Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 55 065 дървета
English

Програма: Всички

Район за планиране: Всички

Описание

Настоящият проект цели да разгърне системата за правна помощ към повече граждани от уязвими групи, както и да засили ролята на държавата в областта на домашното насилие, изпълнявайки ангажиментите и да осигури равен и открит достъп до правосъдие и правна помощ на лица, чиито основни човешки права са нарушени. Основната интервенция е планирана към уязвими групи, живеещи под прага на бедност със специално внимание към три категории:
- жертви на домашно насилие и насилие по полов признак;
- деца в риск;
- представители на ромската общност, вкл. живеещи в отдалечени и изолирани селски области.
Дейностите включват изготвянето на анализ на бариерите пред достъпа до правосъдие, създаването на мобилни екипи адвокати и ромски медиатори, подобряване капацитет на адвокатите от Националния регистър за правна помощ чрез обучения и създаване на координационен механизъм между община, местни звена на МВР, МТСП, съд и адвокатура и др. ключова администрация в 3 области - Стара Загора, Велико Търново и Варна, чиято синергия и синхронизирана работа биха имали потенциал за трансфер на резултата към останалите общини в страната за защита на най-уязвимите групи.
Проектът отразява приоритетните области на Меморандума за разбирателство по НФМ 2014 - 2021 г. в частта, касаеща подобряване на реакцията на държавата за защита и подкрепа на жертви на домашно насилие и насилие по полов признак, въвеждане на стандартите в областта на правата на човека и подобряване на ситуацията на ромските общности в страната, включително във връзка с организиране на информационни кампании и акции за повишаване на чувствителността по гореизброените теми, както и обучения и подготовка на специалисти от правната система. Инициативата е в съответствие и с основните очаквани резултати на програмно ниво съгласно Споразумението за финансиране на Програма „Правосъдие“, Програмна област 21, а именно резултат 4 „Повишен капацитет на българските власти в областта на домашното насилие и насилието по полов признак“.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Разширяване на достъпа до правосъдие на граждани от уязвими групи и инвестиция в капацитет на експертите по правна помощ: Дейност 1 представлява гръбнака на проекта и стъпва върху основната експертиза на кандидата - предоставяне на правна помощ. Работата е разделена на две големи направления: а) разгръщане на системата за предоставяне на правна помощ към новите целеви групи и инструменти за сътрудничество (дейности 1.1 и 1.2) и б) изграждане на капацитет у експертите в сектора с фокус върху домашно насилие и насилие по полов признак (дейности 1.3 и 1.4). Четирите поддейности се преплитат и взаимно допълват в процеса на реализиране на проекта - обученията и работните посещения (1.3 и 1.4) ще подготвят специалистите за работата им на терен в малки уязвими общности, докато координационния механизъм и мобилните екипи ще изведат НБПП директно до най-нуждаещите се ползватели - жени, деца в риск и представители на малцинствени общности. Предвид иновативния характер на планираната интервенция за създаване на координационен механизъм Дейност 1 е планирана да се изпълнява съвместно с партньора по проекта - Норвежката съдебна администрация, който ще ангажира експерти със сериозен академичен и практически опит в областта на правната помощ. Също така работата по Дейност 1 ще допринесе за въвеждането на международни стандарти в областта на защита на правата на човека, защита на жертви на домашното насилие и предоставяне на правна помощ на уязвими групи. Фактическото подразделяне на работата по Дейност 1 включва: Дейност 1.1 - работа по създаване и тестване на пилотен координационен механизъм на местно ниво в защита на жертви на домашно насилие и насилие по полов признак. Задачата ще се реализира съвместно с партньора от НСА. Експерти от двете страни ще извършат анализ на бариерите пред достъпа до правосъдие за представители на целевата група на проекта, както и ще дадат структурата и реда за организация на работата на специалистите от МВР, МТСП, община, съд и адвокатура и други релевантни административни звена (МЗ, МОН и т.н.) в трите тестови области - Стара Загора, Велико Търново и Варна; Дейност 1.2 - създаване на мобилни екипи от адвокати и ромски медиатори, които да предоставят правна помощ в малки и отдалечени населени места в трите области, със специално внимание към жени, деца в риск, и граждани от малцинствен произход; Дейност 1.3 - серия от обучения за общо 300 адвокати от Националния регистър за правна помощ на тема превенция на дискриминация, преодоляване на стереотипи и предразсъдъци и работа с жертви на домашно насилие и насилие по полов признак; Дейност 1.4 - обмен на ноу-хау и подобряване на двустранните отношение между България и Норвегия. Предвижда се провеждането на 1 работно посещение в Норвегия - за екипа по проекта, представител на НБПП, адвокати и екип от координационния механизъм, както и организирането на кръгла маса и международна конференция по темата за правна помощ в случаи на домашно насилие и насилие по полов признак. Норвежкият партньор отново активно участва в реализиране на проекта като домакинства посещението и номинира експерти за участие като гост лектори в кръглата маса и международната конференция. Хонорарите и разноските на тези експерти са предвидени в бюджета на НБПП. Хронологически Дейност 1 започва да се изпълнява от месец 2 след старта на проекта и продължава до края на целия договорен период. В дейност 1.1 е предвидено наемането на външен експерт за позиция координатор на пилотния механизъм за трите области, който ще бъде подбран след обява и конкурсна процедура. Експертът ще работи на граждански договор за приблизително 60 часа средномесечно за период от 35 месеца в рамките на проектния цикъл; В дейност 1.2 са предвидени 2 експерти Ръководители на пилотни центрове, подбран вътрешно в НБПП за 33 месеца при 36 ч./м. 3 координатори на пилотните центрове - външни експерти наети на ГД за 33 месеца при 24 ч./м. от съответната Адвокатска колегия във всяка област. 6-ма ромски медиатори, по двама за всяка област, подбрани след обява и наети на ГД за 33 месеца x 36 часа на месец във всяка една от 3 области. 1 228 791.88 696 899.04
Укрепване на капацитета на НБПП да предоставя качествена услуга на уязвими групи чрез повишаване на информираността на гражданите за съществуването, обхвата и достъпа до правна помощ: Дейност 2 е свързана със специфична цел 6 на проекта и касае разгръщането на работата на кандидата сред широката общественост и достигането до нови клиенти с профил съгласно чл.22 от Закона за правната помощ. Предвид уязвимия характер на клиентите на НБПП често се случва тези хора да не знаят или да не могат да си позволят да се консултират с адвокат поради липса на средства, невъзможност за пътуване до по-голям град или непознаване на материята и обхавата на своите права. В допълнение настоящият проект поставя акцент върху достигане до представители на уязвими групи в малки, отдалечени или географски изолирани райони и квартали, което изисква да се разработят алтернативни канали за информиране на потенциалните ползватели на правна помощ(ПП). Ето защо Дейност 2 предвижда серия от мерки, които да гарантират повишаване на информираността на гражданите за работата на НБПП и пилотните услуги в рамките на този проект. На първо място екипът на проекта ще разработи информационни материали, които да се използват при посещения на място в 3-те пилотни области. Предвидено е отпечатването на информационни брошури, материали за ПП и публикации в регионални печатни издания. Опитът на НБПП от предходния програмен период показа, че карета с информация за възможността да се ползва безплатна първична правна помощ във вестник "Трета възраст" доведоха до сериозен ръст в консултациите на граждани на възраст 65+ години от населени места в цялата страна. Към настоящия момент пазарът на печатни издания е силно ограничен за сметка на безплатните електронни медии. Затова и към тях ще бъде насочено вниманието за популяризиране на дейностите по проекта. С оглед спецификите на целевите групи и необходимостта информацията за проекта, предоставяните услуги и възможностите за правна помощ да достигне до възможно най-голям брой хора, се предвижда изработването на кратък видеоклип, който да се излъчва по БНТ, местни телевизии, онлайн, в метрото и др. Освен традиционните информационни материали и канали, проектът предвижда да достигне и до нови групи - ученици, студенти, учители и обучители от малки населени места чрез провеждане на информационни сесии/презентации в учебни заведения в трите пилотни области, по време на които младите хора и специалистите, които работят с тях ще бъдат информирани за обхвата на правната помощ, както и за многообразието от форми на домашно насилие и насилие по полов признак, така че в дългосрочен план да разпознават и докладват такова, включително да информират и оказват помощ и подкрепа на жертви като ги насочват към експертите от координационния механизъм. Презентациите ще се изнасят от координаторите на пилотните центрове по места, както и от други експерти по проекта. И не на последно място в Дейност 2 е отделен ресурс за разработване на приложение за мобилен телефон, което да свързва граждани с НБПП и да им позволява да се консултират по различни въпроси, включително в случаи на домашно насилие и насилие по полов признак. По данни на НСИ малко повече от 72 % от българските домакинства имат достъп до интернет. 75.7 % от домакинствата в градовете имат достъп до интернет, а тези, живеещи в селата, 58 %. По-висок достъп имат домакинствата с деца, 88.9 %, сравнени с тези без деца – 65.7 %. Мобилното приложение е нов инструмент за НБПП и ще доближи администрацията до гражданите, предоставяйки информация за обхвата на правна помощ, съществуващите Центрове и стъпките, които трябва да предприемат за защита на своите права. Паралелно с това приложението ще позволява консултиране и при желание в режим на запазване на тяхната анонимност, особено полезно при хора, живеещи в малки общности, където всеки познава всеки и не е лесно дори да има адвокат да влезеш в кантората му за съвет и помощ без да изложиш себе си или близките си на ненужно внимание и обществен натиск. Приложението ще е лесно за достъп и от деца и младежи, които в най-голям процент са онлайн и които също биха могли да се информират и консултират относно правата си. 46 103.81 7 482.67
Информация и публичност: Дейност 3 цели да повиши информираността на широката общественост относно приноса на ФМ на ЕИП и в частност ролята на донорите Исландия, Лихтенщайн и Норвегия за реализацията на проекта и потенциалните ползи и ефект както за директните ползватели, така и за обществото като цяло. В отговор на изискванията на Програмата НБПП ще разработи Комуникационен план, съдържащ цели, целеви групи на комуникационните послания, информация за три публични събития за представяне на прогреса по проекта, както и интернет страница на български и английски език. Основна цел на Комуникационния план по проекта е да се обособят основните правила, съобразяването с които ще гарантира достигане на информация за реализацията на проекта до релевантните целеви групи. Планът има за цел да допринесе за по-добрата осведоменост на обществото относно реализирания проект и създаването на пилотен координационен механизъм, мобилни екипи и инвестицията в капацитета на адвокатите от Националния регистър. Вътрешните целеви групи по плана включват Програмния оператор -МП, НКЗ, Висшия адвокатски съвет, местните адвокатски колегии, партньорите от Норвежката съдебна администрация и Съвета на Европа. Външните целеви групи биха били широката общественост и трите основни уязвими целеви подгрупи, НПО и средства за масова информация. В изпълнение на плана НБПП ще постави върху всички информационни носители /проектни материали, информационни брошури и др./ логата на Министерство на правосъдието и Норвежкия финансов механизъм. НБПП ще посочва и пълното наименование на проекта и линията на неговото финансиране; ще публикува подробна информация относно проекта, изпълняваните дейности, резултати и други релевантни документи на интернет страницата си - на нея ще бъдат поставени и снимки от организираните информационни събития; лице и телефон за контакт ; ще обособи специална страница на своя интернет сайт, на която ще бъде публикувана информацията на български и на английски език. За да се провери ефективността и ефикасността на всички информационни и комуникационни дейности, те трябва да се оценяват преди, по време на и след тяхното изпълнение. Напредъкът по изпълнението на Комуникационния план ще бъде наблюдаван от Ръководителя на проекта в посока изпълнение на заложените цели. Проследено ще бъде изпълнението на плана в трите пилотни области. Наблюдението представлява системно и непрекъснато събиране, анализ и използване на информацията за целите на ежедневното управление и вземане на решения. На база наблюдението след приключване на проектните дейности ще бъде изготвена оценка за ефективността и въздействието на информацията, с оглед на посочените в настоящия план цели. Оценката ще бъде предоставена на ПО и НКЗ чрез ПО, както и на партньора по проекта. При изготвяне на оценката ще бъдат взети под внимание успехите на всяка информационна дейност, естеството на средата, особеностите на ситуацията, яснотата при формулиране на посланията и др. 13 690.81 0.00

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.