Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 57 382 дървета
English

Програма: Добро управление

Район за планиране: Всички

Описание

Настоящото проектно предложение представлява въвеждането на цялостна система за управление на работните процеси в институцията на омбудсмана на Р. България. Необходимостта от това се основава на концепцията за електронно управление на Република България и нарасналия брой жалби към институцията, които са се повишили два пъти в последните две години.  
В рамките на проекта ще се реализират дейности по Преглед на работните процеси и процедури на администрацията на Омбудсмана; Анализ и систематизиране на нормативната рамка, засягаща дейността на омбудсмана; изработка на Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана, както и три поддейности към нея - Тест на електронната система, Закупуване на техническо оборудване, Обучение на администрацията за работа с електронната система; Връзка със заинтересованите страни и дейности по информация и комуникация. В рамките на разработената система за управление на работата на администрацията на омбудсмана ще се допринесе за изпълнение на целта за анализиране на жалбите и контрола на предприетите действия в институцията. 
Чрез проекта ще се постигнат резултати, като се отговори на заложените в проекта индикатори.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Преглед на работните процеси и процедури на администрацията на Омбудсмана: Изготвяне на анализ на институцията на омбудсмана като административна структура - изследване и оценка на релевантността на функциите, ефективността и ефикасността от дейността на администрацията на омбудсмана. Преглед на работните процеси и процедури на администрацията на Омбудсмана ще включва функционален анализ на администрацията, реинженеринг на работните процеси на институцията. Етапите и методите, използвани при функционалния анализ, ще бъдат съобразени с Единната методология за функционален анализ на административните структури. Предвиденият функционален анализ на администрацията на омбудсмана е необходим, защото за разлика от държавните органи в системата на централната изпълнителна власт, чиито административни функции и правомощия са изрично и изчерпателно уредени в нормативната уредба, дейността на омбудсмана и неговите правомощия са уредени рамково. Пример в това отношение са правомощията на омбудсмана за осъществяване на посредничество между гражданите и администрацията; правомощието да се застъпва за правата на гражданите пред разнообразните доставчици на обществени услуги и др. Изпълването на тези рамково уредени правомощия с конкретно административно съдържание, определянето на актовете, които следва да използва институцията в такива случаи е в голяма степен резултат от установената през досегашните мандати на институцията практика. Това налага извършването на функционален анализ на релевантността на функциите, ефективността и ефикасността на дейността на администрацията на омбудсмана. Ще бъдат използвани различни методи като проучване и анализ на документи, свързани с работата по жалби и сигнали от началото на 2015 г. досега, анкетни проучвания сред експерти на институцията и служители в приемната, фокус-групи с представители на граждански организации, които взаимодействат с институцията и със служители и експерти от самата институция, наблюдение и експертни оценки, чрез което ще се осигурят данни за процеса по обработване на жалби за внедряването му в електронна система. В рамките на анализа ще се проследи цялостният процес по придвижване на жалбите. Ще се направи оценка, включително от гледище на принципите на добро управление, с цел оптимизация на администрацията и ще се осигурят данни за процедурата, която да се внедри в електронната система. Необходимостта от извършване на тази дейност е провокирана от необходимостта от оптимизация на процесите в администрацията на омбудсмана. Чрез тази дейност ще се изследва работата на администрацията, с цел нейното въвеждане в електронната система. В доклада ще се включат препоръки и план за подобряване на ефективността от дейността на администрацията на администрацията на омбудсмана, както и препоръки и план за подобряване на ефикасността и икономичността – прецизиране на показатели за измерване на постигнатите резултати, използваните ресурси и съотношенията между тях, определяне на възможности за по-икономично използване на ресурсите (финансови и човешки) и за подобряване на резултатите от дейността на омбудсмана. Тази дейност ще спомогне за постигане на специфичната цел 1) на проекта: Подобряване на институционалната структура и повишаване на ефективността на работата на администрацията на омбудсмана на Р. България; Представеният бюджет за дейността се базира на предварително проведени пазарни консултации по реда на чл.44 от ЗОП. 19 620.00 22 800.00
Анализ и систематизиране на нормативната рамка, засягаща дейността на омбудсмана и съществуващите системи за предложения и сигнали на гражданите и за контрол на предприетите действия в администрацията: Планира се провеждане на цялостно изследване на съществуващите нормативни актове, засягащи дейността на омбудсмана. В рамките на анализа се очаква да бъдат обхванати както стандартите, залегнали на конституционно и законодателно ниво, така и релевантните подзаконови нормативни актове. Анализът ще изведе всички правни норми, с които омбудсманът трябва да се съобразява при разглеждане/препращане и публикуване на елементи от жалби и сигнали. Изследването ще послужи като база за създаването на необходимите връзки в електронната система, придвижващи една жалба към конкретен адресат, след категоризирането и от служител на администрацията. Част от анализа ще бъде фокусиран върху изясняване на правните аспекти, свързани с достъпа до информация и публичност на регистъра, което ще позволи дефиниране на различните нива на достъп, определени в електронната система. В допълнение ще се разгледат всички аспекти от задълженията на институцията във връзка с публичността на дейността, свързана с жалбите и сигналите на гражданите в съответствие с нормативните изисквания. Извършването на тази дейност се основава на необходимостта от събиране на данни относно нормативните актове, отнасящи се до работата на администрацията на омбудсмана. Наличието на данни /анализ/ на нормативните актове, отнасящи се до администрацията на омбудсмана ще спомогнат за определяне на нивата на достъп в електронната система. Чрез тази дейност ще се обезпечи необходимата информация за изработката на Електронната система за управление работата на администрацията на омбудсмана. Дейността ще спомогне за изпълнението на специфичната цел на проекта: 2) Подобряване на достъпа на гражданите до инструменти за диалог с държавната администрация, чрез изграждане на софтуерна среда. Представеният бюджет за дейността се базира на предварително проведени пазарни консултации по реда на чл.44 от ЗОП. 17 800.00 15 680.00
Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана: Електронна система от настоящата дейност ще използва технологичния модел на базата на отворени стандарти, гарантиращи разширяемост и гъвкавост, така и информационния модел, ориентиран към въвеждане и използване на бази данни, преминаване към електронни регистри, формиране на комплексни административни услуги и пр., които са част от Стратегията за електронно управление. В рамките на информационна система ще се следват и принципите на ЗЕУ и Базисния модел на комплексно административно обслужване. Електронната система ще представлява интегрирана система /програмен продукт/, в която ще бъдат интегрирани елементи с различни нива на достъп. Това от своя страна ще даде възможност системата да е полуавтоматизирана и да бъде свързана с интернет сайта на институцията на омбудсмана. Ще бъдат зададени нива за достъп на различните служители /деловодство, експерти, началник-отдели, директори, омбудсман и зам.-омбудсман, служители на изнесени приемни, жалбоподатели, общественост/. Дизайнът на системата ще бъде разработен посредством най-модерните елементи за фронт-енд на административна система. Ще се изгради интерактивна карта на страната, от която да става ясен броя на подадени жалби, тяхната категория, адресат и пр. Системата ще бъде изработена по начин, подкрепящ използването й от незрящи и хора със затруднено зрение. Ще се обособи модул с опростена версия за деца, както и допълнителен модул за хора с интелектуални затруднения. Ще се разработи и мобилно приложение на сайта /част от поръчката за системата/, позволяващо лесна работа със сайта и подаване на жалби през мобилни устройства. Самата система ще съдържа следните два водещи елемента: А. Електронен регистър с ниво на достъп само за омбудсмана и неговата администрация. В системата ще бъдат регистрирани всички жалби и сигнали до омбудсмана, независимо от начина на получаването им, както и случаите на самосезиране. Всяка жалба/сигнал, респ. самосезиране, ще бъдат регистрирани в електронен деловоден регистър, част от системата. В него ще се въвеждат данни като „категория на нарушението“, „предмет на жалбата“, „тип институция срещу която е насочена (държавен орган, община, доставчик на обществена услуга)“, регионална идентификация (област, община, населено място, където е извършено нарушението). В регистъра ще бъдат регистрирани всички последващи актове и действия на омбудсмана, респ. отговори на засегнати институции. Ще бъде автоматизиран процесът по издаване на входящ номер, а за всяка преписка регистърът ще има автоматизирана опция за изваждане на „паспорт“ на преписката – всички основни данни от движението на жалбата/сигнала и какви са резултатите от нея. Това ще даде възможност на администрацията както за текущ контрол по работата с жалби и сигнали, така и при справки по приключени преписки; Б. Публичен достъп до статистически справки за работата по жалби и сигнали. Публичният регистър ще обновява информацията относно регистрацията на новопостъпилите жалби и сигнали, както и движението по тях. В зависимост от допустимостта на публичност, изведена от анализа на нормативната рамка в Дейност 2 от проекта, ще бъдат определени реквизитите на достъпност по жалбите и сигналите, както и движението им. Публичният регистър ще бъде свързан със системата и неразделна част от нея, както и ще бъде достъпен чрез сайта на институцията. Чрез публичния достъп гражданите ще могат да ползват ел. система. В прикачен файл е допълнено описанието на дейността, както и са описани три поддейности: Тест на електронната система за управление на работата на администрацията на омбудсмана; Закупуване на техническо оборудване; Обучение на администрацията на омбудсмана за работа с електронната система за управление работата на администрацията на омбудсмана; Представеният бюджет за дейността се базира на предварително проведени пазарни консултации по реда на чл.44 от ЗОП. 369 504.80 350 109.80
Връзка със заинтересованите страни: В проекта се предвижда провеждането на 10 информационни срещи по 2 дни всяка, при които ще се проведат срещи и консултации с обществеността из страната - неправителствен сектор, представители на различни уязвими групи, медии, както и граждани от различни области на страната. По време на информационните дни ще бъдат представени работата и начина за достъп с информационната система и нейните приложения. Дейността ще популяризира електронната система, разработена по Дейност 3. Ще бъде изработен видео клип, който да популяризира проекта /клипът ще промотира системата в нейната част с публичен достъп и е необходим за постигане на специфична цел 2 - Подобряване на достъпа на гражданите до инструменти за диалог с държавната администрация, чрез разработване на информационна система, което ще доведе до предоставяне на качествени, ефективни и леснодостъпни електронни услуги за гражданите и бизнеса, което съответства напълно на Стратегическа цел 1 на Стратегията за електронно управление в Република България 2014-2020/; ще бъдат изработени и разпространени пет различни по размер електронни банери чрез електронни медии, които ще бъдат избрани чрез провеждане на обществена поръчка. До всички общини ще бъдат разпространени и лепящи стикери, даващи информация за електронното подаване на жалби и дейностите по проекта. В рамките на тази дейност по проекта едни от предвижданите участници ще са представителите на местната власт, с които ще бъдат обсъдени и практиките на добро управление, които са изведени в рамките на предходен проект, изпълняван от администрацията на омбудсмана по ОПАК /Прилагане на принципите на добро управление на местната власт, К-08-12-1/29.04.2018г./. В рамките на настоящата дейност ще се обсъдят възможностите на неправителствените организации да участват дейно в съвместни прояви заедно с омбудсмана, да подават жалби и сигнали към институцията и да следят в реално време резултатите от тях. Тази дейност е необходима с цел новосъздаденият продукт по проекта да достигне до максимален брой заинтересовани страни в т.ч. граждани, неправителствени организации, бизнес, местни власти, медии и др. Чрез тази дейност ще се спомогне за постигане на специфична цел: Подобряване на достъпа на гражданите до инструменти за диалог с държавната администрация, чрез изграждане на софтуерна среда. Представеният бюджет за дейността се базира на предварително проведени пазарни консултации по реда на чл.44 от ЗОП. 34 155.67 32 734.22
Информация и комуникация: Ще се прилагат приложимите мерки за публичност и информираност, като дейността ще бъде изпълнена в съответствие с Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020 г. Във всеки документ, свързан с изпълнението на проекта, който е насочен към обществеността или лицата имащи отношение към изпълнението на проекта, при всякакви контакти със средствата за осведомяване, във всички обяви или публикации, свързани с проекта. По време на изпълнението на проекта ще се информира обществеността за получената подкрепа и ще се поставят банерите на видно за обществеността място в приемните на омбудсмана. Ще бъдат изработени 3 броя пълноцветни рол банера, 8 000 броя флаери, 2000 броя дипляни, 100 броя плакати и ще бъдат проведени встъпителна и заключителна пресконференции. Банерите ще бъдат разположени в администрацията на омбудсмана, в приемната за граждани, в изнесените приемни и ще се използват за при организирането на информационните дни. Предвидените флаери и дипляни ще бъдат разпространявани на информационните дни и в приемните на администрацията на омбудсмана, както и ще бъдат разпространени до общинските администрации, с цел достигане до по-голям брой граждани от цялата страна. С мерките по информация и публичност ще бъдат представени целите, дейностите и постигнатите резултати по проекта. Необходими стъпки за изпълнение на дейността: Избор на изпълнител на рекламни материали - 2-ти месец; Сключен договор с изпълнител - 4-ти месец. Представеният бюджет за дейността се базира на предварително проведени пазарни консултации по реда на чл.44 от ЗОП. 1 434.00 1 434.00

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.