Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 57 401 дървета
English

Програма: Добро управление

Район за планиране: Всички

Описание

Проектът е партньорска инициатива за анализ на проблемните области в прилагането на Закона за достъп до обществена информация с цел формулиране на предложения за законодателни и др. нормативни промени във вътрешно ведомствените документи на административните органи, които да позволят бързо, точно и ефективно осигуряване достъп до обществена информация на граждани и ЮЛ. За целта ще бъде анализирана както практиката на Административен съд-Варна, така и вътрешните правила за работа на администрацията/ в частност община Варна/ в процеса на предоставяне на исканата информация. В контекста на тази цел- прозрачно и ефективно управление, чрез подобряване предоставянето на админ. услуги на гражданите- ще бъдат формулирани и предложения за промени в електронната система за движение на преписките по стартирани от граждани и ЮЛ админ. производства. Проектът има за цел да предложи по-ефективни механизми за гражданско участие в процесите на формиране, изпълнение и мониторинг на публични политики, чрез усъвършенстване на нормативната база и ел. управление на услугите за граждани. Тези механизми ще способстват за постигане на едно прозрачно и по-ефективно управление, което да спестява публичен ресурс и да осигурява благоприятна за развитието на икономическите отношения среда.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Анализ на законодателството, съдебната практика и наличните вътрешни правила на община Варна във връзка с достъпа на гражданите до обществена информация.: Практиката на Административен съд-Варна представя широк кръг от проблеми, свързани с прилагането на Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ), като навежда и възможни решения за тяхното преодоляване. Например: когато гражданин или ЮЛ подадат заявление за достъп до обществена информация /ДОИ/,органът-адресат на заявлението трябва в 14 дневен срок да отговори. Органът има право да остави заявлението без движение, ако същото е неясно. Законът, обаче, не казва как органът трябва да отговори- писмено или е възможен и мълчалив отказ. Поради явни проблеми в тази част от процедурата и зачестилия брой дела в административните съдилища, Върховният Касационен съд има постановено тълкувателно решение, в което се казва, че органът не може да се произнася с мълчалив отказ, а отказът трябва да е писмен. В много случаи, обаче, информацията, която се иска от администрацията е изключително обемиста и форматите, в които се изисква затрудняват предоставянето и, поради което и органът е във фактическа невъзможност да я предостави. На заявителите е дадена законова възможност да обжалват т.нар. мълчалив отказ. Производството по тези дела, които са подсъдни на съответния административен съд, са едноинстанционни. Предвид постановеното в тълкувателното решение, че мълчалив отказ е недопустим, процесуалните представители на жалбоподателите предварително са наясно какъв ще бъде изходът на делото/т.е., че в момента на изтичане на 14 дн.срок за произнасяне на органа- те вече са спечелили делото/ и представят документи за прекомерни хонорари. Администрацията / в случая Община Варна/ следва да депозира искане за намаляване на хонорара поради прекомерност, но често тя или не прави това или изобщо не се явява на делото. Подобни казуси са причина на процесуалните представители да бъдат изплащани огромни хонорари от бюджета на администрацията / в случая- общинския бюджет/, което води до неефективно разходване на публични средства. При други случаи когато при обжалване на отказ за ДОИ съдът постанови органът да предостави информацията и въпреки това той не я предоставя следва на дл.лица да се налага глоба за неизпълнение на съд. решение. Екипът ще проследи дали и на кого са налагани подобни глоби и дали санкциите са ефективни и препястващи извършването на нови нарушения на закона. Този и други проблеми при прилагането на Закона за достъп до обществена информация бяха обсъдени предварително от екип, в който участници бяха юристи от двете сдружения-партньори, юристи от община Варна и съдии от Административен съд Варна. На работната среща бяха разисквани казуси по дела, които са повтарящи се и създават трайна практика в ущърб на общинска администрация Варна. Оценена бе необходимостта от спешни нормативни промени / законови и вътрешно ведомствени/, които да регулират ефективно процеса по предоставяне на обществена информация.Избраният подход е последователно да се направи преглед на Закона за достъп до обществена информация с всички негови изменения и допълнения, да се разгледат създадените правила за работа и за определяне на правомощия в Община Варна и да се извърши анализ на съдебната практика по прилагането на закона в Административен съд Варна(АС-Варна). Целта на екипа от експерти ще бъде да се идентифицират проблемни текстове, които създават предпоставки за неясноти у гражданите и администрацията, които предизвикват противоречиво тълкуване, съответно водят до големия брой административни дела, които се водят понастоящем по ЗДОИ в района на действие на АС–Варна. Отделно бе обсъдена и системата за движение на преписки на граждани и ЮЛ при заявяване на услуги от общинска администрация. Необходимо е да се извършат промени в правилата за документооборота в ОВ и да се планират подобрения в електронната система за проследяване на преписките така, щото същата да дава възможност гражданите да могат сами, онлайн да следят движението на преписките си. При съвместното обсъждане на горепосочените и други подобни проблеми възникна и идеята за настоящия проект. 17 748.00 17 748.00
Формулиране на предложения за законодателни промени и промени във вътрешните правила на Община Варна, с цел подобряване администрирането на процеса по осигуряване достъп до обществена информация за гражданите.: Анализът по дейност 1 ще послужи като база за предложения за нормативни промени- законодателни и вътрешноведомствени за Община Варна. Проблемните области, които трябва да получат нова, ефективна регламентация касаят: 1. Законовата процедура и срокове за предоставяне на обществена информация- изрична регламентация на писмения отказ. 2. Промени в структурата на община Варна, в съответните дирекции и отдели и обособяването на структура, която да администрира процеса по предоставяне ДОИ, да се регламентират връзките му с другите общински звена по начин, който да не допуска мълчалив отказ. В този случай следва да се разгледа възможността кметът да делегира правомощия на секретаря на общината, но със съответната регламентация на движението на преписките, за да не се губи връзката между отделите и дирекциите и гражданите. Следва да се обсъди възможността да бъдат назначени лица или да се промени длъжностната характеристика на определени служители в най-често засегнатите от работата по достъп по ЗДОИ отдели, дирекции или др. административни единици.Правилата за организацията на работа по предоставяне на достъп до информация, са утвърдени със заповед на Кмета на Община Варна от 15.12.2016г. Изминал е 5 годишен период от време, което е достатъчно, за да може да се констатират какви са предимствата и недостатъците на приетия нормативен акт. 2. Оптимизиране на санкциите предвидени в чл.304 и сл. в АПК в посока съгласуване между размера на интереса на нарушението/ отказ за разкриване на информация по договори с интерес в млн.лева/ и размера на санкцията за неизпълнение на съдебното решение. Съществуващия диапазон от 200лв до 10000 лв е неадекватен на размера на интереса, който се съдържа в документацията / договори или атове за млн.лева./ 3. Точна регламентация в закона на адресата на съдебното решение- на кое длъжностно лице се възлага изпълнението, съответно то да носи отговорност за неизпълнението му. Законът казва "отговорното лице". Съдът или изследва, кое е това лице или връща решението на ръководителя на органа, но глобата за неизпълнение следва да се плати лично, а не от бюджета на администрацията. Следователно е от особено значение правната регламентация на отговорното лице. 4. Вътрешния и външния одит на общината следва да следят дали тези санкции за неизпълнение на съдебно решение се изплащат от бюджетана общината или лично от отговорното лице. За тази цел следва да се извършат нужните промени във вътрешноведомствената уредба и да се изготви съответна методика за търсене на персонална отговорност и заплащане на санкциите, както и да се регламентира контрола върху изплащането на глобите. След преглед на констатациите по дейност 1 относно функционирането на онлайн системата за движение на преписките на граждани и ЮЛ, екипът ще формулира предложения за оптимизиране на системата в посока: 1. Да се направи видим достъпа на гражданите до движението на преписката на всеки етап. Така гражданите ще виждат в кое звено от общинска администрация се бави преписката. Това ще е видно и за самата администрация и ще и даде възможност сама да регулира ефективността на документооборота си. 2. При образуването на преписката изрично да се посочва срока, в който органът следва да се произнася на всеки етап от движението на преписката. Така гражданите ще са информирани и няма да пропускат сроковете, в които трябва да действат, ако това се налага. 3. В случаите, когато общината препраща преписката на друг орган по компетентност, това да се отбелязва в досието, за да може гражданите да следят движението на документацията. Тези и други проблемни области в системата за движение на преписките ще бъдат обсъдени и ще бъдат изведени предложения за нормативни промени в разпоредбите на община Варна. 17 824.00 17 824.00
Провеждане на информационна кампания за популяризиране сред гражданите на механизмите за защита на обществения интерес чрез подобряване достъпа до обществена информация.: Информационната кампания по проекта включва използването на дигитални канали за пренос на информация, постове в онлайн медии в социални мрежи и на уебсайта на организацията. Предвиждат се организирането на онлайн, офлайн или хибридни събития, в които да вземат участие медии, граждани и представители на организации. Администрацията също ще представи информация за инициативи по проекта на сайта на община Варна. Ще бъде отделено специално внимание върху подготовката и подбора на участници, като се изпратят предварително електронни покани за участие на всички партньори и съмишленици на организацията и участващите експерти в нея. За да бъде гарантирано присъствието на журналисти и осигуряването на гражданско участие в деня на събитието ще бъдат изпращани и напомнителни съобщения. Кръглата маса ще бъде организирана с цел да предизвика засилено участие на поканените в дискусията и предложенията на участниците ще бъдат отразени в документите. Ще бъде поставен акцент върху това да се използва интерактивен начин на общуване. Полезната информация, като резултат на проекта ще подлежи на дискусия и коментар от всички участници, като в края на събитието ще бъдат попълнени анкетни карти от всеки от участниците, които ще бъдат обект на коментар в препоръките. Засилването на прозрачността на работа на местната власт е тема, която е от особен интерес за голям брой граждани, но само контактите и тяхното общуване в условия на структуриран диалог с администрацията може да допринесе за по-продуктивен обмен на мнения и за по-активно гражданско участие в намирането на местни решения. Дигиталното общуване без да бъде систематично използвано създава линии на разделение, но в условията на проекта ще допринесе за представянето на различни гледни точки и за подобряване на възможностите за осъществяване на граждански контрол. Сериозните журналистически разследвания могат да бъдат извършвани само в условията на подобрен достъп до информация, чрез тях може да се противодейства на множество негативни явления като корупция, злоупотреба със служебно положение и др. Именно за това представители на медиите ще бъдат канени на събитията по проекта. 6 510.21 6 509.96

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.