Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 57 382 дървета
English

Програма: Добро управление

Район за планиране: Всички

Описание

От инструментите на по-доброто регулиране, утвърдени на ниво ЕС и у нас, консултациите със заинтересованите страни (ЗС) са с най-динамичен характер. Това е до голяма степен обусловено от факта, че в нашето съвремие обществото и процесите в него се развиват толкова бързо, че както държавата и нейната администрация, така и обществото и неговите структури трябва постоянно да усъвършенстват процесите си по консултиране, за да останат „в крак“ с актуалните предизвикателства. Когато в края на 2019 завършихме проект, посветен на усъвършенстването на процеса по задължителни обществени консултации в България и представянето на проактивен подход за ангажиране на ЗС в нормотворческия процес, не сме си и представяли, че само 2 г. по-късно средата, в която държавата и обществото следва да водят диалог за намиране на най-добрите решения по ключови проблеми ще бъде толкова драматично променена. След първоначалния шок от пандемията от COVID-19 се стигна до безпрецедентна криза на доверието на гражданите в българската държава и разрешенията, които тя предлага за справяне с възникналите предизвикателства.
В предложението Кандидатът насочва усилията си към установяване на това как и доколко се е променила средата за гражданско участие в управлението и вземането на решения у нас, особено в светлината на извънредната обстановка, предизвикана от пандемията от COVID-19. Проектът ще изследва доколко тя е възпрепятствала диалога между администрацията и гражданите и ще предложи практики и инструменти за смекчаване на ефектите от подобни кризи. Ангажирането на ЗС в процесите на вземане на решения е постоянно развиващ се процес, който подпомага властимащите при получаването на обратна връзка за това какво държавата прави и какво трябва да промени или преустанови. В унисон с последните тенденции в ЕС, често срещаните проблеми като ниска активност и участие или недостатъчна представителност на участвалите в консултациите ЗС ще бъдат адресирани чрез активизиране на гражданите на местно ниво.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Анализ на ефективността на системата за обществени консултации у нас, включително в условията на пандемия: Днес е немислимо решенията за публични политики и законодателство да бъдат взимани без отчитане на мнението на ЗС и широката общественост. Пандемията от COVID-19 предизвика не просто здравна и икономическа криза, с всички техни негативни ефекти. Обективната необходимост от вземане на бързи решения от управляващите (част от които с несигурен успех), доведе до безпрецедентно нарушаване на диалога между вземащите решения и гражданското общество. Освен че то предизвика цялостно намаляване на прозрачността и публичността на процесите по управление, българските граждани бяха поставени в условия, в които задължителни правила за поведение, пряко засягащи личните им права и свободи, се приемат стихийно, внезапно, без да са основани на някаква конкретна логика или стратегия и по същия непредвидим начин се отменят. Обстановката на несигурност, както за здравето, така и за препитанието на гражданите доведе до невиждана до момента липса на доверие в действията на държавата. На фона именно на тези драстично различни обществени условия, следва да бъде изследвано доколко съществуващите механизми, задължения и практики на обществено консултиране у нас продължават да бъдат приложими и релевантни в процесите на вземане на решения в екстремни ситуации. Консултациите със ЗС са изпитан метод за изграждане на партньорство и генериране на доверие между администрацията и гражданите и системата по която се са уредени и се прилагат у нас се нуждае от анализ и адаптиране спрямо новата ситуация. Затова в рамките на тази дейност ще бъде изследвано дали и как държавата се е допитвала до ЗС по отношение на предприеманите мерки в периода 2019-2021 за справяне с пандемията. Анализът ще представлява продължение и ще надгради изводите и констатациите от Годишния доклад за състоянието на обществените консултации в България през 2015 г., изготвен по Проект „Повишаване на ефективността на обществените консултации чрез активно участие на гражданското общество в процеса на вземане на управленски решения” финансиран в рамките на Програмата за подкрепа на НПО в България по финансовия механизъм на европейското икономическо пространство 2009-2014 г. и Ретроспективна оценка на ефектите от новите правила за обществени консултации в България от края на 2016 г., извършена в рамките на проект „Обществените консултации – печеливш избор за всички!“ Конкретен фокус ще бъде поставен върху мерките в сферата на здравеопазването и образованието и по-конкретно дали при разработването им е имало диалог с преките им адресати от „първа линия“ (например, лекари, медицински сестри и фармацевти; съответно директори на училища), доколкото те са били в най-голяма степен засегнати от принудителната динамика в нормативната уредба. Предвид спецификата на регулирането по време на извънредната ситуация в посочените сфери, консултирането на ЗС ще бъде разгледано в широк смисъл и ще включва, както консултациите със ЗС и обществените консултации, предвидени по Закона за нормативните актове, включително дали изобщо или колко често държавата се е възползвала от предвиденото в същия закон негово неприлагане при предотвратяване и ликвидиране на последиците от форсмажорни обстоятелства, така и формите за участие на ЗС в производството за издаване на общи административни актове по смисъла на Административно-процесуалния кодекс. Вторият, пряко свързан с горното, акцент ще бъде поставен върху практиките на ангажиране на гражданите и общностите, прилагани на местно ниво. Ще бъде изследвано създадена ли е организация, при която те предоставят на държавата специфични за района им данни, които потенциално биха повлияли на взетото решение, доколко местните администрации са били ангажирани в събирането на мнения на ЗС на местно ниво по отношение на приеманите национални мерки и доколко и по какъв начин впоследствие е станало разпространението на информация за приеманите мерки сред местната общност. Дейността е по б. „а“ на допустимите дейности по процедурата на допустимите дейности по процедурата. 16 500.00 16 500.00
Социологическо проучване „Гражданското участие при вземането на публични решения, включително свързани с пандемията от COVID-19“: Проучването ще бъде насочено към събиране на фокусирана емпирична информация от следните две големи групи респонденти, обединяващи повечето от целевите групи по процедурата: 1. Администрация – структури на държавната администрация, органи на държавна власт, общини, както и техните служители; 2. Гражданско общество – Неправителствени организации (НПО), както и техните служители, браншови организации и представители на преките адресати на политиките в сферата на здравеопазването (лекари, медицински сестри и фармацевти) и образованието (директори на училища, регионални инспекторати); неформални групи, активни граждани, всички подбрани по признак отношение, свързаност или дейност в областта на гражданското участие при формулирането на публични политики и разработването на законодателството. То ще има за цел да установи доколко администрацията проактивно търси мнението на заинтересованите страни в процесите на вземане на публични решения и какви резултати дава този подход. Ще се провери дали и по какъв начин извънредната обстановка във връзка с пандемията от COVID-19 е затруднила диалога между администрацията и заинтересованите страни и по какъв начин тези трудности (не) са били преодолени. Опитът от други държави сочи, че пандемията от COVID-19 се е превърнала в необходимия катализатор на процесите по модернизация, дигитализация и опростяване на процедурите на администрацията. Дали това се е случило в български условия ще бъде проверено именно чрез тази дейност. От друга страна, изследването ще покаже и доколко местните администрации се включват в процеса по популяризиране на актуални национални консултации сред общността на местно ниво и действат като посредник между местните общности и държавата. Освен изясняването на основните проблеми, целта на изследването ще бъде установяване на първопричините за тяхното съществуване и по-специално получаване на отговор на въпроса какво стои в основата на ниското и неефективно участие или недостатъчната представителност на мнението и интересите на гражданите при създаването на политиките и законодателството. Дали това е лошата правна уредба, липсата на ресурси, техническата и технологичната обезпеченост, недостатъчното познаване на съвременните практики на партниране и приобщаване на гражданите в процесите на вземане на решения, липсата на изградени работни навици на консултиране от страна на администрацията, липсата на активност, недоверие или нежелание на гражданите и техните организации да участват в тези процеси или нещо друго. Изследването ще проследи нагласите и оценките на ключовите целеви групи по проекта и на широката общественост по тема, която е централна за проекта и ще идентифицира основните актуални проблеми и възможности за усъвършенстване, свързани с гражданското участие при вземането на решения по политики и регулиране. За максимално постигане на целите на изследването ще бъдат използвани основно количествени методи за регистриране на степента на информираност на адресатите относно възможностите за участие на целевите групи в процесите по създаване на публичните политики и мерките по регулиране и обществените очаквания относно това дали вземането на решения, което се извършва в края на тези процеси е реално повлияемо, открито, гъвкаво и готово за промяна в резултат от реализираното участие на заинтересованите страни. Подборът на изследователските методи ще бъде пряко обусловен от спецификата на предмета на изследването. Дейността е по б. „а“ на допустимите дейности по процедурата. 18 500.00 18 500.00
Препоръки, Алгоритъм и Адаптирана процедура за ангажиране на гражданите при вземането на решения в извънредни ситуации: Първият компонент от дейността ще включва разработване на поне 6 групи (на база конкретните етапи от провеждането на кампания по ангажиране на заинтересованите страни) Препоръки към администрацията на компетентните органи и институции на национално и местно ниво за цялостно трансформиране или усъвършенстване на техните подходи на ангажиране на заинтересованите страни при въвеждането, спазването и наблюдението на политики и регулиране. Той ще представлява своеобразно обобщение на резултатите от предходните дейности по проекта, като ще синтезира констатациите относно актуалната среда от анализа на ефективността и социологическото проучване. Препоръките може да включват и предложения относно евентуалната необходимост от извършването на нормативни промени или от разработване на допълнителни политически (policy) или методологически актове, които да допринесат за повишаване на гражданското участие, респективно на неговата ефективност при вземането на решения. Успехът при справянето с кризисни ситуации в голяма степен зависи от активното участие на всички заинтересовани страни, както по отношение на изпълнението на мерките за предотвратяване разпространението на негативните ефекти, така и в инициативи, които директно подпомагат или допълват действията на публичните органи. Пандемията от COVID-19 ясно демонстрира важната роля, която има една добре изградена и стабилна система за ангажиране на гражданите при вземането на решения. В рамките на проект „Обществените консултации – печеливш избор за всички“ бе разработен инструментариум, съдържащ методологически инструменти и насоки с практическа приложимост за активно включване на гражданите в процеса по вземане на решения. Поради това вторият компонент на дейността ще бъде оформен като изцяло нов Алгоритъм, който без да отменя приложимостта на инструментариума ще съдържа насоки и стъпки за предварително, текущо и последващо онлайн консултиране при извънредни ситуации, който да отчита както необходимостта от бързо вземане на решение, така и от достатъчно добро комуникиране на въвежданите решения с техните адресати. В рамките на тази дейност ще бъде разработена и изцяло нова Адаптирана процедура за създаване на мрежа от администрациите на местно ниво, които да подпомагат процеса по проактивно ангажиране на гражданите за участие в основно национални (но и местни) консултации, които ги засягат пряко. На база изводите от предходните две дейности на първо място ще бъде определено дали е по-удачно да бъдат ангажирани общинските администрации или местните поделения на централни органи или и двете. Ще бъдат изготвени ясни критерии, на базата на които да бъде изграден моделът, включващи: географско положение; брой на населението; опит на служителите в извършването на обществени консултации, включително участие в обучения по темата; участие в инициативи и проекти, посветени на подобряването на гражданското участие, повишаване на гражданската култура и обществената активност на местно ниво. За осъществяване на по-добра съгласуваност, ще бъдат търсени възможности за свързване на мрежата с администратора и модераторите на официалния Портал за обществени консултации на Министерския съвет www.strategy.bg. Дейността е по б. „а“ на допустимите дейности по процедурата. Насочена е към всички идентифицирани целеви групи по проектното предложение, доколкото създава необходимите средства за осъществяването на по-ефективна и ползотворна комуникация помежду им в рамките на процеса по ангажиране на гражданите във вземането на решения, изпълнението и наблюдението на политики. Дейността директно допринася за постигането на Цели 1-4 на проектното предложение. 8 900.00 8 900.00
Онлайн пилотиране на Алгоритъма: Докато в предходната дейност е разработена теоретичната основа на препоръките, Адаптираната процедура и Алгоритъма, тази дейност представлява емпиричната част от изследването, която ще тества как работят Алгоритъмът и Адаптираната процедура на практика и ще анализира и оцени непосредствените ефекти от тяхното прилагане. Дейността е по б. „а“ на допустимите дейности по процедурата. Насочена е към всички идентифицирани целеви групи по проектното предложение. Дейността директно допринася за постигането на Цели 1-5 на проектното предложение. Първата част от дейността включва набелязването на представители на администрацията на местно ниво за създаването на мрежа, чиято цел ще бъде да прилага Алгоритъма за ангажиране на гражданите в извънредни ситуации, като по този начин осигурява даването на бърза и надеждна обратна връзка към вземащите решения на централно ниво. По този начин ще бъде гарантирано, че дори и в екстремна ситуация, в която експедитивността на вземане на решения е от ключово значение, централните органи разполагат с необходимата информация за обществените нагласи. Други техни задачи ще включват текущото систематизиране на релевантни данни на местно ниво, техният анализ и генерирането на препоръки, които да бъдат регулярно изпращани към органите, взимащи решения на национално ниво. Това ще осигури едно по-високо ниво на диалогичност между държавата и нейните граждани, доколкото ще представлява ефективна възможност за поддържане на „текуща“ и „последваща“ връзка със заинтересованите страни и ще създаде предпоставки вземащите решения в реално време да получават информация за това какви ефекти върху засегнатите страни предизвикват взетите в спешен порядък решения. След набелязването на конкретни служби, те ще бъдат третирани като специална целева група, на която разработените в рамките на проекта материали ще бъдат изпратени за становище. По този начин ще бъде тествана както практическата приложимост на аналитичните резултати от проекта, така и отвореността на службите на местно ниво към подобна инициатива. Онлайн пилотирането на Алгоритъма ще представлява неговото тестване в реални условия. По повод реални мерки в сферата на здравеопазването и образованието ще бъдат изпробвани как работи на практика Алгоритъмът, като ще бъдат потърсени заинтересованите страни, ще бъдат попитани за тяхното мнение, след което мрежата ще има грижата да обработи и изпрати резултатите (и всякакви генерирани препоръки по същество) до компетентните централни органи. По този начин държавата ще получи обратна връзка за това как работят на практика определени мерки и как могат да бъдат оптимизирани така ще бъде извършен своеобразен текущ контрол на провежданата конкретна политика. Резултатите от това пилотиране ще бъдат публикувани на сайта на Кандидата и в случай на постигане на съгласие с Администрацията на МС – на Портала за обществени консултации. Накрая, всички участници в пилотирането на Алгоритъма ще бъдат помолени да попълнят кратка анкетна карта, чрез която да дадат своята оценка, срещнати проблеми и трудности и препоръки за подобряване на разработените инструменти и доколко те отговарят на реалните им нужди. След като бъдат отчетени коментарите и препоръките на участниците в пилотната процедура, Алгоритъмът и Адаптираната процедура ще бъдат финализирани и публикувани на в интернет на сайта на Кандидата и Партньора. 6 750.00 6 750.00
Публично представяне на резултатите от проекта: В края на проекта ще бъде организирана и проведена заключителна проява, посветена на ангажирането на заинтересованите страни и широката общественост като ключов инструмент за влияние на обществото върху вземането на решения и за постигане на легитимност, прозрачност и отчетност на публичните решения. Основната цел на проявата ще бъде отчитане на постигнатите резултати по проекта, добри и лоши практики и перспективи и повишаване информираността на обществото за начините на участие в процесите на въвеждане, изпълнение и наблюдение на политики и вземане на решения по регулиране съвместно с институциите на местно и национално ниво (проектна Цел 5). На нея ще бъдат представени основните разработки по проекта, техните изводи, препоръките и ще бъдат обсъдени констатираните дефицити и възможности за тяхното преодоляване. Ще бъдат поканени всички потенциални участници в Мрежата от представители на администрацията на местно ниво, както и представители от Администрацията на МС, министерството на здравеопазването и министерството на образованието. Освен това бъдат поканени и широк кръг представители на гражданското общество – НПО, браншови организации, медии. Общият брой участници в проявата ще бъде поне 40 души. Специален гост на проявата ще бъде Институтът по публична администрация, който предварително в изрично писмо е изразил своята подкрепа за проекта, както и намерение и готовност да бъде включен като целева група и ключова заинтересована страна, като осигури връзката с представителите на държавната администрация и участва със свои представители в представянето и въвеждането в работата на администрацията на приложимите препоръки, добри практики и ноу-хау продукти от него за пълноценното постигане на неговите цели. Всички аналитични документи и формулираните на тяхна база препоръки ще бъдат предоставени на Института по публична администрация в електронен формат за разпространение между администрациите и за използване при разработване на учебните му програми. Освен това на Института ще бъдат предоставени и 50 бр. брандирани USB флаш-памети с резултатите по проекта за тяхното допълнително популяризиране. Дейността е по б. „д“ на допустимите дейности по процедурата. 4 865.00 4 865.00

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.