Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 55 089 дървета
English

Програма: Всички

Район за планиране: Международен

Описание

През 2017 г. се навършиха 10 години от присъединяването на Република България към Европейския съюз. В този период от време беше формиран определен опит в областта на въвеждането на директивите и мерките по прилагането на актовете на Европейския съюз (ЕС) в българските закони. 
В България няма системен опит за изследване на причините за динамиката и неустойчивостта на въвеждането на директивите и мерките по прилагането на актовете на ЕС в българските закони, включително по отношение на необходимите мерки за повишаване на компетентността и експертизата на институциите, ангажирани с въвеждането. С осъществяването на този проект се цели да се събере, структурира и анализира наличната информация за практиката по въвеждането на директивите и мерките по прилагането на актовете на ЕС в българските закони за изминалия 10 – годишен период. 
Събраната и систематизирана информация ще стане публична чрез разработването и внедряването на публично достъпен софтуер с безплатен достъп до нея като част от изпълнението на проекта. 
На база изводите от анализа на информацията ще бъдат осъществени обучения на служителите от  администрацията на Народното събрание и от централните администрации, с което да се повиши компетентността и експертизата на администрацията, ангажирана с процеса на въвеждане на директивите и мерките по прилагането на актовете на ЕС в българските закони. Това ще допринесе  за намаляване на риска от процедура за нарушения по чл. 258 -260 от Договора за функционирането на Европейския съюз. 
Реализацията на проекта ще създаде предпоставки за подобряване на институционалната комуникация при въвеждането на директивите и мерките по прилагането на актовете на ЕС в българските закони и условия за повишаване качеството на въвеждане на директивите и мерките по прилагането на актовете на ЕС в българските закони.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Събиране и систематизиране на информацията, свързана с въвеждането на директивите и мерките по прилагането на актовете на Европейския съюз в българските закони (въвеждането).: Тази дейност е основна по проекта, като целта й е осъществяването на пълен преглед на въведените директиви и мерки по прилагането на актовете на ЕС в българските закони и обобщаване на едно място на цялата информация, свързана с въведените конкретни разпоредби. По този начин ще се създаде досие на всеки акт, приет от НС, с който се въвеждат директиви и/или мерки по прилагането на актовете на ЕС и заинтересованите лица и инстититуции ще имат достъп до пълната информация за акта чрез пълен безплатен достъп през интернет портала на НС. Процесът ще се базира на систематично набиране на информация от всички достъпни източници. Създаването и структурирането на такъв масив ще онагледи практиката за периода 2007 - 2018 г., което ще даде възможност за анализ на подхода при въвеждането – чрез правила, съответстващи на изискванията на директивата; точно преписване текста на директивата или препращане изцяло към директивата. Със започването на работата по проекта ще стартира мониторинг – преглед на процедурите, компетентните органи и звена в НС, свързани с приемането на закони, въвеждащи директиви и мерки по прилагане на актовете на ЕС до започването на проекта и на практиките при въвеждането. Мониторингът ще се реализира на база официално публикувана и достъпна информация, като предмет на изследване ще са избраните начини за въвеждане, идентифицираните проблеми при въвеждането и взаимодействието между институциите на законодателната и изпълнителната власт в процеса на въвеждане. Като резултат от мониторинга ще бъдат установени основни сфери на затруднения при въвеждането, както и фактори, водещи до забавяне на определени етапи. Анализът на набраната информация ще се извърши чрез приетите закони. Чрез проведените в дейност 4 обучения ще се постигне подобряване на институционалното взаимодействие в процеса на въвеждане. Предвиждат се следните поддейности: 1. Разработване на структура на информационно досие на закона (вид и форма на информацията), което трябва да отрази цялата налична информация, свързана с въвеждането, включително процедури по закона и/или въведени регулаторни механизми. 2. Преглед на българските закони от 1.01.2007 г. до 31.08.2018 г., които въвеждат директиви и мерки по прилагането на актовете на ЕС и обединяването им по области; 3. Събиране, систематизиране, анализиране и въвеждане: 3.1. За всеки един от законите по т. 2 на информация включваща: 3.2. За внесените и приети в НС закони (нови или изменителни) след 1.09.2018 г., на информацията по 3.1. в съответните закони; 3.3. Въвеждане на събраната информация по т.3.1. и т.3.2. в надградената интегрирана система по дейност 3 и проверка на въведената информация. 4. Мониторинг на процеса по привеждане на българското законодателство в съответствие с правото на ЕС и анализ на подхода - процедури, компетентни органи и звена, начин на въвеждане и идентифицирани проблеми при въвеждането, както и предложения за подобряване на работата, ако е необходимо; изготвяне на 2 аналитични доклада. 667 454.32 506 179.16
Проучване, систематизиране и сравнителен анализ на опита в парламентите на другите държави - членки на Европейския съюз при въвеждането на директивите и мерките по прилагането на актовете на Европейския съюз, включително за изработването на софтуер, осигуряващ пряк безплатен достъп до такава информация. : Изпълнението на тази дейност е пряко обвързано с дефинираните цели - повишаване ефективността, предвидимостта и устойчивостта на въвеждането и повишаване информираността на гражданите и бизнеса чрез осигуряване на пряк безплатен достъп до структурираната информация в интернет портала на Народното събрание въз основа на опита в Народното събрание и на другите държави - членки. За тази цел едновременно с изпълнението на дейност 1 ще бъде направено проучване и систематизиране на опита на парламентите на другите държави - членки на ЕС, чиято основна цел е да бъде набрана информация относно опита, процедурите, компетентните органи и звена при приемането на закони, въвеждащи директиви и мерки по прилагането на актовете на ЕС. Осъществяването на тази дейност е необходимо и с оглед възможността за изготвяне на сравнителен анализ на опита на НС с този на останалите парламенти на държавите - членки на ЕС за начина на въвеждане и използваните процедури, както и идентифициране на възможни решения за подобряване подхода при въвеждането и намаляване на риска от процедура за нарушения по чл. 258 -260 от Договора за функционирането на Европейския съюз. В обхвата на дейността ще се извършат следните поддейности: 1. Изготвяне на запитване до парламентите на всички други държави - членки на ЕС относно процедурите, компетентните органи и звена, опит при приемане на закони, въвеждащи директиви и мерки по прилагането на актовете на Европейски съюз, включително практика при промяна на функционалности и архитектура на парламентарен сайт и интеграцията му със софтуерни услуги, поддържащи изброените дейности чрез системата на European Center for Parliamentary Research and Documentation ECPRD. Европейският център за парламентарни изследвания и документация (ECPRD) е организация за интерпарламентарно сътрудничество и обмен на информация, чиито основни дейности включват обработката на искания от един парламент за другите в мрежата за информация, която се използва за сравняване на законодателните дейности и парламентарната практика в различни страни и в различни институции; 2. Обработване и превод на отговорите, задаване на уточняващи въпроси при необходимост; 3. Събиране и обобщаване на информация за въвеждането на директивите и мерките по прилагането на актовете на ЕС; 4. Работно посещение в парламент на 1 стара и 1 нова държава членка с установена добра практика; въз основа на постъпилите отговори и практиките на държавите-членки по въвеждане или предвиждане на мерки по актове на ЕС ще се определят държавите-членки с правна система сходна на българската правна система; от практиката по въвеждане в тези държави ще се определят такива, чиято практика е най-приемлива и съответства на българската практика по въвеждане - напр. в зависимост от това дали държава: а) въвежда правила съответстващи на изискванията на директивата; б) преписва текста на директивата; или в) препраща изцяло към съответната директива; ще бъдат избрани държави-членки, които използват варианти „а“ или "б". 5. Работна среща с българските представители в Съда на ЕС и обсъждане на практиката им по дела, свързани с въвеждането, в т.ч. непълно и/или неточно транспониране на директивите; поддейността е необходима, за да се отчетат критериите, които Съдът прилага и те да бъдат взети предвид при въвеждането, включително ако е необходимо да предложат практики за въвеждане, които да доведат до повишаване на качеството на българските закони; 6. Изготвяне на аналитичен доклад за установяване на практиките в парламентите на другите държави - членки на ЕС при въвеждането, който ще се използва за постигане на цел 2 на проектното предложение и публикуването му в модула; 7. Изготвяне на аналитичен доклад за установяване на практиките в парламентите на другите държави - членки на ЕС при промяна на функционалности и архитектура на парламентарен сайт и интеграцията му със софтуерни услуги за въвеждането и използването му в дейност 3. 115 696.96 53 264.91
Надграждане на Интегрираната информационна система (ИИС) и Интернет Портала на Народното събрание: В България няма специализиран софтуер, който да осигурява на гражданите и бизнеса, както и на публичните институции на информация относно въвеждането на директивите и мерките по прилагането на актовете на ЕС в българските закони. Това софтуерно решение ще бъде постигнато с надграждане на Интегрирана информационна система (ИИС) на НС. Информацията ще бъде публично достъпна през надградения Интернет портал на НС чрез синхронизация между двете системи. По този начин, както институциите, така и представителите на гражданското общество и бизнеса ще получават навременна и компетентно структурирана информация. В обхвата на дейността са включени следните поддейности: 1.Анализ на технологичния подход и функционалностите при надграждането на ИИС и Интернет портала на НС.Ще бъде направен преглед на текущото състояние и ще се дефинират изискванията за надграждане на ИИС и Интернет портала на НС във връзка с: - повишаване сигурността на информацията; - осъвременяване на технологиите; - разширяване на съдържанието; - обогатяване на функционалните възможности. Ще се извърши преглед на информационните масиви в съществуващите информационни системи на НС: ИИС, Интернет портал на НС, Държавен вестник, Система за гласуване и Система за видеострийм и видеоархив и ще бъде избран оптимален вариант на генериране, поддържане и презентиране на информацията с цел избягване дублирането на данни и дейности и оптимизация на процесите. Дейността ще се извърши от служители на НС. За разширяване на съдържанието и функционалностите ще бъде съставена работна група от всички компетентни звена. С оглед спецификата на процесите външен изпълнител не е компетентен да дефинира приоритети и изисквания. 2. Подготовка и провеждане на обществена поръчка с предмет: Изготвяне на техническо задание за надграждане на Интегрираната информационна система и Интернет Портала на Народното събрание; 3. Изготвяне на техническо задание за надграждане на ИИС и Интернет Портала на НС, съобразено с изискванията от анализа по т. 1; 4. Подготовка и провеждане на обществена поръчка с предмет: Надграждане на ИИС и Интернет Портала на НС и доставка на хардуер; 5. Надграждане на ИИС и Интернет Портала на НС: 5.1. Надграждане на съществуващия модул „Въпроси на ЕС“ от ИИС с цел попълване на база данни и улеснено търсене в информацията във връзка с въвеждането на директивите и мерките по прилагането на актовете на ЕС. 5.2. Надграждане на система за синхронизация между ИИС и Интернет портала на НС с цел визуализиране на информацията от надградения модул в интернет. 5.3. Надграждане на Интернет Портала на НС с цел използване на най-модерни средства за програмиране, достъпност на съдържанието от външни приложения и визуализирането му на различни устройства и функционално разширение с публично достъпна информация за директивите и мерките по прилагането на актовете на Европейския съюз в българските закони. 5.4. Доставка на 2 бр. сървъри и 1 бр. SAN дисков масив. 6. Предварителна валидация, валидация и тестване на обновените системи (ИИС и Портал) за спазване на всички изисквания съгласно спецификацията и безотказност на системите 7. Внедряване на надградените ИИС и Портал: дейности по настройване, параметриране и администриране – създаване на права, профили, секции, езикови версии, миграция на специфични данни и други. 8. Разработване на вътрешни правила за работа със Системата за управление на съдържанието (СУС) на надградения Интернет Портал на НС и одобряване от председателя: СУС се поддържа от 60 служители с различни нива на достъп и няма правила за работа с нея. След надграждането ще бъде необходимо регламентиране на правата и задълженията на служителите, поддържащи информацията и носещи отговорност за своевременното й актуализиране. Ще бъде извършен анализ на съществуващата вътрешна нормативна уредба и ще бъде взет под внимание и този по т. 1. 9. Уеб базирано презентиране на новите възможности на Интернет портала на НС, достъпно при стартирането му. 380 639.04 306 873.16
Обучения на служителите от администрацията на Народното събрание и от централната администрация, с които да се повиши компетентността и експертизата на администрацията, ангажирана с процеса на въвеждане на директивите и мерките по прилагането на актовете на ЕС в българските закони: Обученията включват цикъл от лекционни и тренингови курсове, насочени към служители от НС и от централната администрация, които участват при изготвяне, анализ и мониторинг на законодателството. Обученията ще се извършват чрез използване на надградения софтуер и на аналитичните доклади по дейност 1 и 2 за извършване на преглед на действащото законодателство и на практиката по въвеждане. Обученията имат за цел подобряване на диалога между законодателната и изпълнителната власт и по-добро качество на законодателните инициативи. Разработване на въпросник за оценка на удовлетвореността сред участниците в обученията и анализ на получените резултати. Тематичен обхват на планираните обучения: I.Практики, идентифицирани в процеса по въвеждане на изискванията на директивите и мерките по прилагане на регламентите, включително на рамковите решения. 1. Преглед и анализ на действащи процедури и правила в НС, свързани с изработването и разглеждането на законопроектите, с които се въвежда право на ЕС. Идентифициране на основни недостатъци - 300 човек/обучения за служители от администрацията на НС и от централната администрация. Прегледа е хронологичен и исторически и има за цел да проследи целият процес на развитие на процедурите в НС от предприсъединителния период до сега с посочване на добрите решения. То е част от мониторинга по поддейност 4 на дейност 1. 2. Проверка за съответствието на законите с изискванията на Закона за нормативните актове, Указ № 883 за прилагане на ЗНА, Правилника за организацията и дейността на НС (ПОДНС), актовете на ЕС, включително Наредбата за обхвата и методологията за извършване на оценка на въздействието и на методологията, приложение към ПОДНС. Проверката обхваща: а) момент на внасяне; б) предварително задълбочено проучване на закона; зачитане на принципите за необходимост, обоснованост, предвидимост, откритост, съгласуваност, субсидиарност, пропорционалност и стабилност; в) дейност по проучване на прилагането на закона; съчетано и паралелно развитие на дейността по създаване на ново законодателство с дейността по прилагането на действащото; г) предварителната оценка на въздействието да отговаря на Наредбата за обхвата и методологията за извършване на оценка на въздействието, съответно на методологията, приложение към ПОДНС; д) мотиви; финансови и други средства, необходими за прилагане на предлаганата уредба; е) съгласувателна процедура и отразяване на бележките; ж) механично въвеждане; з) диференциран подход при въвеждането; и) допълнителни и преходни разпоредби; к) влизане в сила; л) правна техника и дефинирани проблеми. Това обучение включва преглед на процедурите и свързаните разпоредби в ПОДНС и тяхното прилагане. Това са правилата и процедурите, които се съблюдават понастоящем в НС. Тези правила трябва да се познават, както от администрацията на НС, така и от централната администрация, когато МС е вносител на законопроект. Участниците ще бъдат обучавани да извършват проверки с посочения обхват - 300 човек/обучения за служители от администрацията на НС и от централната администрация. 3. Практически задачи и тестове, свързани с изработване на законопроекти по време на обучението, анализиране по време на обучението на законопроекти и на приети закони с идентифициране на проблемите чрез конкретни примери за добро и лошо законодателство. Определяне на критичните моменти и посочване на начина, по който да бъдат преодолени. Анализ на законопроекти и на приети закони с дефиниране на проблемите чрез конкретни примери за добро и лошо законодателство. Определяне на критичните моменти и посочване начина, по който да бъдат преодолени. Прегледът ще е на всички закони, с които се въвежда право на ЕС. С конкретни примери ще се посочва дали нормите са правилно въведени - кое е доброто решение и кое не.... Описанието на дейността продължава в приложен отделен текстов файл - Приложение № 1 137 951.12 67 355.23

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.