Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 55 210 дървета
English

Програма: Добро управление

Район за планиране: Всички

Описание

Цели: 1)Подкрепа за подобряване на уменията и разширяване на местния капацитета за ефективното функциониране на МИГ през новия програмен период; 2) Подпомагане на процеса за подготовка на стратегията за местно развитие на МИГ Стамболово-Кърджали 54, финансирана от ЕЗФРСР и други ЕСИФ; 3) Насърчаване на включването на местното население в разработването и бъдещото прилагане на СВОМР; 4) Подкрепа за информиране на местното население относно ползите за финансиране на многофондовата стратегия през новия програмен период.
Със следните дейности ще се постигнат целите:
1: Обучения за местни лидери и заинтересовани страни  
o	Провеждане на 3 семинара, един за екипа и други 2, по един във всяка община с общо 30 участници. 
o	По 2 публикации в 2 медии.  
2: Проучвания и анализи на територията  
Проведени 2 проучвания: Кабинетно проучване, описващо социално-икономическото състояние на територията на МИГ и социологическо проучване на тема: „Проучване мотивацията и предпочитанията на заинтересованите страни за включването им в изпълнението и в мониторинга на СВОМР“.
3. Подготовка на стратегия за ВОМР и консултиране с местната общност във връзка с подготовката на стратегия.  
Дейността има 7 поддейности:1) Провеждане на 2 фокус групи/работни срещи с представители на местната общност. 2) Обобщено и резюмирано описание на социално-икономическото състояние на територията на МИГ. 3) Изработване карти на територията на МИГ. 4) Консултиране подготовката на СВОМР с местната общност (2 работни срещи). 5) Изработване на проект на СВОМР. 6) Обществено обсъждане на СВОМР; 7) Финализиране и одобрение на СВОМР. 
4: Координация на изпълнението на подготвителните дейности  
Координацията се извършва от координатора. Той разработва обществените поръчки, поддържа връзката с консултанти, анализатори и обучители и контролира тяхната дейност, организира местната общност и създава условия за равноправно участие на заинтересованите страни. Всички документи се архивират и качват в ИСУН.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Обучения за местни лидери и заинтересовани страни : През изминалия програмен период въпреки Ковид кризата МИГ показа способност да комуникира текущо със заинтересованите страни, като ги въвлича в изпълнението и мониторинга на СВОМР. СВОМР не е пожелателен списък с проекти, които могат да бъдат финансирани съгласно преобладаващите финансови договорености. Местните партньорства разработват форми на координация, които са най-подходящи за техните условия и целите на техните стратегии, което изисква определена компетентност, осигурявана посредством обученията за местни лидери и заинтересовани страни. Представителите на местната общност се различават по своя опит, ниво на организация и компетентност. След стартиране на подготвителната мярка е препоръчително да се оценяват потребностите на общността от получаване на знания и умения, които ще са необходими при писането на стратегията, за да се постигне необходимият набор от знания на ангажираните със стратегическото планиране представители на местната общност. МИГ и свързаните с него заинтересовани страни вече имат опит в развитието на партньорските взаимоотношения, които са базирани на социално отговорното поведение, въвличането на заинтересованите страни при правенето и изпълнението на местни политики, както и осигуряването на прозрачност и поемане на отговорност за въздействията върху социалната, екологичната и икономическата среда. Това налага осигуряването на текуща комуникация, добро информиране за настъпилите промени и изисквания и умелото координиране на обучителните дейности, осигуряващи знания и умения на местните лидери и заинтересованите страни. В подготвителната мярка, за да се изгради разбиране по тези въпроси и да се подкрепи разработването на СВОМР и интервенциите за нейното реализиране, представителите на местната общност трябва да преминат през целенасочена подготовка, свързана с изграждането и утвърждаването на практиките, механизмите и указанията за постигане и управление на устойчивото развитие на територията и неговото представяне пред обществото. На първо място трябва да се познават добре указанията за разработване на СВОМР и постановлението, регламентиращо многофондовите стратегии. Първият обучителен семинар ще представи тези документи, регламентиращи изискванията за разработване на СВОМР. В него ще се включват минимум 10 участници и ще се проведе с представителите на екипа, членовете на УС и на Общото събрание. Без добро обучение по европейските програми, които ще са достъпни през програмен период 2021-2027 г., не може да се разработи ефективна многофондова СВОМР от местните лидери и заинтересованите страни, която да интегрира местните ресурси и местния капацитет по най-добрия начин. За целта действащите европейски програми трябва да се познават добре от заинтересованите страни и затова по тази дейност се планира провеждането на два еднодневни семинара с по 10 участници, които да осигурят необходимата информация и знания на целевата група. Тези придобити знания ще осигурят подходящата за средносрочното планиране компетентност в областта на икономическата, околната, социалната, и образователната среда и ще отговорят на очакванията на местната общност. Преимуществото на ВОМР подхода е, че осигурява интегриран, систематичен преглед на всички въпроси и на връзките между тях, които след това могат да бъдат диференцирани и приоритизирани в СВОМР. Въз основа на тези приоритети могат да се изготвят пакетите за финансиране, в съответствие с различните фондове на ЕС, но все пак попадащи и в общата съгласувателна рамка на СВОМР. 3 585.60 3 585.00
Проучвания и анализи на територията : От самото стартиране на МИГ е установена добра комуникация и обратна връзка със заинтересованите страни. Провеждат се регулярни срещи, анкети и фокус групи. Реализираните проучвания до момента са следните: • Проучване на възможностите и факторите за подобряване на вътрешно общностната комуникация с оглед на големия брой населени места в рамките на МИГ „Стамболово – Кърджали 54“ • Анализ на възможности и добри практики, свързани с алтернативно земеделие на територията на МИГ „Стамболово – Кърджали 54“ • Проучване на нагласите за сдружаване сред земеделските производители с акцент при производителите на зеленчуци и млечно животновъдство на територията на МИГ „Стамболово – Кърджали 54“ • Проучване на потенциала за валоризация на местните природни и културни дадености за целите на развитието на туристическото предлагане на територията на МИГ „Стамболово – Кърджали 54“ • Проучване и анализ на предприемаческите нагласи и икономическата активност на младите хора на територията на МИГ „Стамболово – Кърджали 54“ • Проучване на тема: „Обществените нагласи на местното население към опазването на природата и защитените видове“ • Проучване проблемите на уязвимите социални групи и възможностите за социална и професионална реализация на територията на МИГ „Стамболово – Кърджали 54“; • Проучване на тема: "Основни проблеми и потребности на местната общност живееща на територията на МИГ Стамболово-Кърджали 54". При разработването на СВОМР ще се използват резултатите от проведените проучвания. В подготвителната мярка се планират 2 нови проучвания, които ще осигурят актуална и допълваща информация, без да я дублират. Кабинетното проучване ще опише социално-икономическото състояние на територията на МИГ, ще се разкрие икономическият и социален потенциал на територията, ще се покаже динамиката на развитие за периода (2013 - 2020 г.) и ще се откроят възможностите за подобряване на икономическата активност. Териториалният обхват на социално-икономическият анализ ще включва населените места на община Стамболово и 54-те села от община Кърджали. Тематичният обхват на социално-икономическия анализ ще обхваща: • Демографско развитие и демографска инфраструктура; • Икономическо развитие на територията по сектори; • Социално развитие – образование, здравеопазване, спорт, социални услуги, пазар на труда; • Култура, културно-историческо наследство и духовно развитие – читалища, библиотеки, музеи и др.; • Инженерно – техническа инфраструктура – водопроводна и канализационна система; • Характеристика на транспортната инфраструктура; • Цифровизация и свързаност; • Екология и биоразнообразие; • SWOT анализ на територията; • Териториално сближаване – прилагане на подхода ВОМР като инструмент за интегрирани инвестиции и за решаване на конкретни териториални проблеми чрез местните стратегии; • Управление – институционален и административен капацитет, активност на общините, изпълнение на проектите финансирани от СВОМР. Социологическото проучване е на тема: „Проучване на мотивацията и предпочитанията на заинтересованите страни за включването им в изпълнението и в мониторинга на СВОМР“. Неговата цел е да идентифицира заинтересованите страни и да представи тяхната мотивация за включването им в изпълнението и в мониторинга на СВОМР. Важно е да се познават бъдещите им инвестиционни намерения в условията на остри икономически и енергийни кризи и войната в Украйна. В проучването заинтересованите страни ще се разглеждат като основни участници в бъдещото развитие на територията. На тази база ще се планират адекватни интервенции, които да подпомогнат успешното реализиране на новата стратегия включвайки оптимален брой заинтересовани страни при тяхното изпълнение. Съществен елемент в анализа с оглед на настъпилите промени след прилагането на ВОМР е как да се засили икономическата активност на заинтересованите страни, демонстрирана през настоящия програмен период и темпа на усвояване на европейските средства. 9 381.60 9 382.00
Подготовка на стратегия за ВОМР и консултиране с местната общност във връзка с подготовката на стратегията : Подготовката на стратегията за ВОМР и консултирането й с местната общност е основната дейност в подмярка 19.1 „Помощ за подготвителни дейности“. От качеството на разработената СВОМР и нейното комуникиране с местната общност до голяма степен ще зависи изпълнението й през следващия програмен период. Разработването на СВОМР изисква създаването на добра стратегическа и оперативна организация, която ще осигури условия МИГ да продължи изпълнението на местните и регионалните цели за развитие, както и доброто управление на европейските средства през следващия програмен период. При реализирането на тази дейност се изисква осъществяване на добра комуникация и координация между координатора на проекта и консултантите, за да се осигури навременно споделяне на документи и възможности за обсъждане на теми, които са свързани с разработването на СВОМР и с прилагането на подхода ВОМР. Разработването на стратегията стартира с разработването на визията и това къде биха искали да се намират местните участници в бъдеще и какво според тях би следвало да се промени, за да може тази визия да се постигне. По какъв начин да се посрещнат местните потребности и как ефективно да се използва финансирането, което е основно средство за изпълнение на целите. Затова обучението и проучванията осигуряват необходимата информация за местната ситуация и за възможностите за достъп до реалните финансови източници. Прилагането на подхода ВОМР е основополагащ при разработването на СВОМР. Целите на ВОМР съответстват на целите на ОСП на ЕС, която допринася за устойчивото развитие на селските райони, чрез своите три дългосрочни цели: 1)Укрепване на конкурентоспособността на земеделието и горското стопанство; 2)Осигуряване на устойчивото управление на природните ресурси и на дейностите, свързани с климата; 3)Постигане на балансирано териториално развитие на икономиките и общностите в селските райони, включително създаването и поддържането на заетост. Поради пандемичната обосновка, войната в Украйна и последвалите ги кризи МИГ Стамболово-Кърджали 54 изхожда от разбирането, че трябва да се разработи една целенасочена стратегия с високо качество, която е изцяло ориентирана към резултатите и разработените механизми позволяващи бързото адаптиране към променящите се външни условия. Това изисква да се вземат под внимание особеностите на територията заета от МИГ, местните идентичности и нарастващото значение на опазването на околната среда. В СВОМР умело трябва да се съчетае лидерството с интегрираната връзка между дейностите за развитие на селската територия. Посредством ВОМР ще се мобилизират представителите на местната общност, които ще добавят стойност и ще подпомогнат развитието на селския район. Освен това СВОМР трябва да осигури подобряване качеството на живот на фермерите и населението на територията. Смисълът на СВОМР е да се насърчават местните общности да се търсят нови начини да станат по-конкурентноспособни, да използват максимално своите ресурси и да преодолеят предизвикателствата, пред които са изправени. Дейността включва следните поддейности: 1) Провеждане на 2 фокус групи/работни срещи с представители на местната общност за прецизиране на SWOT анализа, направен в Кабинетното проучване, систематизирането на проблемите и потребностите на местната общност и мотивацията на заинтересованите страни от направените до момента проучвания; 2) Обобщено и резюмирано описание на социално-икономическото състояние на територията на МИГ на базата на събраната информация от Кабинетното проучване; 3) Изработване карти на територията на МИГ; 4) Консултиране подготовката на СВОМР с местната общност – провеждане на 2 работни срещи за обсъждане на програмите, които ще залегнат в многофондовата стратегия и разпределението на финансовия ресурс. 5) Изработване на проект на СВОМР с описание на програмите и интервенциите, които ще залегнат в нея; 6) Популяризиране на СВОМР и провеждане на обществено обсъждане; 7) Одобрение и финализиране на СВОМР. 21 096.00 21 116.00
Координация на изпълнението на подготвителните дейности: За доброто разработване на СВОМР и координацията на дейностите залегнали в проектното предложение е наложително местното партньорството да наеме външен координатор, който е достатъчно квалифициран за изпълнението на тези функции. Подготвителната мярка може да се използва за финансиране на този вид подобрена информираност и допълване на капацитета по време на стартирането на новите програми. Макар да са в наличност финансови и човешки ресурси на територията, съществува вероятност ако се обединят задълженията на екипа на МИГ по двете мерки, да се неглижира в известна степен разработването на СВОМР. Затова наемането на външен консултант е по-добро решение. За успешното изпълнение на заложените в проекта дейности е предвидена опростена структура за организация и управление. Управлението ще се осъществява изцяло от координатора, който ще управлява проекта в ИСУН, ще разработва документите, свързани с външните възлагания, ще поддържа връзката с консултанти, анализатори и обучители и ще направлява тяхната дейност, ще създава условия за равноправно участие на заинтересованите страни. Координаторът ще разработва, архивира и съхранява всички проектни документи, ще поддържа постоянна връзка със счетоводителя и ще координира провеждането на планираните информационни, обучителни, работни, консултативни и други дейности. Всички проектни дейности са основани на ефективност, прозрачност, спазване на хоризонталните принципи за равенство между половете и превенция срещу дискриминация, изграждане на партньорства, овластяване и устойчиво развитие, които ще се спазват от координатора. С това се цели създаването на най-благоприятните условия за успешното изпълнение на проекта, ефективното координиране и мониторинга на дейностите и реализирането на поставените цели. Координаторът ще осигури цялостното управление на дейностите по проекта, наблюдението на индикаторите и вътрешната оценка на изпълнението на проекта, финансовата и техническата отчетност. Ще подготви целия пакет документи необходим за подаване искането за плащане на подготвителната мярка. За успешното и оперативно изпълнение на проекта се предвиждат разходи за такси, за офис консумативи и канцеларски материали и командировъчни разходи. 5 655.25 5 616.17

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.