Описание
Продължаващата повече от 2 години пандемия, причинена от COVID-19, доведе до усложнена епидемична обстановка в страната. Сериозните изпитания, пред които е изправена здравната система, налагат прилагането на спешни мерки за справяне с предизвикателствата и дългосрочните последствия от разпространението на коронавируса. Развилата се пандемия доведе до преосмислянето на съществуващите процедури за привеждане на болничната мрежа в страната в готовност за реакция при възникване на здравни кризи. В тази връзка е подготвено и настоящото проектно предложение, което цели създаване на изолирани структури за лечение на коронавирус и други заразни заболявания, в определени лечебни заведения в страната, които да бъдат в готовност да посрещнат нови вълни от коронавирусната пандемия, както и при възникване на други епидемични или пандемични взривове от заразни заболявания. Чрез изпълнение на предвидените дейности ще се извърши строително-ремонтни дейности за обособяване на изолирани зони за лечение и наблюдение на пациенти. За новосъздадените сектори ще бъде осигурено необходимото за тяхното функциониране медицинско и немедицинско оборудване, включително дихателни апарати, легла за интензивни грижи и мобилни рентгенови апарати. Проектът ще се реализира на територията на цялата страна и обхваща 132 обекта - държавни и общински лечебни заведения, притежаващи необходимия човешки и материално-технически капацитет. Ресурсът, насочен за повишаване капацитета на лечебните заведения от една страна ще подобри функционирането им в условията на продължаваща пандемия, а от друга страна ще направи своевременна и ефективна реакцията при поява на подобни кризи в бъдеще. Реализирането на предвидените в проекта дейности за обособяване на изолирани структури за лечение на пациенти при епидемични ситуации, обезпечени с необходимото медицинско оборудване, здравната система в страната ще постигне високи равнища на възможност за защита на населението при подобни заплахи за общественото здраве.
Дейност | Договорена стойност | Отчетена стойност |
---|---|---|
Извършване на СМР за обособяване на изолирани структури за лечение и наблюдение на пациенти с COVID-19 и други заразни заболявания: В рамките на дейност 1 е предвидено да бъдат осъществени интервенции в инфраструктурата на 104 ЛЗ за болнична помощ (с над 50 % държавно и /или общинско участие в капитала), чрез които ще бъде създадена подходяща материална база в болнични отделения, където да се осъществява наблюдение и лечение на пациенти с COVID 19. За целта ще бъдат реализирани дейности по строителство , ремонт, реконструкция, преустройство, подобряване на достъпа за лица с увреждания до сградите, обособяване на части от съществуващи сгради/отделения и изграждане на нови структури към ЛЗ за болнична помощ. Където е необходимо ще бъдат изградени изолирани асансьори за превозване на пациенти с COVID-19 и други заразни заболявания, увеличаване на капацитета на инсталациите за медицински газове (кислород, вакуум и сгъстен въздух) и осигуряване на генератори на мощност. Чрез обособяването на тези структури за лица със съмнения за COVID-19 или други заразни заболявания, ще се осигури своевременното им поставяне в изолирана среда, отделена от останалите пациенти. По този начин ще се гарантира безопасно разпределение на пациенти, съобразно заболяванията им и ще се избегне рискът от разпространение на вътреболнични инфекции, както и ще бъде осигурено адекватно лечение и наблюдение на пациентите. Същевременно това няма да възпрепятства болничното лечение на пациенти с други заразни и незаразни заболявания, без да се нарушава ритъмът на работа на съответната болница. В периода на подготовка на проектното предложение от страна на МЗ бяха подготвени "Критерии за включване на лечебни заведения за болнична помощ като обекти на интервенция по процедура BG16RFOP001-9.001 „Мерки за справяне с пандемията“, въз основа на които бе отправена покана до съответните ЛЗ за подготовка и подаване пред МЗ на проектни предложения, отговарящи на конкретните им нужди, съобразно допустимите дейности за СМР по Насоки за кандидатстване. В резултат от това, в зависимост от степента на готовност бяха получени инвестиционни проекти (идейни, технически), КС, КСС и прогнозни оферти, доказващи стойността на СМР от 104 лечебни заведения. За осигуряване на качествени и отговарящи на добрите медицински практики условия, лечебните заведения бяха разпределени в три групи, съобразно възможностите им за лечение на пациенти с КОВИД19 и потенциалът им за развитие в тази посока, като на база на това, бяха определени и съответния максимален ресурс от средства за изготвяне на проект за извършване на СМР. На база готовите инв. проекти/КС за обектите ще бъдат изготвени документациите за провеждане на обществените поръчки за СМР(за държавните ЛЗ от МЗ, а за общинските от съответните общини или ЛЗ, съгласно Споразумението за партньорство), предвидени в Плана за външно възлагане. С реализирането на дейността ще се подобрят и разширят възможностите и условията за настаняване, лечение и наблюдение на пациентите на територията на цялата страна, с което ще се повиши и достъпът до медицинска помощ на населението, не само от големите градове, но и от по-малките общини и отдалечение населени места. Осигуряването на подходяща материална база ще подпомогне освен качеството на лечение на пациентите, също така ще подпомогне работата и мотивацията и на медицинския персонал, което е от особено важно значение за успешната борба с инфекцията. | 21 696 397.00 | 11 237 576.54 |
Осъществяване на строителен надзор: Осъществяването на строителен надзор по време на строително-монтажните работи в обектите на интервенции - държавни и общински лечебни заведения за болнична помощ, е задължителна дейност за строежите от първа до четвърта категория (чл. 168, ал. 2 от ЗУТ). Целта е качествено и законосъобразно изпълнение на работите в обектите и въвеждането им в експлоатация. Дейността ще се извърши от лицензиран консултант, съгласно чл. 166 от ЗУТ, след провеждане на процедура по ЗОП. Строителният надзор ще осъществява контрол над строителния процес, ще изготвя необходимата документация - от откриването на строителна площадка до въвеждането на обекта в експлоатация. След приключване на СМР, строителният надзор ще изготви окончателен доклад за строежа, Акт 15 и приложимите документи за издаване на разрешителното за ползване. В съответствие с изискванията на ЗУТ, по време на изпълнение на СМР на обектите от системата на СМП консултанти, притежаващи необходимата квалификация, ще упражняват строителен надзор, както и ще осъществяват координация на строителния процес до въвеждането на съответния строеж в експлоатация. Същите ще носят отговорност за: законосъобразно започване на строежа; пълнота и правилно съставяне на актовете и протоколите по време на строителството; изготвянето на пълна строителна документация по смисъла на чл. 168 от ЗУТ; контрол относно спазване качеството и количеството на извършваните СМР, съобразно одобрените инвестиционни проекти; контрол за качеството на вложените материали и техническата изправност на използваните машини; изискването на необходимите декларации за съответствие на вложените материали; спазването на изискванията за ЗБУТ в строителния процес; недопускане на увреждане на трети лица и имоти вследствие на строителството; годността на получаване на разрешителното за ползване на обекта; съгласуване на двустранните протоколи за приемане на СМ и др.; изготвяне на окончателен доклад и издаване Технически паспорт на обекта. Строителният надзор ще подписва всички актове и протоколи по време на строителството, необходими за оценка на строежите, относно изискванията за безопасност и за законосъобразно изпълнение, съгласно приложимите нормативни изисквания, както и ще изготвя окончателен доклад. Дейността включва всички други дейности, предвидени в закона, в технологичните правила и нормативи, или необходими за осигуряване на ефективен и качествен контрол при изпълнението на СМР. Срокът на договорите за строителен надзор започва да тече от датата на подписване на Протокола за откриване на строителна площадка и определяне на строителната линия и ниво на първия обект и приключва с издаване на разрешение за ползване на обектите /удостоверение за въвеждане в експлоатация на последния строителен обект. Дейността на строителния надзор стартира непосредствено преди започване на строително-монтажните работи и продължава до приключване на СМР, с оглед нуждата от изготвяне на финални доклади и оформяне на документацията за предаване на обектите на Възложителя и въвеждането им в експлоатация. На Строителния надзор ще бъдат възложени отговорности за контрола по законосъобразното започване и реализиране на СМР. С оглед гореизложеното, стъпките за изпълнение на дейността ще са: - Изготвяне на документация за провеждане на обществени поръчки за строителен надзор; - Провеждане на обществените поръчки за строителен надзор; - Възлагане изпълнението на договорите за строителен надзор; - Подписване на Протокол за откриване на строителна площадка и определяне на строителна линия и ниво; - Изпълнение на договорите за строителен надзор; - Издаване на разрешения за ползване на обектите /удостоверения за въвеждане в експлоатация на обектите от компетентния орган. Тъй, като стойността на представените от Общините дейности за Строителен надзор попадат под праговете на ЗОП същите не са включени в Плана за възлагане на обществени поръчки | 104 404.00 | 25 798.80 |
Упражняване на авторски надзор : Авторският надзор е задължителен за изпълнението и приемането на всички видове работи при реализиране на СМР. Условията и редът за осъществяване на авторски надзор по време на строителството съгласно чл. 162 от ЗУТ ще бъдат определени чрез договорите между МЗ и проектантите на обектите. Авторският надзор ще се осъществява от авторите на проектите и ще бъде по съответните части на инвестиционните проекти. Осъществяването на авторски надзор от проектантите включва дейности като: - Контрол на строителната площадка във връзка с качеството на строителните работи и стриктното спазване на проекта; Консултации на строителната площадка при изпълнението на обекта; - Участия в срещи и заседания, свързани с реализацията на обекта; - Консултации (вкл. извършвани на работното място на проектантите или чрез електронните средства за комуникация; - Изработване на допълнителни чертежи на детайли; Участия в комисии и съставяне на протоколи за етапното приемане на строителните работи; - Извършване на допустими от закона промени в проекта, чрез отразяване в екзекутивните чертежи, когато необходимостта от такива е възникнала по време на строителството; Друго необходимо съдействие (напр. избор на материали и др.). | 70 096.00 | 3 859.60 |
Проектиране: Дейността включва изпълнение на проектиране за обектите за които има изработени само идейни проекти и/или такива свързани с изпълнение на реконструкция, преустройство, заснемания и др. По време на проектирането е предвидено спазването на изискванията на всички нормативно регламентирани санитарно-хигиенни и екологични норми на действащото законодателство в Република България. При изготвяне на архитектурните и инсталационни решения ще се търси създаване на условия, осигуряващи обособяването на структури за лица със съмнения за COVID-19 или други заразни заболявания; Обособяване на части от съществуващи сгради/отделения и изграждане на нови структури към ЛЗ за болнична помощ за лечение и наблюдение на пациенти с коронавирус и други подобни заплахи за общественото здраве; Където е необходимо да бъдат изградени изолирани асансьори за превозване на пациенти с COVID-19 и други заразни заболявания, увеличаване на капацитета на инсталациите за медицински газове (кислород, вакуум и сгъстен въздух), осигуряване на генератори на мощност с цел осигуряване на непрекъснатост на работата на живото поддържащата медицинска апаратура, газови инсталации и други. | 173 714.00 | 54 732.00 |
Доставка на медицинско и болнично оборудване: Лечението и проследяването на пациенти с коронавирусна инфекция изисква високоспециализирано, съвременно медицинско оборудване и апаратура, осигуряваща провеждането на необходимите медицински процедури. Поради комплексността на заболяването и засягането на множество жизненоважни органи и системи в човешкото тяло, е необходимо лечението да се осъществява по ясни клинични протоколи и алгоритми. За целта изградените ковид зони ще бъдат оборудвани със сходни медицински апарати, притежаващи необходимите технически и функционални възможности за качествено проследяване и лечение на пациентите. В тази връзка, Министерството на здравеопазването подготви пакети от апарати, съобразно възможностите за работа на лечебните заведения, разпределени в трите групи. Апаратурата включва респиратори, дефибрилатори, мобилни рентгени, лабораторна апаратура, ехографи, ехокардиографи, пациентни монитори, интензивни легла и други. В рамките на дейността ще се извърши доставка, монтаж и пускане в експлоатация на медицинското и болнично оборудване, което ще обезпечи дейността на обособените изолирани структури за лечение на пациенти с COVID-19. Освен медицинска апаратура, ще бъде осигурено и немедицинско оборудване, изключително важно за осигуряването на възможност за работа на създадените ковид зони, включващо генератори на мощност, генератори на кислород, асансьори и други. Това ще осигури непрекъснатост на работата на живото поддържащата медицинска апаратура, газовите и други ключови болнични инсталации . Това ще гарантира качествено лечение, като пациентите ще получават нужното ниво и пълнота на предоставяните здравни грижи. Доставената медицинска апаратура ще се използва единствено за лечение на пациенти с COVID-19 и други заразни заболявания. Това ще минимизира риска от разпространение на такива заболявания в болниците, ще ограничи разпространението на вътреболнични инфекции и ще позволи диверсифицирането на апаратите от използваните за диагностика и лечение на другите заболявания. | 74 778 589.00 | 48 528 001.65 |
Дейности за организация и управление на проекта и осигуряване на информация и комуникация: Целта на дейността е да се осигури качествено изпълнение и управление на проекта. В рамките на тази дейност ще бъде сформиран екип от служители на Министерството на здравеопазването, притежаващи необходимия опит, квалификация, умения и знания, съобразно специфичните дейности на проекта, който ще отговаря за управлението и изпълнението на проекта – административен екип. Административният екип ще отговаря за цялостната координация и комуникация в рамките на дейностите по проекта. Екипът на проекта се състои най-малко от: ръководител, координатор, финансист, счетоводител, правен експерт и/или експерт обществени поръчки, експерт СМР, експерт доставки, експерт публичност и технически асистент. Броят на експертите ще е съобразен с обхвата и продължителността на дейностите по проекта. Конкретните задължения и отговорности на част от длъжностите са разписани в раздел 9 от проектния фиш. Всички експерти, ангажирани с изпълнението на проекта, ще извършват дейностите с надлежна грижа, ефективност, прозрачност и старание, в съответствие с най-добрата практика в областта на интервенции. Екипът за управление на проекта ще поддържа непрекъснато добри комуникации с Управляващия орган на Оперативна програма "Региони в растеж" 2014 - 2020 г., с избраните външни изпълнители на дейности по проекта и всички заинтересовани страни. Дейността допринася пряко за постигане на заложените в проекта цели и е с ключово значение за успешното осъществяване на дейностите, както и за доброто управление и планиране на необходимите ресурси. Ще бъдат създадени условия за успешната и навременна реализация на дейностите, което от своя страна ще доведе до постигане на заложените цели и резултати. ЕУП ще провежда регулярни срещи, на които ще се обсъжда напредъка в изпълнението на дейностите, констатираните трудности и рискове, и ще се взимат съответните управленски решения за преодоляването им. За всички изпълнявани дейности и реализирани решения, ще се води стриктна документация, гарантираща осигуряването на ясна одитна следа. Дейността цели също да осигури публичност и информираност на целевите групи, заинтересованите страни и широката общественост относно заложените цели и постигнатите резултати в изпълнение на дейностите по проекта, финансирани от Европейския фонд за регионално развитие. Министерство на здравеопазването ще направи всичко необходимо за разгласяване на факта, че проектът се финансира от Европейски фонд за регионално развитие. Предприетите за тази цел мерки ще са в съответствие с приложимите правила за информация и комуникация и Единния наръчник на Бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014- 2020 г. През периода на изпълнение на проекта ще се осъществяват дейности, които да информират обществеността за постигнатите резултати по проекта. Ще бъдат организирани две пресконференции - встъпителна и заключителна. За информация относно текущите дейности напроекта, на електронната страница на МЗ и на електронните страници на партньорите ще бъдат публикувани новини и други документи. На всички придобити активи ще бъдат залепени подходящи стикери с информация за проекта и финансовата подкрепа на Европейския фонд за регионално развитие чрез Оперативна програма "Региони в растеж" 2014 - 2020. Ще бъдат изработени и поставени билбордове и постоянни обяснителни табели в обектите на интервенция по проекта. Ще бъдат изработени два броя банери. Дейността ще бъде изпълнявана от екипа за управление на проекта. Всички документи, които бъдат създадени, ще съдържат необходимата визуализация, посочваща, че са създадени в изпълнение на проекта. | 968 232.00 | 598 499.69 |
Забележки:
Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN