Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 55 054 дървета
English

Програма: Всички

Район за планиране: Всички

Описание

Проектът е насочен към повишаване ефективността и качеството на предоставяните от Агенцията по заетостта услуги на клиентите – търсещи работа и работодатели, създаване на безопасна среда, защита на данните на гражданите, както и улесняване на достъпа до услуги за лица с различни характеристики и потребности, в т.ч., лица с увреждания, роми и др.уязвими групи на пазара на труда, неактивни лица, както и лица и семейства, обект на социална подкрепа и търсещи нова или допълнителна работа (заети или пенсионери с ниски доходи, учащи). Справянето с предизвикателствата на пазара на труда в контекста на възстановяването и мерките за ефективна активна подкрепа за заетостта след Covid -19 кризата изисква адекватни рамкови условия, включително съвременни институции на пазара на труда. Ефективните политики, насърчаващи преходите в заетост, трябва да бъдат придружени от добре работеща Агенция по заетостта, със засилен институционален капацитет и способност да предоставя, съобразена с конкретните потребности, подкрепа на търсещите работа, включително чрез засилено използване на цифрови инструменти, което се цели да се постигне чрез проекта. Освен подкрепата за търсещите работа и неактивни лица вниманието е необходимо да се насочи и към повишаване на качеството и ефективността на предоставяните услуги на работодателите за осигуряване на търсената от тях работна силa, както и да се осигури ефективно взаимодействие с всички заинтересовани страни, приоритетно от социалната сфера.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Дейност 1 „Модернизиране и адаптиране на основната информационна система на АЗ „Национална база данни” /ИС „НБД”/ към динамична интегрирана дигитална среда с оглед „отваряне“ на системата за развитие, обмен и взаимодействие с други електронни системи, платформи и софтуерни приложения”: В рамките на дейност 1 ще бъде обновена и преработена в нова дигитална среда ИС „Национална база данни” с цел подобряване на възможностите и дизайна ѝ за взаимодействие между служителите и клиентите на дирекциите „Бюро по труда”, вкл. чрез интеграция с вътрешна и външна информационна инфраструктура за целите на обучението и заетостта. Ще се постигне напълно индивидуализиране на услугите и навлизане в ерата на новия тип дистанционна комуникация. С цел постигане на максимално съответствие между търсене и предлагане се предвижда използване на технологии, базирани на изкуствен интелект за обективна оценка и формиране на план и стъпки за предоставяне на посреднически и специализирани услуги на АЗ за постигане на максимално съответствие между търсене и предлагане, параметрите за които се набират и съхраняват в ИС „Национална база данни”. 5 959 200.00 0.00
Дейност 2 „Разработване и внедряване на Дигитална платформа „Лаборатория за съвпадения”: В рамките на тази дейност ще се осигури платформа, включваща виртуални асистенти, онлайн търсачки, диалогов инструмент от типа chatbot, интеграция с ГИС/виртуални карти и др. – система, управлявана от данни и знания за приложните области, относими към трудовия пазар (демография, икономика, образование и т.н). Предвижда се на база анализ на „големи данни” за участниците на пазара на труда да се предоставя вероятностен сценарий за успешна реализация на пазара, като се използва „изкуствен интелект”. Целта е системата да осигури бързо, достъпно, широко приложимо и целенасочено обективно съвпадение на търсената и предлагана работна сила на пазара на труда, като фокусът за приложение е насочен към рисковите групи на пазара на труда. Основен обект на въздействие са хората с образователни, квалификационни и личностни дефицити по отношение на знания и умения, за които най-трудно се дефинират индивидуалните им потребности, възможностите и стъпките за успешната им трудова реализация. 7 714 980.00 69 600.00
Дейност 3„Изграждане на система за оценка на ефективността и ефикасността на предлаганите от АЗ услуги, базирана на данни от свързани административни регистри”: Дейност 3 предвижда създаване и поддържане на централно хранилище за всякакви типове сурови данни /Data lake house (езерото от данни)/ от различни източници, които да се ползват при оценка на съществуващи и разработка на бъдещи инструменти на политиката по заетостта. Това е процес, който е от изключително значение при оценката или проектирането на мерки и услуги за уязвимите групи безработни и пострадалите или застрашени бизнес-субекти на трудовия пазар. Подобряването на изпълнението на политиките по заетостта задължително минава през оценка на изпълнението, оценка на ефективността и въздействието. Използването на система от индикатори за изпълнение и резултат е само първата стъпка към контрол на ефективността на изпълняваните процеси. Ефективността на прилаганите политики следва да се контролира, както по време на изпълнение на мерките и програмите, така и да се оценява въздействието от тяхното изпълнение. Най-точно и икономически изгодно това може да става чрез използване на свързани данни от административни регистри. За целта вече са предприети действия за разработка и изграждане на склад/хранилище за данни. Като следваща стъпка следва да се премине към разработване на Data lake house (езерото от данни). Data lake house е централно хранилище за всякакви типове сурови данни, било то структурирани или неструктурирани, от множество източници. Езерата от данни обикновено се създават на Hadoop или други големи платформи за данни. В тях не е необходимо да се създава схема, което позволява повече възможности за анализ в сравнение с хранилищата на данни. Например езерата от данни могат да се използват за търсене в текст, машинно обучение (machine learning), анализи в реално време и др. Създаването на Data lake house е още един „мост“ към бъдещи интеграции с други електронни източници, хранилища или ползватели на данни, необходими за формиране и предоставяне на по-качествени индивидуализирани услуги. 2 915 940.00 0.00
Дейност 4 „Внедряване на софтуер за обработка на резултатите от анкетни проучвания”: В изпълнение на дейност 4 ще бъде създаден инструментариум за детайлно разработване и прилагане на съответна за анкетни проучвания методология за извеждане, съдържание, резултати, структура на анализа на информацията (в т.ч. за публикуване по достъпен начин) под формата на софтуер за обработка на резултати от анкетни проучвания. Агенцията по заетостта провежда анкетни проучвания за потребностите от работна сила по два пъти годишно по реда на Закон за насърчаване на заетостта. Освен това се провеждат и постоянни проучвания относно удовлетвореността от получените услуги от търсещите работа лица и от работодателите, както и относно предпочитани от безработни и заети лица видове и форми на обучения, мнения или потребности от други специфични услуги, събития и т.н. Този инструмент ще допринесе за повишаване качеството на оценка на предварителните, текущи и последващи резултати от прилаганите мерки и ще бъде в помощ при мониторирането на процесите във всеки един етап в това число удовлетвореността на клиентите. Организирането, провеждането, извеждането на резултатите, статистическата и аналитична обработка са цялостен процес, който разходва много експертен и времеви потенциал. Това води до риск от несвоевременно маркиране на негативи или предпоставки за такива, респ. за неадекватно проектиране и прилагане на корективни действия и инструменти, който може да бъде минимизиран чрез внедряване на софтуер за обработка на резултати от анкетни проучвания. Развитието на цифровите технологии предопределя и увеличаването на обхвата на електронните форми за обратна връзка относно бъдещи или удовлетворени потребности на клиентите и партньорите на Агенцията по заетостта. Това налага и своевременно електронизиране и улесняване обработката на получените резултати, с оглед осигуряване на информация на заинтересованите институции, вземащи решения на общинско, регионално и национално ниво за съответните ползватели на услуги. Успоредно с това, бързият и подходящо формулиран общ резултат, е в интерес и на самите участници в анкетиранията, което е предпоставка те да бъдат стимулирани за участие в провежданите от АЗ проучвания. 919 140.00 0.00
Дейност 5 „Разработване и внедряване на уеб-базирано приложение “Професионален компас”: В рамките на дейност 5 ще се създаде уеб-базирано приложение, което да извежда информация за свободните работни места по професия/длъжност и регион на страната и средното равнище на заплащане, предлагани обучения и др., като по този начин ще се предоставя ориентировъчна информация за търсенето на работна сила в даден регион. Услугата „Професионален компас“ е иновативна, със свободен достъп, насочена към възможно най-широк кръг лица, търсещи работа и/или по-добра професионална реализация в България. Ориентирана е към потребители, като: търсещи работа лица, включително регистрирани безработни; неактивни лица; заети лица, които имат интерес към по-добра професионална реализация; учащи, включително и техните родители при избор на подходящо образование и обучение, необходими за бъдеща реализация на пазара на труда; българи, живеещи в чужбина. Приложението ще се използва и от служителите на АЗ на всички нива при предоставянето на посреднически услуги, както и при подготовката на анализи на търсенето и предлагането на труд в страната. Професионален компас може да се използва и от работодатели и от частни трудови посредници, като справочна база при подбор на персонал, обявяване на критерии за СРМ и др. 2 011 140.00 0.00
Дейност 6 „Разработване на нови и/или усъвършенствани електронни услуги”: Това е процес, който вече е започнал в Агенция по заетостта, но е наложително да продължи с по-бързи темпове и по-широк обхват. Агенция по заетостта предлага електронни форми за ползване на услуги от работодатели и безработни лица, които обаче не обхващат всички посреднически и специализирани услуги, насочени към търсещи или предлагащи работа, а част от тях са трудно достъпни за хората с по-ниско ниво на дигитални умения, вкл. и поради необходимостта от ползването им чрез предварително осигурен в друга система персонален електронен идентификатор, профил или подпис. В условията на динамично развитие на дигиталните умения на хора, бизнес, администрация и обществото като цяло, е наложително процесът по електронизация на услугите на Агенция по заетостта да продължи, както чрез разрастване на видовете и каналите за ползването им, така и чрез улесняване на тяхното предоставяне, особено за хората с недостатъчни цифрови компетентности. На първо място е необходимо да се електронизират услугите по предоставяне на финансови стимули по различните програми, проекти, схеми и мерки за субсидиране на заетостта на уязвимите групи на пазара на труда. Облекчаването на процедурите и изпълнението на договорите за ползване на преференции ще се постигне чрез внедряване на софтуер за електронно отчитане на прилаганите активни мерки на пазара на труда от работодатели и търсещи работа лица. Целта е да се осигурят унифицирани възможности контрагентите на АЗ да могат електронно да отчитат изпълнението на договорите, сключени за ползване на субсидии, както и да кандидатстват за нови, в случай на неприложимост или в допълнение на електронната административна услуга на АЗ, касаеща предоставянето на финансови стимули, която предстои да се разработи съвместно с Държавната агенция „Електронно управление”. Системата ще разполага с възможност за регистрация, отчитане и текущ контрол от страна на АЗ, а също така и на контрагентите. Това ще допринесе за облекчаване на административната тежест за работодатели и за безработни лица, ползватели на насърчителни мерки, програми и др. ще намали разходите за труд, време и материали, най-вече на хартия, което е в унисон с политиките за „кръгова” и „зелена икономика”. Ще се постигне и ускоряване на процесите по обработка, контрол и мониторинг на изпълнението на активната политика по заетостта, ще се улесни достъпа и намали обема на администрирането на предоставяните от Агенция по заетостта услуги. Това ще доведе до привличане на по-широк кръг работодатели и тяхното по-активно участие в реализацията на мерките за насърчаване осигуряването на заетост на безработни лица от целевите групи – предимно от уязвимите групи на пазара на труда. Краен ефект от реализацията на тази дейност ще има не само върху пазара на труда, но и върху общото икономическо развитие на страната. Електронизацията на процесите по изпълнение, обработка и контрол на услугите за субсидиране на заетост или обучения е предпоставка и за бъдещо развитие на интеграционните процеси между системите на АЗ, НАП, НОИ и др. структури на държавната администрация и бизнеса, което е още по-осезателен фактор за комплексно намаляване на административните процедури и тежести за ползвателите на услугите на Агенцията и другите институции. 1 756 800.00 0.00
Дейност 7 „Трансформиране на работната среда в местата за групови мероприятия”: Предвижда се съществуващите към момента обособени зони в дирекции „Бюро по труда” за провеждане на групови мероприятия /напр. център „Работа”, Кариерен център и др./ от административен офис да се трансформират в „места за/на живота”, като в центъра на реализираните в тези помещения процеси се поставя потребителят. Това ще се осъществи чрез комбинация от дейности по подмяна на оборудване, чрез ремонт на помещенията /при необходимост/, чрез обзавеждане с мебели, създаващи уют, чрез техническо обезпечаване на работните места – с компютри/лаптопи и информационни материали и др. Създаването на такава среда подпомага усвояването и прилагането на методите за трансформация на „професионалната идентичност”, т.е., за промяна на начина, по който клиентите и работещите в Агенцията по заетостта и териториалните и поделения виждат и изпълняват собствените си „роли”. Средата, в която се предоставят услуги, засягащи жизненоважни проблеми е много съществен фактор за успешното взаимодействие между клиент и трудов посредник/служител на АЗ. Трансформирането на индивидуалната и колективна професионална идентичност на работещите в Агенцията, чрез непрекъснат процес на учене и развиване на компетенции, не може да постигне очаквания ефект, ако придобитите нови умения и знания не се реализират в подходяща среда. В рамките на тази дейност ще се извършат строително-монтажни работи в общо 106 на брой обекти в дирекции „Бюро по труда” на територията на цялата страна. За трансформираните работни помещения ще се закупят, доставят и монтират климатици с висок клас на енергийна ефективност, посредством които ще се прекрати използването на скъпоструващи енергийни източници с висок въглероден отпечатък, което ще подпомогне зелените преходи. 3 002 051.86 0.00
Дейност 8 „Осигуряване на съвременна техническа, мрежова и комуникационна инфраструктура за нормалното функциониране на информационните системи на АЗ”: Обезпечаване на планираното технологично обновяване на информационните системи на Агенция по заетостта чрез осигуряване на съответната адекватна техническа, мрежова и комуникационна среда, както и материална и софтуерна обезпеченост, в т.ч. сървъри, лицензи и др., съобразно съвременните изисквания за функциониране на информационните системи и интегрирането с новите платформи, системи и софтуери, както и с други външни системи, дигитални платформи, приложения, програми и т.н. На етапа на проектиране на горепосочените дейности за разработване и внедряване на нови софтуерни продукти и развитие на съществуващите информационни системи на Агенцията по заетостта и техните подсистеми се планира осигуряване на необходимата ИТ инфраструктура за обезпечаване на тяхното функциониране, вкл. комуникацията с други интегрирани външни и вътрешни системи. Предвижда се осигуряване на сървърно и комуникационно оборудване, софтуерни лицензи и услуги за изграждането и внедряването на: Лаборатория на съвпадения (дейност 2), Date lake house (Дейност 3), софтуер за обобщаване на анкетни проучвания (Дейност 4), Професионален компас (Дейност 5) и новите електронни услуги (дейност 6). Успоредно с това Агенцията по заетостта отчита възможностите, които предстои да се осигурят с изграждането на средата за електронно управление в Република България чрез надграждане на Държавния хибриден частен облак (ДХЧО), което е планирано да се извърши до края на 2021 г. и което се предвижда да осигури възможности в облачната среда да бъдат разположени съществуващите в момента и новите информационни системи на централните администрации, в т.ч. и на Агенцията по заетостта, за което вече са проведени предварителни разговори. Предвид очакванията ДХЧО да осигури по-добри условия за предоставяне на услуги на бизнеса и гражданите, по-бърза доставка на необходимите ресурси, управляемост, оперативна съвместимост и устойчивост, Агенцията по заетостта ще се стреми да преустрои инфраструктурните си проекти съобразно възможностите, които ще осигурява държавната облачна среда, включително и поради възможностите за поетапното увеличаване на капацитета на Държавния хибриден частен облак и облачните услуги като цяло. В тази връзка, съобразно нуждите от ресурси след разработването на новите и усъвършенстването на съществуващите информационни системи и софтуери, Агенцията по заетостта ще се възползва от актуалното развитие на технологиите и ще предприеме действия по използване на държавната облачна среда, вместо закупуване и поддържане на хардуерно оборудване. Осигуряването на IT среда, при необходимост от доставка на предвидената хардуерна инфраструктура, мрежово и лицензионно осигуряване ще се осъществи по реда на Закона за обществените поръчки, аналогично на всички други дейности, посочени в проектното предложение. 1 837 993.39 0.00
Дейност 9 „Дигитализация на процедурите по регистрация на търсещите работа лица чрез таблети с digital signature, ID card reader за четене на документи и автоматизация на процесите в ДБТ”: Дигитализацията на процедурите по регистрация на търсещи работа лица и трудово посредничество в Дирекции „Бюра по труда“ ще се реализира чрез система, включваща хардуер и софтуер – таблет, четец на лични документи, софтуер за киберзащита. Тази дейност има за цел да оптимизира процесите по регистрация и трудово посредничество на търсещи работа лица посредством устройство за четене на лични документи и импортиране на информацията в основната информационна система на възложителя. Таблетите ще се локализират пред клиента на Дирекция „Бюра по труда” и той ще има възможност да проследи верността на своите лични данни - за образование, професионален опит и др., които трудовият посредник въвежда в електронното му досие при първо посещение за регистрация и при последващи срещи с трудов посредник. Четенето на лични документи ще се извършва двустранно и на кирилица, чрез функция OCR (разпознаване на текст). Устройствата ще имат и функционалност за подписване на електронни документи, като по този начин не само ще се оптимизира и улесни процесът, но и ще се ограничи използването на хартия, създаване на хартиени архиви и досиета, както и ще се повиши прозрачността при въвеждането на информация относно профила на търсещите работа лица. Таблетите следва да бъдат снабдени и със специализирана писалка и активна площ, достатъчна за визуализация на екрана на трудовите посредници, както и с вградени механизми за сигурност. Устройството за визуализация на информацията и подписване на електронни документи следва да се възприема като своеобразен монитор от страна на търсещите работа лица в териториалните поделения на Агенция по заетостта, които ще имат възможност в реално време да проверят актуалността и акуратността на въведената за тях информация. С въвеждането на устройствата ще бъдат съкратени процесите по регистрация и трудово посредничество с минимум 5 минути на база на анализи от страна на Агенцията, което умножено по средно 30 обслужени лица от страна на трудовите посредници на ден, ще доведе до 150 минути допълнителна възможност за обслужване на граждани, равняващо се на повече от 2 часа. Това, от своя страна, ще създаде предпоставка за извършване на ключови дейности от страна на трудовите посредници, а именно консултация и събеседване с лицата с цел предоставяне на максимално подходящи за тях възможности и насочването им към конкретни действия. 3 640 800.00 0.00
Дейност 10 „Дигитализация на процедурите за проверка на изпъленнието на договори на АЗ за обучение и заетост чрез миникомпютри с дигитална писалка”: Целта на дейност 10 е дигитализация на процедурите за проверка на изпълнението на договори на Агенция по заетостта за обучение и заетост с работодатели, обучаващи организации и др. и ще се реализира чрез система, включваща 140 бр. миникомютри с дигитална писалка, които ще бъдат предоставени за ползване от проверяващите служители на дирекции „Бюра по труда“ и на Централна администрация. В рамките на дейност 10 ще се закупи система от хардуер и софтуер – миникомпютри (миникомпютри от типа Notebook) с вграден софтуер, в т.ч., за киберзащита, включващи и дигитална писалка за полагане на подписи върху констативните протоколи от проверките на място от проверяващи от страна на АЗ и представителите на работодател, социален партньор, обучаваща организация и др. Чрез устройствата ще се дигитализира процесът по техническа и финансова проверка на място по договори за обучение и заетост, както и проверки на дейността на ДБТ и филиалите към тях. Ще се използват предварително зададени форми на констативни протоколи и други документи, утвърдени от АЗ, като ще се постигне драстично ограничаване на документите на хартиен носител и улесняване работата на проверяващите служители на АЗ. В по-нататъшното развитие на ИС „Национална база данни” и модул „Проверка” устройствата ще бъдат ценен и важен инструмент за попълване на информацията, когато ще има единна система за въвеждане на информация, на база на която ще се извеждат документи за подпис от проверяващи и проверени лица. 808 304.11 0.00
Дейност 11 „Актуализация, разширяване и надграждзане на електронен модул „Личностен профил на търсещо работа лице”: С тази дейност се цели постигане на надеждна работоспособност на електронния модул при многократно нарастване на обема от данни в централната база данни и значително увеличаване на онлайн заявките към нея, както и актуализация в съответствие с нормативни промени и нови потребности на търсенето и предлагането на труд. Използването на този инструмент от трудовите посредници в работата с търсещите работа лица е от изключителна важност за задълбочаване на персонализирането на услугите в публичната служба по заетостта. Модул „Личностен профил на търсещо работа лице” е WEB-приложение, достъпно през Интернет браузер, което е изградено от няколко основни компонента, които работят в тясна взаимовръзка и осигурява стандартизиран обмен на данни с външни системи. Модулът съдържа компоненти за: обмен на данни с Национална база данни (НБД), създаване и актуализация на Личностен профил на търсещо работа лице, специфични инструменти за създаване на Личностен профил, използване на компетентностни стандарти от MyCompetence, създаване и актуализация на план за развитие, еuropass CV от MyCompetence, инструменти за оценка на компетенции от MyCompetence, електронни обучения в MyCompetence, извеждане на Личностен профил. Web-приложението включва стандартни компоненти като управление на общи номенклатури, формуляр за обратна връзка, карта на сайта, възможност за извеждане на статистическа информация за потреблението, управление на потребители, както и за публикуване на актуална информация и новини, електронно обучение на служителите, работещи с него. Модулът е разработен и внедрен в периода 2016 - 2017 г. и набира все повече ползватели, не малка част от които регистрирани безработни и търсещи нова работа заети лица – клиенти на Агенцията по заетостта. Платформата MyCompetence предлага много възможности, както за гражданите, в качеството им на търсещи работа, професионално или личностно развитие на умения, но и на представители на бизнеса, в ролята на работодатели. В платформата от 2018 г. насам са направени множество доработки за разширяване на обхвати и видовете информация и услуги. В тази връзка, е необходимо и разширяването и надграждането на вече съществуващия модул за връзка между платформата MyCompetence и Информационната система НБД, което е свързано и с прилагане на технологични решения за прехвърляне на административни и спомагателни функции и процеси в инфраструктурна среда на АЗ. От изключителна важност за активно поведение на търсещото работа лице, както и от страна на трудовия посредник, е адаптирането и осъвременяването на модула и компонентите му. Тази потребност за актуализация е продиктувана от текущите промени на трудовия пазар, потребностите от подкрепа за търсещите работа лица, нормативни и други промени, включително породени от здравната и икономическата криза. 151 080.00 0.00
Дейност 12 Организация и управление : Реализирането на проекта ще бъде сериозно предизвикателство пред Агенция по заетостта, въпреки натрупания значителен опит и създадения административен капацитет през първия и втория програмни периоди от членството на Република България в ЕС. Поради големия им обем и спецификата на предлаганите дейности, ще се създаде екип, включващ и експерти извън щата на АЗ, притежаващи необходимите знания и умения в сферата на информационните технологии и подготовката на обществените поръчки. 1 228 570.64 82 697.10

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.