Идентификация

Номер от ИСУН BG05M2OP001-3.016-0004-C02
Наименование на проекта Умения за живот
Бенефициент 000013574 Средно училище "Св.св.Кирил и Методий"
Източник на финансиране ЕСФ ==> Наука и образование за интелигентен растеж
Дата на сключване на договора/заповедта 15.04.2022
Дата на стартиране 15.04.2022
Дата на приключване 10.05.2024
Статус на изпълнение на договора/заповедта за БФП Приключен (към датата на приключване)
Местонахождение
  • България, Югозападна и южно-централна България (BG4), Югозападен (BG41), Благоевград (BG413), Симитли

Описание

Кратко описание на проекта
Проектът "Умения за живот" цели да осъществи модел за образователна интеграция и превенция на ранното отпадане от училище чрез развитие на меки умения в ученици и техните родители/настойници от маргинализирани групи чрез: развитие на механизъм за установяване нагласите и склонностите на представителите на целевите групи, осигуряване на психологическа подкрепа за участие в дейности, развиващи техните меки умения за ефективно включване и участие в образователния процес на училището, развие ефективна форма за взаимодействие и изграждане на доверие между семейната среда (родители/настойници) и учителите при осъществяване на мерки и действия за включване и интегриране на учениците от маргинализирани групи в образователния процес на училището, както и като развие система от форми за социално-емоционално учене, които да мотивират учениците от маргинализирани група да идват и остават в училище. Целева група на проекта са 120 ученици и 30 техни родители/натойници от маргинализирани групи, вкл. роми. Проектът се изпълнява от учителския екип на СУ "Св. св. Кирил и Методий", с. Крупник в партньорство с  експерти на Община Симитли и СНЦ "Коматиница". Изпълнението на проекта създава: система за психологическо подпомагане за активно образователно включване на ученици от маргинализирани групи, ефективна форма за взаимодействие и доверие между родителите на учениците и техните учители, система от форми за социално-емоционално ученене, мотивираща учениците да бъдат в училище.  Продължителността на проекта е 24 месеца. Общата стойност на разходите за осъществяване е 195 232.46 лева, 100% безвъзмездна помощ. 
Дейности
  • Дейност: Психологическо подпомагане с профилиране и насочване на учениците и родители/настойниците от целевата група за активно участие в дейностите по проекта.: Педагогическата и социалната ни практика, както и множеството изследвания в областта на „уменията за живота” показват, че дефицитът на меки умения е ключова причина за социалното изолиране и „изпадане” на индивида и на цели групи индивиди, които наричаме с термина „маргинализирани”. Научният педагогически опит посочва необходимостта от дейна психологическа подкрепа, за да се насърчи и подкрепи процеса на придобиване на меки умения от едно лице, особено във възрастта на представителите на целевата ни група. Затова, дейността цели да оцени личните нагласи и способности за учене, както и личните дефицити на меки умения за всеки включен ученик и неговите родители/настойници, за да се предложи съответната индивидуална психологическа подкрепа и участие в образователни дейности, по проекта и в училище въобще. Партньорите по проекта съставят експертен екип, който разработва и провежда изследване на дефицитите на меки умения, нагласите и склонностите за учене на 120 ученици от маргинализирани групи и на 30 техни родители/настойници за разбиране, възможност и готовност за съдействие в процеса на учене и участие в учене. Изследването профилира учениците и родителите за индивидуална психологическа подкрепа и към най-подходящите за тях проектни дейности. Върху резултатите от изследването разработваме Програма за психологическа подкрепа на ученици от маргинализирани групи и работа с техните родители/настойници, съдържаща методите, инструментите и периодите за оценка на постигнатите резултати от изпълнение си. Изследването и програмата използват в инструментариума си и критериите за определяне на принадлежност към маргинализирана група на МОН. Въз основа на Програмата, работещите по изпълнение на дейността експерти разработват съответните консултационни планове за психологическа подкрепа на учениците и работа с техните родители, плановете за супервизия на изпълнението, свързаната документаци. Осъществяването на психологическата подкрепа и работа с родителите по Програмата обхваща както учебното, така и неучебно/ваканционно време на включените ученици, за да се превърне в устойчива практика и да се постигнат планираните резултати. Специфичната сложност на всеки случай при провеждане на планираното изследване, обобщението на данните по него, разработката на Програмата и инструментите към нея, както и зависимостта на броя и вида консултационни срещи от установените индивидуални случаи, са причина да предвидим фиксирана почасова заетост за всички заети експерти за времето на изпълнение на дейността. Рисковете за провеждане на консултациите при затягане на санитарните мерки заради Ковид-19 и възможни непредвидени затруднения са причина да планираме максимално допустимия срок за осъществяване на дейността. Залагаме закупуването на предпазни маски, ръкавици и дезинфектанти за изпълнение на предпазните мерки. , Договорена стойност: 32 546.14 , Отчетена стойност: 23 084.48
  • Дейност: Създаване и функционализиране на Родитело-учителски клуб „Другарство-Амала” : Родителството и децата са висша ценност за всяка човешка общност. Ето защо, всяка мярка, свързана с устойчиво интегриране на децата и учениците от маргинализирани общности в училищна среда трябва да включва активното и осъзнато родителско участие. Методиката на МОН за определяне на ученици от маргинализирани групи посочва родителите и семейната среда като ключов такъв (образователно ниво и социално-икономически статус). По посочената причина, целта на тази дейност е да развием ефективна форма на взаимодействие и доверие между семейната среда (родители/настойници) и учителите при осъществяване на мерки и действия за включване и интегриране на деца от маргинализирани групи. Целта отчита значението на семейно-родовата среда като система от авторитети за ромската общност, която е маргинализираната група, с която работим в този проект. Клубната форма, основана на взаимния интерес на учителите и родителите/настойниците към успеха на децата ученици ще позволи учителите да преодолеят традиционното за общността недоверие към външни лица, от една страна, а от друга – самите те по-добре да опознаят семействата и средата на учениците си. Включените в клуба родители/настойници осигуряват доброволческа мрежа за подкрепа на педагозите при работата с ученици от маргинализирани групи за въвличане и оставане в образователни дейности, включително - по този проект. При работата на родителите/настойниците от клуба с родители/настойници от общността ползваме служебен транспорт и разходи за гориво. Педагогическите специалисти в клуба организират и насърчават работата на тази мрежа. Родителите/настойниците организират за участващите педагози дни на ромското семейство и бит, на ромските празници, така че учителите по-добре да разбират и комуникират с общността, да се разпознават от нея като приятели. Клубът приема правилник за дейността си и работна програма за изпълнение на целите и задачите в подкрепа на образователната интеграция на учениците от маргинализирани групи. Домакин на работата на клуба е Кандидатът. Организацията и работата с родителите е на експертите, които кандидатът и партньорът ще назначат за изпълнение на задачите по тази дейност. Планираме изпълнението й да покрива периода на психологическо подпомагане и включване на учениците в дейностите, насърчаващи социално-емоционалното учене, както и дейностите на училището, свързани с привличането и включването на ученици от общността в образователни дейности, както в учебно, така и в извънучебно време. Имайки организацията за изпълнение на дейността, рисковете от епидемията Ковид -19, предвиждаме и резерв от време за изпълнение на задачите по дейността, за да постигнем планираните резултати. Залагаме закупуването на предпазни маски, ръкавици и дезинфектанти за изпълнение на предпазните мерки. , Договорена стойност: 22 905.94 , Отчетена стойност: 12 788.95
  • Дейност: Академия „Умения за живот” : Целта на тази дейност е да създадем и развием привлекателни форми на социално-емоционално учене – школи по интереси - които да мотивират учениците от маргинализирани група да идват и остават в училище. Същината на метода, който прилагаме, доказано увеличава интереса, свързаността и интегрираността на всички ученици, независимо от среда, умения и мотивация. Дейността позволява учениците от маргинализирани групи да намерят „онова, което не могат да получат вкъщи” и така да насърчи мотивацията, да развие уменията им за участие във формалния образователен процес. Предвид политиката за равен достъп на училището и образователната ни система, участие в дейностите ще имат и деца, които не принадлежат към ромската група, но покриват критериите за маргинализирана група, разработена от МОН: Ползвайки тези критерии, резултатите от дейност 1, мерките в консултационните планове за психологическа подкрепа, учениците се насочват за участие в следните групи за работа в учебно и неучебно време: Школа „Обичам мрежата”. Включва 30 ученици от прогимназиален и гимназиален етап от училището с интерес към ИКТ, вкл. медийно съдържание, разделени в 2 групи. Програмата на школата развива свързаните с интереса на учениците дигитални компетентности. Създадените групи ще имат задачата да функционализират блог на проекта – от изграждане и дизайн до онлайн достъпност. Всеки от етапите на създаване ще има състезателен характер за участващите групи при критерии, върху видимите резултати в блога. Наградата е използването на структурата и съдържанието на групата, която спечели съответния състезателен етап. Школата поддържа създадения блог и след приключването проекта. За целите на тези задачи е необходимо осигуряването на 30 таблета за индивидуалните задачи на включените ученици и 2 мултимедии за представяне на проектите пред групите и на групите. 2. Школа "Шампиони", включва 2 групи от по 15 деца, начален и прогимназиален етап, с интерес към спортно-физическите дейности. Школата осъществява състезателния цикъл „Силата на знанието” между групите: колоездачна надпревара с ориентиране през непознати или слабо познати терени, 3 футболни срещи между запалените по този спорт състезатели, с публика от родители и близки , 3 отборни състезания за ориентиране до природни или културни забележителности в района на Крупник. Състезанията са осигурени с купи за победителите. 3. Школа ”Търсачи на знание”, включва 3 групи по 10 ученици, съответно от начален, прогимназиален и гимназиален етап. Участниците: 3.1. Проучват родовата си история – време на заселване в региона, място или район, от който са пристигнали предците, значими родови истории, значими родови представители с участие в значими за региона/страната исторически събития, къде в страната и чужбина живеят членове на рода/семейството. Учениците имат свободата да съберат и предоставят информацията във форма по свой избор: схеми, карти, рисунки, табла, доклади. 3.2. Правят карта „Път на рода през историята на България” – визуално-текстово представяне, с нанасяне към изучавани исторически периоди. 3.3. Направят инсталацията „Дървото на паметта”. Учениците в школата с афинитет към приложните изкуства, съвместно с другите участници и учителите в нея, избират визуален изразител: лента, дъсчица, картинна/плакатна рамка на родовата линия, която свързват въз основа на професионални, лични или селищни връзки с другите проучени родови линии в арт инсталация към съответното населено място / исторически период, за да покажат обвързаността между хората в пространството и времето. Инсталацията се поставя в сградата на училището. 4. Участниците в школата с интерес към писането/ създаването на съдържания, съставят "Бележник от спомени": текстове, фотографии и други арт факти, създадени/събранив процеса на проучване. Бележникът се публикува в създадения блог на проекта. Планираме дейността с времеви буфер заради Ковид-19. Залагаме закупуването на предпазни средства и дезинфектанти., Договорена стойност: 127 993.94 , Отчетена стойност: 106 402.79
  • Дейност: Живият пример: Целта на тази дейност е да подкрепи мотивацията, уменията за организация и взамиодействие на учениците от целевата група, като организираме посещения на организации и места, които отговаряйки на интереса им, могат да демонстрират какви възможности за развитие имат, ако са активни и последователни в образователното си участие. Ръководителите на групите и учениците във всяка група от всяка школа планират 1-дневно посещение в национално значими организации/институции, които работят в темата на съответната школа. Тъй като поголямата част от тези организации/институции са в столицата, посещенията се планират за там. 1. Ръководителите на групите в школа "WebNet" запознават учениците с дейностите на най-известните в България изследователски институти и компании в сферата на ИКТ. Учениците в групите дискутират информацията и правят собствени проучвания. Съвместно с ръководителите си избират до 2 места за посещение, като планират времето за пътуване, посещения, завръщане. С включените административни експерти на партньора, създават необходимата организация на пътуването: родителско съгласие, съгласуване на пътуването с образователните власти, хората, с които искат да се срещнат по време на посещението си. Родитело-учителският клуб насърчава до 3-ма родители на включени деца за помощник-придружители за посещенията. Осъществяват посещение в избраните организации/компании. Документират посещението в снимки и текстове, които публикуват на блога на проекта. 2. Ръководителите на групите в школа "Шампиони" и учениците, според основните спортни предпочитания проучват възможностите за посещение на значимо спортно събитие, спортен клуб и/или национално спортно съоръжение, в зависимост от действащите към момента противоепидемични мерки. Съвместно с ръководителите си избират до 2 места за посещение на групите, като планират времето за пътуване, посещения, завръщане. С включените административни експерти на партньора, създават необходимата организация на пътуването: родителско съгласие, съгласуване на пътуването с образователните власти, хората, с които искат да се срещнат по време на посещението си. Родитело-учителският клуб насърчава до 3-ма родители на включени деца за помощник-придружители за посещенията.Документират посещенията си със снимки и текстове в блога на проекта. 3. Ръковоителите на групите в школа Търсачи на знание”, в рамките на занятията, запознават възпитаниците на школата със значими образователни, културни и научни организации за страната. Учениците, след като правят собствени проучвания и дискусии върху наученото за съответните институции/организации, избират с ръководителите си до 2 места, които да посетят. Планират времето за пътуване, посещения, завръщане. С включените административни експерти на партньора, създават необходимата организация на пътуването: родителско съгласие, съгласуване на пътуването с образователните власти, хората, с които искат да се срещнат по време на посещението си. Родитело-учителският клуб насърчава до 3-ма родители на включени деца за помощник-придружители за посещенията.Документират посещенията си със снимки и текстове в блога на проекта. 4. Учениците, ръководителите на групите и членовете на Родитело-учителския клуб съставят и публикуват "Албум на първопроходците". Албумът съдържа снимки и текстове за важни моменти и събития от школите, включително осъществените посещения и срещи с хора, постигнали много в своята сфера, за да бъде и спомен, и пример за следващите участници в Академията. С помощта на ръководителите на групите, включени представители на Родитело-учителския клуб и експертите на партньора, учениците осъществяват предпечатната подготовка и редакция на текста. Албумът се отпечатва в 200 екземпляра. Дейността е планирана с времеви буфери заради възможни ограничения въведени заради Ковид 19., Договорена стойност: 11 786.44 , Отчетена стойност: 1 288.19

Участващи организации

Партньори
  • Партньор: КОМАТИНИЦА Сдружение, Договорена стойност по проекта*: 14 061.44 , Отчетена стойност: 8 554.27
  • Партньор: ОБЩИНА СИМИТЛИ, Договорена стойност по проекта*: 17 693.44 , Отчетена стойност: 10 193.52
Изпълнители
  • Изпълнител: ДКД КОНСУЛТИНГ ЕООД, Договорена стойност по проекта*: 4 080.00 , Отчетена стойност**: 0.00
  • Изпълнител: БОРСА ПЕРУН ЕООД, Договорена стойност по проекта*: 31 731.50 , Отчетена стойност**: 31 731.50
Подизпълнители Няма
Членове на обединение Няма

Забележки:

* Договорената стойност по проекта може да е по-ниска от отчетената поради някоя от следните причини:

  • За физически лица договорената стойност не включва разходите за сметка на работодателя, които са допустим разход и се отчитат по проекта
  • Бенефициентът е отчел разход само с фактура без да е сключен договор с избрания изпълнител
  • Бенефициентът е отчел повторно разходи към УО

** Колоната представя размерът на заявените от бенефициента разходи

Индикатори

Индикатор 1 Деца, ученици и младежи от маргинализирани общности (включително роми), участващи в мерки за образователна интеграция и реинтеграция, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 120.00 , Достигната стойност: 130.00
Индикатор 2 Деца, ученици, младежи от етнически малцинства (включително роми), интегрирани в образователната система, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 90.00 , Достигната стойност: 122.00

Финансова информация

Обща стойност на проекта 159 369.70 BGN
БФП 159 369.70 BGN
Собствено финансиране 0.00 BGN
Общо реално изплатени суми 159 369.70 BGN
Процент на съфинансиране от ЕС 85.00 %

Финансови корекции

Няма

Забележки:

1 Посочената стойност представлява максималния размер на наложената финансова корекция. В зависимост от изпълнението на съответния договор реалният размер на удържаната финансова корекция може да е на по-ниска стойност.

2 Финансова корекция с нулева обща стойност означава, че същата е отменена вследствие на съдебно решение.

Тръжни процедури

Процедура 1 Предмет на предвидената процедура: Организиране и провеждане на 4 еднодневни пътувания до 300 км в двете посоки, Прогнозна стойност: 4 080.00
  • Обособена позиция 1: Организиране и провеждане на 4 еднодневни пътувания до 300 км в двете посоки
    Изпълнител: ДКД КОНСУЛТИНГ ЕООД
    Обща стойност на договора, финансирана по проекта: 4 080.00
Процедура 2 Предмет на предвидената процедура: Доставка на канцеларски материали, офис консумативи, дидактически материали и оборудване , Прогнозна стойност: 31 731.50
  • Обособена позиция 1: доставка на необходимите за изпълнение на проекта канцеларски материали и офис консумативи, оборудване и спортни пособия
    Изпълнител: БОРСА ПЕРУН ЕООД
    Обща стойност на договора, финансирана по проекта: 31 731.50
Процедура 3 Предмет на предвидената процедура: Осигуряване на Застраховки "Злополука" за нуждите на проекта, Прогнозна стойност: 760.00

Забележки:

Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN