Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 55 065 дървета
English

Програма: Всички

Район за планиране: Всички

Описание

В рамките на проекта са заложени дейности, чрез които ще се създаде и организира дейността на новата Агенция за качеството на социалните услуги. Агенция за качеството на социалните услуги ще е изпълнителна агенция към министъра на труда и социалната политика и ще осъществява контрол и мониторинг на предоставянето на социалните услуги на национално ниво. За тази цел по проекта ще се изпълняват следните дейности:
1. Подготвителни дейности за обезпечаване дейността на Агенцията за качеството на социалните услуги и създаване на новите работни места, вкл. чрез ремонтни дейности на съществуващ сграден фонд и закупуване на оборудване и обзавеждане.
2. Провеждане на обучения на служители във връзка с новото законодателство в областта на социалните услуги, в т.ч. и обучения за подкрепа за осъществяване на функциите на агенцията по контрол и мониторинг на социалните услуги.
3. Разработване на анализи, методически материали/методики, обучителни пакети и др. във връзка с функциите на агенцията по контрол и мониторинг на социалните услуги.
4. Разработване на критерии за анализ на добри практики за високо качество и ефективност на социалните услуги.
5. Дейности за пилотно въвеждане на ежегоден национален мониторинг на състоянието и ефективността на социалните услуги.
6. Обучение на доставчици на социални услуги по отношение на стандартите за качество на социалните услуги.
Чрез реализирането на дейностите по проекта се цели създаване на ефективно функционираща система за мониторинг и контрол, както и осигуряване на плавен преход към новото законодателство в областта на социалните услуги, което ще допринесе за гарантиране на по-високо качество и ефективност на социалните услуги.
По проекта ще се изпълняват и дейности за информация и комуникация в съответствие с условията и изискванията описани в Единен наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Подготвителни дейности за обезпечаване дейността на Агенцията за качеството на социалните услуги и създаване на новите работни места, вкл. чрез ремонтни дейности на съществуващ сграден фонд и закупуване на оборудване и обзавеждане.: В рамките на дейността се предвижда извършване на ремонтни дейности в сграда, собственост на МТСП, с адрес: гр. София, ул. "Лъчезар Станчев" № 20. Сградата, в която ще се позиционира АКСУ е строена 1975 г. и сериозен вътрешен ремонт не е правен от построяването на сградата. Правени са частични ремонти "на парче" в отделни помещения в зависимост от това на кое ведомство са били предоставени за ползване помещенията. За нуждите на АКСУ са предоставени помещения в сградата, в които се налага основен ремонт и цялостно структурно окабеляване. Основният ремонт ще включва полагане на външна топлоизолация на сградата и фасадна мазилка, подмяна на дограма, подмяна на подови настилки, подмяна на отоплителна и ел. инсталации, довършителни работи, направа на окачени тавани и предстенна обшивка, ремонт на санитарни възли, вътрешно преустройство, доставка и монтаж на асансьорна уредба, съобразена с изисквания за ползване от хора с увреждания, изграждане на пожароизвестителна инсталация, система за видеонаблюдение и контрол на достъпа, мерки за изграждане на достъпна среда в самата сграда и подходите към нея, подмяна на ВиК инсталация. Ще бъде закупено стандартно офис оборудване (столове, бюра, гардероби, етажерки, контейнери за бюра с чекмеджета, закачалки за дрехи и др), както и компютърно оборудване за всички работни места (преносими компютър с докинг станция, клавиатура и мишка, операционна система и офис пакет, стационарни монитори, сървъри, мултифункционални устройства и др. - общо за 85 служителя. На всеки трима служители (за всяка стая) ще се закупи мултифункционално устройство - 27 за черно-бял печат и 2 цветни - основно ще се ползват за издадването на лицензите. Ще се направи структурно окабеляване. Ще се достави и монтира телефонна инсталациия с централа с телефонни апарати за всички служители. Съгласно УП на АКСУ агенцията ще бъде с щат 79 души, съответно: Изпълнителен директор - 1 Главен секретар - 1 Обща администрация - 13 души, в т.ч.: Директор на дирекцията - 1 Деловодство - 2 Технически сътрудник - 2 Изпълнители (шофьори, домакин) - 2 Главен счетоводител -1 Счетоводител - 1 Юрисконсулт - 2 Специалист по информационни технологии - 2 Специализирана администрация - Дирекция "Контрол, мониторинг и лицензиране на социалните услуги" - 64 Допълнително могат да бъдат назначени и до 6 служителя, назначени извън щатно по ПМС 66 (до 8% от щатната численост).Максимален състав на АКСУ - 85 души. За нуждите на АКСУ ще се закупят 12 леки автомобила (среден клас). Със ЗСУ, като задължения на АКСУ, освен извършването на регулярни проверки на място в услугите за спазване на стандартите за качество се въвежда и изискване за извършване на проверка на място за проверка на посочените обстоятелства в заявлението за издаване на лиценз за предоставяне на социални услуги, както и извършване на задължителна първоначална проверка след създаването на нова услуга (до 6 месеца от стартирането й). Въпреки че съгласно УП на АКСУ няма предвидени териториални структури, в АКСУ ще се направи вътрешно разпределение по райони (6 района, по аналогия със сегашните области за планиране). За извършване на проверки на терен за всеки район се предвиждат по 2 автомобила плюс още 2 автомобила за обслужване на ръководството на агенцията и нуждите на общата администрация или общо 12 автомобила среден клас. Съгласно направения функционален анализ за нуждите на контролната и лиценционна дейност на АКСУ ще е необходимо изминаването на между 280 000 и 350 000 км/година, което при 12 автомобила прави средно между 20 000 - 25 000 км/година за един автомобил. Ако не се осигурят въпросните автомобили, служителите на АКСУ няма да могат да осъществяват контролните си функции, тъй като ползването на външен специализиран превоз за нуждите на агенцията е нерентабилно и нецелесъобразно, а пътуването с градски транспорт ще направи напълно неефикасна контролната дейност на агенцията, имайки предвид и без това ограниченият й състав. 1 486 535.40 1 469 017.89
Провеждане на обучения на служители във връзка с новото законодателство в областта на социалните услуги, в т.ч. и обучения за подкрепа за осъществяване на функциите на агенцията по контрол и мониторинг на социалните услуги.: В рамките на дейността се предвижда осигуряването на встъпителни и надграждащи обучения на всички служители на Агенцията, които ще бъдат съобразени с новото законодателство в областта на социалните услуги и по-конкретно с тази уредба, която пряко касае функциите и ангажиментите на Агенцията, свързани с: мониторинг и контрол на системата; стандартите за качеството на социалните и интегрираните услуги, които ще бъдат определени в Наредбата за качеството на социалните услуги; изисквания към дейността на доставчиците на социалните услуги, общините, териториалните структури на АСП и др.; разходването на публични средства при предоставянето на социалните услуги; правата на потребителите; прилагания режим на лицензиране на доставчиците на социални услуги и др. Съгласно последния проект на Устройствен правилник на АКСУ агенцията е с щатна численост от 79 лица, съответно: Изпълнителен директор - 1 Главен секретар - 1 Обща администрация - 13 Специализирана администрация - 64. Допълнително могат да бъдат назначени и до 6 служителя, назначени извън щатно по ПМС 66 (до 8% от щатната численост).Максимален състав на АКСУ - 85 души. Целта на встъпителните обучения е участниците да придобият познания по нормативната уредба и практически умения за прилагането й в ежедневната си административна работа, както и при осъществяването на комуникация с други органи и институции, доставчици и ръководители на социални услуги, представители на общините, представители на медиите и др. заинтересовани страни. Обучението следва да се основава на насочен към резултатите подход чрез практически задачи, казуси, ролеви игри, дискусии, запознаване с добри практики, в случаите където е приложимо. То следва да се осигури чрез качествени учебни материали – презентации, нагледни материали, примерни образци, полезни извлечения от нормативната уредба, насоки и др. Обучението ще включва теория и практически упражнения за работа с различните източници на информация; проследяване на развитието и тенденциите в областта на политиката за социални услуги; проучване и споделяне на добри практики; прилагане на наученото; комуникация с различните заинтересовани страни; прилагане на подходи, ориентирани към правата на човека и защита на потребителите на социални услуги, развитие на чувствителност и емпатия към лицата с уязвимо положение и др. Всички служители на АКСУ, както от общата, така и от специализираната администрация ще бъдат обучени съобразно функциите им. В рамките на 12 м., на новопостъпилите служители в Агенцията следва да се осигурят надграждащи обучения, които да са съобразени с актуалните промени в законодателството в сферата на социалните услуги и по конкретно – мониторинг, контрол и стандарти за качество. Те следва да включват: формиране и/или надграждане на умения за адекватно и своевременно идентифициране на проблемни области в сферата на социалните услуги, както и съобразяване на изискванията относно качественото предоставяне на услуги; доразвиване и усъвършенстване на знанията и уменията при правилно прилагане на нормативната уредба; умения за работа в екип; избягване на конфликти и др. Основните методи в обучението са: презентации, дискусии, специализирани техники, различни ролеви игри, практики и симулирани ситуации. 107 440.00 775 484.43
Разработване на анализи, методически материали/методики, обучителни пакети и др. във връзка с функциите на агенцията по контрол и мониторинг на социалните услуги: В хода на организиране на дейността на АКСУ от нея ще бъдат разработени и популяризирани анализи, методически материали/методики, обучителни пакети и др. в сферата на стандартите и критериите за качество на социалните услуги, състоянието и ефективността на социалните услуги и контрол и мониторинг на системата. В рамките на дейността осъществяваните отАКСУ дейности, свързани с функциите на Агенцията по: контрол и мониторинг на предоставянето на социалните услуги, в т.ч. и интегрираните междусекторни услуги; разработване на предложения на нормативни стандарти и критерии за качество и ефективност на социалните услуги; оказване на методическа подкрепа и извършване на проверки за спазването им; извършване на проверки за спазването на правата на потребителите на социални услуги, както и за начина, по който общините и частните доставчици на социални услуги разходват средства от държавния бюджет; изготвяне на ежегоден анализ относно състоянието и ефективността на социалните услуги; даване на задължителни предписания и изготвяне на становища; лицензиране на доставчици на социални услуги, ще бъдат представени по лесен и достъпен за доставчиците и ползвателите на социалните услуги начин, като по този начин ще се популяризира дейността на АКСУ. Освен че разработените материали ще подкрепят Агенцията при изграждането на капацитета й и изпълнението на посочените й по-горе функции, те ще допринесат и за укрепване на капацитета на доставчиците и на общините за по-качествено предоставяне на услуги. Материалите следва изцяло да са съобразени с нормативната уредба и информацията в тях да е представена по достъпен начин, добре синтезирана и формулирана, така че да предоставя коректен и надежден инструментариум за изпълнение на ангажиментите на посочените заинтересовани страни. В рамките на проекта ще се финансира само отпечатването и разпространението на изготвените от АКСУ практически материали под формата на книга. Прогнозно количесто 10 000 броя в обем 20 страници А4. 6 030.00 0.00
Разработване на критерии за анализ на добри практики за високо качество и ефективност на социалните услуги: По тази дейност от Агенцията ще бъдат разработени критерии за анализ на добри практики за високо качество и ефективност на социалните услуги, които следва да бъдат съобразени с нормативната уредба в сферата на социалните услуги, тенденцията за развитието им и предизвикателствата в сектора. Целта от изпълнението на тази дейност е изработване на надежден и приложим инструментариум за проучване и анализ на добри практики и модели в сферата на социалните и интегрираните услуги, доказали се като ефективни и действащи в практиката с ясен и проследим резултат в посока оказване на реална подкрепа на ползвателите на услугите. Критериите следва да осигуряват отдиференцирането на такива добри практики, които да са приложими в регионален и национален контекст, да са съобразени с националното законодателство, националните и европейските цели и приоритети и да прилагат подход, основан на доказателства за тяхната ефективност, продуктивност, резултатност и устойчивост, включително финансова. Изключително важно е при определянето на критериите да се отчита оценка на реалния ефект от прилагането на добрата практика в посока осигурена качествена услуга за потребителите и елемента на иновативност, който е ключов при определянето на даден модел като успешен и отличаващ се. Критериите следва да отчитат и бъдещия потенциал за развитие на дадена практика и възможностите за мултиплицирането й. От друга страна тези критерии следва да предоставят възможност за идентифициране на най-добрите практики в сферата на социалните услуги, водещи до желаните резултати за подкрепа и овластяване на лицата за водене на независим начин на живот. Критериите следва да бъдат ясно формулирани, и гъвкави с ясна обща насоченост и приложимост. Някои от ограниченията при идентифицирането на критериите за анализ на добри практики са свързани с регионалните различия и потребности в сферата на социалните и интегрираните услуги, наличие на различна, а в някои случаи и разнопосочна информация, възможности за сравнимост на отделните практики, както и други субективни фактори, което би могло да затрудни селектирането на такива практики. 40 800.00 0.00
Дейности за пилотно въвеждане на ежегоден национален мониторинг на състоянието и ефективността на социалните услуги: Съгласно чл. 21. т. 6 от ЗСУ Агенцията за социално подпомагане (АСП) трябва да поддържа в интегрираната си информационна система (ИИС) информация относно социалните услуги на територията на страната. АСП дава предварително одобрение за създаване, промяна на броя на потребителите и промяна на мястото на предоставяне на социалните услуги, които се финансират от държавния бюджет, в съответствие с Националната карта на социалните услуги. Модул „Социални услуги“ на ИИС ще трябва да обслужва цялостния процес по планиране и предоставянето на социалните услуги (СУ), финансирани от държавния бюджет и отчитането на доставчиците на СУ, както и събиране и анализ на данни за потребителите на СУ, максималния брой на лицата, за които е осигурено финансиране от държавния бюджет за ползване на социални услуги, общия размер на дължимите и на събраните такси за социални услуги, които се финансират от държавния бюджет, по отделни услуги; броя и видовете социални услуги на територията на всяка общината, които се финансират от държавния бюджет. Модулът ще автоматизира функциите на служителите на АСП и общините (доставчиците) в частта от дейности, касаещи социалните услуги, ще предоставя функционалност за регистриране на планираните и действащите социални услуги, потребителите на социални услуги, актуализиране на данните за тях и поддържане на информация съобразно постановките в Закона за социалните услуги (ЗСУ) и правилника за прилагането му (ППЗСУ). Съгласно чл. 165, ал. 1 от ЗСУ Агенцията за социално подпомагане следва да осигури достъп на Агенцията за качеството на социалните услуги до информацията относно социалните услуги в интегрираната й информационна система. Съгласно чл. 165, ал. 2 Агенцията за качеството на социалните услуги следа да осигурява достъп на Агенцията за социално подпомагане до регистъра на лицензираните доставчици на социални услуги. От друга страна Агенцията за качеството на социалните услуги в съответствие с изискванията на Закона за защита на личните данни следва да води регистър на лицензираните доставчици на социални услуги със съдържание, определено съгласно чл. 162 от ЗСУ. С изпълнението на дейността се цели повишаване на цифровизацията на администрацията чрез разработване на информационната система на АКСУ и модул „Социални услуги“ от информационната система на АСП, както и връзка между двете информационни системи, като общата цел е да се обезпечат информационните и комуникационните нужди на доставчиците на социални услуги и потребителите на социални услуги и да се отговори на изискванията на ЗСУ и подзаконовата уредба към него по отношение на АКСУ и АСП в частта за информационни системи. Изпълнението на проекта ще доведе до подобряване на оперативната и контролна дейност на АСП и АКСУ. Изпълнението на проекта ще подпомогне АКСУ за въвеждане на ежегодния национален мониторинг на социалните услуги. Ще се разработят методически ръководства за работа с информационната система на АКСУ и с модул „Социални услуги“ към ИИС на АСП, както за служителите на двете аагенции, така и за доставчиците на социалните услуги.. Ще се организират и проведат обучения на служителите на АКСУ относно работата с информационната система на АКСУ, както и обучение на служителите на АСП и АКСУ относно работата с модул „Социални услуги“ към ИИС на АСП, и на доставчици на социални услуги относно работата със самата система. 970 000.00 972 286.06
Обучение на доставчици на социални услуги по отношение на стандартите за качество на социалните услуги: В рамките на дейността се предвижда осигуряването на обучение на доставчици на социални услуги по отношение на новите стандартите за качество на социалните услуги. С реформата в областта на социалните услуги, която се осъществява чрез приетия през 2019 г. Закон за социалните услуги (ЗСУ), в сила от 01.07.2020 г., се цели да се подобрят механизмите за планиране, финансиране, контрол и мониторинг на услугите, както и да се повиши тяхното качество, ефективност и устойчивост. Сред основните цели на новата правна уредба са освен гарантиране на равен достъп до социални услуги, отговарящи на индивидуалните потребности на лицата, но и гарантиране на качеството и ефективността на социалните услуги, гарантиране на правото на всяко лице на подкрепа за живот в домашна среда и в общността, насърчаване на интегрирания подход при осигуряването на подкрепа на лицата, както и насърчаване и развитие на публично-частното партньорство при предоставянето на социални услуги. В сегашната нормативна уредба социалните услуги са определени чрез мястото, в което се предоставят (например: дом, център, приют и др.). Със ЗСУ социалните услуги са определени не като места и сгради, а като дейности за подкрепа за превенция и/или преодоляване на социалното изключване, реализиране на права и подобряване на качеството на живот (например: дневна грижа, резидентна грижа, осигуряване на подслон, информиране и консултиране и др.). Тази промяна ще позволи на общините самостоятелно да определят как да организират предоставянето на услугата в съответствие с нормативно определените стандарти, включително стандартите за качество на предоставяните услуги. Със ЗСУ се въвежда разработване и приемане на нови и много по-сериозни стандарти за качество на социалните услуги, като част от тези дейности е от функционалните компетентности на новата Агенция за качеството на социалните услуги. В 3-месечен срок от влизане в сила на ЗСУ е предвидено приемането на специална Наредба за качеството на социалните услуги, в която ще бъдат определени минималните стандарти за качеството на социалните услуги, както и критериите за тяхното изпълнение. Стандартите за качество на социалните услуги ще бъдат за организацията и управлението на услугата, за квалификацията и професионалното развитие на служителите и за ефективността на услугата с оглед постигнатите резултати за лицата, които я ползват, в отговор на потребностите им. Стандартите за качество, които ще бъдат определени в наредбата, ще са задължителни за всички доставчици на социални услуги, независимо от източника на финансиране на услугите. Новата Агенция ще бъде специализирана в контрола и мониторинга на качеството и ефективността на социалните услуги. Със ЗСУ обаче се въвеждат и правила за контрол и мониторинг на качеството на услугите и от самите доставчици и от общините. Предвидените по дейността обучения на доставчиците са именно в контекста на въвежданите нови стандарти за качество на социалните услуги и ангажиментите им за мониторинг и контрол на предоставяните от тях услуги. Реализирането на дейността ще допринесе за укрепване и подобряване на капацитета на доставчиците на социални услуги. В обученията следва да бъдат обхванати представители на доставчиците на социални услуги и общини. В реализирането на дейността ще се включат и представители на партньора - АСП и асоциирания партньор - НСОРБ, като лектори. 646 800.00 0.00

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.