Описание
Предложеният проект допълва и развива проект BG051PO001-3.3.07 „Ученически практики“ по ОП РЧР 2007-2013, при който успешно приключените ученически практики са над 46 000. До 2017 г. ще бъдат използвани, развити и утвърдени вече изградените между 2013 и 2015 г. процедури, уеб платформа, контролни системи и механизми за реализация на практическото обучение в професионалните училища. Проектът изцяло се вписва в контекста на заложените европейски и национални цели за подобряване на достъпа и повишаване качеството на професионалното образование и обучение, съобразно потребностите на икономиката и промените на пазара на труда. Целта за подобряване на съответствието между професионалното образование и изискванията на бизнеса и улесняването на прехода от образование към заетост е заложена в Европа 2020 и в Националната програма за развитие България 2020. Образователните резултати следва да бъдат съобразени основно с нуждите на регионалния и местен пазар на труда. Едни от основните предизвикателства, описани в Стратегията за развитие на професионалното образование и обучение в Република България за периода 2015-2020 г. са: превръщане на началното професионално и продължаващото професионално обучение в привлекателна възможност за учене; осигуряване на гъвкав достъп до обучение и до придобиване на квалификация; повишаване на броя на учениците в професионалните училища. Една от националните цели за изпълнение на целите на Стратегия „Европа 2020“ е до 2020 г. работните места да се увеличат. За постигане на тази цел е нужно по-високо равнище на професионалните умения. Чрез създаването на учебно-тренировъчните фирми (УТФ) в училищата и участието на учениците в практика в реална работна среда те ще бъдат насърчени да развиват универсални умения, които да им дадат възможност да бъдат предприемчиви и да се адаптират по-лесно към промените на пазара на труда, което от своя страна ще улесни прехода от образование към заетост и ще помогне за намаляване на младежката безработица.
Дейност | Договорена стойност | Отчетена стойност |
---|---|---|
Подкрепа за създаване и функциониране на учебно-тренировъчните и/или други съществуващи в професионалното образование форми на учебни или тренировъчни фирми, включително учебни компании: В стратегическата рамка за европейско сътрудничество в областта на образованието и обучението („ЕСЕТ 2020 г.“) една от стратегическите цели е разгръщане на творчеството и новаторството (вкл. предприемчивостта) във всички степени на образование и обучение чрез насърчаване на придобиването на универсални ключови умения и изграждане на партньорства с останалия свят, по-специално с бизнеса. Развитието на инициативност и предприемачески дух като ключово умение включва способността за превръщане на идеите в действие. Изпълнението на тази дейност покрива нуждите на проекта от създаване на подходяща среда в училище за формирането на предприемачески знания и умения, на предприемаческа култура, както и възприемането на предприемачеството като алтернатива за бъдеща реализация и професионална кариера на учениците. Насърчаването на предприемачеството е в тясна връзка на училището с бизнеса и администрацията. Общата подкрепата за формирането на начални професионални умения и компетентности за работа в екип и ефективна комуникация е насочена към прилагането на иновативни и практически форми на обучение, помагащи на учениците да формират бизнес умения, лидерство и стратегии за успех, да се ориентират в реализацията си след завършването на обучението си по избраната професия. Чрез тази дейност пред професионалното образование и обучение стои нова възможност за взаимодействие на училището с бизнес средата и улесняване достъпа до пазара на труда на завършващите ученици. Допълнителна информация: Учебно-тренировъчната фирма е виртуално, фиктивно копие на реална фирма и работи като истинско предприятие, което не генерира реални приходи и не формира реална печалба. Всички дейности се реализират виртуално. Ученическите практики на реално работно място, под прякото ръководство на наставниците са обвързани с образователна услуга и не генерират приходи. Следователно не се променя неикономическия характер на общообразователната услуга, която се финансира предимно с публични средства. Тези принципи се прилагат спрямо обществени образователни услуги, като професионалното обучение чрез формиране на УТФ и ученически практики. | 40 563.60 | 81 127.20 |
Подкрепа за практическо обучение, организация и провеждане на ученическите практики в реална работна среда и удостоверяване на резултатите: Тази дейност подкрепя практическо обучение на ученици от професионалните гимназии чрез допълнителни практики в реална работна среда. Целта на дейността е провеждане на практика в реална работна среда в рамките на 240 (астрономически) часа в изпълнение на задачи, възложени от обучаваща организация-работодател под ръководството на наставник, съгласно нарочно изготвена програма, съгласувана с наблюдаващ учител от съответното училище. Практиката задължително трябва да е свързана с обучението на ученика в съответното професионално направление. Допустимото в рамките на проекта допълнително практическо обучение не дублира и не замества задължителното по учебен план практическо обучение. Училищата ще осъществяват ефективен контрол по време на провеждане на практическото обучение на всеки един ученик чрез проверки на място от страна на наблюдаващите учители и регионалните координатори. При извършване на тези проверки на място ще се попълват нарочно разработени формуляри за проверка. Ще бъдат изготвени указания и условия за организацията и провеждането на ученическите практики, в т.ч. и изисквания към всички заинтересовани страни – училища, обучаващи организации-работодатели, екип на МОН, ученици, наблюдаващи учители и наставници. При приключване на практическото обучение на ученика ще се изготвят финални отчети и оценки от трите страни с информация как е проведена практиката. При завършване на практиката на ученика по проекта ще се издава сертификат/удостоверение за завършено практически обучение по проекта (след успешно завършена практика) на конкретното лице, подписана от училището и организацията – работодател, при който е проведена практиката. Допълнителна информация: Учебно-тренировъчната фирма е виртуално, фиктивно копие на реална фирма и работи като истинско предприятие, което не генерира реални приходи и не формира реална печалба. Всички дейности се реализират виртуално. Ученическите практики на реално работно място, под прякото ръководство на наставниците са обвързани с образователна услуга и не генерират приходи. Следователно не се променя неикономическия характер на общообразователната услуга, която се финансира предимно с публични средства. Тези принципи се прилагат спрямо обществени образователни услуги, като професионалното обучение чрез формиране на УТФ и ученически практики. Конкретни задължения на: - функционален експерт - организира, координира и контролира подготовката, организацията, изпълнението, резултатите и своевременното отчитане на дейностите по проекта. Цялостно управление, координация и наблюдение на всички дейности в хода на проекта. Осигурява взаимодействие, сътрудничество и информиране на всички страни и партньора на проекта. - организатора/консултант ученически практики - мотивира, организира и консултира включването на учениците в ученически практики в реална работна среда. - училищен финансист - извършва и отчита разходите по проекта. Ще бъдат организирани 2 бр. дни на професиите в планови региони и 3 бр. секторни конференции с бизнеса. Така ще бъдат популяризирани резултатите по проекта и ще се повиши интересът и информираността сред целевите групи. | 6 435 166.40 | 6 266 257.88 |
Дейности по информиране и публичност на проекта: Дейностите по информиране и публичност са текущи за целия период на изпълнение на проекта. Чрез тях се цели улесняване и насърчаване провеждането на ученически пректики в реална работна среда, като се повиши информираността и възможностите за провеждане на ученическа практика. Популяризирането на донорската помощ. При реализацията на проект “Ученически практики” 2012-2015 г. по ОП РЧР е натрупан значителен опит и в настоящия етап се предвижда осъществяването на дейности, показали ефективност по отношение достигането на информация до по-голям брой представители на целевите групи. При текущото изпълнение се предвижда: - Подготовка и изработване на материали за осигуряване публичност и информирация за проекта – банери за публични събития, печатни и други информационни и промоционални материали с визуализация на донорската помощ за популяризиране на проекта и др. - Организация на информационни кампании специални събития за популяризиране дейностите по проекта – една начална пресконференция и една заключителна конференция, участие в конференции публични събития, форуми по теми, свързани с обхвата на процедурата и касаещи професионалното образование и бизнеса, организиране и провеждане на информационни дни в училищата и срещи с работодателите и др. - Провеждане 3 бр. секторни конференции с бизнеса и 2 бр. Дни на професиите. - Отразяване на дейностите по проекта в национални и регионални печатни и/или електронни медии, социални мрежи и блогове. Координатор публичност ще проследява медийното отразяване на проекта. | 26 450.00 | 22 089.72 |
Дейности за организация и управление на проекта: Основна задача при изпълнението на проектните дейности е организирането и контролирането на процеса по реализация на ученическите практики, включително и чрез координация и контрол над дейността на екипите от експерти в училищата. Дейността се извършва от екипа за организация и управление на проекта, чиито отговорности включват организация, подпомагане, наблюдение и контрол на дейностите на училищата и работодателите на национално ниво, организиране и провеждане на информационни събития, кампании, обучения и др. Предвижда се членовете на ЕОУП да провеждат работни срещи за организация на изпълнението на предвидените дейности. Предвижда се още: - Създаване на механизъм за работата на екипа за организация и управление: създаване и актуализиране на необходими документи, описание на стандартни процедури, поддържане на документален и електронен архив, техническо и финансово отчитане и др. - Осъществяване на избор на външни изпълнители за предвидените външни услуги, включени в т.10 „План за външно възлагане“ от Формуляра за кандидатстване; - Осъществяване на текуща отчетност използвайки добрата практика за регулярно техническо и финансово отчитане на напредъка създадена по проект “Ученически практики” по ОП РЧР 2007-2013 г. Това повишава качеството на изпълнението, подобрява дисциплината на разплащане и отчитане. В рамките на дейност 2 този механизъм на отчетност ще бъде актуализиран съвместно с Управляващия орган на ОП НОИР ГД СФМОП. При реализацията на проекта ще продължи да се използва изградената уеб базирана информационна система. Чрез нея ще бъде обслужвано управлението на проекта и отчетността на техническата и финансовата дейност от страна на екипа на проекта и училищата. Въведената информация и документите в уеб-системата ще се потвърждават по електронен път от членовете на екипа на проекта, изпълнителите на счетоводни услуги, служители на УО и др. Дейностите по счетоводното обслужване на проекта и изготвянето на периодични финансови отчети и справки ще се извършват от външен изпълнител на счетоводни услуги, избран чрез процедура за възлагане на обществена поръчка. Външният изпълнител ще извършва текущо изплащане и осчетоводяване на всички разходи по проекта. В рамките на разходите за организация и управление на проекта ще бъдат осигурени и необходимите канцеларски материали за нуждите на екипа за управление на проекта и за експертния персонал от училищата, ангажирани с преките дейности по проекта. Изборът на доставчик на канцеларски материали ще се извърши чрез процедура по възлагане на обществена поръчка. | 484 056.00 | 414 670.15 |
Забележки:
Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN