Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 55 065 дървета
English

Програма: Добро управление

Район за планиране: Всички

Описание

Проектното предложение на Министерство на земеделието, храните и горите (МЗХГ) предвижда, в рамките на 12 проектни месеца, да бъдат организирани и проведени 7 специализирани обучения, чрез които ще бъдат постигнати следните индикатори по процедурата:
- "Обучени служители от администрацията" - 241;
-  "Служители от администрацията, успешно преминали обучения с получаване на сертификат" - 237.

Общата цел на проектното предложение е насочена към подобряване на специализираните знания и умения на служителите в Министерство на земеделието, храните и горите.

Специфичните цели на проектното предложение са: 

Специфична цел 1: Повишаване на специфичните знания и умения на 241 служители в МЗХГ чрез провеждане на специализирани обучения. 

Специфична цел 2: Надграждане, разширяване и задълбочаване на експертните компетентности на служителите в администрацията на МЗХГ чрез организиране и провеждане на 7 специализирани обучения. 

Специфичните цели ще бъдат постигнати чрез реализиране на Дейности 1-7 на проектното предложение.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
"Технически аспекти във връзка с прилагането, администрирането и контрола на изпълнението на изискванията, посочени в Регламенти №1305/2013, №1306/2013, №1307/2013 и №1308/2013 на ЕП и на Съвета и приложимото национално законодателство, във връзка с установените правила за директни плащания, пазарни мерки, както и схеми и мерки по ПРСР за земеделските стопани в рамките на новата ОСП - 2015-2020".: В рамките на Дейност 1 (Д1) проектното предложение планира да обхване общо 23 служители от 5 целеви дирекции в МЗХГ, които ще преминат през специализираното обучение по посочената тема. Проблематиката, която ще обхване обучението е високо експертна и специфична - обхваща въпроси, свързани с конкретни функции и отговорности на определени дирекции в МЗХГ и не се предлага от обучителни институции или по проекти за обучения. Темата е изключително актуална, тъй като засяга промените, свързани с опростяването на Общата селскостопанска политика (ОСП), влезли в сила от 1 януари 2018 г. с т.нар. Регламент "Омнибус". Регламентът и свързаното с него споразумение между държавите членки на ЕС внася редица технически подобрения в четири регламента за ОСП, в това число по отношение на директните плащания. Целта на промените е да се улеснят както европейските земеделски стопани, така и националните администрации. Във връзка с директните плащания, техническите аспекти на подобренията засягат правилата относно постоянните пасища (и не само), които се изменят с оглед предоставяне на по-голяма гъвкавост на държавите членки. Тези промени ще окажат влияние върху вече установените правила за директни плащания, пазарни мерки, схеми и мерки в рамките на ОСП за периода до 2020 г. Връзката на темата с функциите на целевите дирекции и служители по Д1 е видна от Устройствения правилник на МЗХГ, както следва: - 5 служители на дирекция „Директни плащания и идентификация на земеделските парцели“, която подпомага министъра при провеждане на националната политика по прилагане на ОСП в областта на директните плащания; изготвя стратегии, планове за действие, анализи и оценки на прилагането и други програмни документи в областта на директното подпомагане на земеделските производители и др.; - 5 служители на дирекция "Пазарни мерки и организации на производители", която подпомага министъра при провеждане на националната политика по прилагане на ОСП в областта на пазарните мерки; изготвя стратегии, планове за действие, оценки на прилагането и други програмни документи в областта на пазарните мерки; изготвя и съгласува схемите и мерките за пазарна подкрепа на земеделските производители и предложения за тяхното финансиране, съгласно законодателството на ЕС и др.; - 3-ма служители на дирекция „Животновъдство“, която подпомага министъра при провеждане на държавната политика в областта на животновъдството, въвеждането и прилагането на пазарните механизми и режими на ОСП в животновъдството и др.; - 5 служители на Главна дирекция „Земеделие и регионална политика”, която подпомага министъра при провеждането на държавната политика в областта на земеделието, както и прилагането на ОСП на ЕС; организира, координира и контролира дейностите по актуализация на цифровата ортофотокарта (ЦОФК) и създаването и поддържането в актуално състояние на физическите блокове по начин, съобразен с целите на различните схеми и мерки по ОСП на ЕС, изискващи регистрация на площи и др.; - 5 служители на дирекция „Политики по агрохранителната верига“, която разработва и/или съгласува проекти на нормативни актове, свързани с безопасността на храните и фуражите, здравеопазването на животните и хуманното отношение към тях, здравето на растенията и растителния репродуктивен материал и др. В рамките на обучението, експертите от 5-те целеви дирекции ще имат възможност да систематизират и диалогизират положителните и отрицателните страни на вече влезналите в сила технически подобрения на европейското и националното законодателство в новата ОСП. 5 200.00 5 139.60
Провеждане на специализирано обучение на тема "Селскостопански практики благоприятни за климата и околната среда (зелени директни плащания). Екологично насочени площи – видове, характеристики, екологична стойност при изчисляване на размера на площите, коефициенти за преобразуване и тегловни коефициенти, допиращи се ЕНП, идентифициране и очертаване на ЕНП".: Проектното предложение планира, в рамките на Д2, да обхване общо 26 служители от 5 целеви дирекции в МЗХГ, които ще преминат през специализираното обучение по посочената тема. Обучението е с висока степен на важност и актуалност, тъй като изисква повишаване на специализираните компетентности на целево избраните служители на МЗХГ в сферата на зелените директни плащания. Важен специфичен въпрос на обучението ще бъде дискутирането на резултатите от Наредбата за изменение и допълнение на Наредба № 3 от 17.02.2015 г. за условията и реда за прилагане на схемите за директни плащания и въведените с нея промени за животните под селекционен контрол, биоземеделците, памукопроизводителите, както и документацията за реализирани количества мляко и др. Общественото обсъждане на Наредбата и нейните приложения приключи на 11 февруари 2018 г., а самата Наредба влиза в сила от 23 февруари т.г. Към момента на провеждане на обучението (началото на 2019 г.) ще бъде натрупан достатъчно опит в администрирането на новите правила за зелени директни плащания, който ще бъде обект на практически дискусии от страна на експертите от МЗХГ. Друг важен тематичен фокус на обучението ще бъдат екологично насочените площи (ЕНП) и свързаното с тях изменение на Приложение X към Регламент (ЕС) № 1307/2013 на ЕП и на Съвета, с което се цели постигане на правен интегритет между актуалното действащо европейското законодателство и националното такова. Връзката на темата с функциите на целевите дирекции и служители по Д2 е видна от Устройствения правилник на МЗХГ, както следва: - 6 служители на дирекция „Директни плащания и идентификация на земеделските парцели“. Дирекцията разработва и съгласува проекти на нормативни и административни актове, свързани с предоставянето на директни плащания; изготвя стратегии, планове за действие, анализи и оценки на прилагането и други програмни документи в областта на директното подпомагане на земеделските производители; оказва методическа помощ на дирекциите в министерството при прилагане на схемите и мерките за директно подпомагане и др.; - 9 служители на дирекция „Растениевъдство и биологично производство“. Функциите на дирекцията, релевантни към обучителната тема, са свързани със задълженията й да организира и участва в дейността на Постоянната междуведомствена работна група по разработване и актуализиране на Националните стандарти за поддържане на земята в добро земеделско и екологично състояние, като изпраща информация на ЕК и др.; - 6 служители на Главна дирекция „Земеделие и регионална политика”. Дирекцията има функционални отговорности да организира, координира и контролира дейностите по актуализация на цифровата ортофотокарта и създаването и поддържането в актуално състояние на физическите блокове по начин, съобразен с целите на различните схеми и мерки по ОСП на ЕС (в това число и с ЕНП), изискващи регистрация на площ и др.; - 3-ма служители на дирекция „Политики по агрохранителната верига“, която подпомага министъра при разработването, координирането и прилагането на държавната политика в областта на качеството и безопасността на храните и фуражите, здравеопазването на животните и хуманното отношение към тях, здравето на растенията и растителния репродуктивен материал и др.; - 2-ма служители на дирекция "Анализ и стратегическо планиране", която подпомага процеса на формиране на общата политическа рамка за аграрния сектор, обхващаща националните приоритети и цели в аспекта на прилагане на ОСП и инструментите й за финансово въздействие. 5 800.00 5 738.40
Провеждане на специализирано обучение на тема „Мерки и дейности за засилване на експортните позиции на аграрни продукти с висока добавена стойност – добри практики в ЕС“: В рамките на Д3 проектното предложение планира да обхване общо 33 служители от 6 целеви дирекции в МЗХГ, които ще преминат през специализираното обучение по посочената тема. Проблематиката е изключително актуална, тъй като през 2017 г. ЕК не одобри подадени от България програми за промотиране на хранителни и земеделски продукти на пазарите на ЕС и трети страни. В целите на МЗХГ за 2018 г., в рамките на Стратегическа цел 2 „Стабилно развитие на хранителния сектор“ е заложена Мярка 10 „Популяризиране на възможностите, предоставени от промоционалните програми за утвърждаването и навлизането на български продукти на нови пазари“. Засилването на експортните позиции на български аграрни продукти през 2018 г. и утвърждаването авторитета на страната ни на чужди пазари, изисква непрекъснато надграждане на специфичните компетентности на експертите в МЗХГ относно нови и добри практики в сферата. Подобряването на експортните позиции е пряко свързано и с избора на организации, прилагащи промоционални програми за популяризиране на български земеделски и хранителни продукти на международните пазари. Темата на обучението е в пряка връзка с функциите на целевите дирекции и служители по Д3, което е видно от Устройствения правилник на МЗХГ, както следва: - 9 служители на дирекция "Пазарни мерки и организации на производители". Дирекцията подпомага министъра при провеждане на националната политика по прилагане на ОСП в областта на пазарните мерки и на организациите на производители; организира и координира изпълнението на дейностите по прилагането на търговските механизми на ОСП и режима на стоките извън Анекс 1 и др.; - 4 служители на дирекция „Растениевъдство и биологично производство“, която подпомага министъра при осъществяването и изпълнението на националната политика и политиката на ЕС в областта на растениевъдството и биологичното производство - именно биологично произведените селскостопански продукти са част от продуктите с висока добавена стойност, към чийто износ на чуждестранни пазари се стреми страната ни; - 6 служители на дирекция „Политики по агрохранителната верига“, която изпълнява задълженията по ПМС № 165 за организацията и координацията на обмена на информация за технически регламенти и правила за услуги на информационното общество и за установяване на процедурите, свързани с прилагането на някои национални технически правила за продукти, законно предлагани на пазара на друга държава членка и др.; - 6 служители на дирекция „Животновъдство“, която поддържа регистрите по чл. 58 от Закона за прилагане на общите организации на пазарите на земеделски продукти на ЕС и др.; - 5 служители на дирекция ГД „Земеделие и регионална политика”, в качеството й на звено, което изчислява стандартните производствени обеми на земеделски култури и категории селскостопански животни и определя типологията на земеделските стопанства по изискванията на Регламент (ЕО) № 1242/2008 на ЕК; - 3-ма служители на дирекция "Анализ и стратегическо планиране", която подпомага процеса на формиране на общата политическа рамка за аграрния сектор, обхващаща националните приоритети и цели в аспекта на прилагане на ОСП и инструментите й за финансово въздействие. 7 800.00 7 738.80
Провеждане на специализирано обучение на тема „Приложение на нови технологии в процеса по поддържане на Системата за идентификация на земеделските парцели (СИЗП)“: Д4 предвижда да обхване общо 30 служители от 2 целеви дирекции в МЗХГ, които ще преминат през специализираното обучение на тема “Приложение на нови технологии в процеса по поддържане на Системата за идентификация на земеделските парцели (СИЗП)“. Теоретичните аспекти на обучението ще обхващат Модули, свързани с общите положения относно същността на СИЗП, съгласно европейското и българското законодателство; принципите и правилата за използване на СИЗП; 1. Използване на данните (сателитни изображения Сентинел) по сателитна програма Коперникус при ежегодното бновяването на СИЗП, вкл. при: - Определяне начин на трайно ползване на референтни парцели; - Определяне на граници на референтни парцели и допустими за подпомагане площи; - Определяне на наличие на земеделска дейност, както и на наличие на основания за недопустимост на площи (например опожаряване); - Използване на данните при липса на други актуални данни, при противоречивост или невъзможност за еднозначно тълкуване на данни, съвместяване с други данни, вкл. от изображения с по-висока точност и резолюция.; - Използване в процеса по извършване на качествен контрол на СИЗП (Quality assessment).; Използване на други иновативни подходи и данни за ежегодно обновяването на СИЗП; Необходимост от адаптиране и промяна в подхода и методиките за актуализация на СИЗП при въвеждане на подхода за проверка на заявените за подпомагане земеделски площи чрез мониторинг на земеделската дейност. Обучението ще има и силна практическа насоченост с цел унифициране на техническите практики за контрол от страна на служителите от 2-те целеви дирекции на специализираната администрация на МЗХГ върху СИЗП. Темата на обучението е в пряка връзка с функциите на целевите дирекции и служители по Д4, което е видно както от Устройствения правилник на МЗХГ, така и от приложената в Раздел 12 длъжностна характеристика на държавен експерт от отдел "Идентификация на земеделските парцели" към дирекция „Директни плащания и идентификация на земеделските парцели“. Обучението ще обхване: - 25 служители на дирекция „Директни плащания и идентификация на земеделските парцели“. Функциите на дирекцията, релевантни към обучителната тема, са пряко свързани със задълженията й за идентификация на земеделски парцели. От общо 53 служители в 3-те отдела на дирекцията, 25 ще преминат обучението, тъй като техните преки отговорности са свързани със създаването и поддържането в актуално състояние на базите данни за физическите блокове, специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“ и други нормативно регламентирани специализирани пространствени и атрибутивни данни на СИЗП. - 5 служители на Главна дирекция „Земеделие и регионална политика”, чиито функционални отговорности са свързани с организацията, координацията и контрола на дейностите, свързани с Интегрираната информационна система за управление и ползване на земеделските земи по чл. 10, ал. 1 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП) чрез координация и методическо ръководство на областните дирекции "Земеделие" и общинските служби по земеделие. 22 224.00 22 128.00
Провеждане на специализирано обучение на тема „Съвременни тенденции и политики за подобряване на ефективността и ефикасността на административните структури“.: В рамките на Д5 ще бъде проведено специализирано обучение за общо 36 служители на МЗХГ, от които 26 служители на ръководни длъжностни в дирекциите на министерството и 10 служители на дирекция "Човешки ресурси". Съдържателният обхват на обучението включва следните теми: съвременни тенденции и политики за подобряване на ефективността и ефикасността на административните структури; разработване на вътрешноинституционални политики за постигане на ефективност, ефикасност, икономичност и релевантност на функциите и работните процеси, свързани с изпълнението на служебните отговорности МЗХГ; актуални проблеми на управлението на човешките ресурси в МЗХГ; методология за измерване натовареността на служителите в МЗХГ и др. Специализираното обучение не дублира теми от Каталога на ИПА, тъй като ще бъде изцяло фокусирано към спецификите на МЗХГ и свързаните с това трудности и предизвикателства при изпълнение на специфичните служебни отговорности както на ръководно ниво в секторите на земеделието, храните и горите, така и на ниво управление на човешките ресурси. Обучителните теми не са свързани и с развитие на общи компетентности за целевата група обучаеми, тъй като ще разглеждат конкретно административната структура и управление на административните процеси и човешки ресурси, в рамките на Министерството. МЗХГ е уникална административна структура с това, че две от специализираните дирекции в МЗХГ изпълняват ролята на управляващи органи - на ПРСР и на ПМДР. Тази специфика дава отражение върху всички процеси, касаещи управлението на администрацията, документооборота и човешките ресурси (системи за заплащане, атестации, натовареност на служителите и др.). Темата на обучението е в пряка връзка с функциите на целевата група по Д5, което е видно от Устройствения правилник на МЗХГ: - 36 служители от общата и специализираната администрация на МЗХГ, които да бъдат с длъжност по-висока от младши експерт. В обучението ще вземат участие служители с длъжност по-висока от младши експерт, които работят в дирекции от общата и от специализираната администрация на МЗХГ, с изключение на дирекциите, имащи функции на управляващи органи на ПРСР и ПМДР (дирекция "Европейска координация и международни отношения" и дирекция "Морско дело и рибарство"). В преките задължения на служителите с длъжност по-висока от младши експерт в МЗХГ е вменено ръководството, организацията, планирането и координирането на съответните звена от администрацията. Темата на обучението е разнородна и обхваща широк кръг от служители в различните дирекции в министерството. 27 524.00 27 427.20
Провеждане на специализирано обучение на тема „Специализирани умения за одитори“.: В рамките на Д6 ще бъдат обучени общо 33 служители от 3 целеви дирекции в МЗХГ. Темата на специализираното обучение е свързана с одитните, надзорните и контролните функции на целевите служители. Основните теоретични и практически аспекти на обучителните Модули ще обхващат проблематика, свързана с методите и техниките при провеждане на надзор върху дейността на контролиращите лица на биологично производство в растениевъдството, животновъдството и агрохранителната верига в цялост. С висока практическа стойност ще бъде и темата относно стратегиите, подходите и методите при определяне тежестта на констатираните несъответствия. Специален акцент в обучителната програма ще има и темата за външния - хоризонтален контрол, упражняван върху контролиращите лица. Връзката на обучителната тема с функциите на 3-те целеви дирекции и служители по Д6 е видна както от УП на МЗХГ, така и от приложената в Раздел 12 длъжностна характеристика на експерт от дирекция „Растениевъдство и биологично производство" (РБП): - 9 служители на дирекция РБП. Дирекцията: изпълнява функциите на компетентно звено при провеждане на политиката на Европейския съюз и на националната политика в областта на биологичното производство, както и на надзора и контрола; поддържа база данни на лицата, получили разрешение да осъществяват контрол за съответствие на биологичното производство, и на лицата, които с цел търговия произвеждат по биологичен начин или внасят в страната растения и/или животни, растителни и/или животински продукти и храни от растителен и/или животински произход. Експертите от дирекцията участват в дейностите по последващ официален надзор върху контролиращите лица. За всяка конкретна проверка, министърът определя екип, който да извърши проверката в определен от него срок. Съгласно приложената длъжностна характеристика (т.5.5.), в преките задължения на експертите от дирекцията са извършването на надзор над контролиращите лица на биологично производство, като част от екипа, оторизиран със заповед на министъра на земеделието, храните и горите. - 16 служители на дирекция „Политики по агрохранителната верига“. Дирекцията координира изготвянето на единен многогодишен национален план за контрол в изпълнение на чл. 41 от Регламент (ЕО) № 882/2004 на ЕП и Съвета от 29 април 2004г. относно официалния контрол, провеждан с цел осигуряване на проверка на съответствието със законодателството в областта на фуражите и храните и правилата за опазване здравето на животните и хуманното отношение към животните, и годишен доклад за изпълнение на единния многогодишен национален план за контрол. Одитните функции на служителите в дирекцията се изпълняват и по линия на задълженията й да координира дейностите на министерството с Министерството на здравеопазването и с други ведомства и организации, имащи отношение към качеството и безопасността на храните и фуражите, здравеопазването на животните и хуманното отношение към тях, здравето на растенията и растителния репродуктивен материал. Дирекцията координира дейността на министерството с браншовите организации по отношение на качеството и безопасността на храните и фуражите, здравеопазването на животните и хуманното отношение към тях, здравето на растенията и растителния репродуктивен материал и др.; - 8 служители на дирекция „Животновъдство“. Одитните функции на дирекцията са свързани с определените в УП задължения да: осъществява надзор върху контролните функции на Изпълнителната агенция по селекция и репродукция в животновъдството; организира работата и участва в комисиите по чл. 29а от Закона за животновъдството за издаване или отказ за издаване на разрешения за развъдна дейност, както и дава становища по докладите за отнемане на разрешения за развъдна дейност. 7 800.00 7 737.60
Провеждане на специализирано обучение на тема „Промени в ОСП на ЕС след 2020 г. - първи и втори стълб“.: Д7 предвижда да обхване общо 60 служители от 8 целеви дирекции в МЗХГ, които ще преминат през специализираното обучение на тема "Промени в ОСП на ЕС след 2020 г. - първи и втори стълб". В доклада на ЕК "Бъдещето на селското стопанство и прехраната" (Брюксел, 29.11.2017; COM(2017) 713 final) се предвижда след 2020 г. 100% от бюджета на ОСП да се управлява на национално равнище. Към момента 70% от бюджета на ОСП по първи стълб е предназначен за мерки на Общността, като критериите за допустимост се прилагат за всички европейски земеделски производители. Възможностите за промяна от страна на държавите членки се ограничени. По втори стълб, 30% от бюджета на ОСП се администрира от страните членки. С въвеждането на нов механизъм от ЕК, след 2020 г. ще бъде дадена свобода на държавите индивидуално да управляват, определят и разпределят помощите както по първи, така и по втори стълб на ОСП. Ролята на ЕК ще бъде ограничена до надзор на националните стратегии и налагане на санкции в случаите, когато дадена държавата членка не успее да постигне основните си цели. На практика, разпределението на субсидиите между различните подсектори и земеделски производители и по-специално - директните плащания, няма да се управлява на общностно равнище, а на национално. Основният риск за всяка държава е свързан с опасността от концертиране на средства между няколко подсектори с приоритет. В такъв контекст, процесът по планиране на стратегиите и мерките за въвеждане на новите правила на ОСП след 2020 г., изисква включване на всички административни звена на национално ниво, притежаващи функционални отговорности за осъществяване на ОСП на ЕС. Релацията на обучителната тема с функциите на 8-те целеви дирекции и служители по Д7 е видна от УП на МЗХГ, както следва: - 18 служители от дирекции "Пазарни мерки и организации на производители", която подпомага министъра при провеждане на националната политика по прилагане на ОСП на в областта на пазарните мерки и на организациите на производители и др.; - 9 служители на дирекция „Държавни помощи и регулации”, която подпомага министъра при определяне и осъществяване на политиката за национално подпомагане в земеделието, рибарството и горското стопанство, в съответствие със законодателството на ЕС за държавните помощи и във връзка с правомощията му по Закона за държавните помощи и др.; - 7 служители на дирекция „Животновъдство”, която подпомага министъра при провеждане на държавната политика в областта на животновъдството, въвеждането и прилагането на пазарните механизми и режими на ОСП в животновъдството и определяне на националните приоритети в тази област и др.; - 4 служители на дирекция „Политики по агрохранителната верига“, която участва в изготвянето на становища и позиции за участие в работните органи към СЕ, Съвета на ЕС и ЕК по въпросите от компетентността на дирекцията и др.; - 4 служители на дирекция „Растениевъдство и биологично производство” във връзка с правомощията й да подпомага министъра при осъществяването и изпълнението на националната политика и политиката на ЕС в областта на растениевъдството и биологичното производство; - 8 служители на Главна дирекция „Земеделие и регионална политика”, която подпомага министъра при провеждането на държавната политика в областта на земеделието, както и прилагането на ОСП на ЕС; - 3-ма служители на дирекция „Анализ и стратегическо планиране”, която подпомага процеса на формиране на общата политическа рамка за аграрния сектор, обхващаща националните приоритети и цели в аспекта на прилагане на ОСП на Европейския съюз и инструментите й за финансово въздействие; - 7 служители на дирекция „Директни плащания и идентификация на земеделски парцели”, която подпомага министъра при провеждане на националната политика по прилагане на ОСП в областта на директните плащания, системата за кръстосаното съответствие, схемите за качество и промоциите на земеделски продукти и др. 29 969.00 29 871.60

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.