Анализ на политиките за управление и унищожаване (обезвреждане) на опасните отпадъци и на законодателната рамка за класификация на отпадъците: Целта на Дейност 1 (Д1) е да бъде извършен анализ на законодателната рамка за класификация на отпадъците и на политиките за управление и унищожаване (обезвреждане) на опасните отпадъци (ОО) като основа за изпълнение на всички останали проектни дейности, предоставяйки актуална картина на действащите релевантни политики и законодателство, така че да се гарантира ефективното участие на гражданите в тяхното формиране, изпълнение и мониторинг. Именно по този начин дейността допринася и за изпълнението на СЦ1 на проектното предложение „Подпомагане на управлението на опасни отпадъци в България“ и за постигане на Цел 1 на процедурата “Партньорско управление с гражданите и бизнеса“.
Същевременно, дейността попада в допустими дейности по т. а: Дейности за граждански мониторинг на политики и/или законодателство чрез проучвания, анализи и оценяване на въздействието/ ефекта и отправяне на предложения за преформулиране на политики и подобряване на законодателството, включително и за подобряване на средата за гражданско участие в управлението съгласно т.13 от Насоките за кандидатстване.
Анализът на политиките има за цел да идентифицира и анализира законовата рамка във връзка с управлението и унищожаване (обезвреждане) на ОО чрез извършване на проучване за разработените и провежданите релеватни политики на България и ЕС, които са пряко свързани и с дейностите по контрола и опазването на околната среда. По такъв начин ще се систематизират настоящите и бъдещите политики за управление и унищожаване на отпадъците в България , съответно на национално и местно ниво за областните градове. В допълнение, ще се изготви сравнителна таблица на политиките и конкретните мерки, които се и ще се осъществяват за изпълнение на политиките, както и ще бъде дефинирана 1 бр. препоръка за подобряване политиките в управлението и унищожаването на ОО.
Анализът на законовата рамка за класификация на отпадъците ще включва:
• Изследване на цялостната законодателна рамка, третираща опасните промишлени и битови отпадъци в това число на ниво ЕС
• Систематизиране на действащата европейска и национална нормативна уредба по отношение ОО по заглавия в табличен вид с препратка към датата, от която нормативният акт (НА) е влязъл в сила, като се спазва степента на субординация и върховенство
• На база на табличната форма на информация се събират пълните текстове на нормативните актове, като събраната информация би могла да се ползва при необходимост за отпечатване на сборник с НА, третиращи управлението и обезвреждането на ОО
• Дефиниране на 1 бр. препоръка за подобряване на законодателната рамка за класификация на отпадъците
В рамките на изпълнението ще бъде извършено цялостно обследване на европейската и националната нормативна уредба, набрана качествена и количествена информация от разнообразни източници (в т.ч. МОСВ, Дирекция управление на отпадъците опазване на почвите, ИАОС, местните структури, други НПО), включително по отношение основните цели и дейностите за тяхното осъществяване по Националния план за управление на отпадъците за периода 2021-2028 г. и Стратегията и плана за действие за прехода към кръгова икономика на Р България за периода 2021-2027 г., с което ще се систематизират към момента на подготовка на анализите и дефиниране на препоръките настоящите и бъдещите политики за управление и унищожаване на отпадъците в България на национално и местно ниво за областните градове.
Дейността е необходима т.к. законовата рамка определя режима на дейностите на всички лица и организации, свързани с опасните отпадъци – производители, болници, граждани, търговци, брокери на отпадъци и следва да е изградена на база предначертаните политики за управление на ОО. Същевременно, у нас липсва яснота по отношение именно на ОО, които следва да станат важен приоритет наравно с прокламираното разделно събиране, рециклиране, кръгова икономика, и трябва да има стройно изградени плавила относно управлението и контрола. |
18 813.30
|
0.00
|
Анализ на количествата депонирани опасни отпадъци в България и идентифициране на възможности за ограничаване на площите за депонирането им: Целта на Д2 е да се подпомогне трайното ограничаване (намаляване) на площите, които се използват за площадки за депониране на опасни отпадъци, да се дефинират политики за контрол на числеността и големината на площадките, както и адекватни срокове за тяхното съществуване и последващо възстановяване на нормалното предназначение на площите, както и да се анализират транспортираните опасни отпадъци (ОО) в България с цел минимизиране рисковете при транспортиране на опасни отпадъци. Именно по този начин дейността допринася и за изпълнението на СЦ1 на проектното предложение „Подпомагане на управлението на опасни отпадъци в България“ и за постигане на Цел 1 на процедурата “Партньорско управление с гражданите и бизнеса“.
Същевременно, дейността попада в допустими дейности по т.а: Дейности за граждански мониторинг на политики и/или законодателство чрез проучвания, анализи и оценяване на въздействието/ефекта и отправяне на предложения за преформулиране на политики и подобряване на законодателството, включително и за подобряване на средата за гражданско участие в управлението съгласно т.13 от Насоките за кандидатстване.
В тази връзка дейността ще се фокусира върху:
1.1. Анализ на необходимостта от ограничаване площите, които се използват за площадки за депониране на ОО, да се дефинират политики за контрол на числеността и големината на площадкитеи адекватни срокове за тяхното съществуване и последващо възстановяване на нормалното предназначение на площите
1.2. Анализ на количествата депонирани ОО в България, източниците на ОО, обсъждане на възможността за предвиждане на бъдещите количества, и на необходимостта от създаване на програми за подпомагане стопанските инициативи за създаване на мощности за събиране и обезвреждане на ОО
1.3. Анализ на транспортираните ОО в България с цел минимизиране рисковете при транспортиране на ОО
Анализът по 1.3. ще включи:
- Събиране на информация по набор от показатели за всяка една площадка за депониране на ОО в България
- Изследване на нормативната уредба за регистрация на площадка за депониране на опасни отпадъци и процедурите за осъществяване на контрол
- Оценка на ефективността на контрола на депониране на опасни отпадъци и съществуващия регистрационен режим
- Анализ на ефекта за екологията и човешкото здраве на съществуването на площадки за депониране на ОО
- Представяне на програми с мерки за осъществяване за възстановяване на нормалното предназначение на площи, използвани за площадки за депониране на ОО
- Дефиниране на 1 препоръка към процеса на формиране, осъществяване и мониторинг на политики в посока ограничаване площите, които се използват за площадки за депониране на ОО
Анализът по 1.2. ще включи:
- Събиране на информация за количеството депонирани ОО на територията на България
- Описание на източниците на опасните отпадъци по групи и количества
- Анализ на възможността за даване на прогнозни стойности за следващите 5 години за количествата ОО – промишлени и битови
- Оценяване ефекта от създаване на програми за подпомагане на стопанските инициативи за създаване на мощности за обезвреждане на ОО, както и за мотивиране на населението за предаване на битовите ОО в специални пунктове
- Дефиниране на 1 препоръка към процеса на формиране, осъществяване и мониторинг на политики в посока намаляване на количествата депонирани ОО в България
Анализът по 1.3. ще включи:
- Събиране на информация транспортирани опасни отпадъци на територията на България по редица показатели
- Извършване на изчисление на средностатистическо разстояние за транспорт на ОО
- Анализ на екологичните катастрофи или аварии при транспортиране на ОО на територията на България за последните 3 години
- Оценяване на последиците върху екологията при авария или катастрофа, възникнала при транспортиране на ОО
- Дефиниране на 1 препоръка към процеса на формиране, осъществяване и мониторинг на политики в посока предотвратяване на екологични катастрофи или аварии при транспортиране на ОО |
27 898.85
|
0.00
|
Застъпнически дейности за обсъждане на дефинираните препоръки, свързани с подобряване на управлението и унищожаването на опасните отпадъци в България: Целта на Д3 е реализацията на застъпнически дейности за обсъждане на дефинираните препоръки на специализирано експертно ниво за осигуряване на нужната подкрепа за тяхното имплементиране в законовата рамка на страната. Именно по този начин дейността допринася и за изпълнението на СЦ2 на проектното предложение „Активиране на гражданското участие в управлението и унищожаването на опасните отпадъци в България“ и за постигане на Цел 1 на процедурата “Партньорско управление с гражданите и бизнеса“.
Същевременно, дейността попада в допустими дейности по т.в: Дейности за осъществяване на застъпнически действия и кампании в защита на обществено значими каузи съгласно т.13 от Насоките за кандидатстване.
В тази връзка дейността ще се фокусира върху идентифициране на специалисти и експерти сред представителите на целевите групи (в т.ч. представители на МОСВ и ИАОС като основни администрации, отговорни за управлението на опасни отпадъци у нас), които имат опит и отношение към разглежданата проблматика в посока подобряване на управлението и унищожаването на опасните отпадъци в България. Ще бъдат сформирани две групи от експерти - по една за всеки от семинарите, на които ще бъдат представени разработените препоръки в рамките на Дейност 1 и Дейност 2. В дискусионен режим всяка от тях ще бъде обсъдена, а получените мения и коментари ще бъдат документирани. По такъв начин дефинираните в рамките на проекта препоръки ще получат експертна подкрепа, в т.ч. на административно ниво в МОСВ и ИАОС.
Всеки от семинарите ще бъде 1-дневен, за минимум 30 човека и ще се проведат на територията на град София. С оглед на потенциални ограничения, които може да възникнат в резултат на пандемията от Covid-19, събитията следва да се проведат като хибридни, при което минимум 15 участника ще присъстват в залата и ще бъде осигурено електронно предаване на семинарите.
Предвид целите и начина на изпълнение на дейността, тя ще осигури въздействие на национално и на местно ниво. Въздействието на местно ниво ще бъде най-осезаемо в онези общини в България, в които се намират значителни количества опасни отпадъци (напр. Столична община, Девня, Димитровград и др.), тъй като там ефектът от имплементиране на дефинираните препоръки в законодателството ще е най-голям. |
4 195.55
|
0.00
|
Информационна кампания за популяризиране на механизъм за гражданско участие в разработването, прилагането и мониторинга на управление и унищожаване на опасните отпадъци в България: Целта на Д4 е да бъде реализирана информационна кампания за широко популяризиране на резултатите по проекта. Това се постига чрез популяризиране на обобщените данни в разработените аналитични доклади и дефинираните препоръки за реално повишаване на гражданското участие в изпълнението и мониторинга на политики. По този начин дейността допринася за изпълнението на СЦ3 на проектното предложение „Подобряване на обществената информираност и ангажираност по въпросите на опасните отпадъци“ и за постигане на Цел 1 на процедурата “Партньорско управление с гражданите и бизнеса“. Същевременно, дейността попада в допустими дейности от Насоките за кандидатстване, т. 13.1 д).
Изпълнението на Д4 ще се фокусира върху:
- Планиране и провеждане на ПР кампания
- Провеждане на кръгла маса по проекта
ПР кампанията ще бъде планирана и проведена като мащабна информационна кампания за представяне на резултатите от проекта и в частност на аналитичните разработки и дефинираните препоръки ще бъдат социалните медии. Целта е възможно най-голям брой хора/организации/институции да бъдат информирани за разработения механизъм за граждански мониторинг. Ще бъдат идентифицирани 2 социални медии и чрез тях ще бъдат направени минимум 20 публикации на теми, свързани с проекта и резултатите от него.
Кръглата маса ще бъде проведена в град София, с цел осигуряване на участие на възможно по-голям брой представители на свързани с проекта институции, вкл. МОСВ, ИАОС,, както и представители на всички целеви групи по проекта за публично представяне на резултатите от проекта и за провеждане на последващи дискусии, идентифициращи ключови проблеми като намаляване на обема на депонираните у нас опасни отпадъци и възможностите за тяхното унищожаване или оползотворяване в контекста на кръговата икономика. И не на последно място: как да се осъществява постоянен и ефективен граждански контрол чрез съучастие в този процес.
Кръглата маса ще бъде 1-дневно мероприятие, за минимум 40 човека и ще се проведат на територията на град София. С оглед на потенциални ограничения, които може да възникнат в резултат на пандемията от Covid-19, събитието следва да се проведе като хибридно, при което минимум 20 участника ще присъстват в залата. |
4 590.55
|
0.00
|