Описание
Мащабно внедряване на дигитална инфраструктура в Югоизточен район за планиране ще подобри качеството на живот и работната среда чрез създаване на условия за местно развитие. Разгръщането на цифрова инфраструктура от стратегическа гледна точка ще подпомогне социалното и териториалното сближаване и като цяло ще увеличи конкурентоспособността, устойчивостта и ще постигне ускорени цифрови резултати. В тази връзка ограниченият достъп и недостатъчното разширяване на мрежите в Югпизточен район за планиране са предпоставка и могат да допринесат за изостряне на социалните неравенства и създаване на ново цифрово разделение между хората. Развитието на мрежи с много голям капацитет в отдалечени, селски и слабо населени райони е ключов елемент на социалното включване. Настоящата фрагментирана инфраструктура и регулаторните изисквания за разполагането на инфраструктура също са пречки. Тоест, с реализирането на проект ще се задоволи спешната необходимост от разгръщане на надеждни оптични мрежи за пренос на данни, което от своя страна ще доведе до ускоряване на изграждането на свързаност към крайните потребители чрез подходящи технологии, включително оптика и 5G. Подобни подобрения са изключително важни не само за повишаване на надеждността и бързината на услугите, но и за подпомагане на икономическите дейности и основни услуги и подобряване на условията на живот в Югизточен район за планиране. Целта на проектното предложение е да се увеличи максимално полезността на инфраструктурата, като се даде възможност на по-широк кръг от доставчици на услуги да предоставят такива, като по този начин се подобрят конкурентните пазарни условия. Постигането на целта в Югизточен район за планиране ще подобри възможностите за предоставяне на високоскоростен достъп до Интернет и ще увеличи броя на населените места, населението и жилищата, които ще имат възможност да ползват подобни услуги, което ще доведе и до подобряване на дигиталните компетенции в Югоизточен район за планиране.

Дейност | Договорена стойност | Отчетена стойност |
---|---|---|
Доставка на материали: Доставката на материали (защитна тръба и оптичен кабел) е необходима, за да бъде изградена тръбна и кабелна инфраструктура в Югоизточен район за планиране. Чрез защитната тръба ще се осигури защитено пространство за изтегляне на оптичния кабел. Всички доставени материали ще бъдат в съответствие с предварително определените от кандидата за краен получател технически изисквания. Всички материали ще бъдат от надеждни доставчици, с оглед гарантиране на съответствие с приложимите стандарти за качество, безопасност и дълготрайност. Това условие цели осигуряване на продукти, които отговарят на европейските регламенти и директиви, както и минимизиране на риска от използване на материали с несъответстващи характеристики, като ще се отчитат изискванията за безопасността, сигурността и киберсигурността на телекомуникационните мрежи в духа на установените на ниво ЕС правила и препоръки, в т.ч. Препоръката (ЕС) 2019/534 на Комисията от 26 март 2019 г. Киберсигурност на 5G мрежите C/2019/2335; Доклада относно координираната оценка на ЕС на риска за киберсигурността при мрежите от пето поколение (5G) от 9 октомври 2019 г.; Заключенията на Съвета относно значението на 5G за европейската икономика и необходимостта от смекчаване на рисковете за сигурността, свързани с 5G от 3 декември 2019 г.; Инструментариума на ЕС от мерки за намаляване на риска - Киберсигурност на мрежите 5G от 29 януари 2020 г. и Съобщението (COM(2020) 50) от 29 януари 2020 г. за сигурно внедряване на 5G в ЕС - прилагане на инструментариума на ЕС Киберсигурност на мрежите 5G (C(2023)4049) от 15 юни 2023 г., оперативната съвместимост и аспектите на достъпността на предложението, иновациите и цифровизацията, както и неговото териториално измерение и принос към мрежовата интеграция и териториалната достъпност. | 4 452 038.00 | 0.00 |
Изпълнение на инженеринг, включващ проектиране, авторски надзор и строително-монтажни работи за изграждане и въвеждане в експлоатация на подземна електронна съобщителна инфраструктура в Югоизточен район на планиране: Проектирането, изграждането и въвеждането в експлоатация на планираната за изпълнение електронна съобщителна инфраструктура ще бъдат реализирани чрез инженеринг, включващ проектиране, авторски надзор и строително-монтажни работи за изграждане и въвеждане в експлоатация на подземна електронна съобщителна инфраструктура в Югоизточен район на планиране на Република България. Проектът предвижда изграждането на около 700 километра нова тръбна подземна инфраструктура и рехабилитация и преизползването на около 400 километра съществуваща инфраструктура с оптичен кабел с 96 влакна. За реализиране на предвидените дейности по проекта ще бъде разработен технически инвестиционен проект във всички проектни части, изискуеми от нормативната уредба, изпълнение на строително-монтажни работи на 17 бр. трасета в Югоизточен район на планиране за нова подземна инфраструктура и трасета за преизползване, както и упражняване на авторски надзор. Техническият инвестиционен проект ще бъде изготвен в съответствие с разпоредбите на действащите нормативни документи и българското законодателство. Проектирането и строителството ще бъдат изпълнени в съответствие "Минимални технически изисквания" - Приложение 8 към Условия за кандидатстване, приложимото законодателство и добрите строителни практики в България и в Европа. При изграждането на планираната оптична мрежа ще бъдат влагани материали в съответствие с предварително определените от кандидата за краен получател технически изисквания. Всички дейности ще бъдат извършени от надежден доставчик, с оглед гарантиране на съответствие с приложимите стандарти за качество, безопасност и дълготрайност. | 63 066 627.00 | 0.00 |
Дейности по извършване на оценка на съответствието и изготвяне на доклад за оценка на съответствието на инвестиционните проекти с основните изисквания към строежите, технически контрол по част „Конструктивна“ и независим строителен надзор при реализация на СМР, планирани по проект за изграждане на подземна електронна съобщителна инфраструктура в Югоизточен район на планиране : Независимият строителен надзор е неизменна и задължителна част от процеса по изпълнение на дейностите по проектиране, строителство и въвеждане в експлоатация на обектите. Изпълнението на планираните дейности по настоящия проект за изграждане на над 700 км нова подземна инфраструктура изискват упражняване на независим строителен надзор. В съответствие с чл. 142, ал. 6, т. 2 от ЗУТ оценката за съответствието на инвестиционния проект с основните изисквания към строежите се извършва като комплексен доклад, съставен от регистрирана фирма - консултант, несвързана с проектанта (независим консултант). В съответствие с действащата нормативна уредба се изисква извършване на технически контрол по част "Конструктивна", изпълнен от лице, което да е включено в списък, изготвен и ежегодно актуализиран от Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране. Лицето, упражняващо технически контрол подписва всички документи - графични и текстови, по част "Конструктивна" на техническия инвестиционен проект за всяко трасе в обхвата на Югоизточен район за планиране. Независимият строителен надзор извършва всички необходими действия по упражняване на строителен надзор за всяко трасе в обхвата на обекта на настоящата процедура. Подписва всички актове и протоколи по време на строителството, предприема всички действия по откриване на строителната площадка и определяне на строителна линия и ниво за строежа. Издава и заверява Заповедната книга и осъществява координация на строителния процес до въвеждането на строежа в експлоатация, включително контрол на качеството и съответствието на изпълняваните строителни и монтажни работи. След приключване на СМР дейностите независимият строителен надзор изготвя окончателен доклад за въвеждане на строежа в експлоатация и издаване на разрешение за ползване. | 381 169.00 | 0.00 |
Доставка и монтаж на допълващи елементи, включително алтернативни енергийни решения : Възобновяема енергия е енергията, получена от източници, които се приемат за естествено възстановяващи се или за практически неизчерпаеми, т.нар. възобновяеми ресурси – слънчевата светлина, вятъра, дъжда, приливите, геотермалната енергия. Производството на електроенергия от вятърни електроцентрали нараства с 30% годишно. Въпреки че много от проектите за възобновяема енергия са голямо мащабни, тя намира приложение и в отдалечени райони, където е трудно да се доставя енергия по обичайния начин. В световен мащаб над 3 милиона производствени мощности се снабдяват с електричество от малки фотоволтаични системи, като броят им постоянно нараства. Опасенията от изменението на климата, нарастването на цените на класическите енергоизточници и увеличаващите се държавни субсидии водят до увеличаване на инвестициите във възобновяеми енергоизточници. Така например над 19% от глобалното потребление на енергия идва от възобновяеми източници, като делът му бързо нараства. Развитието на технологиите благоприятства и направи възможно да се използват малки соларни системи за целогодишното обезпечаване на електропотреблението на малки промишлени консуматори, като базови станции изграждащи клетъчни мрежи, информационни табла и други. От тази гледна точка "Виваком България" ЕАД е предвидило да се възползва от съвременните технически постижения в тази област и използва малки соларни системи за захранване на до 11 от базовите станции в Югоизточен район за планиране, които ще се използват за изграждане на високоскоростни мрежи за достъп. | 495 000.00 | 0.00 |
Придобиване на неотменими права на ползване (IRU) на тръба: Техническото решение по проекта предвижда придобиване на неотменимо право на ползване (IRU) на тръба в участъците от планираното изграждане, където има свободна инфраструктура. По този начин ще бъде осигурено преди всичко максимално ефективно използване на вече изградената в района тръбна инфраструктура, а от друга страна, чрез придобиването на IRU върху наличните свободни тръби, ще се минимизират рисковете от дублиране на инфраструктура и ще се ускори реализирането на проекта. Неотменимото право на ползване на тръба представлява дългосрочно предоставяне на ползване на изградена тръбна инфраструктура, при което собственикът на тази инфраструктура я предоставя срещу възнаграждение на друг мрежови оператор, който получава правото да я експлоатира по предназначение чрез изтегляне на оптичен кабел с определени от него характеристики. В конкретния случай се планира изтегляне на кабел в съществуващите празни тръби и/или в такива с достатъчен свободен капацитет. В тръбите, по отношение на които има учредено неотменимо право на ползване, ще бъде изтеглен оптичен кабел, който ще отговаря на техническите изисквания, посочени в Приложение 8 към Условията за кандидатстване в процедурата („Минимални технически изисквания“). Така ще се създадат предпоставки за изграждане на мрежа с много голям капацитет в населени места, общини и райони, за които е установено, че операторите нямат инвестиционни намерения за разгръщане на такива мрежи до края на 2026 г. Подходът с придобиването на неотменимо право на ползване на тръба е в пълно съответствие със заложените в Условията за кандидатстване задължения на бенефициерите да преизползват съществуващите мрежи, когато е обективно възможно и икономически най-изгодно или да полагат/изтеглят кабел в съществуващите празни тръби и/или такива с достатъчен свободен капацитет. | 4 475 514.00 | 0.00 |
Закупуване на съществуваща инфраструктура: При реализирането на проекта ще се използва всяка възможност за закупуване на съществуваща инфраструктура, където такава е налична. Решението за закупуване на изградена инфраструктура от нейния собственик ще бъде взето след внимателна оценка и анализ на нейното състояние. Към закупуване на съществуваща инфраструктура ще се пристъпи само след безспорно установено наличие на техническа възможност за използването на тази инфраструктура без необходимост от съществени рехабилитационни дейности. Този подход ще гарантира ефективност при изграждането на планираната оптична кабелна мрежа, като се съблюдава принципът за намиране на обективно възможно и икономически най-изгодно техническо решение. Полагането на оптични кабели в закупената физическа инфраструктура ще се извърши при спазване на изискванията на Закона за електронните съобщителни мрежи и физическа инфраструктура (ЗЕСМФИ), който транспонира в националното законодателство Директива 2014/61/ЕС на Европейския парламент и на Съвета относно мерките за намаляване на разходите за разгръщане на високоскоростни електронни съобщителни мрежи. Придобиването на съществуваща инфраструктура ще осигури независимост на оператора в качеството му на собственик, което от своя страна ще даде възможност за дългосрочно планиране и самостоятелно определяне на стратегията за експлоатация и поддръжка на придобитата инфраструктура. В конкретния случай се планира изтегляне на кабел в съществуващите празни тръби и/или в такива с достатъчен свободен капацитет. Подходът с придобиването на съществуваща инфраструктура е в пълно съответствие със заложените в Условията за кандидатстване задължения на бенефициерите да преизползват съществуващите мрежи, когато е обективно възможно и икономически най-изгодно или да полагат/изтеглят кабел в съществуващите празни тръби и/или такива с достатъчен свободен капацитет. Придобиването на съществуваща инфраструктура ще бъде последвано от изграждането и модернизирането на мрежа с много голям капацитет, което от своя страна ще насърчи предоставянето на съответните услуги на едро и дребно при достъпни условия в полза на крайните потребители. | 13 691.00 | 0.00 |
Дейности за популяризиране на проекта: Дейностите по популяризиране на проект Широкомащабно разгръщане на цифрова инфраструктура на територията на Югоизточен район за планиране от оперативна програма "Национален план за възстановяване и устойчивост, BG-RRP-7.008 - Широкомащабно разгръщане на цифрова инфраструктура на територията на България" целят да покрият изискванията на частта "Информация, комуникация и публичност“ от Регламент (ЕС) 2021/241, инвестициите, получили финансиране по Механизма в периода 2021 – 2026 г и включени в ПВУ, да бъдат популяризирани и да се постигне информираност на широката общественост относно процеса на изпълнение на всяка реформа и инвестиция, заложена в ПВУ. Дейности по информация, комуникация и публичност ще повишат обществената осведоменост и прозрачността по отношение на финансирането на изпълняваната инвестиция от МВУ, ще информират за източника на европейско съфинансиране – инструмента NextGenerationEU на ЕС, както и ще популяризират ролята на МВУ като механизъм за икономическото и социално възстановяване от кризата, породена от COVID-19 пандемията. Всичко това ще доведе до поддържането на високо обществено доверие към процесите по изпълнение и управление на Плана за възстановяване и устойчивост, както и ще гарантират максимална прозрачността в процеса на усвояване на средствата от МВУ и изпълнението на финансираните инвестиции. | 30 000.00 | 0.00 |
Одитиране на изпълнението на проекта: Дейността включва извършване на проверка, по ангажимента за договорени процедури във връзка с изпълнение на проект Широкомащабно разгръщане на цифрова инфраструктура на територията на Югоизточен район за планиране от оперативна програма Национален план за възстановяване и устойчивост, целяща да се удостовери, че всички разходи, заявени от Виваком за възстановяване са действително извършени и допустими, и са в съответствие с изискванията на регламентите на ЕС и приложимото национално законодателство. Одитът има за цел да формира констатации и препоръки относно достоверното представяне във всички аспекти на същественост при изпълнение на проекта, в съответствие с международните одиторски стандарти. | 16 000.00 | 0.00 |
Забележки:
Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN