Идентификация

Номер от ИСУН BG05SFOP001-2.009-0107-C02
Наименование на проекта Създаване на инструмент (методика) за независим мониторинг от страна на неправителствения сектор върху прозрачността и ефективността на процеса на формулиране и изпълнение на политики и законодателство на местно ниво и тестване на практическата му приложимост
Бенефициент 175981664 Сдружение "Съюз за България"
Източник на финансиране ЕСФ ==> Добро управление
Дата на сключване на договора/заповедта 16.01.2019
Дата на стартиране 16.01.2019
Дата на приключване 16.09.2020
Статус на изпълнение на договора/заповедта за БФП Приключен (към датата на приключване)
Местонахождение
  • България

Описание

Кратко описание на проекта
Проектът цели да насърчи включването на НПО в процесите на формулиране на политики и вземане на решения, съвместно с администрациите на местно ниво. 
Въз основа на извършен анализ на приложимото законодателство и основните стратегически документи ще бъде разработена и предложена за ползване методика за независим мониторинг от страна на гражданското общество върху прозрачността и ефективността на процеса на формулиране и изпълнение на политики и законодателство на местно ниво. Разработената методика ще съдържа ясни, конкретни и количествено измерими показатели за оценка на прозрачността на процеса по формулиране на общински политики, степента на участие на НПО и заинтересованите обществени групи в процеса, ефективността и прилагането на добри практики при формулирането и изпълнението на политиките и отчетността.
Впоследствие, експертите разработили методиката ще обучат служители на кандидата и съвместно с тях ще приложат на практика методиката в две общини като оценят прозрачността и ефективността на процеса на формиране, осъществяване и мониторинг на избрани общински политики в двете общини и на тази база ще изведат съответните препоръки. Изведените препоръки ще бъдат представени и обсъдени на две кръгли маси, които ще бъдат проведени в двете пилотни общини.
Дейности
  • Дейност: Извършване на анализ на приложимото законодателство и основните стратегически документи, имащи отношение към гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство на местно (общинско) ниво: Дейността попада в обхвата на Допустими дейности от група № 1: Дейности по разработване на анализи, проучвания, оценки и други сходни дейности, свързани с подобряване на гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство. Обосновка: Публичните политики се планират, разработват и прилагат чрез различни програми и стратегии, закони, както и чрез изготвяните и приемани от органите на местната власт подзаконови нормативни актове. Основният нормативен акт, уреждащ правото и реалната възможност на гражданите да участват заедно с избраните от тях органи в решаването на въпроси от местно значение е Закона за местното самоуправление и местната администрация. Основният стратегически документ, който задава визията за сътрудничество със структурите на гражданското общество пък е Стратегията за развитие на държавната администрация 2014 - 2020 г. Освен това обаче съществуват редица секторни стратегии и нормативни актове, даващи възможност на местната власт да привлича различните структури на гражданското общество в процеса на планиране, разработване и прилагане на публичните политики. Една от добрите практики за участието на граждани във формулирането на политики на местно ниво например е създаването на обществени съвети. Обикновено, общественият съвет възниква по инициатива на гражданите и по-рядко по предложение на местната власт. Някои от обществените съвети са регламентирани с различни закони, като: закон за социалното подпомагане, закон за туризма, закон за насърчаване на заетостта, закона за народната просвета, закона за закрила и развитие на културата и др. В тези случаи учредяването им обикновено става по предложение на Кмета и с решение на Общинския съвет. Законът за местното самоуправление и местната администрация също дава възможност на общините да инициират създаването на обществени съвети с различен предмет на дейност, без това да е регламентирано изрично в някой от останалите закони или подзаконови нормативни актове. Извършването на задълбочен анализ на приложимото законодателство и основните стратегически документи, имащи отношение към гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство на местно (общинско) ниво ще даде възможност да бъдат изведени основните механизми за участие на неправителствения сектор в процеса на планиране, разработване, прилагане и отчитане на публичните политики на местно ниво, което от своя страна ще залегне в основата на разработването на Методиката за независим мониторинг от страна на гражданското общество върху прозрачността и ефективността на процеса на формулиране и изпълнение на политики и законодателство на местно ниво по Дейност 2. Конкретната цел на Дейност 1 е: Да бъде извършен 1 бр. анализ на приложимото законодателство и основните стратегически документи, имащи отношение към гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство на местно (общинско) ниво. Изпълнението на дейността ще спомогне за постигане на Специфична цел 1 от проектното предложение. Целевите групи, които ще обхване изпълнението на дейност 1 са: общинските администрации, неправителствените организации, бизнеса и широката общественост., Договорена стойност: 27 360.00 , Отчетена стойност: 27 360.00
  • Дейност: Разработване на методика за независим мониторинг от страна на гражданското общество върху прозрачността и ефективността на процеса на формулиране и изпълнение на политики и законодателство на местно ниво: Дейността попада в обхвата на Допустими дейности от група № 1: Дейности по разработване на анализи, проучвания, оценки и други сходни дейности, свързани с подобряване на гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство. Ще бъде разработена Методика, включваща показатели за мониторинг на процеса по формулиране и изпълнение на общински политики, по отношение на: • Прозрачност на процеса по формулиране на общински политики. • Степен на участие на НПО и заинтересованите обществени групи в процеса. • Ефективност и прилагане на добри практики при формулирането и изпълнението на политиките. • Отчетност - наличие на отговорност за действията и отчитане на изпълненията пред широката общественост. Партньорът по проекта - Фондация „Институт за добро управление” има опит в разработването на подобна методика, включваща показатели за мониторинг върху две политики осъществявани от две административни структури – министерства. Опитът на партньора в разработването на подобен инструмент за мониторинг ще бъде гаранция за успешното изпълнение на дейността, която се явява и ключова за цялостното изпълнение на проекта. За целите на изпълнението на дейността Фондация „Институт за добро управление” ще наеме двама експерта – експерт 1 „Юрист“ и експерт 2 „Мониторинг“. Впоследствие двамата експерти, ще участват и в останалите дейности по проекта. По Дейност 3 ще обучат служителите – експерти на кандидата за работа с методиката; по Дейност 4 ще участват съвместно с обучените експерти на кандидата в пилотното приложение на методиката в две общини и по Дейност 5 ще участват, отново съвместно с представители на кандидата в представянето на резултатите на планираните две кръгли маси. При разработването на методиката, експертите ще стъпят основно на резултатите от изпълнението на дейност 1 по проекта, но в допълнение ще извършат и допълнителни проучвания на публичнодостъпна информация относно установени практики на мониторинг на политики и законодателство на местно ниво. Основен източник на такава информация ще бъдат Интернет сайтовете на общините, както и сайта на Омбудсмана на Република България. Въз основа на тези проучвания ще бъдат формулирани показатели по всяко едно от предварително дефинираните четири критерия за оценка. Формулираните показатели следва да вземат предвид и да отчетат приложимите елементи от разработената през 2009 г. от Омбудсмана на Република България по проект, финансиран по ОПАК Методика за оценка на доброто управление в общините, като надградят тези елементи конкретно по отношение на осъществяването на граждански мониторинг върху процеса на формулирането на политики, вземането на решения и отчетността на изпълнението от страна на местната власт. Методиката за независим мониторинг от страна на гражданското общество върху прозрачността и ефективността на процеса на формулиране и изпълнение на политики и законодателство на местно ниво ще представлява алтернативен механизъм на контрол, извън формалната регулация на процеса на формулиране и изпълнение на общински политики, осигуряващ откритост и прозрачност на действията на общинската администрация и по-добра отчетност. Конкретната цел на Дейност 2 е: Да бъде разработена 1 бр. методика за независим мониторинг от страна на гражданското общество върху прозрачността и ефективността на процеса на формулиране и изпълнение на политики и законодателство на местно ниво. Изпълнението на дейността е насочена постигане на Специфична цел 1 от проектното предложение. Целевите групи, към които ще бъде насочена методиката са: общинските администрации, неправителствените организации, в т.ч. техните служители, социални партньори, бизнеса и широката общественост. , Договорена стойност: 11 861.54 , Отчетена стойност: 9 516.80
  • Дейност: Провеждане на обучение на служителите на кандидата за прилагане на методиката за независим мониторинг върху прозрачността и ефективността на процеса на формулиране и изпълнение на политики и законодателство на местно ниво: Дейността попада в обхвата на Допустими дейности от група № 3 Съвместни дейности между НПО, като посредници на с гражданите и бизнеса, и администрациите за реализация на публични политики, законодателство и управление. Ще бъдат обучени 4 служители – експерти на кандидата - Сдружение „Съюз за България“ за работа с разработената Методика за мониторинг, включваща показатели за мониторинг на процеса по формулиране и изпълнение на общински политики. За целта ще бъде организирано и проведено четири дневно изнесено обучение (до 150 км. от гр. София). Лектори на обучението ще бъдат двамата експерти – Експерт 1 „Юрист“ и Експерт 2 „Мониторинг“ изготвили методиката по Дейност 2. Впоследствие, обучените служители на кандидата ще участват съвместно с двамата експерти на партньора в практическото прилагане на методиката в двете пилотни общини. Конкретната цел на Дейност 3 е: Да бъдат обучени 4 бр. служители - експерти на кандидата за работа с разработената методика за независим мониторинг от страна на неправителствения сектор върху прозрачността и ефективността на процеса на формулиране и изпълнение на политики и законодателство на местно ниво. Необходимостта от провеждането на подобно обучение е обусловена от последващото пилотно прилагане на методиката в двете подбрани общини и в тази връзка е обвързано с постигане на Специфична цел 2 от проектното предложение. Целевата група, конкретно по отношение на изпълнението на Дейност 3 са служителите на кандидата - Сдружение „Съюз за България“. , Договорена стойност: 8 656.80 , Отчетена стойност: 8 348.66
  • Дейност: Осъществяване на граждански мониторинг и контрол върху прозрачността и ефективността на процеса на формулиране, изпълнение и отчитане на общински политики : Дейността попада в обхвата на Допустими дейности от група № 2: Дейности по разработване на механизми и инструментариум за граждански мониторинг и осъществяване на граждански мониторинг върху действията, решенията, политиките и законодателството, провеждани от държавата. Разработената методика ще бъде тествана пилотно в две общини. Дейността ще бъде изпълнена съвместно между експертите на партньора и обучените служители - експерти на кандидата. Ще бъдат избрани две политики, по отношение на които да бъде направено сравнение на представянето между две общини. Двете общини ще бъдат избрани съвместно от кандидата и партньора след проведеното обучение въз основа на следните критерии: • да имат сходен брой жители (по данни от НСИ); • да имат добре разработени и поддържани интернет страници, позволяващи лесен достъп до публичнодостъпна информация, особено в раздел планиране и изпълнение на общински политики; • за целите на идентифициране на евентуални регионални различия ще бъдат подбрани по една община от Северна и Южна България. Политиките, по отношение на които ще бъде осъществен гражданския мониторинг в двете общини ще бъдат подбрани също съвместно от кандидата и партньора, като изборът ще бъде направен измежду политиките, за които разпоредбата на чл. 17, ал. 1 от Закона за местното самоуправление и местната администрация изрично е предоставила правото на местното самоуправление, съвместно с гражданите и избраните от тях органи да решават самостоятелно всички въпроси от местно значение, а именно: • общинското имущество, общинските предприятия, общинските финанси, данъци и такси, общинската администрация; • устройството и развитието на територията на общината и на населените места в нея; • образованието; • здравеопазването; • културата; • благоустрояването и комуналните дейности; • социалните услуги; • опазването на околната среда и рационалното използване на природните ресурси; • поддържането и опазването на културни, исторически и архитектурни паметници; • развитието на спорта, отдиха и туризма; • защитата при бедствия. За всяка от двете общини ще бъдат приложени разработените показатели от методиката по отношение на всяка от двете избрани политики. По този начин, резултатите от извършения мониторинг на представянето на две общински администрации по отношение на изпълнението на две еднакви политики ще бъдат годни за сравнение и ще очертават сравнително обобщена картина в посока прозрачност, ефективност и отчетност. На тази база ще бъдат формулирани и съответните препоръки към двете общини, свързани с процеса на формиране, осъществяване и мониторинг на политики (минимум по две препоръки за всяка политика за всяка от двете общини, общо минимум осем препоръки). Конкретната цел на Дейност 4 е: Осъществяване на граждански мониторинг и контрол върху прозрачността и ефективността на процеса на формулиране, изпълнение и отчитане на общински политики чрез пилотно тестване на разработената методика в две общини. Изпълнението на дейността е в пряка връзка със заложената Специфична цел 2 от проектното предложение. Целевите групи, обхванати от дейността са: двете общински администрации, в които ще бъде тествана методиката, неправителствените организации, имащи отношение към прилагането на двете политики, по отношение на които ще бъде направено сравнението и широката общественост. , Договорена стойност: 29 610.88 , Отчетена стойност: 26 175.34
  • Дейност: Провеждане на две кръгли маси в двете пилотни общини за обсъждане на резултатите от проекта: Дейността попада в обхвата на Допустими дейности от група № 4 Дейности по повишаване на обществената осведоменост и насърчаване на гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство. Резултатите от изпълнените дейности по проекта, в т.ч. извършения анализ на приложимото законодателство и основните стратегически документи, имащи отношение към гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство на местно (общинско) ниво и разработената и приложена методика за независим мониторинг от страна на гражданското общество върху прозрачността и ефективността на процеса на формулиране и изпълнение на политики и законодателство на местно ниво ще бъдат представени и обсъдени на две кръгли маси, които ще бъдат проведени в двете пилотни общини. На кръглите маси ще бъдат поканени: • представители на съответната общинска администрация; • представители на НПО; • други заинтересовани страни, имащи отношение към избраните за целите на проекта политики в двете пилотни общини. Това ще бъдат и основните целеви групи, обхванати от дейността. Конкретната цел на Дейност 5 е: Да бъдат проведени две кръгли маси в двете пилотни общини за обсъждане на резултатите от проекта, на които да бъдат отправени формулираните в резултат на пилотното тестване на методиката препоръки към процеса на формиране, осъществяване и мониторинг на политики. Изпълнението на дейността е в пряка връзка със заложената Специфична цел 2 от проектното предложение. , Договорена стойност: 5 088.00 , Отчетена стойност: 4 953.60

Участващи организации

Партньори
  • Партньор: ФОНДАЦИЯ "ИНСТИТУТ ЗА ДОБРО УПРАВЛЕНИЕ", Договорена стойност по проекта*: 0.00 , Отчетена стойност: 23 642.99
Изпълнители
  • Изпълнител: Травъл Консултинг ЕООД, Договорена стойност по проекта*: 13 302.26 , Отчетена стойност**: 13 302.26
  • Изпълнител: НИРА ГРУП ЕООД, Договорена стойност по проекта*: 27 360.00 , Отчетена стойност**: 27 360.00
Подизпълнители Няма
Членове на обединение Няма

Забележки:

* Договорената стойност по проекта може да е по-ниска от отчетената поради някоя от следните причини:

  • За физически лица договорената стойност не включва разходите за сметка на работодателя, които са допустим разход и се отчитат по проекта
  • Бенефициентът е отчел разход само с фактура без да е сключен договор с избрания изпълнител
  • Бенефициентът е отчел повторно разходи към УО

** Колоната представя размерът на заявените от бенефициента разходи

Индикатори

Индикатор 1 Отправени препоръки от НПО и мрежи от НПО към процеса на формиране, осъществяване и мониторинг на политики, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 8.00 , Достигната стойност: 8.00
Индикатор 2 брой проекти, изцяло или частично изпълнени от социални партньори или неправителствени организации, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 1.00 , Достигната стойност: 1.00
Индикатор 3 Подкрепени анализи, проучвания, изследвания, методики, одити и оценки за администрацията, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 2.00 , Достигната стойност: 2.00

Финансова информация

Обща стойност на проекта 82 377.62 BGN
БФП 82 377.62 BGN
Собствено финансиране 0.00 BGN
Общо реално изплатени суми 82 377.62 BGN
Процент на съфинансиране от ЕС 85.00 %

Финансови корекции

Няма

Забележки:

1 Посочената стойност представлява максималния размер на наложената финансова корекция. В зависимост от изпълнението на съответния договор реалният размер на удържаната финансова корекция може да е на по-ниска стойност.

2 Финансова корекция с нулева обща стойност означава, че същата е отменена вследствие на съдебно решение.

Тръжни процедури

Процедура 1 Предмет на предвидената процедура: „Извършване на анализ на приложимото законодателство и основните стратегически документи, имащи отношение към гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство на местно (общинско) ниво“, Прогнозна стойност: 27 360.00
  • Обособена позиция 1: „Извършване на анализ на приложимото законодателство и основните стратегически документи, имащи отношение към гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство на местно (общинско) ниво“
    Изпълнител: НИРА ГРУП ЕООД
    Обща стойност на договора, финансирана по проекта: 27 360.00
Процедура 2 Предмет на предвидената процедура: Организиране и провеждане на две кръгли маси, Прогнозна стойност: 5 088.00
  • Обособена позиция 1: Организиране и провеждане на две кръгли маси
    Изпълнител: Травъл Консултинг ЕООД
    Обща стойност на договора, финансирана по проекта: 4 953.60
Процедура 3 Предмет на предвидената процедура: Организиране и провеждане на обучение , Прогнозна стойност: 8 656.80
  • Обособена позиция 1: "Организиране и провеждане на обучение"
    Изпълнител: Травъл Консултинг ЕООД
    Обща стойност на договора, финансирана по проекта: 8 348.66

Забележки:

Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN