Анализ на практиките от европейски държави за включване на гражданите в процеса на вземане на решения на местно равнище: Повечето от страните членки на ЕС разполагат с механизми за ангажиране на своите граждани в процесите на управлението. На база на международни документи, като „Европейската харта за местното самоуправление“ и „Кодекса на добрите практики за гражданско участие в процеса на вземане на решения“, много от тези държави са адаптирали своето законодателство към препоръките и принципите заложени в тези споразумения. Понятието „гражданско участие“ включва широк спектър от възможности и практики. Основно, те могат да бъдат разделени в две групи, свързани с пряката демокрация и демокрацията на участието. Формите на пряката демокрация включват референдумите, гражданските инициативи и общите събрания на населението, в които се гласуват местни решения. Демокрацията на участието предвижда обществени консултации и обсъждания на важни въпроси с гражданите, но крайното решение винаги принадлежи на институциите. В допълнение, осигуряването на достъп до публична информация играе ключова роля за гражданското участие – ето защо, в повечето страни, съществува Закон за достъпа до публична информация, който регулира това право на гражданите. Проучването и анализът ще обхванат максимално широко съществуващите европейски практики за граждански консултации и модели за включване на граждански представители в консултативни органи на местно ниво. Целевите групи, към които е насочена дейността са местната власт, неправителствените организации, бизнеса и гражданите. Анализът ще съдържа описание на различни онлайн форми за гражданско участие, на критериите и механизмите за избор на участниците в консултативни органи, механизмите за функциониране на органите, за отчетност и публичност на дейността им и последваща връзка с гражданите. Целта на дейността е да бъдат намерени и описани добри практики, които могат да бъдат използвани и в България – независимо дали моделите могат да се приложат в тяхната цялост или елементи от тях да бъдат адаптирани към българските условия. По този начин дейността съответства напълно с цел 2 на процедурата, а именно „Открито и отговорно управление“ и допустима дейност 1.2. „Извършване на проучвания на добри практики и/или иновативни решения, свързани с подобряване на гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство“ от Група 1. |
23 062.40
|
23 066.69
|
Анализ на съществуващите консултативни механизми за гражданско участие на местно ниво в България: Ролята на общините и на местната политика претърпя значителни промени. Глобализацията все повече засилва пряката конкуренция между общините. Същевременно отговорностите на местните власти се увеличават. Общината стои между гражданите, от една страна, и развитието на глобалните процеси, от друга. Общинските власти не само играят ключова роля при осигуряването на услуги за населението в градовете и селата, но трябва и да формират политика, която да осигури по-нататъшното развитие на хората, бизнеса и гражданското общество. Ето защо местните власти следва да водят пряк диалог с гражданите, които са своеобразни клиенти и партньори на общината. От друга страна, местният отговор на глобалните предизвикателства изисква провеждането на подчертано модерна политика: устойчиви стратегии на основата на диалога с гражданите и тяхното обучение. Целевите групи, към които е насочена дейността са местната власт, неправителствените организации, бизнеса и гражданите. През годините местните власти в България натрупаха опит за изготвянето на политики с участието на гражданите. Това беше подкрепено и с някои законодателни промени, чрез които комуникацията с общността/гражданското участие беше записано като задължително условие при подготовката на различни документи и политики на местно ниво. Въпреки това проблемите за включването на гражданите в процеса на вземане на решения продължават да съществуват и при местните власти и при гражданите. Сред най-често срещаните проблеми при местните власти са нежеланието им да влизат в диалог с гражданите, достъпът на гражданите до заседанията на постоянните комисии на Общинските съвети е ограничен (особено касаещи общинския бюджет), формално провеждане на консултациите с гражданите, местната власт работи със „свои“ организации. Проблеми, произтичащи от неправителствените организации, са: непознаване на нормативната уредба, неконсолидиран сектор, множеството „фалшиви“ НПО-та, създадени с цел да усвояват средства от финансиращи програми. Целта на дейност 2 на проектното предложение е да бъде извършен анализ, който да очертае обхвата на консултативните механизми, равнището на представителност и правомощията им, като постави акцент върху начините за определяне на участниците, критериите за привличане на представители на структурите на гражданското общество, механизмите на функциониране, нивото на прозрачност и отчетност на дейността им. Ще бъде анализирано дали е създадена ясна възможност за участието на гражданите при изработването на местни политики и вземането на решение, които са от значение на местна общност, което се осигурява открито местно управление с реалното участие на гражданите и бизнеса. С тази цел дейността съответства с цел 1 на процедурата, а именно „Партньорско управление с гражданите и бизнеса“. Анализът ще даде картина за консултативните органи на местно ниво у нас и на практиките за включване на граждански представители в такива органи, които съществуват в Българските общини. Това ще даде картина на „тесните места“ и потенциалните възможности за усъвършенстване на действащите в момента механизми за граждански консултации и ще бъде предпоставка за повишаване на информираността на заинтересованите страни за съществуващите практики в българските общини. Дейността отговаря на допустима дейност 1.1. „Извършване на проучвания и изследвания, свързани с подобряване на гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство“ от Група 1 и дейност 3.1. „Разработване на механизми и предложения за подобряване на средата за гражданско участие в управлението“ от Група 2. Анализът ще бъде разпространен на местно ниво чрез мрежата от завършили и партньори на Българското училище за политика „Димитър Паница“ и по електронен път, така че всяка от 265те общини в България да има възможност да се запознае с него. Ще бъде изпратен с официално писмо и до Националното сдружение на общините в Република България, Народното събрание и Министерство на регионалното развитие. |
23 248.80
|
23 345.85
|
Разработване на методики за конституиране и функциониране на консултативни механизми за активното включване на гражданите в процеса на вземане на решения на местно ниво в България с предложения за промени в съществуващата практика: Наличието на различни форми и инструменти за активно включване на гражданите в процеса на вземане на решение на местно ниво не гарантира ефективно гражданско участие, ако местните органи не разполагат с техники и механизми за насърчаване и улесняване на гражданите. В модерния свят, в който живеем, изключително важни са информационните и комуникационни технологии. Неслучайно държавите, в които гражданското участие е най-широко застъпено, разполагат с различни механизми и платформи за диалог със своите граждани, включително и по електронен път. Въз основа на съпоставка на двата анализа (осъществени в рамките на дейност 1 и 2) – за националните и за европейските практики, екипът от експерти ще изведе модели за гражданско консултиране на местно ниво, които могат да бъдат прилагани у нас. Сред критериите, по които те ще бъдат подбрани, са да работят ефективно и да бъдат лесно приложими за България. Целта на дейността е да бъдат намерени нови за българската практика решения, които гарантират легитимно гражданско представителство и които могат да бъдат предложени на целевите групи-общините, неправителствените организации, бизнеса, социално-икономически партньори и приложени в практиката. С тази цел дейността съответства напълно с цел 3 на процедурата, а именно „„Отправяне на препоръки за подобряване процесите по предоставяне на услуги, по-добра регулаторна среда, борба с корупцията, предотвратяване на конфликта на интереси и злоупотреба със служебно положение, спазване на етичните норми от държавните служители“ и допустима дейност 2.3 „Разработване на механизми и предложения за подобряване на средата за гражданско участие в управлението“ от група 2.
Като част от дейността ще бъде разработена и брошура с добри практики и модели за консултации с гражданите на местно ниво, която ще обедини информацията от дейност 1 и дейност 3. Брошурата ще съдържа систематизирано знание за добрите практики и моделите, които могат да се приложат на местно ниво в България. В него ще бъдат описани стъпките, които да следват представителите на местната власт при създаването на консултативни съвети и процедурите за избор на неправителствени организации, които да представляват гражданите в тези съвети. Освен на легитимното представителство на гражданите, специално внимание ще бъде отделено на прозрачността на работата на консултативните органи, както и на правилата за отчетност за извършената работа пред гражданите. Брошурата ще съдържа и описание на добри практики за онлайн граждански консултации, които при желание могат да се прилагат у нас. Тя е предназначена за представителите на местната власт, както и за организациите от неправителствения сектор. Целта е да послужи като основа в случаите, когато се създават нови консултативни механизми, както и когато се търсят подходящи форми за онлайн граждански консултации. С тази цел дейността съответства напълно с цел 1 на процедурата, а именно „Партньорско управление с гражданите и бизнеса“ и допустима дейност 4.1 „Организиране на широка информационна кампания и други сходни дейности с цел повишаване на обществената осведоменост относно възможностите/ механизмите/ инструментариума за гражданско участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство“ от Група 4.
Методиките и брошурата ще бъдат разпространени на местно ниво чрез мрежата от завършили и партньори на Българското училище за политика „Димитър Паница“ по електронен път, така че всяка от 265те общини в България да има възможност да се запознае с него. Ще бъдат изпратени с официално писмо и до Националното сдружение на общините в Република България, Народното събрание и Министерство на регионалното развитие.
|
17 535.60
|
17 356.59
|
Организиране на кръгла маса за споделяне на опит и представяне на иновативни форми за гражданско участие на местно ниво : Целите на кръглата маса, в която ще вземат участие местни власти, неправителствени организации, бизнес и социално-икономически партньори са три: първо – да се сподели проученият опит и натрупаните знания за начините за конституиране и функциониране на консултативни органи и механизмите за избор на граждански представители в тях, и да се представят иновативни форми за граждански консултации, въведени на местно ниво в европейски държави, Второ – представяне на разработените 2 методики по дейност 3 и трето обсъждане на новите модели и изведените препоръки между местните власти, НПО секторът, социално-икономическите партньори и бизнесът. Предвиждаме за участие в кръглата маса да бъде поканен чуждестранен експерт, който да представи един или няколко модела за гражданско участие, прилагани в европейските страни. Експертът ще е представител на държава с традиции и успешни практики за гражданско участие във вземането на решения на местно ниво. Задачата на чуждестранния лектор ще е не само да предаде информация „от първа ръка“ как действа на практика представяният механизъм, но и да обясни в подробности какви са резултатите от прилагането му и как евентуално може да бъде въведен у нас. Така участниците в кръглата маса ще имат възможност да вникнат в детайлите на предлаганите модели, да се запознаят със стъпките на въвеждането му и да се консултират с чуждестранния експерт по въпросите, свързани с практическото му функциониране.
Дейността съответства напълно с цел 3 на процедурата, а именно „„Отправяне на препоръки за подобряване процесите по предоставяне на услуги, по-добра регулаторна среда, борба с корупцията, предотвратяване на конфликта на интереси и злоупотреба със служебно положение, спазване на етичните норми от държавните служители“ и допустима дейност 4.4 „Провеждане на конференции, обществени обсъждания, кръгли маси и други сходни дейности със заинтересованите страни“ от група 4. |
10 867.66
|
997.84
|
Създаване на база-данни с добри практики за конституиране и функциониране на консултативни механизми на местно ниво: В рамките на дейността ще бъде създадена онлайн база-данни с добри практики за граждански консултации и модели за конституиране и функциониране на консултативни органи на местно ниво. Базата-данни ще обедини и структурира знанието за европейските общини, натрупано при извършване на анализите. Тя ще обхване всички проучени практики и ще съдържа информация какво представляват описваните модели за гражданско участие, как функционират те, кои са основните участници в тях, до какви резултати водят и как тези резултати се използват от законодателната и/или изпълнителната власт в процеса на вземане на решения. Целта на базата-данни е да подпомогне целевите групи–местна власт, неправителствен сектор, бизнес и общественост с информация за ефективни и иновативни форми на гражданско участие, които се прилагат на местно равнище в европейските държави, така че да имат възможност не само да се запознаят с тях, но и при необходимост да ги използват в собствената си дейност. По този начин дейността съответства напълно с цел 2 на процедурата, а именно „Открито и отговорно управление“ и допустима дейност 1.3 „Събиране на данни и разработване на бази данни, които да подпомагат процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство, с оглед подобряване на гражданското участие в тези процеси“. |
5 190.32
|
5 518.30
|
Обучение на екипа на Българско училище за политика „Димитър Паница“ по включване на гражданите в процеса на вземане на решения на местно ниво: Мисията на Българското училище за политика „Димитър Паница“ е да подпомогне създаването на общност от граждански и политически лидери, с активна позиция в местния, националния, европейския и световен политически процес, водени от съвременни демократични ценности като плурализъм, толерантност и информиран дебат. В същото време опитът ни с местните общности показва, че една от причините за ниското гражданско участие са недостатъчните знания и умения на местните лидери как се изработват публичните политики и какви са механизмите за решаване на проблеми на общността. Това е особено валидно за младежите. Поради тази причина е от изключителна важност екипът на училището да премине обучение по темата. Това ще позволи по време на изпълнение на дейностите по проекта знанията да бъдат използвани и предадени на целевите групи, а именно местни власти, неправителствени организации, бизнес и общественост. Целите на обучението са да се подпомогне Българското училище за политика „Димитър Паница“ да подобри своите знания и умения в сферата на овластяване на гражданите на местно ниво и по-специално на младежи, които в последствие да използва по време на изпълнението на проекта. По този начин дейността съответства напълно с цел 1 на процедурата, а именно „Партньорско управление с гражданите и бизнеса“ и допустима дейност 3.4 „Провеждане на обучения на служителите на кандидата и/или партньора (НПО и/или СИП), свързани с подобряване на гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство (изграждане на капацитет)“ От група 3. |
966.18
|
854.70
|