Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 54 743 дървета
English

Програма: Добро управление

Район за планиране: Всички

Описание

Актуалните процеси в социален, политически, икономически, финансов и миграционен аспект рефлектират върху стабилността на институциите. МВР e реагиращо ведомство, работещо изцяло в периметъра на риска. Поради това човешкият фактор представлява критично важен ресурс.  Една от основните дейности на проекта е изследване на агресивните прояви. В рамките на дейност 1 ще се проведат две изследвания по темата, с включване и на трима външни експерт-изследователи. Резултатите от изследванията ще послужат за разработване на обучителните материли и последващите обучения (които ще бъдат супервизирани от методолозите) на 6 000 униформени служители.
Необходимостта от реализация на дейност 2 се формулира в контекста на развиване професионалната компетентност  на служителите за работа с полиграф  и превенция и противодействие на корупцията в системата на МВР чрез обучение на служители от специализирани структури в МВР, които са пряко ангажирани с дейности по противодействие на корупцията в системата на МВР. Институционално в МВР единствената структура, в която се провеждат полиграфски изследвания е Институтът по психология. Служители на ИП са започнали да се обучават в тази дейност от средата на седемдесетте години, като през годините това знание и опит са се предавали основно по взаимоучителен метод. Това налага да се подсили капацитетът с нови обучени психолози, както и служители на МВР, ползватели на резултатите от тези изследвания.  
Акцент в проекта е провеждането на специализирано експертно изследване за ранно разпознаване на признаци на радикализация (дейност 3), с оглед осъществяване на ранна превенция, което ще се извърши от външен за системата на МВР мултидисциплинарен екип, включващо национално проучване в уязвими общности, като ще бъдат приложени мултидисциплинарни методи. В рамките на дейността ще се разработи и отпечата Наръчник по темата. 
Изследванията и обученията ще бъдат технологично обезпечени, а резултатите и изпълнението на проекта - публично оповестени.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Проучване на психологични концепции и методики върху агресията, създаване на изследователски инструментариум и провеждане на специализирано интерактивно обучение на служители на МВР.: Д-стта е съчетание на изслед-аналитичен и обуч компонент. Целта на изсл. е подготовка на адаптиран инструментариум за оценка на нивата на разл. форми на агресивност, както и на стратегии за справяне с тях. Изсл. включва: 1. Анализ на съвр. психолог. концепции и методики в сферата на агресив. поведение във вр. с форми и фактори за проява на агресия, както и стратегии за превенция на агрес. и стреса; 2. Конструиране на компл. инструментариум за изсл. и оценка на агрес., нейното възприемане и справяне в напрегнати и конфл. ситуации сред полиц. служители, посредством включ. на оценъчни скали и индикатори за уменията за управл. на гнева и справяне със стреса (оценка на актуално съст. и потреб. от овладяване на ефект. копинг стратегии); 3. Подг. за провежд. на пилотно изсл. сред мин. 60 служ. на МВР; 4. Обраб. и анализ на резулт. от пилотното изсл. и корекции в ориг. методика за прилагането й в следв. цялостно изсл.; 5. Подг. за провежд. на теренното изсл. сред .представителна извадка от служ. МВР (мин. 600); 6. Матема-статистич. обраб. и анализ на резулт. от изсл; 7. Подг. на аналитичен доклад върху резулт. от изсл. На база анализа на резулт. от изсл. ще бъдат разраб. обуч. програма и м-ли за провежд. на обуч. модул. Етапите на разраб. на обуч. модул са: - Изготвяне на дизайн, избор на методи и подг на инструменти за провежд. на обуч; - Разраб. на обуч. на тема "Ефективна комуникация и устойчивост на стрес във всекидневните предизвикателства на служ. на МВР"; - Подг. и отпечатв. на обуч. м-ли: ръководство, работни тетрадки с тв. корици, приложения, презентации; - Разраб. на спец. м-ли, достъпни от изградената по проект КБ 12-22-1-1/23.01.2013 г. "Новият полицейски лидер" платформа (ОПАК). Съдърж. на обуч. ще включва сл. примерни обуч. теми: Агресията като социален феномен; източници на , прояви на агрес. поведение, стратегии за справяне с агрес. повед., управл. на гнева и механизми за превенция; придобиване на правни и психолог. знания за преком. употреба на сила и пр. Обуч. модул ще се проведе на 2 етапа - 1.обучение на обучители и 2.обучение на целевите групи. Всички успешно преминали обуч. служи. ще получат сертификат. Обуч. ще се провеждат с откъсване от работа и работните места, в 10 локации в страната (в разл. областни центрове, един от които е област София), като включването на участници в конкретна група ще бъде на принципа "до 120 км. от обучителния център". В дейността е вкл. обучение на 30 служ. на ИП-МВР (18 от София и 12 от Лабораториите в страната) с клинични тестове. Използв. на тестове е неизм. част от едно псих. изсл. Изборът на MMPI – 2 и TAT е обусловен от факта, че в комбинация те покриват почти целия спектър от псих., емоц. състояния и разстройства и са ценни и информ. в диагностиката на разл. психични, нервни, органични, психосоматични и личностни проблеми. Възм. е тяхното използв. и като скрининг за психопатология при подбор на служ. за спец. профес. дейности, към които спада полицейската. Обуч. ще позволи служ. на ИП–МВР да разполагат с още инструменти при оценка нивата на разл. форми на агресия. Избраните методики NEO PI-R и Въпросникът за оценка на екипи (FAT) дават цялост. оценка на емоц. и междуличн. стил на поведения, нагласите и мотивацията на лицето. Те подпомагат оценката на ефективността на екипи и раб. групи, организираност на раб. процес и взаимоотн. между членовете на екипа. Обучението на служ. на ИП ще надгради компетентността им в обл. на изсл. на тези аспекти от псих. състояние на личността, а по - добрата диагностика ще позволи и повиш. кач-то на експертизата. Към обуч. се предвижда и закуп. на лицензи за работа с тестовите методики. Провеждане на заключителен семинар за 100 служителя на ИП–МВР, в гр. В.Търново в рамките на 4 дни. Ма-ли за обезпечаване папка джоб, хендаути, сертификати, тетрадка с тв. корица, химикалка, баджове, настолен календ. бележник, флашка, подаръчна торбичка, чадър, плакет и тениска. Реализ. на Дейност 1 допр. за постигането на СЦ1. 1 918 939.58 1 547 882.74
Обучения на служители от специализирани структури на МВР за работа с полиграф и правно-етични и организационни аспекти на приложението на полиграфския метод.: Необх. от реализацията на Д2 се формулира в контекста на принципните усилия, които МВР полага както по отнош. на развиване профес. компетентност на своите служители, така и по отношение превенция и противодействие на корупцията в с-мата на МВР. Конкр. цел на дейността е да развие специфична профес. компетентност на служ. от МВР - ИП и Дирекции „Инспекторат”, „Вътрешна сигурност”, „Човешки ресурси”(ИП МВР, ДИ, ДВС,ДЧР), които са пряко ангажирани с дейности по укрепване на лоялността и противодействие на корупцията в системата на МВР. Институционално в МВР единств структура, в която се провеждат полиграфски изследвания е ИП-МВР. Служи. на ИП-МВР са започнали да се обучават в тази дейност от средата на 70-те години, основно по взаимоучителен метод. Същевр., броят на експертите с квалификация и опит намалява. Това налага да се подсили капацитета и да се подсигури осъществ. на тази дейност с нови обучени психолози. Този капацитет към момента е силно ограничен поради липсата на достат. брой психолози, квалифицирани за работа с полиграф. Това са 10 служ. от сектор „Криминална психология”, концентрирани в гр. София. Същевр, броят на заявките за провежд. на полиграфски изсл. непрекъснато расте. ИП-МВР разполага с 6 регионални структури, в които психолозите се ангажират с всички дейности, осъществявани от служ. на ИП-МВР в София, без провеждането на полиграфски изследвания. Това е свързано от една страна с политиката до скоро, за концентриране на ключови дейности в централизираните структури на МВР, а от друга страна с трудоемкото обучение и изискващото продължително наблюдение и контрол на полиграфския метод. Обобщавайки, налице е обективна необх. от психолози, работещи с полиграф, експертен капацитет за осъществ. на специализирано обуч. и професионална мотивираност на психолозите за включване в него. Ето защо служителите от ИП-МВР се явяват една от двете целеви групи на този проект. Тъй като не би било практически постижимо да преминат на обучение всички психолози от ИП-МВР, то проектът предвижда формиране на група от 25 обучаеми (от ИП-МВР София и неговите регионални структури). Нещо повече, предвид факта, че ИП е една от двете обучаващи институции на МВР, тези психолози ще могат да провеждат последващи обучения на колегите си, както от ИП, така и от структури, ползватели на резултатите от полиграф. изследвания. Обучението на тези служители ще им позволи да бъдат по-късно в ролята на методолози и обучители при организацията и реализацията на обучения и на наставници - при новопостъпили служители. От друга страна, осъществяването на полиграф. изследвания, независимо от тяхната насоченост, предполага интензивно взаимод. между психолозите от ИП-МВР и служ. от разл. структури на министерството –ДИ, ДВС, ДЧР. Доколкото към момента не е било провеждано обучение за приложните възможности на полиграф. метод (освен за приложението му в оперативно-издирвателната дейност), служ. от посочените звена са слабо запознати със същността и принципите на метода, неговите ограничения или възможни ползи. В същото време, тези служители се явяват ползватели на неговите резултати - при оценка на корупционния риск в структурите на МВР. Повишената компетентност относно полиграф. метод би довела и до прецизиране на заявките за неговото използв., включително и увелич. на техния брой. Обучението ще е разделено в два модула - Модул 1 - за 25 служители на ИП-МВР и Модул 2 - за 75 служители на специализирани дирекции - ДИ, ДВС и ДЧР. Провеждане на 3 дневен семинар в гр. Велико Търново за 30 служителя на ИП МВР. Печатни м-ли - папка джоб, хендаути, сертификати, тетрадка с твърда корица, химикалка, и баджове.В институционален план, реализирането на дейността ще повиши капацитета на служители в МВР при управление на човешките ресурси (в аспекта на интегрираността и кариерното развитие) и превенция на корупцията в МВР чрез прилагане на полиграф. метод при определяне на лоялно служебно поведение. Реализацията на Д2 допринася за постигането на СЦ2. 522 004.98 494 749.95
Специализирано експертно изследване на тема "Ранно разпознаване на признаци на радикализация с оглед успешно прилагане на ранна превенция. : Радикализацията е явление, което има много общи, но и поредица от културално специф. х-ристики. Изсл. му у нас предполага включв. на няколко етапа – от проучв. на изсл. и проявлението в др. култури, през актуалните рискове, до съдърж. на явлението и настоящата среда за неговото проявл. в Б-я. Изсл. ще включва: - проучв. на изследв. в областта, подг. на експер доклади, анализ на случаи; - подг. на доклад с признаците и факторите на радикализация; - създав. на изсл. инструментариум; - пров. на изсл; - обраб. на данните; - изг. на доклад с резулт. от изсл.; - подг. и печат на наръчник; - пров. на конференция; На тях ще присъстват и служ. от лабораториите на ИП-МВР - по 18 за вс. събитие (36 общо), които в кач. им на предст. на ИП-МВР в страната, е необх. да бъдат информ. за целите и резулт. на проекта, с оглед гаран. на неговата устойчивост след приключ. му. Част от тези служ. не участват в д-стите по реализ. на проекта, а като предст. на структурата Бенеф. е необх. да са информирани за проектните д-сти, които ИП - МВР развива. За тях се предв. осиг. на транспорт, нощувка и храна от Изпълнителя на логистична услуга. В рамките на д.стта е планирано отпеч. на Наръчник - 1000 бр., вкл. резулт. от изсл. и разраб. м-ли по темата. Тази брой е планиран, с оглед предоставяне и популяр. на тази инф. не само сред участниците в научната конференция - заложена за 100 участника, но и за вс. ОД на МВР в страната, ГД "Гранична полиция", Дирекция "Миграция", ГД "Национална полиция", ГД "Борба с организираната престъпност" и т.н. - структури на МВР, приор. работещи по темата "превенция на радикализацията". Част от наръч. ще бъдат предоставени на ДАНС, НРС, ДАБ и др. държ. институции, от една страна с оглед популяр. на резулт. от проекта и на самия проект, а от друга - предоставяща актуална репрезентативна инф. по темата. В рамките на конференцията е планирано да уч. представители на МВР - ръководители и служители на главни, обл. и спец. дирекции, така и такива от др. държ. инст. - ДАНС, НРС, ДАБ, от неправ. сектор и от др. мин-ва, имащи отнош. към темата. Ще бъдат поканени и предст. на медии в България, с оглед публ. оповест. на резулт. В д-стта е вкл. обуч. на 25 служ. на ИП-МВР (15 от София и 10 от Лабораториите) за профес. обучения с клинични тестове. Методиките са насочени към изсл. на деца и юноши. Избраните тестове (MMPI-A, Скалата за интелигентност на Уекслeр за деца (WISC-III) и ТЕМАС (Tell me a story) обхващат целия възр. диапазон, в който е вероятно да се развият и ескалират процесите на агрес. поведение и радикализ. в частност, и позволяват идентиф. на особености на личностовото, интелект., когнитивното и емоц. функциониране. Към д-стта се предвижда да бъде изг. и специализ. обуч. методология по темата за радикализацията, която в бъдещ етап ще даде възм. за провеждане на обуч. на служ. на МВР работещи на терен с общности под влияние на явлението радикализация. Тук акцентът ще е основно върху ромското население и процесите на радикализация в затворените ромски общности. Реализацията на Д3 допринася за постиг. на СЦ 3. Пров. на обуч за обучители вПоморие, 3-дн.о, лектори 3-ма външни експерти - хонорари. Участници в обуч. за обучители на тема Ранно разпознаване на признаците на радикализация с фокус върху ром. общност са 22 служ. на ИП–МВР. Пров. на 20 бр. обуч. на служ. от Охранителна полиция. По 24 участника в група, с 2 лектори от ИП–МВР и 1 външ експерт. За обуч. за обучители и за 20-те обуч. на цел. група се предв. печат м-ли - ръков. за обучители, анкетни карти за обр. връзка, папка, хендаути, сертиф, тетрадки , химикалка, и баджове. Пров. на 1-дн.а финална научна конфер. по темата за радикализацията с фокус върху ром. общност София, за 150 ч. М-ли - тетрадка, химикалка, флаш памет, календ. бележник, подаръчна торбичка, чадър и плакет. 577 154.84 373 661.89
Технологично осигуряване на проекта.: Д-стта ще бъде реализирана съгласно разпоред. на ЗОП и е свързана със закупуване на техн. средства за автомат. обработка на данни и презентац. техника за провежд. на изследванията и обуч. по дейности 1 и 2. За реализацията на Д1 е планирано да бъдат осигурени преносими компютри - 40 бр.; мишки - 40 бр., цв. принтери – 2 бр., проектор 2 бр., мултиф. устроиства – 2 бр.,; програмни продукти и лицензи за статист. обработка за социалните науки Лиценз IBM Statistics - 8 бр.; Програмен лиценз за система за оптическо разпознаване на символи - 8 бр. и софтуер за графичен дизайн и предпеч. подготовка – 1 бр. Тази необходимост се налага поради следните причини: Заложените в Д1 изследвания изискват въвеждането на внушителен обем релевантни данни. Големият брой обуч. и тяхната продължителност, предполага използването на технологичен ресурс, позволяващ мобилност на експертите и надежден инф. и технологичен потенциал. Независимо от факта, че в рамките на проект "Новият полицейски лидер" бе закупено компютърно оборудване, реализацията на вс. дейности на ИП едновременно с реализацията на проекта единствено с наличната техника, биха били сериозно затруднени. Териториалният принцип на провеждане на обуч. изисква висока мобилност от страна на обучителите, което определя и вида на необходимата техника - преносими компютри. Броят на планираните обуч. (250 бр.), съобразен с периода за тяхното провежд. задава необходимостта от едновременното провежд. на 6-8 обучения седмично на терит. на страната, особено в началото на тяхната реализация. Лицензи за офис пакети, свързани с работата на преносимите компютри не са необходими, тъй като МВР в качеството си на държавна администрация разполага с такива. Закупуването на два броя цв. принтери се налага поради необх. обучителите на целевата група, за всяко обучение да подготвят м-ли (тестове, казуси, игри, цветни снимки др.), които са част от интеракт. обучение и които поради естеството на обуч. процес, за всяко обучение се сменят или допълват. Закупуването на проектори е необх. поради наличие на обуч. в сградата на ИП, а към момента наличната техника не функционира. Закупуването на проектори ще бъде в полза както за инф. събития, които се правят за състава на ИП – МВР, така и за срещите на екипа за управление, които много често са под формата на презентации а резултатите за конкретен период. Закупуването на 2 броя мултиф. устроиства се налага поради причината, че всеки един обучител преди обучение принтира документацията, удостов. участието на целевата група (Въпросник и Декларация за участие в идентично обучение). Впоследствие обучителите/екипа за управление следва да сканират тези документи. Към момента наличната такава техника не функционира. Закупуването на Специализирана програмна система за статист. обработка за социалните науки Лиценз IBM Statistics ще позволи срочно и ефект. провеждане на изсл.а, което ще бъде възможно и от факта, че шестте центъра на ИП в страната ще разполагат с по един лиценз. Закупуването на Програмен лиценз за система за оптическо разпознаване на символи (на въпросите от отворен и полу-отворен тип от изследванията) - QDA софтуер, ще позволи автомат. извличане на клъстери от семантични единици от отговорите на лицата с помощта на интегриран речник (на български език). Закупуване на софтуер за граф. дизайн и предпеч. подготовка е необходим поради нуждата от предпечатно оформление на двата наръчника в дейността. Служ. на ИП – МВР са ангажирани с дейността по предпеч. подготовка на м-лите преди подаване към фирмата изпълнител. Тази услуга не е предвидена в договора за печат и наличието на такъв софтуер ще увеличи кач-то и ще намали технологичното време. Акцент в д-стта е закупуването на полиграфи и компоненти за тях (за реализацията на Д2), което ще позволи съответствие между теорията и практиката на усвояваните знания и опит, а като дългоср. инвестиция ще гарантират осъвр. на наличната техника. Реализацията на д-стта ще допринесе за постигането на СЦ 1 и 2. 166 590.00 148 204.79
Информация и публичност.: Осигуряването на публичност на изпълнението и на резултатите от проекта ще бъде осъществено чрез изготвяне и разпространение на информационни материали, ще бъдат проведени начална и финална конференции и пресконференции със служители на МВР, представители на други държавни институции и на частния и неправителствен сектор, както и с електронно осведомяване. Предвидено е и изработването на презентационни материали, популяризиращи философията и целите на проекта и финансирането от ЕС и ЕСФ. Предвидените информационни материали са: 6 банера, 240 флаш памети, 240 брандирани луксозни химикалки, 240 тетрадки с твърди корици и 240 L-образни брандирани джобове за листа с 20 празни листа А4 , 3000 флаери. Освен на началната и финалната конференция и пресконференция флаерите ще бъдат раздавани и на участниците в двете изследвания, които са предвидени в Дейности 1 и 3 (изследвани минимум 660 служители по дейност 1, изследвани минимум 950 души по дейност 3 и 100 участника в специализирана научна конференция по дейност 3). Целта е по - голяма информираност за заложените в проекта дейности и очакваните резултати от тях. Допълнителен акцент се явява възможността за повишаване на вниманието на обществеността към актуалните теми, включени в дейности 1, 2 и 3 - превенция на агресивни прояви в обществото и работа с граждани, превенция и противодействие на корупцията в системата на МВР и изследване на ранни признаци на радикализация. Част от флаерите ще бъдат изпратени в областните дирекции на МВР, с оглед получаване на по - голяма информираност в страната, като ще бъдат използвани за предоставяне на информация за проекта включително и на граждани, които посещават дирекциите в страната.. При реализирането на дейността ще се следва изпълнение на минималните изисквания, съгласно Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014 - 2020г. (Приложение 10). Реализацията на дейността ще допринесе за постигането на Специфични цели 1, 2 и 3. 23 112.00 12 032.64

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.