Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 55 065 дървета
English

Програма: Всички

Район за планиране: Всички

Описание

Изпълнението на проект "Подкрепа за дуалната система на обучение" ще спомогне за повишаване на съответствието на професионалното образование и обучение с пазара на труда и ще създаде възможности за повишаване на квалификацията на бъдещата работна сила по професии, ключови за икономиката на страната. Изпълнението на планираните дейности ще спомогне за развитието на дуалната система на обучение и ще даде възможност за тясна обвързаност между образователната система и реалните потребности на пазара на труда. Проектът ще предостави на работодателите възможност да наемат квалифицирани кадри с подходяща професионална подготовка и опит, придобити по време на обучението в реална работна среда. Тези дейности ще улеснят прехода от образование към устойчива заетост.
Проектът ще подкрепи действия за повишаване привлекателността на дуалната система на обучение сред учениците и родителите, както и повишаване на информираността в предприятията. На учениците от първи гимназиален етап ще се осигурява подкрепа за участие в дуалната форма на обучение чрез включването им в "пробно стажуване" в партниращото предприятие. Част от дейностите са насочени към подобряване на компетентностите на учителите и преподавателите по професионална подготовка, и придобиване на педагогически и методически умения на наставниците от предприятията-партньори. По този начин се обхващат в цялостен план различни компоненти, свързани с качеството на професионалното образование, включително учебно съдържание, образователна среда в училищата, добре подготвени и мотивирани педагогически специалисти. Създаването на условия за осигуряване на допълнителна финансова подкрепа за учениците по време на образователния процес ще намали социалния фактор като причина за тяхното отпадане от училище, а това е много важна национална политика, която ще бъде подкрепена чрез проекта. Проектът предвижда организиране и провеждане на информационни кампании, допринасящи за популяризиране и развитие на дуалната система на обучение.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Дейности в подкрепа на училищата, осигуряващи дуална система на обучение: Изпълнението на дейност 1 е насочено към подпомагане на училищата при въвеждането на дуалната система на обучение. Чрез тази дейност се осигурява възможност за взаимодействие на училището с бизнеса и улесняване достъпа до пазара на труда. 1.1. Обучения за повишаване на квалификацията и компетентностите на учителите и на преподавателите по професионална подготовка, включително теоретично и практическо обучение - Във връзка с динамичното развитие на техниката и технологиите, за осигуряване на качествено професионално образование и обучение се предвиждат обучения на учителите по професионална подготовка свързано с придобиване на знания по нова техника и технологии по съответните професионални направления за училището с цел адаптиране на обучението в училище към нуждите на индустрията от квалифицирани кадри по професии, ключови за икономиката на страната. Обученията ще включват теоретично обучение по новостите в производството и практическо обучение в предприятията-партньори с цел прилагането на теоретичните знания на работните места при конкретен работодател, свързани с използваната техника и технологии. Всяка учебна година в периода на изпълнение на проекта за всеки учител по професионална подготовка от училищата, включени в дейностите по проекта, ще се организират обучения за начални и надграждащи знания, умения и компетентности за реализиране на качествено дуално професионално обучение. - С оглед засилване на връзката между училището и работодателя в дуалната система на обучение и новата роля на учителите в този процес, се предвижда и обучение на учители-методици, които осъществяват връзката между работодателя, наставника и обучаващата институция, като подпомагат и методическата работа на учителите по професионална подготовка и наставниците. За учителите-методици се предвижда обучение по необходимите за учителите по професионална подготовка компетентности, както и по специфични проблеми на педагогическата, дидактическата и методическата работа с учители и наставници. 1.2. Закупуване на оборудване и материали за целите на дуалното обучение, вкл. работни и предпазни облекла и лични предпазни средства за целите на дуалното обучение; В рамките на дейността на всяко училище в годината на включването му в проекта ще се предоставят средства за закупуване на инструменти и оборудване, симулационни системи, приложни софтуерни продукти, консумативи, като в сумата се включват и необходимите средства за инсталиране на оборудването, обучение за работа с него и др. Работни и предпазни облекла и лични предпазни средства, необходими за провеждането на учебната практика в училището, с цел подготовка за преминаване към практическо обучение в реална работна среда ще бъдат закупени за всеки ученик от първи гимназиален етап, включен в дуална форма на обучение, като целта е учениците да придобият знания и умения при употребата му, с цел по-лесно адаптиране към осъществяването на дуалното обучение във втория гимназиален етап. 1.3. Разработване/закупуване на учебни помагала и материали за специфична професионална подготовка и ключови компетентности на ниво училище. В рамките на дейността на всяко училище в годината на включването му в проекта ще се предоставят средства за всяко професионално направление, по което се провежда дуална форма на обучение за разработване на учебни помагала и пособия, материали, софтуерни програми, програми за практика в реална работна среда за конкретната специалност, литература за обучение по професията (като напр. речници, справочници и др.), продукти и други, които са необходими за изпълнението на целите на проекта и ще допринесат за постигане на по-голяма ефективност и ефикасност на придобитите знания и умения от учениците в дуалната система на обучение. 12 643 640.50 7 474 737.78
Дейности в подкрепа на образователната система: Дейността включва разработване на учебни планове, учебни програми, национални изпитни програми за дуална система на обучение, инструменти за оценка и помощни и методически материали на национално ниво. Целта на дейността е да се разработят и актуализират учебни планове, учебни програми и национални изпитни програми за дуална система за обучение, които да са в съответствие с държавните образователни стандарти за придобиване на квалификации по професии, които да бъдат максимално адаптивни и резултатни, с оглед улесняване на прехода от училище към пазара на труда и превръщането на обучението чрез работа (дуалната система на обучение) в атрактивна възможност за професионална реализация. Съдържанието на учебните програми трябва да е насочено към придобиване на професионални умения, необходими за директно включване на завършилите в условията на работната среда във фирмите. Целта на дейността е улеснен преход от системата на професионалното образование към реалните работни места във фирмите. Създаване на инструментариум за отчитане на качеството на преподаване въз основа на придобитите знания, умения и компетентности от учениците и тяхната адаптивност към условията на пазара на труда. Инструментариумът за оценяване на работното място ще оцени пригодността на определено работно място за постигане на заложените в държавния образователен стандарт за придобиване на квалификация по професията единици и резултати от ученето. Такъв инструментариум не е разработван на национално ниво до момента и той следва да включва: - за VIII клас – анкети, въпросници за определяне на нагласата и очакванията на учениците, родителите и работодателите от дуалната система на обучение; - за IX клас – въпросници за начални впечатления и отношение на учениците към работната среда, работния процес, трудовата дисциплина и др. в предприятията-партньори; - за X клас – тестове, определящи желанието на учениците за включване в реалния трудов процес; - за XI клас – тестове и въпросници с практико-приложни задачи за оценка на вече формираните нагласи за обучение чрез работа (дуална форма на обучение) и качеството на преподаване; - за XII клас – анкети и въпросници за оценка от учениците на качеството на преподаване по време на обучението чрез работа (дуална система на обучение), на степента на удовлетвореност на ученика от избора на дуалната форма на обучение и готовността му за взимане на решение за развитие на трудовата кариера; - за оценка на работното място – инструменти за определяне на съответствието на предлаганите работни места от работодатели-партньори в дуалната система на обучение с изискванията, определени в ДОС за придобиване на професионална квалификация по определена професия; - разработване на указания за прилагане на инструментариума. 2 400 400.00 1 551 086.27
Дейности в подкрепа на учениците, участващи в дуална система на обучение: Целта на тази дейност е учениците да имат възможност да придобият допълнителни знания и умения по специалността, по която се извършва обучението им чрез работа и по този начин да се подготвят за преминаване в следващия гимназиален етап. 3.1. Предоставяне на подкрепа за ученици от първи гимназиален етап в дуална система на обучение, посредством участия в „пробно стажуване“ в партниращо предприятие. Подкрепата ще се предоставя на учениците от първи гимназиален етап. Часовете за „пробното стажуване“ са допълнителни и са извън учебните часове от учебния план. Те могат да се провеждат след задължителните учебни часове от седмичната програма, в събота и неделя, както и през ваканциите. Организацията се прави от училището с план-график, съгласуван с фирмата партньор. В план-графика за всеки ученик, който желае да участва в „пробно стажуване“ се планират до две "пробни стажувания" за учебна година, всяко от които е в рамките на един ден. За една учебна година ученикът получава само 1 стипендия за „пробно стажуване“, независимо от броя на дните, в които реално е проведено „пробното стажуване“. Всеки ученик участвал в „пробно стажуване“ получава сертификат/удостоверение. Предвижда се провеждане на пробно стажуване на учениците в първи гимназиален етап (VIII, IX и X клас) с цел запознаване с реалните работни условия в предприятията партньори за мотивиране и предоставяне на възможност за избор на работодател за обучение чрез работа. Един ученик може да премине "пробно стажуване" и през трите учебни години на VIII, IX и X клас. Предварителното опознаване между ученици и работодатели ще допринесе за извършване на по-ефективен подбор и от страна на партниращите предприятия. За всеки ученик за всяко "пробно стажуване" училището ще направи застраховка. 3.2. Провеждане на допълнителни занимания по чужд език/или професионална подготовка за ученици, които се обучават в X-ти клас на първи гимназиален етап. За ученици, които се обучават в X-ти клас на първи гимназиален етап се предоставя подкрепа посредством провеждане на допълнителни занимания по чужд език и/или професионална подготовка. Целта е учениците да имат възможност да придобият допълнителни знания и умения по чужд език и/или професионална подготовка и по този начин да се подготвят за участие в дуалната система на обучение, както и да отговарят на изискванията на пазара на труда с оглед на бъдещата им реализация. Провеждането на допълнителни занимания по чужд език и/или професионална подготовка за ученици, които се обучават в X-ти клас на първи гимназиален етап се планира да бъдат извършени от педагогически специалисти с подходяща квалификация и професионален опит. Часовете, в които ще се провеждат допълнителните занимания по чужд език и/или професионална подготовка, следва да бъдат допълнителни и извън учебната програма за обучение на ученика и се провеждат след задължителните учебни часове от седмичната програма, в събота и неделя, както и през ваканциите. Всеки ученик, успешно завършил допълнителните занимания по чужд език и/или професионална подготовка, следва да получи сертификат/удостоверение за проведеното обучение. Разходите за допълнителни занимания по чужд език/или професионална подготовка са планирани съгласно Стандартната таблица на разходите за единица продукт. 1 137 390.00 997 876.37
Дейности в подкрепа на работодателите: 4.1. Обучения на наставници в педагогически и методически умения. Практическото обучение в реална работна среда при работодател се провежда в предприятието под ръководството на наставник, определен от работодателя, с който училището има сключено споразумение за партньорство за осъществяване на дуална система на обучение. С цел осигуряване на по-високо качество на обучението в реална работна среда на учениците от дуалната форма на обучение е необходимо да бъдат повишени методическите и педагогически умения на наставниците в предприятията, с което да се гарантира ефективността на практическото обучение на учениците. Наставниците от предприятията следва да отговарят на изискванията на чл. 17а, ал. 2 от Закона за професионалното образование и обучение. Обучението на наставниците се провежда от партниращото училище. Възможността за провеждане на обучения в партниращите училища следва да бъде предварително заложена в споразумението за партньорство между предприятието и училището, участващо в проекта. Разходите за обучения на наставници са планирани съгласно Стандартната таблица, като в бюджета на проекта е заложена индикативна стойност от 706 наставника, които за периода на изпълнение на проекта ще преминат най-малко 1 обучение на година. Броят на наставниците е определен на база на броя на учениците, които ще се включат в обучение чрез работа ((X клас 750 ученика*2 г.)+(IX клас 2 030 ученика*1 г.)) разделен на максималния брой обучавани - 5, за които един наставник отговаря. 4.2. Осигуряване на наставници за провеждане на дуалната система на обучение в предприятията. С цел подпомагане процеса за мотивиране на работници и служители от предприятията-партньори с професионална квалификация и доказан професионален опит да се включат като наставници в обучение чрез работа на ученици. За пряката работа с учениците, обучавани в предприятието в реална работна среда, наставниците получават възнаграждение. Изискванията за определяне на наставници са уредени в Закона за професионалното образование и обучение и Наредба № 1 от 2015 г. за условията и реда за провеждане на обучение чрез работа. При провеждане на обучение чрез работа един наставник отговаря за не повече от петима обучавани. Разходите са планирани съгласно Стандартната таблица на разходите за единица продукт. 4.3. Информационни кампании за информиране относно нормативните изисквания за предприятията при участие в дуалната система на обучение сред представители на предприятия. Конкретният бенефициент съвместно с асоциираните партньори – национално представителни организации на работодателите и на работниците и служителите, във връзка с осъществяване на дейността ще проведат по шест регионални информационни кампании за всяка година от изпълнението на проекта. Запознаването на работодателите с нормативните актове за условията и реда за организирането и провеждането на обучението чрез работа е с цел популяризиране на дуалната система на обучение и привличане на нови работодатели-партньори. Асоциираните партньори ще информират своите членове по места за провеждане на информационните кампании, програмата, графика, участниците и др. Представителите на асоциираните партньори ще споделят проблеми и идеи за преодоляването им, както и добри практики по прилагане на нормативната уредба. По време на информационните кампании ще бъдат включени представители на бизнеса на регионално ниво и представители на училища за създаване на нови партньорства за реализиране на обучение чрез работа. Целта е информиране на работодателите за предимствата на дуалната система на обучение и популяризирането й. Работодателите в зависимост от конкретните условия и успеваемостта на учениците могат да ги мотивират за избор на първо работно място в предприятието, в което провеждат обучението си чрез работа. Дейността ще се организира на регионален принцип с участието на представители от регионалният бизнес, членове на асоциираните партньори, работодатели включени в информационната система на МИ и други работодатели. 2 619 886.64 2 906 514.30
Дейности в подкрепа на родителите: За ефективното прилагане на дуалната система на обучение е много важно активното участие на родителите и връзката им с училището и работодателя. Популяризирането на дуалната система на обучение сред родителите за предимствата, ползите и възможностите за реализация на завършващите на пазара на труда от обучението чрез работа би довело до насочване и подкрепа на децата им за тяхното ориентиране и решение за избор на професия и на училища. Дейността включва работа със заинтересованите страни за подобряване на връзката "ученик – училище – родител - работодател" и популяризиране на дуалната система на обучение. Дейността ще се изпълнява чрез: - организиране и провеждане на учебни борси и изложения на областно ниво за представяне на училища, въвели дуална система за обучение и предприятия, които участват или биха искали да участват в дуалната система на обучение; дни на отворените врати, дни на професиите и др. - организиране и провеждане на образователно-индустриални съвети, или подобни формати по места за обсъждане на нуждите и възможностите за разширяване обхвата на дуалната система на обучение; - провеждане на информационни кампании и др. събития за популяризиране на дуалната система на обучение и насърчаване на сътрудничеството между заинтересованите страни за увеличаване броя на учениците, записани в дуална система на обучение, в т.ч. популяризиране чрез национални медии; - разработване на информационни материали и др., насочени към родители на ученици, които предстои да постъпят в първи гимназиален етап. В рамките на дейността се планира провеждане на 1 информационна кампания на ниво район на планиране, т.е. по 6 информационни кампании за всяка година от изпълнението на проекта. Всяка кампания ще бъде проведена в рамките на до 3 дни. В рамките на дейността се цели популяризирането и представяне постиженията на учениците обучавани в дуална система на обучение пред родители и обществеността и органите на местната власт. Организирането на учебни борси, дни на отворените врати, дни на професията ще се организират допълнително и на областно ниво от училищата съвместно с РУО и предприятията-партньори. 2 438 351.19 933 784.34

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.