Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 57 382 дървета
English

Програма: Добро управление

Район за планиране: Всички

Описание

Изходно положение в проектното предложение е разбирането, че за реформирането на съдебната ни система, както при всяка друга система, следва да бъде приложен системен научен подход, т.е. за нейното ефективно функциониране е необходимо пропорционално да се извършва подобрение на всеки един от елементите й. Като присъщо-необходима съставна част от правораздаването се приема и съдебната експертиза.
Настоящото проектно предложение предвижда осъществяването на подробен анализ на структурните елементи и на функционалните връзки на отношенията, които възникват при възлагането и изпълнението на съдебни експертизи.
Предвижда се проучване на статистическа и друга специализирана и общодостъпна информация от различни източници относно съдебните експертизи и съдебните експерти.
Предмет на проучване и анализ ще бъде действала в предходни периоди и действащата към момента нормативна регулация на дейността по извършване на съдебни и арбитражни експертизи. (de lege lata)
Като част от настоящото проектно предложение е заложено осъществяването на сравнителен анализ на възприетите у нас практики при възлагането и извършването на съдебни експертизи спрямо добрите практики в страните от ЕС.
В резултат от изпълнението на проекта ще бъдат очертани основни проблемни области и пътищата за преодоляване на констатирани слаби страни, несъответствия и противоречия. (de lege ferenda)
Синтезът на резултатите следва да опише общата концептуална рамка за подобряване на съдебната експертиза с положителен ефект за правосъдието и повишаване на общественото доверие в съдебната ни система. 
Конкретен принос на проектното предложение в най-значителна степен се очаква от прилагането на подхода audi alteram partem – чрез отчитане на гледната точка на съдебни експерти от различни научни области и на техни сдружения с нестопанска цел, чиито становища ще бъдат интерпретирани като коректив за оптимизация и бъдещо развитие на съдебната система в цялост.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Дейност 1. Проучване на националната нормативна уредба, статистическа информация и публикации, касаещи съдебната експертиза - като елемент от съдебната система и като част от съдебния процес.: Целта на тази дейност е да се индикират данни с отношение към възлагането и изпълнението на дейности, които имат отношение към ползването на специалисти и прилагане на специални знания от различни научни области в съдебния процес. При изпълнението на дейността следва да се откроят функционалните отношения и структурното разположение на съдебната експертиза в правораздавателния процес у нас – в предишни периоди и по настоящем, както и тенденциите на промяна. Осъществяването на Дейност 1 ще се извърши, след встъпителен организационен период от 1 месец, чрез следните взаимосвързани поддейности – първоначално паралелно, а в заключителната част съвместно осъществени от експертния екип: Поддейност 1.1 – Проучване на местни източници за предишна и настояща нормативна регулация на дейности по извършване на съдебни експертизи. Проучване на съдебна практика и на тълкователни съдебни решения. Целта на тази поддейност е да се установят в количествено отношение положенията, касаещи съдебната експертиза, и нейна регулация в различни периоди. Поддейност 1.2 – Проучване на информация от публикации и общодостъпни източници относно становища на юридически експерти, вещи лица, участници в съдебния процес, организации и граждани, касаещи съдебната експертиза. Целта на тази поддейност е да се установят в количествено отношение изразени становища и коментирани проблеми, касаещи съдебните експертизи и дейността на вещите лица, както и формулирани предложения за нейното подобряване. Поддейност 1.3 – Анализ и систематизиране на проучената информация от местни източници. Установяване на ключовите елементи, определящи дейността по извършване на съдебни експертизи и характеризиращи експертната дейност в количествено и в качествено отношение. Целта на тази поддейност е качествен анализ на събраната информация от двете предходни поддейности (1.1и 1.2), преценка за нейна същественост, открояване на ключови елементи от модела на съдебната експертиза, както и отсъствието на такива, ако те са присъщо-необходими. 23 667.50 22 031.14
Дейност 2. Проучване на източници за данни и регулация относно съдебната експертиза като елемент от съдебната система и като част от съдебния процес в страните от ЕС. : Целта на тази дейност е да се индикират данни с отношение към възлагането и изпълнението на дейности, които имат отношение към ползването на специалисти и прилагане на специални знания от различни научни области в съдебния процес на страните от ЕС. При изпълнението на дейността следва да се откроят функционалните отношения и структурното разположение на съдебната експертиза в правораздавателните процеси по настоящем в страните от ЕС, както и тенденциите на промяна, ако се установят такива. Осъществяването на Дейност 2 ще се извърши чрез следните взаимосвързани поддейности – първоначално паралелно, а в заключителната част съвместно осъществени от експертния екип: Поддейност 2.1 – Проучване на местни и европейски източници на информация за настояща нормативна регулация на дейности по извършване на съдебни експертизи в страните на ЕС. Целта на тази поддейност е да се установят в количествено отношение положенията, касаещи съдебната експертиза, и нейни характеристични белези и регулации в различни страни от ЕС. Поддейност 2.2 – Проучване на информация от публикации и общодостъпни източници относно становища на юридически експерти, вещи лица (технически експерти), вещи свидетели (expert-witness), участници в съдебния процес, организации и граждани, касаещи съдебната експертиза в страните от ЕС. Целта на тази поддейност е да се установят в количествено отношение изразени становища и коментирани проблеми, касаещи съдебните експертизи и дейността на съдебните експерти, както и формулирани предложения за нейното подобряване в страните от ЕС. Поддейност 2.3 – Анализ и систематизиране на проучената информация, публикувана в местни и в европейски източници. Установяване на ключовите елементи, определящи дейността по извършване на съдебни експертизи и характеризиращи експертната дейност в количествено и в качествено отношение. Прилики и различия на регулациите и добри практики в отделни страни от ЕС. Целта на тази поддейност е качествен анализ на събраната информация от двете предходни поддейности (2.1и 2.2), преценка за нейна същественост, открояване на ключови елементи от моделите на съдебни експертизи в различните страни на ЕС. Предвижда се, също така, извършване на сравнителен анализ и систематизиране на проучената информация от местни и европейски източници. Установяване на сходства и различия на ключовите елементи, определящи дейността по извършване на съдебни експертизи в различните страни. Съпоставка на националната регулация на дейността по извършване на съдебни експертизи спрямо регулацията в други страни от ЕС. 18 934.00 17 294.43
Дейност 3. Статут и функция на лицата с отношение към възлагането и извършването на съдебни експертизи у нас – вещи лица, страни в процеса, органи на съдебната власт, институции и други. Възникващи взаимоотношения в процеса на възлагане и изпълнение на съдебната експертиза. Алтернативни способи и форми на участие на вещи лица при решаването на извънсъдебни спорове и в помирителни процеси.: Целта на тази дейност е да се индикират статута и функционалната зависимост на вещите лица по отношение на другите лица, участващи в съдебния процес. При изпълнението на дейността следва да се откроят правата, задълженията и отговорностите на вещите лица по отношение на другите лица в съдебния процес, както и начина на тяхна реализация. Осъществяването на Дейност 3 ще се извърши чрез следните взаимосвързани поддейности – първоначално паралелно, а в заключителната част съвместно осъществени от експертния екип: Поддейност 3.1 – Проучване на местни и европейски източници на информация за статута и функционалната зависимост и обвързаност на вещите лица по отношение на другите лица, участващи в съдебния процес. Анализ на експертното заключение като продукт от дейността на вещото лице. Целта на тази поддейност е да се установят в количествено и качествено отношение положенията, касаещи статута на вещите лица като участници в съдебния процес, както и взаимовръзката им с другите участващи лица. Цел на тази поддейност е и да се прецени продукта от експертната дейност – експертно заключение, и пътища за неговото оптимизиране и подобрение във връзка с установеното при проучванията. Ще бъдат обсъдени основните положения за стандартизиране на експертната дейност и на нейния продукт – експертното заключение.. При изпълнението следва да се отчетат, също така, изразени становища, касаещи статута на вещите лица и взаимоотношенията, характеризиращи тяхното участие в съдебния процес, които са изразени в специализирани издания, публикации и други източници на информация. Поддейност 3.2 – Проучване на местни и европейски източници на информация за възможностите за прилагане на алтернативни форми на съдебните експертизи – частна експертиза в съдебния процес, арбитражна експертиза, експертизи при медиация, както и извънсъдебни способи и форми на решаване на спорове чрез експертни заключения (ADR). Целта на тази поддейност е да се установят в количествено и качествено отношение възможностите за решаване на спорове при ползването на специалните знания на вещи лица – чрез извършване на частни експертизи в съдебния процес, на арбитражни експертизи, при прилагането на медиация и алтернативния ADR способ за постигане на извънсъдебни споразумения. Цел на тази поддейност е и да се преценят правата, задълженията и отговорностите, които възникват за вещите лица, а също и да се оцени продукта от експертната им дейност при алтернативни способи за решаване на спорове, и пътища за тяхно по-широко и пълноценно приложение. При изпълнението следва да се отчетат, също така, изразени становища, касаещи статута на вещите лица и взаимоотношенията, характеризиращи тяхното участие в извънсъдебни способи за решаване на възникнали спорове, които са изразени в специализирани издания, публикации и други източници на информация. Поддейност 3.3 – Анализ и систематизиране на проучената информация от местни и европейски източници относно статута на вещите лица и отношенията, възникващи в процеса на извършване на съдебни експертизи и при тяхно участие в решаване на извънсъдебни спорове. Установяване на ключовите елементи, определящи дейността по извършване на съдебни и извънсъдебни експертизи, и характеризиращи експертната дейност като елемент от съдебния и от извънсъдебния процес. Прилики и различия у нас спрямо отделни страни от ЕС. Целта на тази поддейност е качествен анализ на събраната информация от двете предходни поддейности (3.1 и 3.2), преценка за нейната същественост, открояване на ключови елементи от моделите на съдебни и извънсъдебни експертизи, извършвани от вещи лица - относно участващите лица и възникващите между тях отношения. 18 934.00 17 214.45
Дейност 4. Обобщаване на резултатите от извършените проучвания, анализи и систематизиране на данни относно характера на отношенията, възникващи във връзка с възлагане и извършване на съдебни експертизи и експертната дейност при извънсъдебни спорове, както и относно статута на съдебните експерти. Съдебната експертиза като елемент от съдебната система и като средство за решаване на спорове.: Целта на тази дейност е да се систематизират и синтезират данните и информацията, установени при предходните проучвания и обобщени в Междинните доклади (от 1 до 3). При изпълнението на дейността следва да се откроят и приоритизират основните проблемни области, касаещи съдебните експертизи и експертната дейност при решаване на извънсъдебни спорове. Чрез композиране на данните следва да се откроят ролята и мястото на съдебната експертиза като съставен елемент на съдебния процес, както и по-общо в процеса на правоприлагане. Целта на тази дейност е качествен анализ на събраната информация от трите предходни дейности (от 1 до 3), преценка за същественост на получените данни и резултати, открояване на ключови елементи от моделите на съдебни и извънсъдебни експертизи, извършвани от вещи лица – като цяло и по отношение на взаимодействие с други системни елементи на правораздаването. 4 733.50 4 274.56
Дейност 5. Подходи за постигане на изменения в нормативната регулация на дейността по извършване на съдебни експертизи, мерки за качествени подобрения и по-ефективно интегриране на експертното заключени в правораздавателния процес, контролни механизми и действия за повишаване на общественото доверие – при отчитане на резултатите от извършените дейности по проектното предложение. : Целта на тази дейност е да се установят подходите за оптимизиране на дейности по извършване на съдебни експертизи, диференцирано по отделните й елементи, като подобряване на подбора на вещите лица, тяхно начално и периодично обучение, съкращаване на сроковете по възлагане и извършване на експертизи, подобряване на формата и съдържанието на експертното заключение, координация и контрол на експертната дейност, подобряване на комуникацията с другите лица, участващи в съдебния процес, устойчивост при осъществяване на положителни мерки за ефективност, прилагане на добрите практики на страните от ЕС в тази област, както и механизмите за постигане на тяхно трайно нормативно регулиране у нас. Хармонизиране на ролята и мястото на експертната дейност в правораздавателния процес и негов принос за съдебната реформа. Целта на дейността е насочена към систематизиране и получаване на приложен ефект относно реализацията на резултатите от изпълнението на проектната дейност, адресиране на проблемите и предоставянето им на вниманието на органите на съдебната власт, на учреждения, на НПО в сектор „Правосъдие” и на обществеността. 4 733.50 4 091.41
Дейност 6. Осигуряване на информация и комуникация по проекта: Целта на дейността е да се информира широката общественост за проекта, получил финансиране от Европейския социален фонд чрез Оперативна програма “Добро управление” 2014-2020 и представяне на резултатите от изпълнението на проекта. Дейността е задължителна съгласно РЕГЛАМЕНТ (ЕС) № 1303/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17.12.2013 г. за определяне на общоприложими разпоредби за Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд, Кохезионния фонд, Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони и Европейския фонд за морско дело и рибарство и за определяне на общи разпоредби за Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд, Кохезионния фонд и Европейския фонд за морско дело и рибарство, и за отмяна на Регламент (ЕО) № 1083/2006 на Съвета. Предвидените мерки от Сдружение "СЕФИТА" са в съответствие с „Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация" 2014-2020: 1) 1 брой плакат с информация за проекта (минимално размер АЗ), в който се споменава финансовата подкрепа от Европейския съюз, на видно за обществеността място, като например входа на сградата, в която е офисът на сдружението или пред самия офис. Плакатът ще съдържа необходимата текстова и визуална информация: - емблемата на ЕС и упоменаването „Европейски съюз"; - наименованието на съфинансиращия фонд; - общото лого за програмен период 2014-2020 г., със съответното наименование на финансиращата програма; - наименованието на проекта и главната му цел; - общата стойност на проекта, както и размера на европейското и на националното съфинансиране, представени в български лева; - начална и крайна дата на изпълнение на проекта. 2) Интернет страница на Сдружение "СЕФИТА". След подписване на административния договор за предоставяне на безвъзмездна помощ на страницата на Сдружението ще бъде публикувана информация - кратко описание на проекта, включително на неговите цели и резултати, като ще бъде откроена финансовата подкрепа от Европейския съюз. По време на изпълнението ще бъде публикувана периодична информация за постигнатото, както и изготвените доклади и проучвания. 3) Във всеки документ, свързан с изпълнението на проекта, който ще бъде използван за обществеността или за участниците, включително всеки присъствен списък или друг доказателствен материал, ще бъде посочено, че финансиращата оперативна програма се осъществява с подкрепата на фонда или фондовете на ЕСИФ. 4) Изготвяне и публикуване на прессъобщения - 2 бр.: едно в началото и едно в края на проекта. 5) Ще бъдат изработени 500 бр. дипляни, като чрез тях до широката общественост ще достигне информация относно полученото финансиране по проекта. Тази дейност ще стартира с възлагане на външен изпълнител на изработването на плаката и на дипляните. Поръчката ще бъде стартирана през първия проектен месец и ще бъде сключен договор с избрания изпълнител. Той ще достави в рамките на 1 месец дипляните и плаката. В екипа по управление на проекта сме включили експерт по комуникация, който ще отговаря за изпълнението на тази дейност, ще публикува информация в интернет страницата за проекта, ще изготви и изпрати за публикуване прессъобщенията, ще отговаря за визуализирането на всички документи, изготвени по проекта, ще приеме работата на външния изпълнител на плаката и на дипляните. Дейността ще се осъществява през целия период на изпълнение на проекта. 0.00 25 962.39

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.