Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 54 743 дървета
English

Програма: Добро управление

Район за планиране: Всички

Описание

Проектът се състои в разработването на Национална стратегия за адаптация към изменението на климата и План за действие, която обхваща периода до 2030 г. Стратегията ще служи като референтен документ, който ще очертае стратегическата рамка и приоритетни направления за адаптация към изменението на климата, като идентифицира и потвърждава необходимостта от предприемането на конкретни действия за адаптация на национално и секторно равнище. Стратегията ще бъде базирана на събраните и оценени данни в рамковия документ „Анализ и оценка на риска и уязвимостта на секторите в българската икономика от климатичните промени“, приет през месец юни 2014 г., като първи етап от разработването на стратегията. Стратегията за адаптация към изменението на климата предвижда:
1) Анализ на текущото състояние на секторите:  селско стопанство, горско стопанство, биоразнообразие и екосистеми, води, енергетика, транспорт, инфраструктура и строителство, градоустройство, човешко здраве, и туризъм;
2) Поставяне на цели и приоритети за подобряване капацитета за адаптиране, представени по сектори;
3) Определяне на конкретни мерки за постигане на заложените цели.

Планът за действие следва да обобщи мерките за адаптация към изменението на климата за всички сектори включени в стратегията, с оглед постигане на заложените в стратегическата част цели, като се постави акцент върху изпълнението на приоритетните мерки, включително необходими ресурси, отговорни институции и срок за изпълнение на мерките, и индикатори за наблюдение.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Разработване и актуализиране на анализи, проучвания и оценки и формулиране на мерки за адаптация : Международната банка за възстановяване и развитие (МБВР) ще предостави на Министерство на околната среда и водите (МОСВ) консултантски услуги относно разработването на Националната стратегия за адаптация към изменението на климата (НСА) и План за действие. Целите на Консултантските услуги са да се окаже подкрепа на МОСВ за:(i)оценка на възможностите за вземане на мерки по отношение на климатичните рискове в икономиката,(ii)формулиране на НСА и План за действие на Република България до 2030 г.,(iii)и укрепване на капацитета за изпълнение и междусекторната координация във връзка с адаптацията към изменението на климата(виж Приложение 17, т.12. от ФК) Дейността включва следните поддейности: 1.1.Анализ на макроикономическите последици от промяната в климата. Оценка на социалните и икономическите последици на въздействията от промяната в климата и адаптационните дейности в Република България за подчертаване на цената на бездействието и ползите от климатичните дейности посредством: (а)използването на рамка за комплексна оценка, съчетаване на макроикономическото моделиране с техническа информация за въздействията от промяната на климата; и (б)преглед на цялостната икономическа дейност и приход на глава от населението, секторен резултат и ниво на заетост, всички със и без дейности свързани с изменението в климата. Настоящият анализ ще заимства от секторните оценки, особено при създаване на дългосрочен референтен сценарий за България, за отразяване на въздействията от промяната в климата на секторно ниво и включване на основните мерки за адаптация. 1.2.Секторни оценки на следните сектори: (i)селско стопанство, (ii)горско стопанство, (iii)биоразнообразие и екосистеми, (iv)води, (v)енергетика, (vi)транспорт, (vii)инфраструктура и строителство, (viii)градоустройство, (ix)човешко здраве, и (x)туризъм за поставяне в перспектива на всички възможности за развитие и предизвикателствата пред всеки сектор до 2030 г. с най-отявлените рискове за промяна в климата, включително: (а)кратка оценка на икономическите последици от промяната в климата;(б)анализ на пречките и пропуските; и (в)предлагани мерки за адаптация, изцяло посредством: 1.2.1.разработване на секторни оценки въз основа на съществуващите източници;; 1.2.2.преглед на проектите за секторни оценки със съответните участници, включително провеждане на семинари за потвърждаване на съдържанието на секторните оценки и подреждане по важност на мерките за адаптация; 1.2.3.окончателно завършване на секторните оценки чрез: (A)включване на получените коментари; и (Б)включването на анализ на рентабилността и предложения за мониторинг и оценка на приоритетните мерки за адаптация. 1.3.Обобщаване на констатациите и препоръките от поддейност 1.1 и 1.2 в предложение за НСА и План за действие.Предоставяне на препоръки и предложение за НСА и План за действие, поставяне на рамка на дейностите по адаптация, включително и приоритетни направления: (а)предложение за стратегия с резултати по поддейност 1.1 и 1.2; (б)предложение за план за действие с резюме на адаптационните мерки по поддейност 1.2. 1.4.Обсег, комуникация и изграждане на капацитет (а)Подкрепа на Получателя за разработване на комуникационен план за ангажиране на основните участници, включително местните власти и широката общественост за изпълнение на мерките за адаптация към климата посредством: (i) картиране на участниците за индивидуализиране на съобщенията към конкретните целеви аудитории; (б)идентифициране на възможните рискове и съюзници за успешно изпълнение на мерките за адаптация към климата; и (в) разработване на съдържанието на съобщения, които да се използват от медиите; (г)Изготвяне на план за действие за развитието на капацитета на МОСВ и съответната централна и местна администрация по отношение на координацията свързана с изменението на климата посредством изпълнение на фокусирани и индивидуализирани дейности за изграждане на капацитет за МОСВ и съответните участници в унисон с препоръките предложени по поддейност 1.3. 3 006 754.00 2 597 454.00
Организиране и провеждане на информационни събития: Адаптацията към изменението на климата като процес налага иновативни подходи, мерки и дейности, които да бъдат изпълнявани не само на национално и секторно ниво, но и на общинско/местно равнище, които следва да допринесат за устойчивостта на местната територия и икономическо развитие. В тази връзка дейността предвижда организирането и провеждането на информационни събития в избрани пилотни общини, които имат за цел да популяризират проектните цели и резултати с цел интегрирането на мерките за адаптация в местната политика и подпомагането на общините за изпълнение на местно ниво на политиките и дейностите за адаптация. Съгласно чл. 13, т. 9 от Закона за регионалното развитие, общинските планове за развитие съдържат мерки за ограничаване изменението на климата и за адаптацията към вече настъпилите промени. В тази връзка провеждането на информационни събитие ще подпомогне интегрирането на мерките за адаптация в общинските планове за развитие. От друга страна интегрирането на мерки за адаптация в местната политика ще допринесе за успешното им изпълнение, улесняване на адаптирането към изменението на климата на общинско ниво и ефективното ангажиране на всички заинтересовани страни в процеса по адаптация към изменящия се климат. Организирането и провеждането на информационни събития не е част от Комуникационния план на Международната банка за възстановяване и развитие (МБВР) по Дейност 1. Основна цел на Комуникационния план по Дейност 1 е да популяризира Стратегията за адаптация към изменението на климата на национално ниво, докато целта на информационните събития по тази дейност е интегриране на мерките за адаптация в общинските планове за развитие, с оглед на тяхното успешно изпълнение. Предвидените поддейности включват: 1. Избор на пилотни общини в конкретна климатична зона: Черноморски регион, Северна България, Южна България, планинска област; 2. Анализ и идентифициране на основните рискове и уязвимост по сектори за пилотните общини; 3. Идентифициране на мерките за адаптация приложими за съответната община; 4. Подпомагане на пилотните общини в интегрирането на мерките за адаптация в общинските планове за развитие; 5. Идентифициране на вече наличният капацитет и ресурси на съответната община за адаптиране на местната икономика и територия към настъпващите климатични промени); 6. Обмяна на опит и добри практики за адаптиране към последиците от климатичните промени между общини със сходен климатичен профил; 7. Повишаване на осведомеността на гражданите; 12 634.76 30.00
Анализ и оценка: Дейност 1 от т. 7 - „План за изпълнение“ предвижда изготвянето на доклади съдържащи анализи, проучвания и оценки (от поддейност 1.1. до 1.3.), възложена на МБВР посредством Споразумение за предоставяне на консултантски услуги между МОСВ и МБВР. В докладите се съдържат специализирани научно-приложни анализи, като голяма част от тях изискват компютърно моделиране, разработване на специфични научни модели и тясноспециализирана научна експертиза, които членовете на екипа по проекта не притежават. В тази връзка е необходимо да бъде изискана научна експертиза (независими външни становища и рецензии) от квалифицирани в тази област лица, които да гарантират качеството на изготвените доклади. Получаването на независимо научно обосновано становище потвърждаващо достоверността на документите, би обезпечило решенията, които се взимат вследствие на разработените анализи и ще представи стратегията, като достатъчно надежден документ, който да послужи за база при разработването на други стратегически документи и планове за развитие. 100 000.00 55 200.00
Доставка на офис оборудване: С цел ефективното изпълнение на Дейност 2 и Дейност 5, по проект "Национална стратегия за адаптация към изменението на климата и план за действие", се предвижда доставка на офис оборудване. С организирането и провеждането на информационни събития и публични обсъждания се цели отчитане мнението на всички заинтересовани страни/лица, тяхната добра информираност и популяризиране на проекта. За постигането на ефективни и ползотворни резултати следва да се поддържа добра комуникация, да се проведе кореспонденция и да се предоставят материали на представителите от местната власт. По време на самите събития участниците следва да бъдат подробно запознати с етапа на разработка на Националната стратегия за адаптация и план за действие чрез презентации. Предвидено е в информационните събития и публични обсъждания да участват до 8 експерта, на които ще бъдат предоставени преносимите устройства (4 преносими компютъра и 3 таблета), с което ще се даде възможност на експертите да документират подробно начинът, по който ще протичат горепосочените дейности и също така ще разполагат с нужните им материали във всеки един момент. Ще бъде предоставена и възможност за задаване на въпроси и предоставянето на отговори не само по време на самите събития, но и по електронен път. 12 636.00 11 135.21
Организиране и провеждане на публични обсъждания: В рамките на тази дейност ще бъдат организирани и проведени две заседания на Координационния съвет по изменение на климата, като се предвижда и провеждането на четири заседания на Националния експертен съвет по изменение на климата. Свикването на заседания на двата Съвета имат за цел да ангажират всички отговорни институции, широката общественост, учените, неправителствения сектор и бизнеса и да осигури своевременна оперативна координация в процеса на изготвяне на Стратегията за адаптация. Дейността предвижда и разходи за осигуряване на специализирани преводи с оглед участието на чуждестранни експерти в заседанията. Националния експертен съвет по изменение на климата е консултативен орган, чиято основна функция е да подпомага министъра на околната среда и водите при формирането на позиции и поемането на инициативи за цялостно провеждане на държавната политика по ограничаване на и адаптация към изменението на климата, както и да дава мнения по общи административни актове, програми, планове, стратегии и нормативни актове на министъра. Във връзка с изпълнението на проекта и етапите на разработване на НСА, се очаква свикването на заседанията да е с по-голяма интензивност и честота. Членове на Съвета са определени със Заповед на министъра на околната среда и водите и са представители от ресорните министерства и държавни агенции, областни администрации, общини (НСОРБ), научни среди, неправителствения сектор, бизнеса, профсъюзи. Координационният съвет по изменение на климата също е създаден с цел оперативно подпомагане министъра на околната среда и водите при разработване на Националната стратегия за адаптация към климатичните промени и План за действие, както и по отношение на интегриране на политиката по изменение на климата в секторните политики. Друга основна негова функция е да координира, разработва и предоставя позиции, становища и информация по въпроси свързани с провеждане на националната политика по изменение на климата, а също да участва както в разработването, представянето и съгласуването на стратегически документи свързани с интегрирането на политиката по изменение на климата в секторните политики, така и в разработването, формулирането, прилагането, изпълнението и отчитането на мерките за адаптация към климатичните промени по сектори. Членовете на Координационния съвет по изменение на климата също са определени в Заповед на министъра на околната среда и водите и са съгласно излъчените представители на ниво заместник-министър и посочени експерти от съответните министерства. 19 676.00 4 007.90
Осигуряване на дейности по информация и комуникация: Дейността предвижда осъществяване на информационно представяне на основните резултати от изпълнението на проекта, с което се цели постигане на оптимална осведоменост на широката общественост. С практическото реализиране на тази дейност чрез средствата за масово осведомяване, насочени към такава широка аудитория, ще бъде постигнат желания резултат за информираност на обществото и съзнание у хората за важността на Националната стратегия за адаптация към изменение на климата и климатичните промени като цяло. Всичко това ще допринесе за по-голяма прозрачност на действията по разработване на стратегията, комуникация и стимулиране на диалог и дискусии в обществото за ефективно осъществяване на заложените цели. 28 915.96 3 408.00

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.