Увеличаване на знанието за средата и контекста на законодателството, регулиращо дейността на общинските предприятия и общинските дружества в България в последните 3 години - преглед на нормативната уредба: Съгласно Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА) българските общини упражняват самостоятелно правото си на собственост, включително и като израз на това свое право могат да осъществяват стопанска дейност. Законът за общинската собственост (ЗОбС) третира вещите и недвижимите имоти на общините като изрично повелява, че не са общинска собственост имотите и вещите на търговските дружества и юридическите лица с нестопанска цел, дори ако общината е била единствен собственик на прехвърленото в тях имущество. Така възниква необходимост да бъдат уредени начините за стопанисване на общинското имущество на българските общини в търговските дружества с общинско участие/с над 50 на сто общинско участие или когато са с едноличен собственик българска община/. Но освен като юридически лица търговски дружества общините извършват дейност и чрез общински предприятия, които на практика са изнесени дирекции на общината, без да са самостоятелни юридически лица. Поради тази причина бе детайлно реформиран правния режим в България като бе приет Закон за публичните предприятия през 2019 г. С оглед предоставените им възможности множество общини, и със сигурност големите (население над 100, 000 души) и средните общини (население между 30,000 и 100,000 души), предоставят местни публични услуги чрез търговски дружества и общински предприятия. Например, община Варна има 8 общински предприятия и е едноличен собственик на капитала на 24 еднолични търговски дружества, община Велико Търново има 7 общински предприятия и е едноличен собственик на 9 еднолични търговски дружества. Те имат различни цели - управление на общинско имущество, за задоволяване потребности на населението, осигуряване изпълнението на общински дейности и свързаните с това доставки на стоки и извършване на услуги. Най-разпространените са пътнически транспорт, ритуални услуги, спортни дейности, чистота, озеленяване, инвестиционни дейности, социални кухни и др. Съгласно Закона за публичните предприятия от 2019 г. насам общинските политики по отношение на публичните предприятия се определят и осъществяват от общинските съвети. Поради редицата нововъведения изпълнението на тези функции е често пъти непредвидимо, общинските съветници и администрацията изпитват затруднения да реорганизират дейността на общинските търговски дружества и общински предприятия законосъобразно. ЗПП цели да подобри управлението, контрола, отчетността и прозрачността на публичните предприятия. Въпреки недостатъчно ефективните инструменти, предвидени в закона, той предоставя повече възможности за мониторинг и включване на гражданското общество в наблюдението на работата на общинската администрация в тази област. Съгласно закона общинските администрации са задължени да изготвят и публикуват годишен обобщен доклад за резултатите от дейността на общинските публични предприятия. Вече две години повечето общини публикуват такива доклади, които почти никой не чете, а повечето заинтересувани страни дори не знаят, че съществуват. |
12 995.00
|
10 900.00
|
Изготвяне на база данни на всички общински предприятия и дружества, активни към края на 2021 г.: На местните власти се доверява мисията да предоставят широк спектър от обществени услуги на своите общности. Това най-често се осъществява чрез общински дружества/общински предприятия (ОП/ОД). Въпреки че все повече общини публикуват информация за дейността на ОП/ОД, тя често е трудно намираема, фрагментирана, остаряла или изключително кратка. Някои общини съвсем добронамерено публикуват изчерпателна информация, докато други целенасочено публикуват извадки, които нямат реална информационна стойност.
Изготвянето и наличието на актуална база данни на действащите ОП/ОД към края на 2021 г. ще допринесе за:
- Повишаване на прозрачността на дейността им и статуса им
- Увеличаване на знанието за общинските предприятия и дружества
- Възможността за анализ на цялостния подход на общините при предоставяне на местни услуги и при управлението на общинска собственост
- Подобряване на управлението на ОП/ОД
- Подобряване на качеството на местните услуги, които предоставят
- Формулиране на конкретни препоръки
- Активизиране на информиран дебат, особено на местно ниво
- Подобряване на капацитета на местните медии и неправителствени организации в извършването на дейности по застъпничество, мониторинг и търсене на отчетност за работата на ОП/ОД
- Подобряване на капацитета на общинските съветници, които упражняват контрол и вземат решения, свързани с дейността на тези предприятия.
Създаването на база данни на ОП/ОД ще позволи създаване на различни информационни справки, които да способстват на управляващи, анализатори, медии и общественост за разбирането, анализа и управлението на тези предприятия. Данните ще направят възможно типологизиране на различни модели и похвати на предоставяне на общински услуги, като очакваме някои да са изключително ефективни и да служат да добър пример, но и да се откроят такива, които имат нужда от сериозно преосмисляне на начина на работа, съществуването, контрола върху дейността им. Силно вероятно е да има добри и спорни примери във всяка община и типологизация да е на секторно ниво, а не на ниво община. Например, очакваме анализът да покаже, че дадени социални услуги във всички общини, предоставяни от ОП или ОД се нуждаят от значително преосмисляне, докато в друга сфера ОП/ОД е единственият начин. Разбира се, очакваме да има и дейности, за които не е целесъобразно да се предоставят от ОП/ОД или изобщо да съществуват в подобен формат.
|
19 530.00
|
0.00
|
Преглед, избор и анализ на дейността на общинските предприятия и общински дружества в 4 разнородни български общини за последните 4 завършили финансови години: Тенденция от последните години, първо в Европа, но и вече и в България е общините да се опитват да връщат в обхвата на своето пряко управление част от общинските услуги и различни дейности от обществен интерес. „Ремунипализацията“ на ключови публични услуги е последователен процес в цяла Европа, който бележи трайна тенденция за нарастване – връщане на управлението на дейности в ръцете на местните власти. Настоящата дейност ще повиши знанието за този процес.
Финализираната база данни в дейност 2 ще даде насоки за основни „типове“ ОП/ОД, които да бъдат по-задълбочено изследвани и анализирани. Ще бъдат избрани 4 общини, всяка от които представлява определена група – голяма, средна, малка, индустриална (типологизация е примерна и подлежи на промяна). За избраните 4 общини екипът ще направи задълбочен преглед и оценка на реалното състояние и ефективност на общинските предприятия и общински дружества. Финансовото състояние на предприятието е комплексно понятие. Въз основа на стойностите на показателите, характеризиращи различни аспекти на финансовото състояние, може да се оцени степента на финансова стабилност, респ. нестабилност на всяко предприятие. Финансовата стабилност на предприятието е предпоставка за продължаване на неговата дейност в обозримо бъдеще. В условия на кризи, породени от различни причини (икономическа, финансова, пандемична и др. видове кризи), някои предприятия изпитват затруднение да извършват дейността си. Тези и други обстоятелства пораждат актуалността на проблема за анализа на състоянието на общинските предприятия и дружества.
Анализът ще се стреми да покаже в крайна сметка как и доколко успешно и ефективно се предоставят местните услуги и осъществят местните дейности от общините чрез ОП/ОД. Целта на анализа е и да се намерят нови механизми за разширяване на пазарното присъствие на ОП/ОД с цел по-добро качество на местните услуги, но и на конкурентна цена.
|
13 091.00
|
0.00
|
Препоръки към общините и общинската администрация за подобряване на управлението, наблюдението, контрола и отчетността на общинските предприятия: Бъдещето на общинските предприятия и дружества е в развитието на уменията им да оперират ефективно с финансови средства и да ангажират различни обществени групи. Предизвикателствата пред общините през последните години нарастват – от липсата на достатъчно финансиране за местните дейности, през увеличаване на нуждите на големи групи в общността (застаряване, бедност) до ковид епидемията. В тази обстановка и засилващата се гражданска активност, местните власти трябва да са по-открити, отговорни и ефективни в предоставяне на местни услуги.
Едновременно с това, като елемент на общинската структура предприятията и дружествата трябва да пренастроят своята дейност така, че паралелно с обществените ползи да демонстрират и уменията си за генериране на приходи с цел подобряване на дейността и постигане на определено ниво на справедливост в общността.
Въз основа на резултатите от дейности от 1 до 3 на този проект планираме да формулираме конкретни препоръки към местните власти, които да подпомогнат усилията им по управление и подобрение на работата на ОП/ОД. Препоръките ще подпомогнат както общините, които нямат необходимия аналитичен ресурс за извършване на подобрения в управлението на ОП/ОД, така и тези, които имат знание какво трябва да се направи, но няма обществен консенсус за тези промени.
Дейността директно допринася за постигането на цел Открито и отговорно управление като представя средство за подобряване на работата на ОП/ОД. Същевременно, дейността допринася и за другата цел - Партньорско управление с гражданите и бизнеса – чрез препоръките, изготвени от неправителствена организация със значително знание за регионалното развитие и на базата на данни и аналитична дейност.
Целевите групи, към които е насочена дейността са:
• Общини и техните служители – в ролята им на собственици на ОП/ОД;
• Неправителствени организации, работещи на местно ниво, особено тези, които предоставят социални услуги и си взаимодействат с общините в тази си дейност; застъпнически организации, които наблюдават общинската дейност и отправят препоръки;
• Общественост, включително медиите, които наблюдават и отразяват работата на ОП/ОД, но и гражданите като ползватели на тези услуги, но и като данъкоплатци, които очакват ефективно местно управление.
Дейността ще допринесе за увеличаване на знанието на всички целеви групи за възможните, необходими и надеждни действия за подобряване на управлението на местно ниво и предоставянето на ефективни местни услуги.
|
4 975.00
|
0.00
|
Текущи кратки анализи на тема дейността на общинските предприятия и дружества в България: Подобряването на дейността на ОД/ОП и като цяло на местните услуги изисква дългосрочни усилия на наблюдение, анализ и застъпничество, които да водят до подобряване на работата им. През цялата година има периоди, в които конкретни местни услуги са по-актуални и от интерес за общността. Например, социалният патронаж през зимата и по време на локдаун, транспортните услуги при неблагоприятни метеорологични условия, здравните местни услуги по време на пандемия и др. Често има новини от различни общини, сблъскващи се с предизвикателства с външен на тях характер, но и с такива, провокирани от недобро планиране, управление или контрол на дейността на ОП/ОД.
От 1993 г. екипът на ИПИ наблюдава преобладаващо икономическата политика и участва в обществения дебат, включително и с навременни, аргументирани становища под формата на кратки анализи по текущи теми. От 2012 г. екипът на ИПИ специализира в наблюдение, анализ и застъпничество за реформи на областно и общинско ниво. Опитът в изготвянето на кратки коментарни анализи под формата на периодични статии на тема регионално развитие е значителен и може да бъде проследен тук - https://www.regionalprofiles.bg/bg/news/ и тук - https://265obshtini.bg/news.
Възможността, която екипът на ИПИ ще има по време на настоящия проект, а именно – да задълбочи работата си в посока общински предприятия и дружества, ще се използва при изготвяне редовно на статии по темата. Те ще допринесат за повишаване на информираността на заинтересованите страни, ще държи активна темата за общинското управление и ефективност, и не на последно място – ще насочва към решения.
|
4 785.00
|
30 113.09
|
Дейност за осигуряване на информация и комуникация по проекта
: Тази дейност е ключова за проекта, тъй като всички резултати и очаквани ефекти по останалите дейности зависят от успеха на настоящата дейност.
Дейността предвижда популяризиране на дейностите по проекта и информиране на широката общественост и заинтересованите страни за целите, дейностите и очакваните резултати от проекта. Дейността е заложена в проекта съгласно изискванията на програмата.
Дейността ще бъде изпълнена от екипа за организация и управление на проекта, при стриктно спазване на изискванията, определени в Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020 г. |
0.00
|
0.00
|