Описание
Проектът е разработен в отговор на необходимостта от надграждане и повишаване на институционалния капацитет на Агенцията за социално подпомагане/АСП/ за реализиране на публичната й роля в сферата на соц. подпомагане, соц. услуги и закрила на детето, като създава условия на практика да се приложат нови подходи за планиране, изпълнение, мониторинг, оценка и контрол на системата за социални услуги и социално подпомагане. Предвижданите дейности обхващат служители на АСП, общини, доставчици на социални услуги и структури на държавните институции, които с присъщата си дейност са ключови участници в налагащите се интегрирани модели за грижа. Създадените в рамките на проекта Областни координиращи звена ще поемат основната част от организацията и провеждането на обученията, предвид широкия обхват на лицата от целевата група. Чрез обособяването на екипи за специализирана подкрепа и кризисна интервенция, включващ широк спектър от специалисти ще се даде възможност за пълноценно преодоляване на предизвикателства от различно естество които съпътстват предоставянето на социални услуги за различни групи хора – деца и възрастни. Предвидените и по двете оси специализирани обучения и подкрепа ще повишат професионалната компетентност за по-ефективно и ефикасно изпълнение на задълженията на служителите на АСП и на екипите от социалните услуги. Чрез целенасочените обучения по ПО 3 за практическа работа с информационната система на служителите на териториалните структури на АСП, на общините и доставчиците на социални услуги ще се преодолеят редица проблеми, произтичащи от липсата на единна база данни, обхващаща всички аспекти на дейността на агенцията. Ще се приложат на практика нови подходи за планиране, изпълнение, мониторинг, оценка и контрол на системата за социални услуги и социално подпомагане, в резултат от които ще се създаде обективна основа за въвеждане на нови процеси и модели за планиране и изпълнение на политики в сферата на социалните услуги.
Дейност | Договорена стойност | Отчетена стойност |
---|---|---|
Структуриране на областни координиращи звена в подкрепа на политиката по деинституционализация за деца и възрастни - наемане на 56 областни координатори и осигуряване на необходимото оборудване за обезпечаване на дейността им. (П0 2): Целта на дейността е да се създаде областно координиращо звено (ОКЗ), което ще поеме основната част от организацията, координирането на логистиката и провеждането на обученията, заложени в отделните проектни дейности, предвид широкия обхват на лицата от целевата група При изпълнението на дейностите в това направление ключова роля ще имат избраните 56 областни координатори (ОК), които ще продължат и наградят дейностите по проект “Развитие на системата за планиране и предоставяне на социални услуги на регионално равнище”. Паралелно с това те ще подпомагат с експертния си опит дейностите на служителите от териториалните структури на АСП по направлението, свързано с осигуряване правата на хората с увреждания, като от началото на 2019 г. това включва прилагане на нов инструмент за изготвяне на индивидуалната оценка на потребностите за упражняване правата на хората с увреждания и въвеждане на механизма за лична помощ. ОКЗ ще продължат да подкрепят дейности, свързани с процесите на планиране и управление на политиките в социалната сфера в съответствие със Закона за социалните услуги (ЗСУ), който влиза в сила от 2020 г. Същите, през 4-годишното действие на Проект “Развитие на системата за планиране и предоставяне на социални услуги на регионално равнище”, натрупаха богат опит по отношение на извършване на анализи, създаване на партньорства и мрежи на областно ниво. Този опит ще бъде използван в подкрепа на ангажиментите на АСП за изготвяне на анализ на потребностите на национално ниво от социални услуги и разработването на предложение за Национална карта на социалните услуги (НКСУ), които се финансират изцяло или частично от държавния бюджет, както и при последващата й актуализация. В рамките на 1 година, след публикуването на резултатите от преброяването на населението и жилищния фонд в Република България през 2021 г. ще се разработи НКСУ, а в първите шест месеца ще се извършват анализите на местно ниво, където общините ще получат методическата подкрепа от ОКЗ. Интензивното планиране и картиране на социалните услуги ще се осъществи през 2022 год. и в началото на 2023 г.Продължаването на тяхната дейност ще подобри вече създадената координация в и между институциите, работещи в сферата на социалните услуги и социалното включване. Предвижданите дейности ще добавят стойност към реализирането на конкретни действия в изпълнение на националните стратегически документи по деинституционализация на грижата за децата, възрастните хора и хората с увреждания. ОКЗ ще бъде ситуирано в РДСП и ще осъществява следните основни дейности: • Методическа подкрепа и предоставяне на актуална информация, свързана със социалните услуги на всички, които имат отношение към тях; • Консултации, идентифициране на нуждите от обучение, съдействие за провеждане на обучения за повишаване на мотивацията и квалификацията на работещите в социалната сфера, в т.ч. и служители от специализираните отдели към териториалните поделения на АСП; • Методическа подкрепа при актуализирането на плановете за реформиране или закриване на специализираните институции в съответствие с разпоредбите на специализираното законодателство и стратегическите документи за дългосрочна грижа и деинституционализация на грижата за деца, възрастни хора и хора с увреждания; • Осъществяване на сътрудничество с областната, общинските и други администрации, неправителствени организации при реализиране наполитиката в областта на социалната защита и социалното включване на рисковите групи в областта, чрез прилагане на интегриран подход; • Методическа подкрепа по прилагане на нормативните актове в областта на хората с увреждания и прилагането инструментариума за изготвяне на индивидуалната оценка на потребностите за упражняване правата на хората с увреждания и прилагане на механизма за лична помощ; • Съдействие и подкрепа в дейностите по оценката и анализ на потребностите от социални услуги, планирането, създаването, предоставянето и развитието на социалните услуги. | 6 038 649.40 | 7 433 532.45 |
Обособяване на екипи за специализирана подкрепа и кризисна интервенция в подкрепа на деинституционализацията на деца и възрастни, включващи широк спектър специалисти. (П0 2): Целта на дейността е обособяването на екипи за специализирана подкрепа и кризисна интервенция, включващи широк спектър от специалисти, с което ще се даде възможност за пълноценно преодоляване на предизвикателства от различно естество, съпътстващи предоставянето на социални услуги за различни рискови групи хора – деца и възрастни. Специалистите от една страна ще подкрепят екипите на действащите и/или на новосъздадените социални услуги за справяне с трудностите и предизвикателствата при предоставянето на социалните услуги, както и за развитието на собствен механизъм за усъвършенстване на качеството на услугите. От друга страна при необходимост ще работят и пряко с потребителите на услугите при възникване на кризисна ситуация за овладяването им. В екипите за специализирана подкрепа и кризисна интервенция ще се привлекат: • експерти, специалисти по психиатрична подкрепа и грижа с експертиза в следните области: подкрепа на деца и възрастни с предизвикателно поведение, психиатрични проблеми и работа с деца/лица от институции и др. подобни. • експерти с медицинско образование с експертиза в интегриране на здравните аспекти на детското развитие; обезпечаването на психичното здраве на детето/възрастния и неговите отклонения; общо познаване на различните видове заболявания/увреждания и др.подобни. • експерти - психолози с експертиза за овладяване на агресивно поведение на потребителите, мотивация за работа с трудни потребители, превенция и преодоляване на стрес и др.подобни. • експерти в социалната работа с експертиза в оценка на потребностите на потребителите; организиране на грижата за потребителите; индивидуална и групова работа с деца и възрастни с увреждания; специфика на грижите в социалната услуга и др.подобни. • експерти, специалисти по образователни дейности с експертиза в интегрирани програми за обучение и образование и др.подобни. Планирано е в рамките на проекта да бъдат наети 56 експерта общо за цялата страна, като конкретният състав на екипите и броя на експертите в тях ще се определи на базата на специфичните потребности на обслужваните лица по места и потребители на конкретните услуги, действащи на територията на съответната област. | 1 869 156.00 | 14 951.21 |
Сформиране на два специализирани екипа, ситуирани към две пилотни дирекции „Социално подпомагане“ /София и Бургас/, които ще реализират нов модел за закрила на деца и възрастни в специфична кризисна ситуация - наемане на 10 експерти по социална работа с денонощен режим на работа ДЗД и СУПЛ и осигуряване на необходимото оборудване за обезпечаване на дейността им. (П0 2) (Екип за спешна закрила) : Целта е да се създадат възможности за предоставяне на своевременна закрила и подкрепа в случаи на кризисна/рискова ситуация на пострадали лица и деца, чрез сформиране на 2 спец-ни екипа, ситуирани към 2 пилотни ДСП /София и Бургас/ и прилагайки на практика нов модел за кризисна интервенция на деца и възрастни. През последните години значително нараства бр. на непридружени деца и лица от чужбина, търсещи и/или получили закрила, в риск или преживели различни форми на насилие. Подобни случаи на непридружени деца, завръщащи се от чужбина по данни от ОЗД за 2016 и 2017 г. са над 60. Нарастват и случаите на репатрирани възрастни лица в безпомощно състояние. Предвид спешността на тези случаи, специализираните екипи ще ги насочват към подходяща услуга, съобразена с инд. потребности и техните особеностите. При пълнолетните пострадали лица, ще бъдат издирвани близките им, ще се насочват за лечение, оказване не подкрепа и/или ползване на соц. услуги, при пълно зачитане на техните права и интереси. Акцент в работата ще бъдат лицата жертви на домашно насилие и бездомните лица/деца. След ратифициране на Конвенцията на Съвета на Европа за предотвратяване и борба с насилието с/у жени и домашното насилие (Истанбулската конвенция) от НС на РБ, стр-те на АСП ще имат повече ангажименти спрямо лицата, жертви на насилие. Това обуславя необходимостта от увеличаване и укрепване на ресурса на соц. работници от гледна точка на предприемане на спешни мерки. Съществуването на екипи от соц. работници, които да са на денонощно разположение, ще отговори и на ясно дефинираните проблеми с работното им време и необходимостта от предприемане на спешни действия за закрила на деца и възрастни в критични/рискови ситуации. Това е нов подход при работа с лица в кризисни ситуации на АСП. Предвижда се сформирането на 2 спец-ни екипа за спешна закрила, ситуирани към ДСП в гр. София и гр. Бургас. Изборът на двете териториални стр-ри се обосновава с анализ на концентрацията на случаи на непридружени деца и възрастни, изпаднали в критична/рискова ситуация. Тези проблеми се наблюдават предимно на територията на столицата. Друг особено рисков регион се очертава региона на българското Черноморие, най-вече в Бургас. Поради особения характер на работата двата спец. екипа ще бъдат със задължение да дежурят или да са на разположение на работодателя, с цел осигуряване на подкрепа през цялото денонощие на нуждаещите се лица. В рамките на проекта от ДСП Младост ще се определят 6 експерта/соц. работници, а от ДСП Бургас 4 експерта/соц. работници, които ще се подберат от работещите в отделите ОЗД и ХУСУ. Това е нов подход при работа с лица в кризисни ситуации на АСП и след апробирането на модела може да се включат и други териториални поделения на АСП. Основните задължения в АСП на директорите на ДСП са свързани с осъществяване на организация и контрол на цялостната дейност на служителите на съответната дир-я. Като ръководни кадри на двете дирекции по проекта е необходимо и ангажирането на съответните директори на местно ниво по отношение на осъществяване на постоянен контрол и мониторинг на работата на тези два екипа. В рамките на проекта директорите ще: отговарят за навременното разпределение на задачите на двата екипа; пряко ще следят за качественото им изпълнение; оказват методическа помощ и съдействие при изпълнение на своите ежедневни дейности от 2та спец. екипа за всеки случай; осъществяват връзка с експертите на МТСП, посолствата на РБ, МВР, МЗ, гранична полиция и др. институции по завръщането на репатрирани български граждани в страната; анализират постигнатите резултати. В рамките на проекта не е предвидено друго звено, което да отговаря пряко за извършваните ежедневни дейности от тези два екипа. Поради което, вследствие на проекта тези задължения, се явяват допълнителни спрямо основните задължения на директорите, регламентирани в длъжностните им характеристики и ще се изпълняват от тяхна страна в рамките на установеното им регламентирано работно време. | 278 203.00 | 1 131.84 |
Провеждане на специализирани обучения за екипи от действащи социални услуги (П0 2): Описание Основните цели на тази дейност са свързани с: повишаване на мотивацията на служителите от действащи социални услуги, в т.ч. и от резидентен тип; подобряване на професионалната им компетентност за по-ефективно и ефикасно изпълнение на задълженията им; усъвършенстване на знанията и практическите умения в съответствие с индивидуалните потребности на потребителите. Обученията целят и провеждане на адекватна политика в сферата на социалните услуги. Те кореспондират с идентифицираните нужди и стимулират развитието на персонала, работещ в тези сфери, като предвидените обучения не се припокриват по съдържание, насоченост и тематика с други обучения по операции по ОПРЧР (2007-2013). Персоналът, работещ в социалните услуги не винаги преминава през адекватни обучения. Налице е необходимост от обучения, касаещи прилагане на нови подходи в работата на персонала и специализирани обучения, свързани със здравния статус на потребителите и развитието на децата/младежите и пълнолетните лица. Наблюдава се липса на подготвен персонал, с достатъчно професионален опит в социалната сфера. Спецификата на работа е предпоставка за недобро функциониране на услугите и бързо професионално прегаряне на лицата, работещи в социалната услуга. Често се наблюдава и текучество на персонала, което пък налага необучените да се обучават на място и в процеса на работа. През м. април 2015г. в рамките на проект „Развитие на системата за планиране и предоставяне на социални услуги на регионално равнище” се проведе проучване, относно потребностите от подкрепа на персонала, назначен в новосъздадени социални услуги, в т.ч. и от резидентен тип. В проучването бяха обхванати общо 106 социални услуги, от които 91 ЦНСТ, 12 ЗЖ, 2 ЦСРИ и 1 ПЖ, функциониращи на територията на страната и 1028 служителя от услугите. От анализа на потребностите се обобщи, че персонала, работещ във визираните услуги има най-голяма потребност от: •Специализирани обучения за екипите на създадените социални услуги, свързани със специализирани дейности и грижи за деца/младежи и възрастни с различно поведение - автоагресия, агресия, свръхсексуалност и др. •Специализирани обучения на екипи от действащи социални услуги за работа с деца и възрастни с различни увреждания, свързани със здравния им статус. Специализираните обучения за екипите от социални услуги ще са насочени към специализирани грижи за деца/младежи и възрастни с поведенчески прояви; методи и подходи за овладяване на агресивното поведение /автоагресия, агресия, свръхсексуалност/; промени в поведението, в резултат на уврежданията и за работа с деца и възрастни с различни увреждания, свързано със здравния им статус; методи и подходи в индивидуалната работа при деца и възрастни с увреждания; специфика на грижите и умения за разбиране на специалните нужди на потребителите на СУ; общо познаване на различните видове заболявания/увреждания; мерки за безопасност на потребителите и други. В тази дейност са планирани обучения съобразно, изведените потребности от горепосоченият анализ, в които ще се включат не по-малко от 6000 лица, работещи в социални услуги за деца и за възрастни | 1 793 736.00 | 1 769 562.36 |
Обучение за изграждане на междусекторни координационни връзки на представители от различните сектори, имащи отношение към социалните услуги (П0 2): Целта на тази дейност е да се повиши капацитета на представители от различните сектори, имащи отношение към социалните услуги за изграждане на междусекторни координационни връзки. Посоката към децентрализация, намаляване на броя на институциите и лицата, настанени в тях, разширяване на броя и обхвата на социалните услуги в общността е обект на пълен консенсус и се ползва с подкрепата на всички заинтересовани страни. Въвеждането на нови модели при предоставянето на услуги ще бъде постигнато чрез мултидисциплинарен подход, индивидуализиране на услугите, прилагане на комплексна оценка на потребностите на лицата и др. От друга страна предвидените обучения в тази дейност ще подкрепят част от мерките, попадащи в обхвата на Актуализирания план за действие и изпълнение на Националната стратегия „Визия за деинституциализацията на децата в България“. Обученията целят подобряване на подобряване на механизмите и процедурите за взаимодействие между институциите, въвеждане на мултидисциплинарен подход при работата по случай на дете в риск, което ще подобри провеждането на интегрирани политики и механизми при решаване на конкретни случаи. В предвидени обучения ще обхванат представители от различните сектори, имащи отношение към социалните услуги и работа с деца в риск, към повишаване ефективността на услугите и на социалната работа, към гарантиране на правата на децата. Основните теми ще са насочени към насърчаване на взаимодействието между здравните, социалните услуги и другите сектори, имащи отношение към социалните услуги. Ще се разработи система за проследяване на всеки случай на дете в риск, спрямо което е наложена мярка за закрила в семейна среда или в резидентна услуга, по която ще се обучат социални работници от ОЗД и специалисти от различни услуги и същата ще бъде въведена за проследяване на случаите. Предвидени са специализирани обучения за персоналът от бъдещите услуги, които предстои да бъдат създадени при изпълнение на Националната стратегия „Визия за деинституционализацията на децата в България“ за въвеждане на мултидисциплинарен подход при изготвяне на оценките на потребности и плановете за подкрепа. | 957 914.39 | 734 383.68 |
Осигуряване на супервизия и консултации за екипи от действащи социални услуги. (П0 2): Целта на настоящата дейност е да се подкрепят екипите от действащи социални услуги за развиване на специфични умения и повишаване качеството на работата им чрез осигуряване на супервизия и консултации. Супервизията и консултациите са задължителен компонент при подпомагащите професии и имат основна роля за поддържане на компетентността на специалистите, работещи в социални услуги. Супервизията е преди всичко подкрепящ и развиващ процес. Консултирането е методическа помощ при директната работа с потребители на социални услуги. В този контекст консултирането може да се разглежда като индивидуална супервизия с фокус върху супервизията на социалната работа по случай. Целите на супервизията са насочени към подобряване на директната работа на специалистите от помагащите професии и превенция на професионалното прегаряне. Супервизията и социалното консултиране обръщат внимание на състоянието на клиента; качеството на услугите; професионалните стандарти; професионалната етика; придобиването на знания и умения; професионалното развитие; ценностите и нагласите, които спомагат да се развие партньорско отношение с клиентите; професионалната идентичност и др. В рамките на проект „Развитие на системата за планиране и предоставяне на социални услуги на регионално равнище”се проведе проучване, относно потребностите от подкрепа на персонала назначен в новосъздадени социални услуги. От анализа на потребностите се обобщи, че персоналът, работещ в тези услуги има най- голяма потребност от супервизия и консултиране. Потребностите от супервизия се обяснява с липсата на специализиран опит, високото психическо натоварване при директна работа с потребителите, силна емоционална ангажираност и многото отговорности в ежедневната работа. Над 90 % от анкетираните се нуждаят от допълнителна подкрепа в ежедневните си дейности на работното си място чрез консултации предимно касаещи здравни и психологични проблеми, методическа подкрепа в посока справяне с проблеми с потребители и директна работа с тях. Планирано е предоставяне на супервизия на наетия персонал във всички действащи услуги както за деца, така и за възрастни.Провеждането на супервизия в социалните услуги във всяка област ще се моноторира от ОКЗ, отговарящо за съответната област. При необходимост областен координатор от една област може да се включи в мониторинг на социални услуги, които са ситуирани на територията на друга областПланирано е предоставяне на супервизия на наетия персонал във всички действащи услуги както за деца, така и за възрастни. | 1 678 893.60 | 1 636 732.48 |
Укрепване капацитета на специализираните отдели в АСП за осъществяване на новия модел на социална работа с уязвими групи чрез осигуряване на необходимото оборудване за обезпечаване на дейността им (П0 3): Описание Дейността има за цел да подкрепи социалните работници, които посрещат предизвикателствата на глобалната пандемична криза, свързана с разпространението на заболяването COVID-19.Реализацията на тази дейност ще допринесе за повишаване качеството на предоставяните от териториалните поделения на АСП услуги с оглед подобряване достъпа на лицата до услугите в общността и минимизиране на рисковете от социално изключване, както и да се укрепи капацитета на специализираните отдели по отношение на социалната работа с уязвимите групи. . При така създалата се неочаквана кризисна обстановка са необходими бързи и значителни интервенции в системата за социално подпомагане, включително и осигуряване на безопасни условия на труд и подобряване на работната среда, за да може същата да работи ефективно при значителен стрес и да успее да преодолее безпрецедентните предизвикателства, свързани с избухването на COVID-19. Въведените мерки за самоизолация са от изключително значение и безспорно необходими, но затварянето вкъщи може да увеличи други рискове като домашно насилие, употреба на алкохол и наркотици, пренебрегване, физическа, емоционална и сексуална злоупотреба. В условия на физическа и социална дистанция, на социалните работници им предстои да поемат рискове, за да запазят другите. На уязвимите групи следва да се предоставя още повече информация, с оглед получаването на подкрепа и избягване всяването на паника, което служителите на социалната система ще извършват в условията на въведените ограничителни мерки и препоръки при обявеното извънредно положение, вкл. и в преки контакти, с риск както за своето здраве и живот, така и това на своите близки. В системата на АСП в цялата страна работят 28 РДСП и 147 ДСП, в които са назначени над 4000 служители, от тях най-малко 2700 ще бъдат в непосредствен контакт с нуждаещите се лица. Това е тази част от персонала на Агенцията, които ще са на отворените приемни в дирекциите „Социално подпомагане“, при необходимост на терен, предоставящите подкрепа и информация. Поради спецификата на високорисковата ситуация за здравето на персонала в АСП се осигурява допълнително възнаграждение, свързано както с изпълнението на социални дейности при специфични рискови условия , така и с необходимостта от конкретна организация на труда в условията на породен от епидемичната ситуация относителен дефицит на персонал. Към момента служебните автомобили на АСП – собствени или ползвани на друго правно основание са 219, които са разпределени съобразно натоварването за ползване от териториалните структури. По-голяма част от наличните автомобили са амортизирани поради интензивната употреба и са морално остарели. В сравнителен аспект 21 автомобила са в експлоатация от преди 2000 г. ( например – 8 автомобила са от 1995 г.; по 2 автомобила от 1992 г., съответно 1993 г.), като автомобилът, с който разполага ДСП -Кубрат е от 1989 г. В периода от 2000 г. до 2010 г. 179 автомобила са регистрирани в Териториалните структури на агенцията. Въпреки полаганите през годините усилия за тяхната поддръжка, през изминалата 2021 година са бракувани и дадени за скрап 11 автомобила, а от началото на 2022 г. са бракувани 7 бр. АСП има необходимост от обновяване на служебния автомобилен парк, като индикативния минимален брой е 85 автомобила с цел осигуряване ефективното изпълнение на многобройните функционални задължения по отношение на социалното подпомагане, социалните услуги и закрила на детето с фокус към уязвими лица и деца в риск. | 13 209 948.26 | 11 561 258.09 |
Специализирана подкрепа и обучения за служителите на АСП (П0 3): Описание С реализирането на тази д-ст се цели да се подобри проф. компетентност, знанията и уменията на служителите в администрацията на АСП за постигане на високи нива на прозрачност и отговорност пред обществото, чрез създаване на гъвкави и адаптивни структури, мотивирани и динамични служители, които използват пълноценно съвременните информационни технологии и предоставят услуги с високо качество. Реформата в сферата на соц. услуги и постигането на по-добро управление на системата за соц. подпомагане чрез 3-те основни компонента– соц. помощи, соц. услуги и закрила на детето изисква постоянни инвестиции в инст. капацитет на служителите на АСП. Мерките за повишаване на инст. капацитет на служителите в АСП са в две направления: обучения и специализирана подкрепа. Обучения-включването на лицата, заети в системата на АСП в спец. обучения на територията на страната и ЕС. Теми по направления: 1) за отделите "Закрила на детето"(ОЗД) •Насоки за ефективна работа по превенция на рисковете за деца. Работа по случай на дете, въвлечено в родителски конфликт. Работа по случай на риск от отпадане от образователната с-ма. Превенция на изоставянето на ниво родилен дом -300 уч. •Предприемане на мярка за закрила на дете. Настаняване на дете извън биологичното семейство. Процедура при спешно настаняване на дете в соц. услуга от резидентен тип и в приемно семейство. Взаимодействие между ОЗД и доставчик на соц. услуга. Основни аспекти в процеса на планиране и подготовка на децата за извеждане от приемни семейства при реинтеграция и осиновяване -300 уч. • Работа с деца, жертви на насилие. Идентифициране на деца, жертви на насилие и осъществяване на комуникация между участниците в мултидисцип. екип, сформиран в рамките на Координационния механизъм за взаимодействие при работа по случаи на деца, жертва или в риск от насилие и за взаимодействие при кризисна интервенция и прилагане на механизма. Действия и мерки на органите за закрила на детето при случай на домашно насилие в контекста на изпълнение на ЗЗДН–300 уч.; • Работа с деца с проблеми в поведението. Припознаване на ангажиментите на всички органи за закрила на местно ниво. Подготовка на екипите от ЦНСТ за работа с деца с проблеми в поведението. Подготовка на приемни семейства за работа с деца с проблеми в поведението. Съвместни действия на органите на закрила на детето и образователната система при работа с деца с проблеми в поведението–300 уч. 2)за отделите "Индивидуална оценка на хора с увреждания и социални услуги" (ИОХУСУ) и "Индивидуална оценка на хора с увреждания, социални услуги и социална закрила" (ИОХУСУСЗ) •Оценка на потребностите, работа с формуляра за оценка на потребностите –1127 уч. •Изпълнение на Плана за действие за изпълнение на НСДГ-300 уч. •Нови аспекти при предоставянето на СУ–410 уч. •Прилагане на общоевр. насоки за преход от инст. грижа към грижа в общността-предизвикателства и добри практики в ДИ за възрастни. 3)за отделите "Социална закрила" и ИОХУСУСЗ •Соц. помощи за деца и семейства–350 уч. •Социално подпомагане–350 уч. Обучения на новоназначени соц. работници, въвеждащи в спецификата на социалната работа – средно по 500 лица годишно (или 1500 новоназн. за 3 г.), които ще се провеждат в рамките на 3 дни.В края на обученията ще се проведе индивидуален тест с всеки участник Специализирана подкрепа- за служителите от ОЗД, ИОХУСУ и ИОХУСУСЗ чрез осигуряване на индивидуална и групова супервизия. Целтае да се подкрепят служителите на тези отдели в страната чрез осигуряване на индивидуална и групова супервизия. Супервизията е задължителен компонент при подпомагащите професии и има осн. роля за поддържане на компетентността на специалистите, засилване уменията за работа в екип и разтоварване на напрежението, с цел превенция на профес. прегаряне. Потребностите от супервизия се обясняват с високото псих. натоварване при директна работа с потребителите, силна емоционална ангажираност и многото отговорности в ежедневната работа. | 1 657 640.14 | 1 342 647.00 |
Внедряване на разработената интегрирана информационна система в пълен обем и обхват чрез целенасочени обучения на служителите на АСП и доставчиците на социални услуги (П0 3): С внедряването на ИИС, разработена в рамките на проект BG051PO001–6.2.01 „Разработване и внедряване на интегрирана информационна система и бази данни обслужващи системата за социално подпомагане, предоставяне на социални услуги и социално включване” по ОПРЧР 2007– 2013 г. се цели да се преодолеят редица проблеми, произтичащи от липсата на единна база данни, обхващаща всички аспекти на дейността на агенцията и произтичащи от контролните й функции върху доставчиците на социални услуги. Възможността чрез ИИС да бъдат генерирани данни ще подпомогне в значителна степен изготвянето на последващи анализи и оценки на ефективността и въздействието на социалните услуги върху крайните потребители. ИИС е с три функционално обособени модула - „Социално подпомагане”, „Закрила на детето” и „Социални услуги и социално включване”. Финалната версия на системата е разработена и е тествана. Проведени са базови обучения за представяне на функционалностите на новата система в рамките на АСП и нейните териториални поделения. Към модул „Социални услуги и социално включване” e разработен външен модул за доставчиците на СУ-ДДД. Ангажирането на доставчиците на СУ и изграждането на капацитет за работа с ИИС е от особена важност за постигане на целите на изпълнявания проект и гарантиране на устойчивост на постигнатите резултати. Поради това, в рамките на тази дейност се предвиждат целенасочени обучения за работа с ИИС на служители на АСП, които не са преминали подобни обучения в рамките на проект „Разработване и внедряване на интегрирана информационна система и бази данни обслужващи системата за социално подпомагане, предоставяне на социални услуги и социално включване” и на служителите на Инспектората, с оглед ключовата им контролна роля, така и на общините и доставчиците на социални услуги, предвид ангажиментите им да отчитат изпълнението на дейността им в реално време. Предвид текучеството на персонал, както в рамките на АСП, така и при доставчиците на СУ ще се използват гъвкави методи за своевременно допълнително обучение за работа с ИИС на всеки новопостъпил служител. Наетите специалисти ще бъдат на разположение и за индивидуални консултации и решаване на възникнали казуси при използването на ИИС за всички целеви групи, като при необходимост ще провеждат и посещения на място в практиката. Същите ще присъстват на изнесените работни срещи с ОКЗ и на големите работни срещи. В рамките на дейността ще бъдат изпълнени следните действия: • създаване на мобилна група от 10 специалистиза обучаване и практическа помощ по ИИС. Ролята на тези мобилни специалисти е от особена важност, предвид мащаба и обхвата на администраторите на данни, които ще имат достъп и ангажимент за работа с ИИС, особено предвид факта, че дейността по предоставяне на социалните услуги ще се регистрира в системата ежедневно, в реално време; • изработване на програми за провеждането на обученията. Програмите ще бъдат съобразени с всяка отделна целева група - ОСЗ, ОИОХУСУ,ОИОХУСУСЗ, ОЗД и ръководен персонал; • провеждане на обучения за работа с интегрираната информационна система на служителите на АСП; • Създаване на активна директория за обща мрежа в АСП и структурните й поделения; | 1 497 607.16 | 1 248 406.73 |
Изготвяне на анализи, проучвания, изследвания в сферата на социалното включване (П0 3): В рамките на тази дейност се цели да се изготвят анализи, проучвания, изследвания фокусирани върху: актуални проблеми, трудности и предизвикателства пред системата на социалните услуги, социалното подпомагане и закрилата на детето; извеждане на практически насоки, които ще се използват за подобряване на системата от всички заинтересовани страни. Резултатите от тях ще са в отговор на необходимостта от надграждане и повишаване на институционалния капацитет на Агенцията за социално подпомагане, както и за реализиране на публичната и роля в сферата на социалното подпомагане, закрила на детето и социалните услуги. Същите ще са предпоставка за прилагане на нови подходи и методи, свързани с изпълнението, организацията и управлението на дейностите в Агенцията. Предвидено е да се проучат следните направления: • Да се извърши изследване/анализ на дейностите в АСП и се разработи методология за ефективно управление на човешкия ресурс втериториалните поделения на АСП, с цел по-ефективно организиране на работата в структурните поделения на Агенцията при прилагането на предстоящите нормативни промени. | 66 960.00 | 67 101.47 |
Подкрепа за анализ, планиране и управление на областните, респективно общинските стратегии за развитие на социалните услуги и провеждане на мониторинг и оценка на ефективността и ефикасността на областните стратегии за развитие на социалните услуги(П0 3): Тази дейност има за цел - да се утвърди модела на областно планиране на социалните услуги като се отчетат най-добрите практики, както за самите услуги, така и замоделите за взаимодействие на местно равнище. - Да подкрепи процесите на мониторинг и оценка на ефективността и ефикасността на областните стратегии за развитие на социалните услуги. Дейността ще се осъществи с активното участие на областните координатори, наети по дейност 1 на проекта, в процесите на анализ, планиране и управление на областните, респективно общинските стратегии за развитие на социалните услуги и провеждане на мониторинг и оценка на ефективността и ефикасността им. При изпълнението на дейностите в това направление ключова роля ще имат 56-те областни координатори, които ще продължат дейността си по операцията след приключилият проект “Развитие на системата за планиране и предоставяне на социални услуги на регионално равнище”. Те ще продължат да подкрепят дейности, свързани с процесите на планиране и управление на политиките в областните градове в страната. Същите през 4-годишното действие на Проект “Развитие на системата за планиране и предоставяне на социални услуги на регионално равнище” натрупаха богат опит по отношение на извършване на анализи, създаване на партньорства и мрежи на областно ниво, като активно бяха включени в процесите по мониторинг и оценка на ОСРСУ 2011-2015. Продължаването на тяхната дейност ще подобри вече създадената координация в и между институциите, работещи в сферата на социалните услуги и социалното включване и ще подкрепи процеса по областно планиране за периода 2016-2020. Тази дейност добавя и стойност към реализирането на конкретни действия в изпълнение на Стратегията за дългосрочна грижа и в частност за по-добро планиране на процесите на деинституционализация на възрастни. | 0.00 | 0.00 |
Организация на събития (конференции, кръгли маси, семинари, работни срещи, дискусии и др.) с участието на заинтересованите страни за обмен на опит, разпространение и въвеждане на добри практики(П0 3) : Чрез реализацията на тази дейност се цели да се осигури постоянен обмен на актуална информация и опит между служителите на АСП и всички заинтересовани страни – представители на общински администрации, институции, социални услуги в общността, неправителствен сектор. Основен акцент на работните срещи е обсъждане на текущите предизвикателства в ежедневната работа на служителите на АСП в обслужването на нуждаещите се лица и семейства, промени и новости в нормативната уредба и стратегии за подобряване на работният процес. Работните срещи ще са изнесени с продължителност от по 3 дни , като участниците ще са служители от структурите на АСП, разделени по отдели СЗ (вкл. ИОХУСУСЗ), ЗД и ИОХУСУ (вкл. ИОХУСУСЗ). Такива срещи ще провеждат и служителите на Инспектората към АСП; Специалистите ИО, ръководството от ЦУ на АСП, директори РДСП и ДСП; финансовите експерти и юристите на агенцията | 339 876.10 | 868 345.17 |
Управление и организация на проекта/ЕУОП/: Описание Целта на тази дейност е да се гарантира ефект. управление, организация и координация на дей-те, да се създадат условия за планиране на дей-те и успешно организационно, документално и фин. финализиране на проекта. Предвид обемността на дейностите в проекта ЕУОП ще се състои от: Ръководител проект – осн. функции са свързани с ръководене и контрол на осъществяваните дейности, постоянен контакт с УО на ОПРЧР и упр. на работата на екипа в проекта. Нац. координатор–координира и мониторира цялостното изпълнение, отговаря за техн. изпълнение, отчитане на дей-ти и индикатори. Гл. координатор - 3 бр. Задълженията и отговорностите им са разпределени в 3 направления: 1)внедряване и обучения на ИИС; 2)обучения, супервизия на СУ и служители на АСП, раб. срещи, конференции, спец. обучения, изследвания, анализи и план. на обл. стратегии; 3)административни дейности. Същите ще координират и отговарят за техн. изпълнение, отчитане на дей-те и индикатори в съотв. направление. Координатор–7 бр. Координират и отговарят за изпълнението на план. дей-ти по направления, като подпомагат работата на гл. координатори. По направление 1 – 1 координатор, отговарящ за дей-те по внедряване на ИИС. По направление 2 – 3 координатора, отговарящи за дей-те, свързани със събития и обученията на служ. от АСП и СУ (координатор СУПЛ, координатор ДЗД, координатор ИХУ и СЗ). По направление 3 – 3 координатора, отговарящи за общ. поръчки, координация и взаимод. с терит. поделения и за автомобилите. В подкрепа на специф. дей-ти: Фин. звено, състоящо се от Финансист, 2 бр. счетоводители и експерт счет. дей-ти (носят фин. отговорност за отчитане на дейностите, изготвяне на межд. и финалния фин. доклад, мониторинг върху разходите, осчетоводяване на счет. док-ти, проверка и контрол на движението на разходите по бюдж. пера. Фин. контрольор 1 бр.-проверява всички док-ти преди вземане на решението за извършване на разходи; Техн. сътрудници – 2 бр., водят документацията и завеждат текущата кореспонденция, събират, класират и отговарят за съхранението на документацията; Експерт информ. обслужване – 2 бр.; отговарят за публикуване на общ. поръчки и напредъка на проекта, изготвяне на програма за обуч. при внедряване на ИСС и координират дей-те по внедряването и поддържането на общата интегрирана и мрежова среда; орг. и провеждане на тестове; мониторинг. Експерт Чов. ресурси – 2бр; обработват молби, заповеди за отпуск, командировки, болн.листове; въвеждат лич. данни и тр. дог., изготвят списъци за участие в събития и др. Тъй като за повече от 2/3 от общия бюджет за изпълнението на дейностите в проекта ще се изберат външни изпълнители по правилата на ЗОП, планираме наемането на спец. организация, която да разработи док-ция по съответните поръчки и да участва в провеждането им. Членове от ЕОУП ще разработят и проведат ОП за наемане на спец. външна организация за ЗОП. След приключване на поръчката ще се наеме 1 юрист на граждански договор, който да оказва юридическа помощ и подкрепа на екипа и ще следи изпълнението на всички обществени поръчки. В тази дейност е предвиден оптималният брой експерти, които ще се включат в организацията и управлението на проекта и той е съобразен с големият мащаб на изпълнение, планираните разнородни дейности и стойността на заложените специфични индикатори: Заети лица – 8100 и Брой служители придобили квалификация при напускане на операцията – 7300. В рамките на проекта ще се изпълняват разнообразни по своята специфика дейности и експертите са подбрани съобразно притежаваната компетентност, с което се цели ефективното и ефикасното изпълнение на резултатите на проекта. Освен това тяхното включване е предвидено да бъде на етапен принцип през различни периоди от изпълнението на проекта. | 1 981 030.75 | 1 552 620.80 |
Публичност на проекта: Целта на дейността е издаването и разпространение на информационни материали сред целевите групи и другите заинтересовани страни за популяризиране на проекта на национално и регионално ниво. Дейността е планирана съобразно изискванията на Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020 г. Предвидени са целенасочени мерки за повишаване на информираността на обществото за планираните действия, целенасочена работа за положителна промяна в обществените нагласи към процеса по деинституционализация на децата и възрастните чрез подкрепа за качествени социални услуги в общността, както и изграждането и надграждането на капацитет за провеждане на ключовите реформи в социалния сектор. В рамките на проекта предвиждаме изготвянето и отпечатването на информационни табели, които ще бъдат поставени в сградата на АСП, на всички РДСП в страната; и на ДСП-Сердика, където се предвижда да се ситуират експертите по ИИС. Изготвяне на комплект печати на проекта. С цел популяризиране на проекта в публичното пространство ще бъдат изготвени банери, които ще се ползват на всички проектни мероприятия и конференции. За оповестяване на дейностите на проекта и постигнатите резултати ще бъдат отпечатани брошури. В края на проекта ще се организира заключителна конференция с цел представяне на постигнатите резултати. Освен екипите по проекта ще участват представители на заинтересованите страни. Във всички форми и мероприятия за популяризиране на проекта ще се отразява, че проектът се осъществява с финансовата подкрепа на ОПРЧР, съфинансирана от Европейския социален фонд на Европейския съюз. За реализацията на дейност 7 и 9 ще бъдат закупени работни облекла с визуализационни елементи на програмата и проекта. За всички включени в обученията по ИИС ще бъдат предоставени баджове, които ще съдържат и задължителните визуализационни елементи. | 277 744.20 | 241 981.44 |
ПРОДЪЛЖЕНИЕ НА Д-СТ 3 Сформиране на два специализирани екипа, ситуирани към две пилотни дирекции „Социално подпомагане“ /София и Бургас/,които ще реализират нов модел за закрила на деца и възрастни в специфична кризисна ситуация - наемане на 10 експерти по социална работа с денонощен режим на работа ДЗД и СУПЛ и осигуряване на необходимото оборудване за обезпечаване на дейността им. (П0 2) : Основните задължения в Агенция за социално подпомагане /АСП/ на директорите на ДСП са свързани с осъществяване на организация и контрол на цялостната дейност на служителите на съответната дирекция. В рамките на проекта извън щатното разписание ще бъдат новосъздадени два специализирани екипа от по 5 експерта съответно в ДСП Младост и ДСП Бургас, с денонощен режим на работа за осигуряване на спешна закрила и защитена среда на нуждаещи се лица в критични/рискови ситуации. Това е нов подход при работа с лица в кризисни ситуации на АСП и след апробирането на модела и приключването на проекта звената ще се включат в структурата на АСП. Като ръководни кадри на двете дирекции, по проекта е необходимо и ангажирането на съответните директори на местно ниво по отношение на осъществяване на постоянен контрол и мониторинг на работата на тези два специализирани екипа. В рамките на проекта директорите ще: - отговарят за навременното разпределение на задачите на двата екипа, - пряко ще следят за качественото им изпълнение, - оказват методическа помощ и съдействие при изпълнение на своите ежедневни дейности от 2-та спец екипа за всеки случай, - осъществяват връзка с експертите на МТСП, посолствата на РБългария, МВР, МЗ, гранична полиция и др. институции по завръщането на репатрирани български граждани в страната, - анализират постигнатите резултати. В рамките на проекта не е предвидено друго звено, което да отговаря пряко за извършваните ежедневни дейности от тези два екипа. Поради което, вследствие на проекта тези задължения, се явяват допълнителни спрямо основните задължения на директорите, регламентирани в длъжностните им характеристики и ще се изпълняват от тяхна страна в рамките на установеното им регламентирано работно време. | 0.00 | 0.00 |
ПРОДЪЛЖЕНИЕ НА ДЕЙНОСТ 9 Внедряване на разработената интегрирана информационна система в пълен обем и обхват чрез целенасочени обучения на служителите на АСП и доставчиците на социални услуги (П0 3): На база на доставената и инсталирана техника в ЦУ на АСП и териториалните поделения е необходимо да се осигури възможност за централизирано управление и наблюдение на изградената инфраструктура чрез внедряване на Активна директория /АД/ в инфраструктурата на АСП. АД е услуга за изграждането на централизирано администриране на работни станции, потребители, групи и други услуги. Инсталира се на общ централен сървър и на следващ етап се конфигурират и присъединяват всички работни станции и мрежови устройства на териториалните поделения на АСП. Чрез АД ще се осигурява контрол на достъпа до файлови ресурси, услуги за печат и управление на системите за обмен на информация в глобалната мрежа на АСП. АД представлява обектно ориентирана база данни, съдържаща информация за мрежовите потребители и ресурси. Съхранява информация за потребителите, групите от потребители, компютрите, принтерите и друга подобна информация на централно ниво. Подпомага потребителите да ползват централизирани ресурси, а администраторите отдалечено да управляват тези ресурси. Директорията контролира взаимоотношенията между потребители и устройства и между различни устройства чрез процесите – идентификация и оторизация. АД е основополагаща и критична услуга, отговаряща за удостоверяване идентичността и оторизацията на потребителите в една съвременна ИТ инфраструктура. Първоначално потребителят се идентифицира, след което се оторизира да ползва определени ресурси, според правата си на достъп. С внедряването на АД се гарантира защитеността и сигурността на изградената VPN мрежа на АСП и достъпа до ИИС само на оторизирани потребители от доставчиците на социални услуги. Вградените в АД технологии улесняват разпознаване на пробиви в сигурността, разпознаване на неоторизиран достъп до мрежата. Услугата за разпознаване пробивите в сигурността се интегрира с услугите за наблюдение и контрол, и по този начин отговорникът по сигурността ще бъде своевременно уведомен за всеки опит за неправомерен достъп в компютърната мрежа на АСП. С внедряването на обща интегрирана и мрежова среда в АСП се цели подобряване на качеството и ефективността на работата на агенцията, свързана с използването на външния модул за социални услуги и доставчиците на социални услуги. Практически се гарантира сигурността и целостта на базата данни, от гледна точка достъп и защита на външните потребители. Със създаването на АД ще се постигне модернизация на работата на агенцията по посока повишена ефикасност на процесите на мониторинг, оценка и контрол на политиките в сферата на социалното включване и създаването на устойчив модел за практическа работа на доставчиците на социални услуги. С промяната на законодателството и приемане на новия ЗСУ предстои стартиране на автоматизирано отчитане на дейностите по предоставяне на социални услуги в ИИС на АСП от доставчиците на социални услуги. Всички общини и доставчици на социални услуги следва да имат достъп до ИИС на АСП и да въвеждат данни за потребителите и предоставяните им услуги в реално време. С приемането на ЗЛП стартира и реализация на нова функционалност в ИИС – потребителски интерфейс, с помощта на който общините ще попълват цялата информация за потребителите на лична помощ и ще предоставят ежемесечни отчети в АСП. Предвид броя на общините, както и броя на доставчиците на социални услуги (над 3000) е необходимо наличната блейд сървърна инфраструктура на АСП да бъде надградена и подобрена чрез закупуване на 2 сървъра и дисков сторидж, закупуване на допълнително бързоскоростно архивиращо устройство и надграждане на лентова библиотека. Това ще даде възможност всеки отделен сървър да обслужва повече виртуални машини и да се постигне подобряване на бързодействието и устойчивостта на приложенията. Така ще се гарантира безпроблемна и надеждна работа на информационните системи на АСП (ИИС и Web-базираната деловодна система), ще се оптимизира дейността на служителите и ще се повиши качеството на предоставяните услуги. | 0.00 | 270 822.00 |
Забележки:
Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN