Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 55 103 дървета
English

Програма: Добро управление

Район за планиране: Всички

Описание

Проектното предложение има за цел подпомагане успешното включване в образователната система на децата от етническите малцинства и/или от маргинализирани обществени групи, посредством разнообразни подходи и мерки. Специфичните цели на предложението са насочени към равнопоставено включване на всички деца в групите за предучилищна подготовка, възпитание в толерантност, разбиране и приемане, включване на родителите във възпитателния процес и моделиране на обществените нагласи.
За постигане на посочените цели Община Габрово ще работи в партньорство с ОЗД „Ран Босилек“ и Партньор ЦМДТ„Амалипе“ в продължение на 29 месеца.

Дейностите, които ще се реализират,  освен присъщите за всеки проект управление и публичност, са:
- подобрена образователна среда с участие на външни институции - специализирана, адаптирана и интерактивна работа ще бъде провеждана от Регионален исторически музей, Регионална библиотека "Априлов Палаузов" и Дирекция "Национален парк Централен Балкан" - Габрово към МОСВ ;
- подобрена училищна готовност чрез обучение по български език - ще се провеждат занимания с децата, които имат затруднения в ползването на български език и чието ниво на ползване им създава затруднение в общуването. 
- опознаване, съхраняване и развиване на културната идентичност - опознаване на етническото многообразие, обучение по танци и театър за провокиране на талантите и развитие на творческите заложби на децата; 
- работа с родители и семейства за подобряване включването в образователния процес - създаване на база-данни за семействата от малцинствени етнически групи, групова и индивидуална работа с родители, "час на родителя"; 
- съвместни изяви между деца от различни етноси - тематични екскурзии,  тематични викторини и общински фестивал на толерантността;
- формиране на обществени нагласи - кампании за въздействие върху родителската общност, форум.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Управление на проекта : Дейността "Управление на проекта" има за цел да осигури своевременно и пълно осъществяване на предвидените проектни дейности, цялостно качествено изпълнение на проекта, ефективна работна организация при реализацията, публичност на осъществяваното, необходимата отчетност и устойчивост на постигнатото. Дейността ще стартира със сформирането на Екип за управление /ЕУ/ и ще се изпълнява през целия период на проекта. ЕУ ще има ангажимента да управлява проекта в процеса на реализацията му и изпълни всички заложени дейности, като: - спазва клаузите на Договора за безвъзмездна финансова помощ (ДБФП) и всички изискванията, поставени от УО по отношение изпълнението, документирането и отчитането на проекта; - организира провеждането и изпълнението на всички проектни дейности, съобразно планираното, като спазва срока, вида и обема на дейността, както е заложено в ДБФП; - оперативно ръководи изпълнението, като следи реализацията на планираните дейности да кореспондира с реалната ситуация във всяка детска градина и да отговаря на идентифицираните потребности от представителите на целевите групи и на цялата общност; - анализира и адаптира дейностите, като при необходимост обосновано предлага изменения в договора, както и всички други оперативни дейности необходими за изпълнението на проекта, необходимостта за които е възникнала в процеса на работа. ЕУ ще прилага методи, релевантни към съдържанието на проекта и към характера на планираните дейности - работни срещи и обсъждания на изпълнението и нуждите, като на самия ЕУ, така и с включване на ангажираните лица с различен експертен профил, посещения и мониторинг на място при изпълнението на отделните дейности, наблюдение, разговори и проучвания; консултиране, координиране и съдействие. При цялостната си работа ЕУ ще осъществява всички дейности присъщи на и необходими за всяко проектно изпълнение - избор на изпълнители, при спазване на всички законодателни разпоредби и осигурена всеобща достъпност и лоялна конкуренция; организиране издаване на заповеди, сключване на трудови и договори за услуги за изпълнение на дейности в рамките на проекта, отчетност, документиране, постигане на публичност и информираност на общността и др. В рамките на проекта се предвижда екип от 4 лица на следните позиции: ръководител, двама координатори - административен координатор и координатор детски градини и счетоводител. Членовете на екипа са избрани на база образование, профил и професионален опит, способност за работа в екип, организационни и комуникативни умения и отношение към третираната тематика, а именно желание за работа в сферата на предучилищното възпитание за пълно приобщаване на децата и постигане на тяхната ефективна подготовка за включване в системата на средното образование. Всички лица имат добър опит в в изпълнение на сходен тип дейности, с тези за които ще отговарят при изпълнението на настоящия проект. 50 000.00 40 460.16
Публичност: Дейността има за цел да осигури постигане на информиране и публичност, като планираните мерки в рамките на проекта ще имат двупосочно въздействие. Те ще бъдат насочени към промотиране на проекта и осигуреното финансиране от ОПНОИР, като същесвременно ще съдействат за повишаване ефекта от планираните дейности, като информират обществеността за случващото се в рамките на проекта. Планираните мерки за публичност включват: - изработване на лого на проекта; - публикации в местната преса; - подготовка и излъчване на клип на LED екрани; - подготовка и разпространение на флаери; - изработка и разпространение на пакет промоционални материали (тениска и шапка), като подготовката и осъществявнето им ще бъде в съответствие с Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020 г. Проектът се състои т. нар. „меки” мерки, и включва ангажиране и участие на всички деца в подготвителна група в общината и голям брой лица, които имат различен етнически, социален профил и такива с различна експертиза. Съдържанието и обхвата на така планираните дейности има добавената стойност непреднамерено да информира за проекта и да разпространява неговите послания към участници и общност. Превръщането на проектните резултати и постижения в обществено достояние, фокусира публичното внимание върху ситуацията и спецификите на успешното интегриране на децата в неравностойно положение, като дългосрочно допринася да се моделират съществуващите нагласи за приобщаване и приемане и постигане на равнопоставено включване в образователната системата, при съхраняване на идентичността. 5 000.00 4 944.00
Подобрена образователната среда с участие на външни институции: Дейността се планира да бъде проведена през учебните 2017/2018 и 2018/2019 години във всички детски градини в община Габрово. Представители, които имат опит при работа с деца, на Регионален исторически музей, Регионална библиотека "Априлов Палаузов" и Дирекция "Национален парк Централен Балкан" - Габрово към МОСВ ще бъдат ангажирани да работят с децата. Експертите от посочените институции ще бъдат подпомагани от учителите в детските градини, ангажирани в рамките на проекта като експерти Образователно-административни дейности. Експертите от трите институции, заедно с експертите Образователно-административни дейности, ще разработят такава обучителна програма, която да включва следното: - материята да бъде адаптирана за нуждите и според интересите на детската аудитория; - да се отчитат особености на аудиторията във всяка от базите, като се имат предвид етническата принадлежност и социалните характеристики на децата, в групата; - да се разпише програма, в която да не бъдат дефинирани обучителни характеристики и цели, а която да представя знания по различен, занимателен и провокативен подход. Всяка от институциите ще спомогне за развиване и изграждане на усещане за принадлежност към общността, в която растат и се отглеждат децата на община Габрово, като при работата на: - Регионален исторически музей - децата ще могат да се запознаят с историята на града, знаковите личности, развитието на общността и представените етноси, техните характеристики и специфики, ще изградят разбиране за своя край и усещане за принадлежност към тази общност, която го е населявала, развивала, градила и оставила на тях; - Регионална библиотека "Априлов Палаузов" ще запознае с книгата и писаното слово по нестандартен начин, като представи автори/произведения. Така ще се предизвика интерес към книгите и четенето, към езика, който ще бъде упражняван и по този начин ще се подпомогне работата в допълнителните занимания по български език; ще се представи автор/произведение, характерни за града и ще се работи за общностно изграждане. На децата ще бъдат представени типични речеви характеристики на етносите от региона, като така се допринесе за съхраняване на традиционната устна реч и се запази общуването в даден етнос, като се съдейства за съхраняване на богатството, което носи етническото многообразие; - Дирекция "Национален парк Централен Балкан" - Габрово - децата ще могат да се запознаят с природата в региона, представителите на основни животински и растителни видове, особености на релеф, географски характеристики и местоположение и т. н. По този начин ще се обогатят познанията им за естествените характеристики на околната среда, ще се изградят нагласи за близост с природата и общуване между тях самите, за съвместни дейности за нейното опознаване, запазване и съхраняване на природното равновесие в съществуващите хабитати. Дейността е изцяло в синхрон с принципите и посоките на действие, начертани в Указания за прилагане принципа на екологична устойчивост в контекста на Оперативна програма “Наука и образование за интелигентен растеж”, като директно работи за постигане на два от 4-те основни фактора, а именно: "намаляване броя на ранно напускащите училищата и осигуряване на високо образователно равнище на населението" и "насърчаване на ученето през целия живот". Опознаването на общността от различни посоки и посредством прилагането на разнообразни подходи на информиране, въздействие и възприемане ще създаде за децата, представители на различни етноси (както на приемащата общност, така и на малцинствата, както на мнозинството, така и на тези в неравностойно положение), възможност да се осъзнаят и определят като принадлежащи към регион с история, култура, език, нрави и природа. Така те няма да възприемат себе си и другите като единици, принадлежащи само на даден етнос, а като част от общност, обединявала и съграждала региона. 74 780.00 68 928.46
Подобрена училищна готовност чрез обучение по български език: Дейността ще се провежда във всяка от базите, където ще се осъществява допълнителна езикова работа в група или ще се провеждат индивидуални занимания, според ситуацията. Ангажираните в рамките на проекта учители ще провеждат занимания с децата, които имат затруднения в ползването на български език и чието ниво на ползване им създава затруднение в общуването. Посредством осъществяването на тези допълнителни занимания: - ще се подобри комуникацията между децата представители на различни етноси; - ще се изградят нови връзки и отношения, които ще подобрят общуването в групата на детската градина; - ще се подобри социалното включване и засили активността на всички деца, независимо от етническата им принадлежност, в резултат на преодоляната езикова бариера; - ще се повиши училищната готовност на децата, включени в планираното допълнително обучение по български език, което ще им даде увереност за постъпване в първи клас и ще създаде желание у тях за активно и равнопоставено участие, заедно със своите връстници, в образователния процес; - ще се постигне мотивиране на други представители на етноса за включване в системата на образование; - и постигането на подобрена училищна готовност, дългосрочно ще доведе до по-добри резултати в обучителния процес, което мотивира към оставане в системата и продължаване на образованието. С изпълнението на дейността се работи за реализирането на стратегическа цел № 2 на Стратегия за образователна интеграция на деца и ученици от етническите малцинства (2015-2020) - Гарантиране на равен достъп до качествено образование за децата и учениците от етническите малцинства, като се изравняват стартовите им позиции в тази най-важна за възрастта им посока - свободно ползване на български език, с тези на останалите ученици на входа на системата на средното образование. 93 492.00 95 551.07
Опознаване, съхраняване и развиване на културната идентичност: Дейността е планирана, базирано на положителния опит и добри резултати, пробирани в 4 детски градини на община Габрово през предходния програмен период, в рамките на проект BG051PO001-4.1.05-0179 „Интеграционни мерки за подобряване на достъпа до образование в община Габрово“, както и на постигнатото при изпълнението на проект проект BG051PO001-4.1.04-0104 „Повече ЗаЕдно – подпомагане обучението на деца и ученици със специални образователни потребности в Община Габрово”, финансирани по ОПРЧР. Отработените добри практики ще бъдат развити, допълнени и адаптирани, съобразно конкретните нужди и целите на настоящото проектно предложение. С планираните дейности за провокиране на талантите и развитие на творческите заложби на децата ще се работи във всички детски градини на общината с включването на деца от всички представени етноси. Във всяка от базите ще се работи за развиване на талантите на децата посредством занимания по танци и театър. Специалисти в посочените сфери ще бъдат ангажирани за работа с децата в 17-те бази, като в работата си ще бъдат подпомагани от учителите, ангажирани в рамките на проекта (описани в дейност 3 по-горе) и от един експерт - образователно-интеграционни дейности, чийто профил включва компетенции в сферата на познаването на етническото многообразие и културните характеристики на етносите в региона, фолклор на етносите и т. н. Практиката показа, че посредством неформалните методи на театъра и танца се постига провокиране на естествените заложби на децата и изява на скритите им таланти. Общуването се осъществява естествено, непосредствено, леко, невъзпрепятствано от обичайните задръжки и притеснения, облекчено, тъй като е опосредствано от друг вид експресивност - на танца, жеста мимиката, движенията на тялото, интонацията и др. Този вид общуване води освен до подобрено себеизразяване и до по-успешно включване в социума, до формиране на връзки вътре в групата, в която се работи. Посредством реализирането на така планираните дейности, децата, носители на определени етнокултурни специфики ще имат възможност да ги осъзнаят и споделят, като непреднамерено творят в обща среда и в процеса формират не само осъзнатост за собствената принадлежност, но и позитивно възприемане на различните ценности на другите етности. Потвърждения в практиката са демонстрирани от резултатите на "мини арт-ателиета" по проект BG051PO001-4.1.04-0104 и "Клубове за интеркултурно обучение в детските градини" по проект BG051PO001-4.1.05-0179. С изпълнението на тази дейност пряко се въздейства за решаването на идентифицираните като "нерешени проблеми" в Стратегия за образователна интеграция на деца и ученици от етническите малцинства 2015 - 2020, а именно: "не се стимулира повишаване качеството на образование и търсенето на иновативни подходи за работа в мултикултурна среда", "в недостатъчна степен се отчита и използва натрупваният опит при осъществяване на проекти за педагогическа работа в мултикултурна среда", "не се използват в достатъчна степен форми на извънкласна работа, както и „заниманията по интереси“ и "налице е недостиг на педагогически специалисти, притежаващи компетентности да предават на децата знания и умения за възприемане на етнокултурните различия, преодолявайки негативни стереотипи и културни дистанции". 157 768.00 147 677.77
Работа с родители и семейства за подобряване включването в образователния процес: Работата с родителите ще бъде осъществена от партньора ЦМДТ „Амалипе“, който има богат опит в работата с родители. Експертизата на партньора ще бъде допълвана от пряка работа с родителите, която ще се осъществява от образователни медиатори от ромски произход, представители на ромски групи в община Габрово (дасикане-рома и миллет). Планираните дейности с родители включват: 6.1. Създаване на база-данни за семействата от малцинствени етнически групи – както е изведено Национална стратегия на Република България за интегриране на ромите (2012 - 2020), „Продължава тенденцията ... "роми" или "цигани", да се самоопределят като българи, турци, румънци и др…“, като същият документ дефинира, че „използва името роми като обобщаващо както за българските граждани в уязвимо социално-икономическо положение, които се самоопределят като роми, така и за гражданите в сходна ситуация“. Ситуацията в община Габрово също притежава описаните характеристики, такъв вид проучване и набиране на информация за броя лица, представители на различни етности, които споделят сходен начин на живот с този на ромите или се намират в уязвимо социално-икономическо положение е изключително необходимо, не само за нуждите на изпълнение на настоящия проект, а за осъществяване на дългосрочни и ефективни мерки, които реално да отговорят на нуждите на лицата от тези групи. Планираното обстойно проучване, което ще се осъществи от представители на самите общности се очаква да има значително по-висока степен на достоверност и актуалност от официално предоставени данни. Планира се създаването на електронен регистър на семействата-представители на различни етноси, който да има работен характер и възможност за допълване и актуализиране. 6.2. Групова работа с родители ЦМДТ „Амалипе“ е разработил и пробирал методология за организиране Родителския клуб, на основата на която, ползвайки базата-данни и своите контакти в общността, медиаторите подпомогнати от учителите в базите, ще сформират Родителски клубове. Те ще работят регулярно и ще бъдат организирани под формата на лектории и дискусии. Лекториите ще бъдат тематични. Те ще се организират и провеждат от медиаторите, с помощта на експертите от ЦМДТ „Амалипе“ като ще включват родители от всички етноси, чиито деца се обучават в съответната база. По този начин ще се въздейства върху родителската общност като цяло, ще се стимулира активизирането на представителите на етническите малцинства да записват децата си в детска градина, както и ще се даде възможност за решаване на конкретни проблеми, възникнали в процеса на образование и ще се постигне активно включване на родителите в обучението и възпитанието на децата им в детската градина – принос към бъдещото създаване на Обществен съвет, Закон за предучилищното и училищното образование. 6.3. Индивидуална работа с родители: - медиаторите ще работят директно с представителите на малцинствените общности, като се фокусират върху тези, които възпрепятстват децата си от посещение на детска градина или изцяло неосъзнават/неглижират ползите от включване в системата на образование; - индивидуална психологическа и специализирана подкрепа, осъществявана от експертите на ЦМДТ „Амалипе“, за постигане на интегрирано обучение и включване и цялостно подобряване на средата, при идентифициране нужда; 6.4. „Час на родителя“ - дейност, която ще бъде организирана с помощта на учителите и медиаторите, но проведена от самите родители, във всяка от базите. Родители от различни етноси ще проведат свой „час на родителя“ като разкажат на децата напр. за своя първи учебен ден, за своята първа учителка, ще научат заедно песен, стих, ще разкажат приказка, ще покажат детски снимки и т. н., което ще бъде интересно за децата, но и ще даде възможност на родителите пряко да участват в процеса на образование. По този начин ще добият ясна представа за реалностите в детската градина, за интересите на децата и проблемите, които педагозите срещат в процеса и съдействието, което е нужно да осигури семейството. 84 892.00 79 449.67
Съвместни изяви между деца от различни етноси: Дейността е насочена към демонстрация на наученото и усвоеното при работата с местните институции и при заниманията за изучаване на интеркултурната идентичност. С тази дейност ще се демонстрира и усвояването на български език при децата, включени в групите за допълнително обучение. Освен явно демонстрационния си характер, дейността има допълнителна стойност и произвежда редица съпътстващи положителни ефекти, като: - даване възможност за публична изява и презентиране на усвоеното пред аудитория и придобиване на личностни умения за публично говорене и представяне; - провокиране на децата за разкриване на знания и потенциал; - създаване възможност за общуване, сплотяване, усещане за принадлежност към общност, която споделя общо минало, език, ценности, природа, история, култура и литература; - обединяване на деца, родители, учители и представители на институции в единна общност посредством обмен на знания, културни ценности и емоции от съпреживяването. 7.1. Тематични екскурзии - екскурзиите ще бъдат организирани и проведени по тематични направления (дейност 3), като всички деца, участвали в допълнителни часове по дадено тематично направление ще се включат в екскурзията. Екскурзиите ще бъдат до знакови места на територията на община Габрово, тематично свързани с разглежданите теми в работната програма. По този начин освен онагледяване на вече усвоеното ще се добият преки визуални впечатления и ще се създадат положителни емоции от среща с места, обекти и личности, които са вече познати или поне разпознаваеми. Освен обучително-познавателен характер, дейността има и обединителен, личностно формиращ елемент, тъй като във всяка екскурзия ще се включат деца от 12 различни бази. 7.2. Тематични викторини Дейността ще бъде заключителна за работата на групите, ръководени от експертите на трите външни институции (дейност 3). Експертите и учителите-експерти Образователно-административни дейности във всяка от базите ще подготвят тематични викторини за всяка от трите тематични области (история, литература и природа), които ще бъдат съобразно темите, залегнали в работната програма, по които се е работило през учебната година. Викторините ще бъдат провокативни, нестандартни, игрови и занимателни. Викторините ще имат за цел да стимулират децата не само да демонстрират какво са усвоили, а и да ги провокират към асоциации, разсъждения, екипно мислене. 7.3. Общински фестивал на толерантността Всички детски градини ще имат възможност за сценично представяне на постигнатото при работата по под-дейности театър и танци. Ще бъдат представени традиционни етнически обичаи и празници, театрални миниатюри, танци на даден етнос и т.н. Този фестивал ще бъде продължение и надграграждане на постигнатото в рамките на проект ВG051PO001-4.1.05-0179 „Интеграционни мерки за подобряване на достъпа до образование в община Габрово“, дейност 4.2. Общински Фестивал на толерантността, в които се включиха 4 детски градини и 4 училища. Постигнатите добри практики и опит при организирането и провеждането на фестивала ще бъдат полезни както за планиране и изпълнение на дейността, така и силно мотивиращи за деца, родители и учители. Фестивалът ще бъде празник на децата, изкуствата и толерантността, посредством съвместно изявяване, изразяване и представяне. Дейността се отнася към изпълнението на Стратегическа цел № 1 от Стратегия за образователна интеграция на деца и ученици от етническите малцинства (2015-2020), "Пълноценна социализация на деца и ученици от етническите малцинства'. 27 882.00 15 736.33
Формиране на обществени нагласи : Приемането и приобщаването се основава на разбирането, че участието на всеки човек в делата и живота на общността е негово безусловно право, независимо от етническата му и социална принадлежност, също и важен ресурс, източник на многообразие и богатство за общността. Но постигането на приемане и активно включване на всички етноси и групи в единна гладко и проспериращо функционираща общност е двустранен процес, който изисква не само преодоляване на дефицити и негативни социално-икономически характеристики на даден етнос, но и променени нагласи и нов тип отношения у всички представители на общността. 8.1. Кампании за въздействие върху родителската общност – те ще бъдат завършващ елемент на работата в родителските клубове и ще имат за цел засилване интереса към включване в образователната система, и записване на децата в детските градини. Ще бъдат проведени преимуществено сред представителите на ромската общност и другите етнически малцинства с цел популяризиране ползите от включване в образователната система и по-специално за необходимостта децата в съответната възраст да бъдат записани и да посещават редовно подготвителна група в детска градина или училище. Посредством тези кампании, организирани и проведени директно сред малцинствените общности от медиаторите - представители на самите общности ще се достигне по-лесно до хората и ще се въздейства по-успешно. 8.2. Форум Дейността предвижда активно формиране на обществени нагласи с участието на национално представени и разпознаваеми експерти в сферата на интеграция на роми и други уязвими групи. Дейността ще има официален събитиен характер и ще фокусира публичното внимание върху проблемите на интеграцията и успешното приобщаване, включване в системата на образование и мотивиране за оставена в нея на децата от ромската и другите уязвими общности. Община Габрово има добър опит от организирането на събитие с такъв характер в рамките на проект - BG051PO001-4.1.04-0104 „Повече ЗаЕдно – подпомагане обучението на деца и ученици със специални образователни потребности в Община Габрово”. Към проведения през март 2013 година форум имаше изключителен интерес, проявен от педагози и специалисти, родители, неправителствен сектор, студенти и заинтересовани лица. Добрата практика показва, че след продължителна работа в определена посока и прилагане на разнопосочни мерки за въздействие, организирането на такова събитие с участие на професионалисти с висока експертиза, богат опит и разнообразна практика е търсено и полезно за заинтересованите страни. По този начин освен обобщаващо-изключителен форум на всичко осъществено събитие с такъв характер е също и мотивиращ фактор, провокиращ размисли, нови отношения и промяна в съществуващите нагласи. Изпълнението на дейността, с двете под-дейности форум и кампании освен въздействието за преките участници ще има такова и по отношение на обществения отзвук, който ще провокира, като се атакуват, не само битуващите нагласи на недоверие, несигурност и притеснение към „различните”, а и индиректно се действа срещу „скритата дискриминация” - открито неутрално положение, критерий или практика (Доклад на ЕК за мерки за борба с дискриминацията). 6 186.00 5 736.00

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.