Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 57 382 дървета
English

Програма: Добро управление

Район за планиране: Всички

Описание

Проекът цели да разшири обхвата и практическото налагане на алтернативните способи за решаване на потребителски спорове в България като промотира различните възможности за създаване и функциониране на органи за алтернативно решаване на спорове (АРС органи) особено в непубличния сектор, както и за воденето и приключването на тези спорове по начини, удовлетворяващи различни групи потребители и търговци. За да се постигне тази цел, проектът предвижда изработването на правила за работа на АРС органи, които да бъдат използвани като модел в процеса на тяхното  учредяване и действие. 
Основните целеви групи в проектното предложение са съдилищата, потребителските организации, бизнеса и гражданите в ролята им на страни в отношенията търговец-потребител.
В рамките на проекта ще бъдат изпълнени следните дейности:
-Проучване за пренасяне на добри практики и събиране на данни за подпомагане на процеса на разширяване на въвеждането на алтернативно решаване на потребителски правни спорове
-Разработване на първоначален вариант на правила за работа на органи за алтернативно решаване на потребителски спорове
-Провеждане на обществени обсъждания и обучителни семинари със заинтересовани страни
- Изготвяне на окончателен вариант на правила за работа на органи за АРС и алгоритъм за учредяването им
-Предоставяне на консултации за създаване на органи за АРС и получаване на обратна връзка и оценка от страна на гражданите и бизнеса за взаимоотношенията във връзка с процедурите за АРС
-Провеждане на информационна кампания за популяризиране на алтернативните методи за решаване на потребителски спорове
-Осигуряване на информация и комуникация по проекта
Резултатите от проекта ще бъдат: иницииране на дебат за засилване ролята на алтернативното решаване на потребителски спорове; стимулиране процеса по създаване на органи за алтернативно решаване на спорове; повишаване информираността по различни механизми за алтернативно решаване и приключване на спорове между потребители и търговци.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Проучване за пренасяне на добри практики и събиране на данни за подпомагане на процеса на разширяване на въвеждането на алтернативно решаване на потребителски правни спорове: В областта на потребителските отношения в страните от ЕС са въведени и се прилагат механизми за алтернативно решаване на спорове (АРС), познати и като „извънсъдебни механизми”, за да се помогнат гражданите, въвлечени в потребителски спорове и нямащи възможност да стигнат до споразумение директно с търговеца, да получат качествена, достъпна и адекватна правна защита. Обикновено в АРС механизмите участва трета страна като арбитър, медиатор или омбудсман (или имаща друго утвърдено наименование), която помага на потребителя и на търговеца да стигнат до споразумение. Предимството на АРС е, че тези начини за решаване на спорове предполагат много по-голяма гъвкавост, отколкото съдебните процедури и отговарят по-добре на нуждите и на двете страни – потребители и професионалисти. В сравнение със съдебните процедури тези схеми са по-евтини, по-бързи и протичат по-неформално. Не на последно място АРС води до облекчаване на работата на съдебните органи и разтоварване на системата като цяло. Процедурите на извънсъдебните механизми са разработени по различни начини в отделните страни членки на ЕС. Някои от тях са възникнали в резултат на обществени инициативи както на централно ниво (като комисиите за жалби на потребителите в скандинавските страни), така и на местно ниво (като арбитражните съдилища в Испания), или могат да възникнат от частни инициативи (като медиатори/омбудсмани на банки или застрахователни компании). Именно поради това разнообразие решенията, приети от тези органи, се различават значително. Някои от тях са само препоръчителни (като например в случай на скандинавските комисии за жалби на потребителите и голяма част от частните омбудсмани), други са задължителни само за професионалисти (както е в повечето случаи на омбудсмани на банки), а трети са задължителни и за двете страни (арбитраж). Целите на проучването са: - идентифициране на добри практики за АРС и изследване на възможностите за заимстване и въвеждане на отделни техни елементи у нас - събиране на данни за подпомагане на процеса на разширяването на въвеждането на алтернативно решаване на потребителски правни спорове - идентифициране на приложими качествени и количествени показатели за съставяне на процедурни правила за работа на орган за алтернативно решаване на потребителски правни спорове Обхватът на проучването ще бъде в следните направления: - национални практики за решаване на национални и трансгранични спорове; - практики на Мрежата на Европейските потребителски центрове (ЕПЦ-Нет); - практики за извънсъдебно решаване на спорове (ИРС) в ЕС; - практики за колективно обезщетение в ЕС; - практики за индивидуално обезщетение (индивидуална съдебна процедура) в ЕС. Проучването ще отрази следните аспекти: - Уведомление – с нотифициране или без постъпило уведомление - Естество на механизма – обществен, частен, смесен - Естество на финансирането - обществено, частно, смесено - Участие натърговеца – доброволно, задължително - Резултати от процедурите – с необвързващо решение, с решение задължително за двете страни, с решение обвързващо търговеца, уреждане по взаимно съгласие (по медиация) - Географско покритие – трансгранично, национално. регионално - Секторно покритие - междусекторни (множество сектори), секторен (един сектор) 11 730.00 16 072.00
Разработване на първоначален вариант на правила за работа на органи за алтернативно решаване на потребителски спорове: Законът за защита на потребителите (ЗЗП) регламентира извънсъдебното решаване на потребителски спорове като предвижда, че всички спорове между потребители и търговци по повод продажба на стоки или предоставяне на услуги ще могат да бъдат отнесени до орган за алтернативно решаване на спорове (орган за АРС Нормативната уредба в закона създава условия за равнопоставеност на различните способи за алтернативно решаване на спорове като се дава възможност на всеки орган за извънсъдебно решаване на потребителски спорове да функционира като национален орган за АРС, ако отговаря на заложените законови критерии. Органите за АРС могат да бъдат еднолични или колегиални, публични или частни, а в зависимост от изхода на процедурата те могат да предлагат решение, чието спазване има доброволен характер; налагат решение, което е задължително за спазване или само да събират страните по спора, за да им се помогне в намирането на решение по взаимно съгласие. По този начин се гарантира запазване на разнообразието от видове органи, които решават спорове извънсъдебно, като едновременно се дава възможност за създаване на нови органи за АРС, отчитайки тяхната специфика на устройство и начин на функциониране. ЗЗП поставя изисквания към органите за АРС и техните правила за работа като въвежда принципи за независимост, безпристрастност, експертност, прозрачност, ефективност, справедливост, свобода и законосъобразност. Спазването на посочените законови критерии гарантира качествени, компетентни и висококвалифицирани органи за АРС, които действат за разрешаване на национални и трансгранични спорове в рамките на целия ЕС. Органът за АРС има задължение да информира съответния търговец за всеки потребителски спор, с чието разглеждане е ангажиран. Отговорност на Органа за АРС е да предостави и на двете страни по спора подробна информация относно процедурата, по която ще бъде разгледан спорът; техните права в производството, както и обяснения как и с какъв акт ще приключи процедурата. Потребителските спорове трябва да бъдат разглеждани и решавани от Органите за АРС за максимум 90 календарни дни. Отчитането на срока започва, когато страните предоставят на Органа за АРС всички относими към спора документи и доказателства. Правилата на Органа за АРС определят обхвата на неговите правомощия при решаването на потребителски спорове. Като възможности, ЗЗП допуска Органът за АРС да предложи вариант на споразумение, който страните да обсъдят сами; да наложи свое решение на спора или единствено да подпомага страните в процеса на намиране на решение по взаимно съгласие. Само при наличие на изрично и информирано съгласие и на двете страни по спора, решението на Органа за АРС може да бъде задължително за тях. Изключение правят случаите, когато търговецът е длъжен да използва Органа за АРС и затова съгласието му не е необходимо. Винаги, когато Органът за АРС решава потребителски спор чрез налагане на решение, за него възниква задължението да спазва принципа на законосъобразност. От процесуална гледна точка, ако Органът за АРС няма да наложи решение, ЗЗП предвижда спиране на давността за защита по съдебен ред за времето на производството пред Органа за АРС. Първоначалният вариант на правилата ще бъдат организирани в един комплект (модел), който ще включва двата типа процедури по ЗЗП – с налагане на решение и без налагане на решение. По такъв начин ще се гарантира еднообразно прилагане на законовите разпоредби при формиране на Орган за АРС и ще се изключи субективизъм при определянето на приложното му поле вследствие на третираната тематика на споровете. Рамката за разработването ще бъде следната: 1. Общи правила 2. Процедура за определяне вида на производството 3. Производство по решаване на спора с налагане на решение 4. Производство по решаване на спора с предлагане на решение 5. Приложение на медиацията 6. Особени правила за провеждане на производството по електронен път 7. Особени правила за решаване на спорове при сделки, сключени по електронен път 11 420.00 15 627.90
Провеждане на обществени обсъждания и обучителни семинари със заинтересовани страни: Срещите за обществено обсъждане и обучителните семинари се предвижда да бъдат предимно интерактивни и основно с практическа насоченост за постигане максимално разбиране за устройството и правилата за работа на един орган за АРС, както и за пълно отчитане на всички изразени мнения и препоръки по изменението на подготвените правила. Разглеждането ще се извършва на примерни казуси, като ще се преминава през симулации на всички етапи на процедурите - препращане от съда, администриране на казуса, провеждане на процедура по АРС, разглеждане и одобряване на постигнатото в резултат на АРС споразумение от съда. Дискусиите по време на срещите за обществено обсъждане и обучителните семинари са форум, в който всеки от участниците може да представи своите виждания, идеи и предложения за развитието на АРС в България, които ще бъдат обобщени в рамките на проекта. Всички изразени становища ще намерят отражение в изготвянето на окончателния вариант на правилата за работа на органите за алтернативно решаване на потребителски спорове. На срещите за обществено обсъждане и обучителните семинари детайлно ще бъдат разгледани практическите проблеми при сключването, изпълнението и прекратяването на потребителски договори. Ще бъде направен преглед на актуалната и задължителна съдебна практика , във връзка с подобни договори и ще бъдат посочени конкретни примери за хипотези, при които по-подходящо би било спорът да бъде отнесен към АРС-орган. Акцент ще бъде поставен върху правните особености при защитата на потребителите и подходите на различните категории юридически специалисти към спора им с насрещната страна. Специално вниманието ще бъде обърнато на условията за създаване на нови органи за АРС, както и разгледани и съпътстващите проблеми в тази област. 12 020.00 16 488.10
Изготвяне на окончателен вариант на правила за работа на органи за АРС и алгоритъм за тяхното учредяване : В резултат от Дейност 3 „Провеждане на обществени обсъждания и обучителни семинари със заинтересовани страни“ ще бъдат получени предложения за изменение на правилата за работа на АРС-органи, изготвени в предходната Дейност 2. При проведените обучения ще бъдат идентифицирани възможни неясноти или затруднения в практическото им прилагане при формирането на конкретен орган за АРС. Това налага правилата да бъдат доработени с отчитане на необходимите изменения и да бъдат проверени за консистентност и съответствие с изискванията на ЗЗП. За целта по подобен начин на Дейност 2, работните блокове 1 до 5 ще бъдат преработени. На основа на окончателния вариант на правилата ще бъде изготвен и алгоритъм, описващ действията при учредяване на орган за АРС. 11 420.00 15 988.00
Предоставяне на консултации за създаване на органи за АРС и получаване на обратна връзка и оценка от страна на гражданите и бизнеса за взаимоотношенията във връзка с процедурите за АРС: Необходимостта от консултиране при създаването на органи за АРС е израз на принципите за осигуряване на прозрачност, доверие и стабилност в работата на съдебната система, както и способ за разтоварване на ангажираните съдебни органи и инстанции. Индивидуалното консултиране създава по-голяма увереност в правилността на функциониране на новия орган за АРС, а това е важна предпоставка и за доверието от страна на потребителите и гражданите като цяло. Консултирането осигурява възможност на заинтересованите страни от АРС за по-голяма яснота и откритост при прилагането на процедурите. От друга страна, новосформираният орган за АРС, основан на по-широка обществена подкрепа ще работи с по-добри резултати и на по-ниска цена чрез уникалния принос на заинтересованите страни. Консултирането ще даде възможност на заинтересованите страни да изразят своите мнения по различните аспекти в прилагането на правилата за работа на АРС-органите. По този начин, процесът на вземане на решения става по-добре обоснован, по-точен и по-отговорен. Консултирането подпомага разработването и прилагането на процедури и правила за работа, които защитават по-добре потребителските интереси в различните сфери и осигуряват конкурентна среда, при ниски разходи. Консултациите са част от основания на доказателства подход за разработване на правила и процедури, който е предназначен да засилва резултатите и ефективността на разходвания обществен ресурс. Консултациите се провеждат при спазването на следните принципи: осигуряване на равен достъп на всички участници, публичност и прозрачност в действията, партньорство и равнопоставеност между участниците, недопускане на дискриминация. При организиране и провеждането на консултациите ще се осигурява равен достъп на заинтересованите страни, които искат и следва да бъдат включени в прилагането на процедурите и правилата за работа. За успешното осъществяване на консултациите ще се прилагат методи и подходи, които гарантират сътрудничество и равнопоставеност между участниците, както и откритост, взаимно зачитане и уважение между тях. Спазване на принципите на публичност и прозрачност при провеждане на консултациите се гарантират чрез откритост, яснота и отчетност на методите и процедурите за консултиране и чрез събиране на цялата информация за тях в рамките на проекта. В процеса на подготовка и провеждане на консултации за партньори могат да бъдат поканени представители на потребителски организации, бизнеса и други заинтересовани страни. При провеждане на консултациите последващите стъпки и действия се мотивират, като на потребителите, предприятията и организациите се предоставя информация относно начина, по който ще се използват техните мнения и предложения. 11 575.00 16 205.00
Провеждане на информационна кампания за популяризиране на алтернативните методи за решаване на потребителски спорове: Информационните дни от кампанията за популяризиране на алтернативните методи за решаване на потребителски спорове се предвижда да бъдат предимно интерактивни и основно с практическа насоченост за постигане максимално разбиране за устройството и правилата за работа на един орган за АРС, както и за пълно отчитане на интересите на страните при прилагането на подготвените правила. На информационните дни ще се разглеждат примерни казуси, като ще се разясняват всички етапи на процедурите - препращане от съда, администриране на казуса, провеждане на процедура по АРС, разглеждане и одобряване на постигнатото в резултат на АРС споразумение от съда. Дискусиите по време на информационните дни са мястото, където всеки от участниците може да постави свои въпроси по проблемни случаи на АРС в България, които ще бъдат обобщени в рамките на проекта. Всички отправени запитвания ще намерят отражение при формирането на органи за алтернативно решаване на потребителски спорове след края на проекта. На информационните дни детайлно ще бъдат разгледани практически проблеми при сключването, изпълнението и прекратяването на потребителски договори. Ще бъде направен преглед на актуалната и задължителна съдебна практика във връзка с потребителските договори и ще бъдат посочени конкретни примери за неравноправни клаузи и противоречиви решения, при които отнасянето на спора пред орган по АРС би било по-удачно. Акцент ще бъде поставен върху правните особености при защитата на потребителите и подходите на насрещната страна. Специално вниманието ще бъде обърнато на възможностите на увеличена защита посредством разширяване на приложното поле на създадените нови органи за АРС, както и разгледани и съпътстващите проблеми в тази област. 11 482.00 11 104.00
Осигуряване на информация и комуникация по проекта: Предвижда се кандидатът и партньорът да изработят за сметка на средствата от единната ставка по проекта и поставят: - информационни табели – 2 бр. - стикери – 2 бр. Дейността е на основание изискванията на „Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация“ 2014-2020 и има за цел ефективно предоставяне на информация за текущото изпълнение на проекта и постигнатите резултати от полученото съфинансиране от Общността. Дейността ще се изпълнява посредством указване на съфинансирането от Програмата чрез поставяне на информационна табела със съответните технически характеристики и целенасочена информация към обществеността чрез уеб-сайта на подкрепяната организация. Като допълнение на тези мерки и с цел популяризиране на проекта по време на различни мероприятия с мултиплициращ ефект, ще бъдат изработени и други информационни материали като дипляни, брошури и др. 0.00 1 050.00

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.