Анализ в контекста на съдебната реформа на използването на алтернативни методи за решаване на правни спорове, вкл. на процедура по медиация: Дейност 1 цели осъществяването на задълбочен анализ на съдебните процедури, завършващи със спогодба, определянето на конкретните предпоставки за постигнатите спогодби и обособяването на обстоятелствата, които благоприятстват успешното реализиране на едно извънсъдебно решаване на правен спор. Последното е в унисон със стратегията на българския законодател за съдебната реформа в частта й обхваща цялостно интегриране на алтернативни методи за разрешаване на спорове, включително на процедурата по медиация, чрез които ефективно да се достигне до разтоварване на системата и до осъществяване на по-засилен косвен контрол върху съдебната власт от страна на гражданското общество. Така осъщественият анализ е от ключово значение за изпълнение на целите на проекта, свързани с извършването на комплексен анализ на текущото състояние на съдебната реформа в сферата на извънсъдебното решаване на спорове, отправянето на предложения за промени в съдебната система, както и насърчаването и развитието на алтернативни методи за решаване на спорове.
По-конкретно, в рамките на Дейност 1 се предвижда:
1) задълбочено изследване на типа казуси, реферирани към процедура по медиация или други алтернативни методи и особено благоприятни за извънсъдебно решаване, включително оценка на възприятието, коeто участниците, преминали през процеса като страни по спора или съдействали за неговото провеждане, имат за него.
2) систематизацията на така събраната информация и организирането й във вид, позволяващ последващ анализ идентифициране на конкретни симптоматични проблеми и предизвикателства пред стратегията за съдебна реформа в сферата на алтернативното разрешаване на правни спорове.
2) анализ на така събраната информация и нейното представяне в единен, заключителен за дейността доклад, който да бъде публично оповестен и разгласен широко сред обществеността.
Дейност 1 ще се изпълни от екип на Кандидата, включащ 3 новонаети лица:
- 2 Експерти Юридически аналитици, наети на трудови договори - тяхна задача е да създадат модел за подредба на релевантната информация и структурата на данни, които следва да бъдат събрани като част от Дейност 1 по начин, позволяващ осъществяването на последващ анализ. Същите ще отговарят за събиране на информацията по отношение броя съдебни процедури, завършващи със спогодба; статистика от действащите медиационни центрове в цялата страна; брой на постъпили запитвания за провеждане на медиация; брой на проведени процедури, завършили със споразумение между страните; предмет на постъпилите запитвания и проведените процедури по медиация; приложени стратегии за разрешаването на даден конфликт.В допълнение, юридическите аналитици ще извършат анализа, ще формулират изводите от него и ще изготвят доклада за така направения анализ.
- 1 технически сътрудник, нает на трудов договор, който ще отговаря за събирането на информация, в това число разговорите с участвали в разрешаването на спор по извънсъдебен ред, с фокус-групи и пр., и ще подпомага юридическите аналитици в привеждането на така събраната информация в улесняваща комплексния критически анализ форма. Техническият сътрудник ще оперира под указанията и насоките на юридическите аналитици.
На базата на задълбоченото критическо анализиране по тази дейност, впоследствие (по Дейност 2) ще бъде идентифициран комплекс от добри практики и конкретни предложения за подобрения в съдебната система. |
8 743.49
|
9 490.49
|
Анализ на добри практики за алтернативно решаване на най-често срещани типове казуси и и интегрирането им в общата база данни на “Правен балансьор”: Тази дейност ще допринесе съществено за постигане на целите на Проекта, тъй като ще позволи да се изгради активна база данни със съществуващите добри практики за приоритетно решаване на дела посредством алтернативни способи за решаване на конфликти. Първоначално тя ще бъде използвана за отправяне на предложения за конкретни подобрения, а впоследствие ще бъде интегрирана в алгоритъма за автоматизирана оценка на постъпващите казуси и в тематичните информационни раздели на “Правен балансьор” (Дейност 3).
Разработването на заложения в Дейност 2 анализ ще предостави възможност за съпоставка и оценка на установените и функциониращи инструменти в държави с развити системи за успешно управление на конфликти, като по този начин ще въздейства пряко върху развитието на гражданското участие в съдебната реформа в България. Цел на така осъществявания анализ е да бъдат съотнесени ефективно работещите методи за извънсъдебно решаване на спорове към идентифицираните по Дейност 1 симптоматични проблеми, явяващи се част от съдебната система. Ще бъдат изведени и разгледани също приложими алгоритми за първоначална оценка и оптимизиране на последващото разрешаване на спора по същество и ще бъде направен коментар кои от и доколко тези добри практики могат да намерят приложение в националната правна система на България. В допълнение, на базата на горепосоченото, ще бъде изградена система от препоръки и предложения за оптимизиране на стратегията за съдебна реформа в изследваната област.
Поради големия обем от специфична информация, която ще следва да се събере и анализира за изготвянето на Анализа по Дейност 2 и отправянето на конкретните предложения за имплементиране на алтернативни способи за решаване на спорове по ефективен нов начин, ще бъдат наети следните 5 лица, а именно:
- 2 експерти Юридически аналитици, наети на трудов договор - ще отговарят за: генерирането на модела за систематизиране на релевантната информация, така че тя да бъде подходяща за критически анализ; събирането и аналитичното представяне на информация относно добрите чуждестранни практики в сферата на медиацията като част от съдебната система; съотнасянето на идентифицираните добри практики към систематизираните проблеми в съдебната система; изготвянето на финалните за дейността изводи, които ще бъдат инкорпорирани в доклад и представени на кръглата маса, с която дейност 2 приключва.
- 1 експерт Медиатор, нает на граждански договор от Кандидата - ще допринесе за адресиране на някои от най-често срещаните съдебни спорове, идентифицирани в хода на Дейност 1 и тяхното примерно разрешаване на ниво медиация и други алтернативни способи за решение посредством изследваните и открояващи се като най-ефективни чуждестранни практики в областта. Това ще придаде на разработвания Анали практическо измерение и ще позволи последващото му ползване от широк кръг специалисти;
- 2 технически сътрудници, наети на трудов договор - ще подпомагат дейността на Юридическите аналитици и експерт Медиатора, като ще отговаря за събирането на информация, превеждането на български език на релевантните части, систематизирането им в таблична форма. Същевременно ролята на техническите сътрудници ще бъде да обезпечат координацията и провеждането на кръглата маса, представяща резултатите от анализа и целяща да инициират дискусия сред юристите, работещи в сферата, и да ангажира съдии, адвокати и медиатори в разговор и заемането на активна позиция относно реструктурирането на начините за решаване на спорове посредством приоритетното им препращане към медиация.
Така ангажираните лица ще отговаря за изготвяне на структурата на Анализа и последващото му представяне по време на заключителната кръгла маса. Същите ще бъдат идентифицирани в началото на Проекта и наети непосредствено преди започването на Дейността. |
14 656.00
|
14 218.57
|
Разработване на онлайн интерактивен въпросник за независима и безпристрастна оценка на възможностите за решаване на конкретни правни казуси и вариантите за извънсъдебното им решаване: Дейност 3 се концентрира в разработването на онлайн интерактивен формуляр за независима и безпристрастна оценка на възможностите за решаване на конкретни правни казуси и вариантите за извънсъдебното им решаване. Това има за пряка цел осъществяването на своевременен граждански контрол върху реформата в съдебната система посредством обезпечаването на неограничен достъп до независима оценка на даден казус в една изцяло онлайн среда. Паралелно на това, интерактивният въпросник ще насърчава и информира потребителите за съществуващите възможности за алтернативни способи за решаване на споровете, които са отнесли към платформата. По същество с Дейност 3 се цели разработването на един нов инструмент при който след въвеждане на данни за основните параметри на свой правен казус в рамките на генериран от системата интерактивен формуляр – гражданите ще получават свободен достъп до пълния спектър от възможности, предоставяни за решение по казуса.
Цел на разработката на подобен онлайн инструмент е образоването на гражданското общество относно пълния спектър от начини, чрез които даден конфликт може да бъде решен, и своевременното и предварително информиране на обществеността относно приблизителните средства и време, които всеки способ отнема. Стремежът на подобен онлайн инструмент е двупосочен: 1) постигане на по-задълбочено познание относно конкретните етапи, през които един спор преминава - от фазата на негово зараждане до неговото администриране от съд, преминаване през отделните инстанции и фаза на принудително изпълнение; 2) представяне на информация за запознаване на гражданите с възможностите, които медиацията може да им предложи с оглед решаването на специфичния им конфликт. Поради това ще бъдат създадени в рамките на Дейността допълнителни материали, които ще информират потретбителя за наличието на извънсъдебни способи за намиране на решения.
За целите на изработването на подобен тип онлайн интерактивен формуляр и съпътстващите ги материали по Дейност 3 ще бъдат ангажирани 7 лица, а именно:
- 1 експерт Юридически аналитик, нает на трудов договор - неговата задача е създаване на модел за подредба на релевантната информация, която ще се изисква от потребителя при ползване на онлайн формуляра с цел генериране на предварителна оценка на даден казус и представяне на набора от потенциални решения - съдебни и извънсъдебни такива. Негова отговорност ще бъде и изготвянето на базата данни, която ще бъде интегрирана в онлайн въпросника и която ще посочва съответните срокове и разноски, свързани с дадаено производство.
- 1 експерт Медиатор, нает на граждански договор - неговата задача е създаване на цялата база данни, която да бъде интегрирана към онлайн интерактивния формуляр и от която да бъде извличана информация по отношение на различните алтернативни способи за намиране на решение по типове казуси.
- 2 експерти Онлайн разботчици, наети на трудов договор - тяхна задача ще бъде изграждането на онлайн интерактивния формуляр, който при попълване на данни от страна на потребителя да представя обобщена автоматизирана информация относно способите за решаване на подобен тип казус и свързаните с това разноски и време.
- 1 експерт Аудио-визуален дизайн, нает на трудов договор - негова задача ще бъде подготовката на всички графични материали и изготвянето на подходящ дизайн за цялостния формуляр, позволяващ облекченото му ползване от максимално широк кръг от хора.
- 2 технически сътрудници, наети на трудов договор от Кандидата, които да събират необходимата информация, и да подпомагат експертите по създаване на модела за логоритъма на онлайн интерактивния формуляр.
Съвместната дейност на екипа от 7 лица по Дейност 4 ще позволи изграждането на единен инструмент за онлайн предварителна оценка на даден казус при спазване на алгоритъм, резултиращ в автоматизираното представяне на изчерпателна информация относно целия набор от съдебни или извънсъдебни способи за намиране на решения и свързаните с това разноски и срокове. |
34 305.84
|
33 862.91
|
Обучение на съдии, медиатори и адвокати относно добрите практики за отнасяне на спорове към извънсъдебното им решаване: Предмет на Дейност 4 е систематизираната в рамките на комплексните анализи по Дейност 1 и Дейност 2 информация да бъде представена на ясен и достъпен език и споделяна с правните експерти и последващо разпространена посредством разработвния сайт по проекта, на който ще бъде достъпен онлайн интерактивния формуляр.
За постигането на посоченото се предвижда изготвянето на единна методология за специализирано обучение, разработено с оглед спецификите на отделните целеви групи - а именно съдии, медиатори и адвокати. Последното се предвижда да включва и конкретно запознаване с ползите от идентифицираните като добри практики способи за рефериране и решаване на спорове извън съда по Дейност 2 и отнасянето им към идентифицираните по Дейност 1 казуси, съдържащи предпоставки за насочване към алтернативни способи за намиране на решение. Обучението ще се проведе в рамките на 1 ден и до него ще бъдат поканени всички съдии, медиатори и адвокати. Тяхното участие и събиране на последващата обратна връзка и коментари относно добрите практики ще послужи за основа на финалния доклад, с който проектът ще приключи и анализ с предложения за изменения на законодателната рамка с оглед засиленото интегриране на алтернативните способи като приоритет способ за решаване на конфликти.
Обученията по Дейност 4 ще бъдат организирани и проведени от наетите за целта 5 лица, които в резултат на дейността следва да обучат приблизително 100 съдии, медиатори и адвокати. |
1 734.17
|
1 653.28
|
Разпространение, комуникационна стратегия и политическа работа по прилагане на модела: В рамките на изпълнението на проекта ще бъдат осъществявани дейности по комуникация и информация спрямо целевите групи на проекта. Същите ще бъдат подробно запознавани с реализираните дейности посредством публикуване на актуална информация в социалните мрежи и в създадения по Дейност 4 информационен бюлетин в “Правен балансьор”. Ще бъде създаден окончателен доклад, обобщаващ постигнатото в хода на изпълнението на проекта. В допълнение към проведената по Дейност 2 кръгла маса, в края на периода на изпълнение на проекта се предвижда организирането на заключителна конференция с посочените по-горе представители на обществеността, в рамките на която ще бъдат обсъдени оценки и съображения, свързани с резултатите от всички дейности по проекта, както и ще бъде представена концепцията за интегриране алгоритъма на “Правен балансьор” във виртуалните портали на съответните участници в конференцията. Паралелно на това, предвижда се изпълнението на всички релевантни изисквания по Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020. |
0.00
|
0.00
|