерт/организация за независимо наблюдение и оценка на модела. Разработване на дизайн за първоначално проучване и текущо наблюдение и оценка на всички инициативи в рамките на модела. Разработване и прилагане на методи и инструменти за текущо наблюдение и оценка.
= първоначално проучване: картографиране на критичните точки с висока концентрация на уязвими групи в общината с акцент върху село Исперихово и гр. Брацигово; идентифициране на основните проблеми за интегрирането на уязвимите групи в общината; анализ и изготвяне на доклад;
= текущо проследяване/проучване;
= обобщаване на крайните резултати.
ЕТАПИ:
1. Изграждане и дейност на Оперативното звено,1-26 месец
2. Изграждане и дейност на Консултативното звено,2-26 м.
3. Създаване и дейност на Инициативна група за подкрепа на модела,2-26 м.
4. Изготвяне на "План за функциониране на модела", 3-4 м.
5. Наемане и дейности на експерт/организация за независимо наблюдение и оценка, 2-26 м.
6. Първоначално проучване, 2-5 м.
7. Текущо проследяване на развитието, 6-25 м.
8. Обобщаване на крайните резултати, 25-26 м. |
37 050.00
|
36 882.26
|
2. „СФОРМИРАНЕ И КООРДИНИРАНЕ НА ЧОВЕШКИЯ РЕСУРС, КОЙТО РАБОТИ ПРЯКО С ПРЕДСТАВИТЕЛИТЕ НА ЦЕЛЕВИТЕ ГРУПИ ПО ОПРЧР И ОПНОИР”: ЦЕЛ:
- Да се подготви необходимия човешки ресурс по проекта, който ще работи директно с целевите групи по различните направления и дейности по ОПРЧР;
- Да се синхронизира работата на екипите с тези по ОПНОИР;
СЪДЪРЖАНИЕ:
Дейността съдържа следните елементи:
+ РАЗПРЕДЕЛЕНИЕ НА ОТГОВОРНОСТИТЕ И ФУНКЦИИТЕ ПО ОТДЕЛНИТЕ НАПРАВЛЕНИЯ на ОПРЧР:
- Направление 1 ще се координира от Експерт заетост /ще се изпълнява от Партньор 1 Фонд ИГА/, който ще ръководи, обучава и координира дейността на 6 мениджъри случай, 3-ма трудови медиатори и 2- ма психолози.
- За Направление 2 ще бъдат наети 2-ма експерти образование.
- Направление 3 ще се координира и ръководи от Управителя на "Консултативния социално-здравен център" (КСЗЦ). Той ще ръководи и координира 4-ма социални работници, 2-ма медицински специалисти, 2-ма здравни медиатори, един психолог и един лекар;
- Всички направления ще се управляват и координират от Оперативното звено - персонално от Ръководител проект и Експерт планиране/управление.
+ СФОРМИРАНЕ НА ЕКИПИ ЗА РАБОТА ПО ОТДЕЛНИТЕ НАПРАВЛЕНИЯ ПО ОПРЧР:
= Ще се разработят необходимите документи и ще се проведе процедура за подбор на екипите за работа с целевата група;
= Екипът на проекта и представители на трите звена за управление ще проведат срещи с представители на местната общност (с предимство тези от село Исперихово и град Брацигово) за привличане на подходящи лица към участие в процедурата;
= Целенасочено ще се търсят за участие в проекта родители и близки на децата от целевата група по ОПНОИР от Исперихово и Брацигово;
= За позициите, изискващи по-високо ниво на експертиза, ще се проведат срещи, телефонни разговори или електронна комуникация с подходящи лица;
= Ще бъдат изготвени длъжностни характеристики за всички позиции.
+ ОБУЧЕНИЕ НА ЕКИПИТЕ ПО ОПРЧР:
= Ще бъде разработена програма за обучението от Оперативното звено, Експерта заетост, Експерта образование и Управителя на КСЗЦ. Към програмата ще се разработят пакет от документи и формуляри, необходими за работата на всички наети лица по проекта. Ще се проведе комуникация с експерти на асоциираните партньори за участие и подпомагане на обучението;
= Екипът на проекта ще направи необходимата логистика за провеждане на обучението;
= В обучението ще се включат членовете на трите звена за управление на модела и координаторите на отделните направления;
= В обучението ще участват и представители на асоциираните партньори, които ще подпомогнат реализацията със своята конкретна експертиза;
= Обучението ще се проведе в рамките на 5 дни - изнесено.
+ КООРДИНИРАНЕ НА ЕКИПИТЕ ПО ДВЕТЕ ПРОГРАМИ
= Веднага след обучението на екипите по ОПРЧР ще се осъществи начална двудневна среща на територията на ОУ "Христо Ботев" между наетите лица, работещи пряко с целевите групи по ОПРЧР и ОПНОИР. Целта на срещата е координиране на усилията по изграждане на модела. Ще бъде разработен Механизъм за координация;
= Ще се проведат три еднодневни срещи за координация, отново на територията на ОУ "Христо Ботев".
В рамките на дейността ще бъде нает Експерт заетост, който ще координира реализацията на Направление 1. Останалите координатори ще бъдат наети в рамките на другите дейности.
ЕТАПИ:
1. Разпределение на отговорностите и функциите по отделните направления, 2 месец;
2. Подбор на екипите за работа по отделните направления, 2-3 месец;
3. Обучение на екипите, 3 месец;
4. Първа двудневна координационна среща в ОУ "Христо Ботев”, 4 месец;
5. Три еднодневни координационни срещи в ОУ "Христо Ботев", 4 - 26 месец;
6. Работа на Експерт заетост, 2 - 26 месец. |
27 275.00
|
24 086.79
|
3. „РАЗРАБОТВАНЕ, РЕГУЛЯРНО ПРОСЛЕДЯВАНЕ И АНАЛИЗ НА ИНДИВИДУАЛНИТЕ ПЛАНОВЕ НА ПРЕДСТАВИТЕЛИТЕ НА ЦЕЛЕВИТЕ ГРУПИ. ДЕЙНОСТ НА ЕКИП ОТ МЕНИДЖЪРИ НА СЛУЧАЙ.”: ЦЕЛ:
- Да се идентифицират потенциални потребители на услугите по различните направления от целевите групи;
- Да се индивидуализират проблемите и нуждите на целевата група;
- Да се реализира системен процес по управление, проследяване и анализ на всеки отделен случай при неговото участие в конкретните проектни дейности.
СЪДЪРЖАНИЕ:
- Предвид общата философия по изграждане на модела при подбора на лицата от целевата група, потенциални потребители на конкретните услуги, ще се използват следните Критерии:
= Да са лица от ромския етнос;
= Да живеят на територията на община Брацигово, приоритет на село Исперихово;
= Да са родители или близки на учениците, които участват в дейностите по ОПНОИР;
= Да имат готовност да повишат мотивацията си към трудова заетост, образование, обучение и да се реализират на пазара на труда;
- ПРОЦЕС ПО ИДЕНТИФИЦИРАНЕ:
= ИНСТИТУЦИОНАЛНО ИДЕНТИФИЦИРАНЕ - 6-мата мениджъри на случай, под ръководството на Експерт заетост, ще проведат срещи за идентифициране и включване на лица от целевата група в проекта; Процесът ще се осъществи чрез активно сътрудничество с асоциираните партньори (най-вече ДБТ и РДСП), изпращане на писмени искания за предоставяне на информация и обработване на постъпилите отговори;
= СКРИЙНИНГ НА ИДЕНТИФИЦИРАНИТЕ ЛИЦА - чрез изготвяне база данни на потенциалните участници; скрийнинг на всички лица, включени в базата данни чрез посещения на място; подаване на заявления за включване в проекта от страна на идентифицираните лица; изготвяне на дълъг списък с идентифицираните лица, които отговарят на всички условия за участие в проекта;
= ИНФОРМАЦИОННА КАМПАНИЯ - ще бъдат раздадени дипляни на потенциалните участници в проекта и разлепени плакати на подходящи места; Ще бъдат организирани и проведени срещи с институции, организации, читалища, фирми, земеделски стопани и т.н. за изграждане на неформална мрежа за идентификация; ще се проведе информационна кампания чрез сайта на общината и създаване на профил във Фейсбук;
- ИЗГОТВЯНЕ НА ИНДИВИДУАЛНИ ПЛАНОВЕ:
= От дългия списък с идентифицираните лица ще бъдат подбрани 160 лица от целевата група;
= Под ръководството на Експерт заетост ще се изготвят индивидуални планове за трайна интеграция на тези лица. Ще се използват разработените формуляри по дейност 2, които ще се доразвиват и усъвършенстват според конкретните условия. Във всеки план ще бъде разработен график за включване на лицето в различните дейности.
= Срещи на мениджърите случай с трите звена на управление: индивидуалните планове ще се обсъждат периодично на тези срещи и ще бъдат коригирани и допълвани;
= Срещи на мениджърите на случай с екипите по ОПНОИР - ще се провеждат периодично за обсъждане на индивидуалните планове. В плановете ще се предвижда синхронизиране на участието на лицето в подходящи за това дейности по ОПНОИР;
- УПРАВЛЕНИЕ НА СЛУЧАИ:
= индивидуални срещи - всеки мениджър на случай ще работи по 60 часа с всеки случай в рамките на проекта. Ще провежда текущи срещи с оглед нуждите на лицето;
= срещи със звената на управление, институции, организации, фирми и семейства - при необходимост ще се провеждат такива срещи;
= насочване - всеки случай ще се насочва в подходящи услуги по проекта, услуги на партньорите и други възможности.
- РЕГУЛЯРНО ПРОСЛЕДЯВАНЕ НА ИЗПЪЛНЕНИЕТО НА ПЛАНОВЕТЕ;
= от Експерт заетост;
= от звената за управление;
- АНАЛИЗ НА ИНДИВИДУАЛНИТЕ ПЛАНОВЕ И ТЯХНОТО ИЗПЪЛНЕНИЕ:
= от експерт заетост;
= от звената за управление;
= доклад при приключване на случай.
ЕТАПИ НА ИЗПЪЛНЕНИЕ:
1. Институционално идентифициране, 3-5 месец;
2. Информационна кампания, 4-5 месеца;
3. Скрийнинг, 6-ти месец;
4. Изготвяне на индивидуални планове и управление на случаи, 6 - 26 месец;
5. Регулярно проследяване, 7-26 месец;
6. Анализ на индивидуалните планове, 14-26 месец. |
52 515.00
|
45 595.92
|
4. „МОТИВИРАНЕ ЗА АКТИВНО ПОВЕДЕНИЕ НА ПАЗАРА НА ТРУДА. АКТИВИРАНЕ НА ИКОНОМИЧЕСКИ НЕАКТИВНИ ЛИЦА.”: ЦЕЛ:
- Да се мотивират и насочат неактивните лица към придобиване на умения за активно поведение на пазара на труда.
- Да се предоставят възможности за връщане на пазара на труда на лицата от целевата група, които са икономически неактивни.
СЪДЪРЖАНИЕ:
- Дейността ще се изпълни от 2-ма трудови медиатори и един психолог, които са преминали обучение по модела „Баланс на компетентностите” и прилагане на мотивационна програма "ЕНТЕР", реализирани в Дейност 2;
- Дейността ще се координира от Eксперт заетост;
- За участие в дейността лицата ще бъдат насочвани от мениджърите на случай;
- Дейността ще обхване 48 икономически неактивни лица, на които предварително е изготвен индивидуален план и в графика е предвидена тази дейност;
- Процеса по активиране ще се реализира чрез:
= ИНДИВИДУАЛНА РАБОТА ЗА АКТИВИРАНЕ. Провеждане на курс за индивидуална работа по метода „Баланс на компетентностите” в рамките на 20 часа на лице и включва:
+ Въвеждаща фаза - информиране и сключване на писмено споразумение; интервю „лице в лице“; начално интервю;
+ Фаза на проучване - персонално изследване чрез структуриран въпросник за самооценка; процедури на тестване; мотивационен и кариерен тест; интерактивно индивидуално консултиране;
+ Фаза на синтез и развитие - анализ на получените резултати и изготвяне на синтезиран компетентен доклад; финално интервю „лице в лице“ и индивидуално консултиране;
+ Последващи действия - получаване сертификат при завършване на курса и допълнителна подкрепа при осъществяване на връзки с работодатели. Трудовият медиатор насочва, подпомага, препоръчва и асистира участника. Всички завършили успешно курса се насочват към Дейност 8 - обучение по ключова компетентност 1 „Общуване на български език”. Лицата се насочват към наемане на работа, включване в образование и/ли професионално обучение. Провеждат се 2 срещи с всеки участник (след 3 и 6 месеца), като се попълва стандартизиран въпросник за проследяване и оценка на напредъка.
= МОТИВАЦИОНЕН ТРЕНИНГ "ЕНТЕР". Реализира се в рамките на 4 групи Х 12 участника, 8 сесии, 20/учебни часа:
+ Поставяне началото на мотивационния тренинг - запознаване на участниците, представяне на програмата, изясняване на целите и начина на работа.
+ Изграждане на реалистична представа за бъдещето, споделяне на евентуални трудности при търсене на работа и начини за справяне с тях и подготвяне на автобиография, придобиване на умения за изготвяне на собствена автобиография.
+ Придобиване на знания и умения за разкриване на скритите възможности за работа. Запознаване с правила за добро себепредставяне;
+ Запознаване с основни правила за успешно провеждане на телефонен разговор с потенциален работодател. Формиране на умения за водене на телефонен разговор чрез участие в симулативни ролеви игри.
+ Придобиване на теоретични познания за правилата, които трябва да се съблюдават с цел успешно представяне пред работодател по време на интервю за работа. Запознаване с различни езикови техники за справяне със съпротивите на потенциалния работодател по време на „провокативно” интервю за работа.
+ Трениране на практически умения за добро себепредставяне по време на интервю за работа с помощта на обратна връзка от заснет видеоматериал на симулативни ситуации.
+ Запознаване с основни документи и формуляри при търсене на работа, както и подпомагане на участниците в подготовката на собствения пакет от документи за работа.
+ Интегриране на придобитите теоретични познания и практически опит по време на участието в мотивационната програма. Предоставяне на обратна връзка от водещите за участниците и постигнатите от тях резултати в мотивационната програма. Празнуване на успешното завършване на програмата.
ЕТАПИ:
1. Индивидуална работа за активиране, 4 - 7 месец;
2. Мотивационен тренинг "ЕНТЕР", 7 - 12 месец. |
7 370.00
|
4 524.12
|
5. „ПОСРЕДНИЧЕСТВО ЗА НАМИРАНЕ НА РАБОТА, ПРОФЕСИОНАЛНО ИНФОРМИРАНЕ И КОНСУЛТИРАНЕ. ПСИХОЛОГИЧЕСКО ПОДПОМАГАНЕ”: ЦЕЛ:
- Подпомагане на лицата от целевата група за намиране на работа - да се стимулира активно поведение на пазара на труда, да се повиши мотивацията и подобри пригодността за заетост;
- Формиране и развитие на местна информационна мрежа, идентифициране на социално отговорни работодатели и подобряване достъпа до заетост на лица от целевите групи;
СЪДЪРЖАНИЕ:
В тази дейност ще бъдат насочени 72 от лицата, на които са изготвени индивидуални планове по Дейност 3;
Дейността ще се изпълни от 2-ма трудови медиатори и един психолог; които са преминали обучение по Дейност 2;
Дейността ще се координира от Eксперта заетост;
В рамките на тази дейност ще се извърши:
= ИНДИВИДУАЛНО КОНСУЛТИРАНЕ.Ще се проведе в рамките на 4 часа на лице:
+ Психолог, съвместно с водещия мениджър случай и трудов посредник, ще проведе анкета (пакет от въпроси) и индивидуално консултиране;
+ Изследване и синтезиране на получените резултати в писмен доклад, който да включва силните и слабите страни на участника, няколко варианта на проект за професионално развитие;
+ Всеки участник, който успешно е преминал курса, ще получи сертификат и допълнителна помощ и съдействие при осъществяване на връзки с работодатели;
+ Трудов медиатор ще изпълни мерките по плана.
= ГРУПОВО КОНСУЛТИРАНЕ:
+ Мотивационен тренинг „Активиране на пазара на труда“ – в интерактивен формат, ще се води от психолог в рамките на 4 часа на група. Всяка група ще бъде по 12 човека, общо 6 групи. По време на тренингите ще се направи преглед на трудовия пазар и ще се изясни необходимата информация относно: какво е търсенето и предлагането; какви професии са най-търсени и какви най-малко; какви са възможностите за преквалификация и обучения; ще се дадат насоки за процеса на търсене на работа – основни стъпки, основни източници на информация, подготовка на CV и представяне по време на интервю. Ще се представят и възможностите за обучение и намиране на работа чрез регистрация в Бюрата по труда.
= КОНСУЛТИРАНЕ НА РАБОТОДАТЕЛИ
+ Трудовите медиатори с подкрепата на Експерта заетост ще проведат интервюта с потенциални работодатели. Ще консултират работодателите за наемане на служители от целевата група и консултиране на лицата от целевата група от ромския етнос относно възможностите за започване на работа.
+ Анализ на нуждите на работодателя от работна сила и идентифициране на потенциалните, съобразени с възможностите на лицата от целевата група, позиции чрез преглед на организационната структура в компанията. Анализът ще се обобщи в доклад;
+ Изготвяне на профил на идентифицираните като подходящи за целевата група позиции с организационни, личностни и професионални компетенции - след придобиване на цялостна представа за процесите в организацията и работните места в нея;
+ Процес на подбор - всеки работодател ще бъде консултиран за провеждане на подбора на кандидатите чрез създаване на въпросник за интервюиране, съдействие при организиране на интервютата, даване на обратна връзка към всички явили се кандидати от целевата група.
ЕТАПИ:
1. Индивидуално консултиране, 4 -26 месец;
2. Групово консултиране,7 - 10 месец;
3. Консултиране на работодатели, 5 - 15 месец; |
8 100.00
|
10 873.96
|
6. „ПРЕДОСТАВЯНЕ НА ОБУЧЕНИЕ ЗА ПРИДОБИВАНЕ НА ПРОФЕСИОНАЛНА КВАЛИФИКАЦИЯ” : ЦЕЛ:
- Лицата от целевата група да придобият професионална квалификация, която да им даде знания и практически умения в конкретна професия и да подпомогне успешната им трудова реализация;
СЪДЪРЖАНИЕ:
- В тази дейност ще бъдат насочени 36 лица от целевата група, на които са изготвени индивидуални планове по Дейност 3. Лицата трябва да отговарят на изискванията за включване в обучението за определената професия;
- При подбора водещ момент ще бъде да са родители или близки на децата/учениците от ОУ "Христо Ботев"
- По време на провеждането на обучението мениджърите на случай, които отговарят за лицата, ще наблюдават процеса и ще провеждат периодични срещи;
- Дейността ще се координира от Експерт заетост;
- Ще бъдат проведени 3 обучения:
= 10 лица от ще преминат обучение по професия 622030 „Работник в озеленяването”, 6220301 специалност „Озеленяване и Цветарство”;
= 26 лица ще преминат обучение по професия 582080 „Помощник в строителството”; специалност 5820801 „Основни и довършителни работи”.
- Планира се обучението да се координира с Дейност 8, като включените в него едновременно с това да бъдат включени в субсидирана заетост. Затова то ще стартира малко преди или веднага след назначаването на лицата, като по този начин на всеки ще бъдат дадени солидни начални знания, които всеки да може да използва активно при изпълнение на задълженията си. Освен това обучението на работно място ще позволи успешно да се съчетават новите знания с практическите аспекти на работата;
- В допълнение процесът по провеждане на обучението ще се интегрира с провеждането на някои от дейности 1,5 и 7 по ОПНОИР, особено с Клуб "Градина", Клуб "Футбол" и участието на родителите в образователния процес. Практическата част от обучението ще бъде провеждане в ОУ "Христо Ботев". По този начин дейността ще подпомогне успешното изграждането на интеграционния модел.
ЕТАПИ:
1. Подбор на лицата за включване в обучението, 6 месец;
2. Провеждане на обучение за придобиване на I-ва СПК професия „Работник в озеленяването”, 6220301 специалност „Озеленяване и Цветарство”, 6-12 месец;
3. Провеждане на обучение за придобиване на I-ва СПК професия Помощник в строителството; специалност 5820801 „Основни и довършителни работи”, 6-27 месец |
17 800.00
|
17 400.00
|
7. „ОБУЧЕНИЯ ПО КЛЮЧОВИ КОМПЕТЕНТНОСТИ”: ЦЕЛ:
- Да се повишат знанията и уменията по български език на лицата, които имат затруднения да го ползват;
- Да се мотивират лицата да продължат образованието си или се включат в подходящи форми на обучение, подпомагащи тяхната социално-икономическа интеграция;
- Да се постигне интеграционен ефект по изграждане на модела с дейностите по ОПНОИР.
СЪДЪРЖАНИЕ:
- В тази дейност приоритетно ще бъдат насочени 48 лица от целевата група, на които са изготвени индивидуални планове по Дейност 3 и са преминали през интервенциите в дейност 4;
- При подбора водещ момент ще бъде да са родители или близки на децата/учениците от ОУ "Христо Ботев";
- По време на провеждането на обучението мениджърите на случай, които отговарят за лицата, ще наблюдават процеса и ще провеждат периодични срещи;
- Дейността ще се координира от Експерт заетост;
- Ще бъдат проведени 4 обучения;
- Преди стартиране на обучението всяко от идентифицираните лица ще премине тест за входящо ниво на владеене на български език;
- За провеждане на обучението лицата ще бъдат разделени на 4 групи по 12 човека с цел по-лесно усвояване на учебния материал и възможност за по-задълбочена работа на всеки участник;
- Предвид философията на интеграционния модел обучението ще се провежда в ОУ "Христо Ботев" и ще бъде синхронизирано с Дейност 3 от ОПНОИР. Участниците в обучението ще бъдат мотивирани да се присъединят и към други дейности по ОПНОИР, с което ще допринесат за изпълнението на модела.
ЕТАПИ:
1. Идентифициране на лица от целевата група, 7-8 месец;
2. Провеждане на входящ тест за определяне на нивото на владеене на български език на всеки един от идентифицираните участници, 8-9 месец;
3. Провеждане на 4 обучения с по 12 лица по ключова компетентност 1 „Общуване на български език”, 10-12 месец. |
3 360.00
|
3 360.00
|
8. „ВКЛЮЧВАНЕ В ЗАЕТОСТ”: ЦЕЛ:
- Лицата от целевата група да придобият практически умения за работа по конкретна професия и успешна трудова реализация;
- Постигане на интеграционен ефект по изграждане на модела с дейностите по ОПНОИР.
СЪДЪРЖАНИЕ:
- В тази дейност ще бъдат насочени 36 лица от целевата група, на които са изготвени индивидуални планове по Дейност 3.
- При подбора водещ момент ще бъде да са родители или близки на децата/учениците от ОУ "Христо Ботев"
- По време на заетостта мениджърите на случай, които отговарят за лицата, ще наблюдават процеса и ще провеждат периодични срещи;
- Дейността ще се координира от Експерта заетост;
- Ще бъдат назначени по следните кодове:
= 26 лица ще бъдат назначени като Строителни работниц /9313/0001 Общ работник, строителство на сгради/;
= 10 лица ще бъдат назначени като Озеленител /9214/0015 Работник, озеленяване/.
- Планира се работата на наетите лица да се координира с Дейност 6 и включените в заетост едновременно с това да бъдат включени в обучение по професионална квалификация;
- В допълнение процесът на заетост ще се интегрира с провеждането на някои от дейностите - 1,5 и 7 по ОПНОИР, изпълнявани в ОУ "Христо Ботев". Озеленителите ще работят по екологичната визия на училището и ще се координират с дейността на Клуб "Градина". Строителните работници ще работят по промяната на цялостната визия на училището, ще извършват дребни ремонтни дейности, ще подпомагат обзавеждането на клубните пространства, ще подпомагат създаването на необходимите условия за провеждането на Клуб "Футбол". По този начин дейността ще способства за успешното осъществяване на интеграционния модел;
- Възможно е лицата да бъдат назначавани по различно време, като работят на по-малки групи и по-целенасочено, което ще допринесе за повишаване на интеграционния ефект на модела.
ЕТАПИ:
1. Подбор и назначаване на лицата за включване в заетост,6 - 8 месец;
2. Работа на 26 лица по професията Строителни работници /9313/0001 Общ работник, строителство на сгради/ - основно на територията на ОУ "Христо Ботев",8-27 месец;
3. Работа на 10 лица по професията Озеленители /9214/0015 Работник, озеленяване/ - основно на територията на ОУ "Христо Ботев",8-22 месец. |
209 122.00
|
206 741.53
|
9. „ПРЕВЕНЦИЯ НА РАННОТО ОТПАДАНЕ ОТ УЧИЛИЩЕ. ПОДОБРЯВАНЕ ДОСТЪПА ДО ОБРАЗОВАТЕЛНИ УСЛУГИ ЗА РАННО ДЕТСКО РАЗВИТИЕ”: ЦЕЛ:
-Да се подобри междусекторното взаимодействие и координация за ранна превенция от отпадане и подобряване достъпа на уязвими групи до образователни услуги за ранно детско развитие(РДР)
-Да се създаде система за ранна превенция и прилагане на механизми за предварителна и текуща интервенция, насочени към намаляване на риска за отпадане от училище;
-Да се повиши осведомеността и компетентността на ромските родители относно важността на образованието за ранното детско развитие;
СЪДЪРЖАНИЕ:
Дейността ще се изпълнява от Експерт образование, като ще се ползват услугите и на психолог/социолог.
Дейността има 2 компонента: 1) превенция на ранното отпадане и 2) подобряване на достъпа до образователни услуги за РДР. По превенция на отпадането ще бъдат обхванати ромски семействата от с.Исперихово, чиито деца са на възраст от 3 до 10 г. Целенасочено ще се работи с 25-30% от идентифицираните семейства–толкова е усредненият % на незаписани деца в детска градина и в училище от 1 до 4 клас според стат. данни. Това са приблизително 20 деца и техните семейства.
Дейностите по РДР ще бъдат насочени към по-широк кръг ромски семейства, които имат деца на възраст от 0 до 8 г.–м/у 40 и 60 родители.Приоритетно ще се работи с родители на деца в ОУ „Христо Ботев” в Исперихово предвид изпълнението на системния интеграционен модел.
= ПРИЛАГАНЕ НА СИСТЕМА ЗА РАННО ПРЕДУПРЕЖДЕНИЕ ЗА РИСК ОТ ОТПАДАНЕ
+Изработване/адаптиране и прилагане на инструмент/методика за оценка на риска от ранно отпадане. Ще се идентифицират децата, застрашени от преждевременно напускане и причините за това.
+Първоначално ще се направи анализ по документи за социално-икономическия статус на семейството, фамилна история, мнение на служители в съответните сектори, мнение на учители. Въз основа на получените данни ще се определи кои семейства да бъдат интервюирани с инструмента, за да се установи степента на риск, причините и се набележат конкретна превенция и/или интервенции.
+Мениджърите на случай също ще съдействат за идентифициране на семейства, чиито деца се нуждаят от подкрепа.
+Изготвяне на профил на потенциално застрашените и на 10 часова програма за всяко дете - насочване за работа с психолог, педагогически съветник, младежки или социален работник, препоръка за включване в извън училищни дейности и клубове по интереси, работа в малка група, работа със семейството - беседи, консултации, семейни посещения в училище за запознаване с учебния процес, добри ученици от ромски произход посещават семейството и беседват за ползата от образованието и др.
+Активното междусекторно взаимодействие и координация по предприетите мерки за превенция и интервенция е от съществено значение за успешното прилагане на системата за ранно предупреждение.
= СЪЗДАВАНЕ НА СРЕДА ЗА ПОДОБРЯВАНЕ НА ДОСТЪПА ДО ОБРАЗОВАТЕЛНИ УСЛУГИ ЗА РДР
+Мотивационна работа и убеждаване на ромски родители за значението на образованието за РДР. Две групи по 20 родители всяка, водени от психолог, 8 ч. на група.
+Повишаване на информираността на ромската общност за важността на РДР. Три лектории по темата с участието на 30 родители във всяка – общо 90 родители.
+Консултации и продължаваща подкрепа на семействата в грижата за децата, родителски умения, справяне със семейни проблеми, развитие на умения и ресурси за пълноценна социална реализация и мотивация за дългосрочно включване на децата в образователната система. 30 консултации за 10 семейства в нужда.
+Увеличаване на готовността и мотивацията на ромски деца за равен старт с техните връстници при постъпване в 1ви клас. 20 деца от подготвителна група, 32 ч. интерактивни сесии, водени от психолог.
ЕТАПИ:
1.Изработване на методика за оценка на риска от ранно отпадане, 3-5 м.;
2.Прилагане на методиката и идентифициране на деца и семейства в риск от отпадане,5-6 м.;
3.Изготвяне на индивидуален профил и прилагане на програма за децата и семействата,6-26 м.;
4.Създаване на среда за подобряване на достъпа до образователни услуги за РДР,7-26 м.; |
23 555.00
|
17 292.33
|
10. ”РАЗКРИВАНЕ НА ИНОВАТИВНА СОЦИАЛНА УСЛУГА В ОБЩНОСТТА – КОНСУЛТАТИВЕН СОЦИАЛНО-ЗДРАВЕН ЦЕНТЪР”: ЦЕЛ
Да се подобри достъпа на ЦГ до качествени соц. и здр. услуги, в т.ч. интегрирани междусекторни услуги, в съответствие със специф. потребности;
Да се повиши здрав. и соц. информираност и се окаже подкрепа при разрешаване на конкретен проблем;
Да се предоставят индив. консултации и соц.-здравна медиация на представителите на ЦГ;
СЪДЪРЖАНИЕ
В ус-та всичките 160 лица, на които е изготвен индив. план за работа, ще могат да бъдат насочвани от мениджърите на случай.
Основни моменти в Методологията на услугата:
- Ус-та представлява интегриран пакет от соц. д-сти, който позволява според индив. потребности на лицата от ЦГ да се предоставят гъвкави, взаимодопълващи се услуги, които да подобрят възможностите им за соц. включване и реализация на пазара на труда. Капацитетът на услугата е 40 потреб. В проекта през нея ще могат да бъдат обхванати всички 120 лица от ЦГ;
- Ще се прилага модела за управл. на случай и модела dual case managers, който позволява управл. на случай да се извършва от 2 водещи, които си предават информ. и се координират при прилагането на различните интервенции;
Ус-та включва:
- Работа по случай -ще се ползва индив. от родителите, които след изготвена оценка на потребностите са показали висок риск на уязвимост. Те ще получават директно съдействие от соц. раб. при разрешаване на здр., соц., правен проблем. Ще бъде оказвана подкрепа при търсене и ангажиране в тр. заетост - почасова, сезонна, временна или постоянна. Към всеки случай ще се подхожда индив., в зависимост от конкретните потребности.
- Почасова подкрепа в дома за дей-сти, в които потребителят среща трудности;
- Сем. консулт. и психол. подкрепа - д-стта ще се изпълнява от психолог; ще се предоставя възможност на семействата да подобряват или заздравяват семейн. връзки и отношения; услугата ще ползват желаещите семейства, като се предвиждат по 3 сес. на семейство, разпределени в зависимост от ситуацията.
Здравни консулт. - съгласно метод. на услугата на потребителите ще бъдат предоставени:
- Индив. здрав. консултиране - дейн-ста се извършва в сградата на центъра и мобилно. Съобразно нуждите на потреб. мед. спец. ще ги консултират и насочват към лечение и профилактика на заболяванията, след като бъдат диагностицирани;
- Помощна диагностика на някои от заболяванията - мед. спец. от центъра ще извършват измерване на кръвното налягане, телесната темпер., ехографска диагностика.
При необходимост лекарят от центъра ще съдейства на потреб. (здравно не осигурени лица) да получат адекватно амбулаторно или болнично лечение, в случаите когато това се налага.
За тази част от д-стите е предвидено закупув. на Обзавеждане и оборудване за медицински цели: Електрокардиограф -1 бр, Преносим ехограф -1 бр, което ще се ползва от лекаря и медиц. специалисти.
- Инф. кампании по някои значими здр. теми: превенция на ХИВ, СПИ, туберкулоза, ранна бременност, хепатити, мозъчно съдови и сърдечно съдови заболявания. Тази дейност ще се реализира съвместно с РЗИ и ще играе спомагателна роля. За нея не се предвижда финансиране по проекта.
- Юридич. консулт. по конкретен правен проблем.
Чов. ресурс - екипът на ус-та включва: управ., 4-ма соц.работ., 1 лекар, 2 мед. спец., 1 псих., 2 здр. медиатори и 1юрист. Всички ще бъдат наети почасово;
Мат. база на услугата ще бъде в една сграда с общностния център. Тя отговаря на стандартите и критериите в съответствие с изискв. на ППЗСП.
За оформяне на раб. места за екипа ще бъде закупеноОфис Обзавеж. и оборудване /Компютърна конф. - 9 бр, Мултифункционално устройство - 1 бр, Бюро работно - 9 бр, Офис стол - 9 бр, Посетителски стол - 15 бр, Шкаф за документи - 4 бр, Климатик - 3 бр, Софтуер - ОС за 9 бр компютъра.
Ус-та е иновативна и изисква предприемчивост, инициативност и мотивация от целия екип;
В началото на проекта експерт ще разработи методология на ус-та със съответната докум., която ще се използва при първоначалното обучение.
ЕТАПИ
1.Разработване на методологията, 1-2 м;
2.Предоставяне на услугата, 4-26 м. |
151 787.72
|
120 621.81
|
11. „СЪЗДАВАНЕ И ДЕЙНОСТ НА ЦЕНТЪР ЗА РАЗВИТИЕ НА ОБЩНОСТТА”: ЦЕЛ:
- Да стимулира участието на местната общност в изпълнението и мониторинга на проектните дейности и като цяло в обществения живот
- Да овласти местната общност активно да предлага идеи и инициативи и да отстоява своите интереси
- Да повиши проактивността на местната ромска общност за участие в процеса на взимане на решения, особено по теми, които ги засягат
СЪДЪРЖАНИЕ:
Центърът за развитие на общността (ЦРО) ще служи, като гражданска спойка между заинтересованите страни при изпълнение на проекта - местна власт, образователни и секторни услуги, екип на проекта, експерти, граждански организации и граждани, бизнес и медии.
ЦРО ще се управлява от Ръководител на ЦРО, който ще бъде член на Оперативното звено.
Основни функции на ЦРО:
- съдействие при сформирането и координирането на Инициативната група за подкрепа на системния интеграционен модел;
- активно взаимодействие с "Консултативен социално-здравен център", чието местоположение ще бъде в сградата на ЦРО;
- осигурява пространство на местната ромска общност в мониторинг на дейностите по проекта и при обсъждане и търсене на решения по значими въпроси; тук голяма ще бъде ролята на Инициативната група;
- подкрепа за изпълнение на проектните дейности, съдействие на Оперативното звено, сътрудничество със здравните медиатори, мениджърите на случай, експертите по образование и заетост и наетите експерти, проследяване на ключови дейности като изпълнението на индивидуалните планове за интеграция, работата по направление заетост, превенция на отпадането от училище и др.;
- привличане и ангажиране на ромски лидери на общността за активно включване и поемане на повече отговорност;
- привличане и мотивиране на млади роми за активна гражданска позиция и за повишаване на образователното и професионалното си ниво.
Дейности на ЦРО:
+ СФОРМИРАНЕ И ДЕЙНОСТ НА ИНИЦИАТИВНАТА ГРУПА (ИГ) - ОБЩНОСТНОТО ЗВЕНО
= Идентифициране и подбор на изявени членове на ИГ сред ромските лидери, родители на децата от училището, представители на общността и др.
= Работна среща за опознаване на членовете и планиране на приоритети.
= Участие на ИГ в проектните дейности според заложените ангажименти и отговорности.
= Срещи с ключови заинтересовани страни и участие в местния консултативен процес (местна власт, образователни власти, бизнес, социален и здравен сектор, сектор заетост)
+ АКТИВИЗИРАНЕ И ОРГАНИЗИРАНЕ НА ОБЩНОСТТА ЗА ИДЕНТИФИЦИРАНЕ НА ОБЩИ ПРОБЛЕМИ И РАЗРЕШАВАНЕТО ИМ В ПАРТНЬОРСТВО С МЕСТНАТА ВЛАСТ
= Организиране на 3 публични обсъждания с по 40 участника по общи проблеми, идентифицирани от местната общност. Дизайн на събитието, предварителна тематична подготовка, осигуряване на експертно участие.
= Консенсусните предложения и идеи за решение на проблемите ще бъдат внесени в общинския съвет за разглеждане.
+ ПОВИШАВАНЕ ОСЪЗНАТОСТТА НА ОБЩНОСТТА ПО ШИРОК КРЪГ ТЕМИ, КОИТО ЩЕ ПОДОБРЯТ СОЦИАЛНАТА ОРИЕНТАЦИЯ И ЩЕ НАСЪРЧАТ ВИЗИЯ ЗА СОБСТВЕНО БЪДЕЩЕ И ПРОАКТИВНО ПОВЕДЕНИЕ
= Организиране на 3 тематични дискусии по горещи теми: „Образованието ценност ли е?”; гражданска представителност на ромите в местния консултативен процес и при вземане на решения; ромската идентичност – „Кои сме ние ромите?”; „Как си избираме ромски лидери и как те ни представляват?”. Участват по 30 местни ромски граждани.
+ ПОСТИГАНЕ НА ПОЛОЖИТЕЛНА ПРОМЯНА НА ОБЩЕСТВЕНИТЕ НАГЛАСИ КЪМ ПРОБЛЕМИТЕ НА НАЙ-МАРГИНАЛИЗИРАНИТЕ ГРУПИ ОТ СЕГРЕГРИРАНИТЕ РАЙОНИ
= Ще се проведат 2 публични обсъждания с представители на уязвимите общности и заинтересованите страни и медиите за постигане на положителна промяна на обществените нагласи към проблемите на уязвимите групи от общината и идентифициране на мерки за подобряване социалното включване на тези общности. Планираме участието на по 40 участника вкл. експерти и специалисти по темата.
ЕТАПИ:
1. Създаване на ЦРО, 1ви месец;
2. Сформиране и дейност на Инициативната група, 2-26 м.;
3. Дейности на Център за развитие на общността, 2-26 м. |
9 425.00
|
8 823.57
|