Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 55 103 дървета
English

Програма: Всички

Район за планиране: Всички

Описание

Съгласно определените по чл. 30 към Наредба №7/1999 г., райони за оценка и управление на качеството на атмосферния въздух, Община Смолян попада в район, в който нивата на замърсител ФЧП10 превишават установените норми и/или нормите плюс определените допустими отклонения от тях. В Заповед № РД-969/21.12.2013 г. на министъра на околната среда и водите е утвърден списък на районите за оценка и управление качеството на атмосферния въздух. В България има 28 общини с нарушено качество на въздуха по показател ФПЧ10 и NOx. Това са общини, на чиито територии има разположени пунктове за мониторинг, данните от които се докладват ежегодно на Европейската комисия, съгласно изискванията на Директива 2008/50/ЕО и са обект на наказателна процедура по Нарушение № 2010/2109 за неспазване на нормите за съдържание на ФПЧ10 в атмосферния въздух, която вече е в съдебна фаза. Една от тези общини е и община Смолян, където са отчетеният брой превишения на пределно допустимите стойности на „средногодишна концентрация на ФЧП10“ и „средногодишни нива на ФЧП10“. За намаляване на замърсяването с ФПЧ10, Община Смолян е разработила и изпълнява Програма и план за действие с обхват 2015 – 2020 г. Реализирането на настоящето проектно предложение ще осигури разработването на качествена програма, дисперсно моделиране, план за действие и технически, финансов и екологичен анализ. Така подготвените документи адресират основните източници на замърсяване на атмосферния въздух, с което ще се подпомогне постигането на специфичната цел по приоритетна ос 5 на ОПОС 2014-2020 г. Изпълнението на проектните дейности ще осигури и основа, подпомагаща избора на адекватни към местните условия мерки за подобряване КАВ. В съответствие с чл.37, ал.4 от Наредба 12/2010 г. в районите, в които е налице превишаване на установените норми се изготвят комплексни програми за достигане на установените норми за всеки отделен замърсител.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Дейност 1. Подготовка на проектно предложение: В рамките на настоящата дейност е включено подготовката на всички документи, анализи, проучвания и данни, необходими за реализиране на проектното предложение. В изпълнение на дейността са разработени: Проектното предложение; Бюджет на проекта, съответстващ на образеца на бюджет на проектното предложение в ИСУН 2020; Анализ относно остойностяването на дейностите, включени в проектното предложение, който съдържа информация въз основа на какви документи, анализи, проучвания са остойностени дейностите по проекта. Оказано е съдействие при подготовката на: Декларация за запознатост с определението за нередност и измама; Въпросник за оценка на капацитета на бенефициента; Декларация за съгласие данните от статистическите изследвания, необходими за кандидатстване, оценка на проектните предложения, мониторинг, измерване и отчитане на резултатите от изпълнението и контрола по изпълнението за периода на действие на ОПОС 2014-2020 г. Декларация по образец за съгласие кореспонденцията с Управляващия орган, както и други документи, идентифицирани в процеса по подготовка на проектното предложение; Предоставена е и експертна помощ в хода на подготовка на проектното предложение и кандидатстване. Основни стъпки: Избор на изпълнител; Сключване на договор с определения изпълнител; Практическа реализация на дейностите, предмет на договора; Проверка на постигнатите резултати от страна на Възложителя; Приемане работата на Изпълнителя. За подготовката на проектното предложение е подписан Договор ПНО-ОП-18.12.2018 г. с предмет „Подготовка на проектно предложение и съпътстващи документи във връзка с кандидатстване на Община Смолян по процедура за предоставяне на БФП № BG16M1OP002-5.002 „Разработване/актуализиране на общинските програми за качество на атмосферния въздух“ по приоритетна ос 5 на ОПОС 2014-2020“ на стойност 21 500 лв. без ДДС. 25 800.00 25 800.00
Дейност 2. Подготовка на документация за възлагане на обществени поръчки за избор на изпълнител: Изготвянето на документацията за възлагане на обществената поръчка ще бъде възложено на външен изпълнител/експерт по обществени поръчки. Изпълнението на настоящата дейност ще се възложи на външен за общината изпълнител, които ще бъде определен при спазване разпоредбите на ЗОП и ППЗОП. Изпълнителят ще бъде отговорен за изготвянето на документация за избор на изпълнител за Разработване на общинска програма по чл. 27 на Закона за чистотата на атмосферния въздух за намаляване нивата на ФЧП10 и за достигане на утвърдените норми за КАВ за община Смолян и Подготовка на документи, необходими за провеждане на процедура по екологична оценка и/или оценка на съвместимост. Изпълнителят по настоящата дейност следва да изготви: Указанията и образците на документи; Методика за определяне на комплексна оценка на офертите (в случай на икономически най-изгодната оферта, която се определя чрез критерий „оптимално съотношение качество/цена“ съгласно чл.70, ал.2, т. 3 от ЗОП); Проект на договор; Техническа спецификация и др. документи, необходими за провеждане на поръчката. Основни стъпки: Избор на изпълнител; Сключване на договор с определения изпълнител; Практическа реализация на дейностите, предмет на договора; Проверка на постигнатите резултати от страна на Възложителя; Приемане работата на Изпълнителя. В съответствие с Насоките за интегриране на политиката по околна среда и политиката по изменение на климата (ПОС и ПИК), в рамките на проектното предложение ще се проучат възможностите за възлагане на зелена обществена поръчка. 7 200.00 6 000.00
Дейност 3. Разработване на общинска програма за намаляване нивата на ФЧП10 и за достигане на утвърдените норми за качество на атмосферния въздух за община Смолян: Програмата следва да осигури намаляване нивата на замърсителите на въздуха на територията на Община Смолян и достигане на нормите за ФПЧ10, намаляване на здравния риск, контрол на мероприятията за намаляване замърсяването от опесъчаването и хигиенизирането, битовото отопление, транспорта и строителните дейности, дейностите, формулиране на мерки за подобряване качеството на атмосферния въздух. Като неразделна част от програмата следва да се разработи и план за действие (за пет годишен период), указващ мерките, които трябва да бъдат предприети, като се направи технически, финансов и екологичен анализ на всяка от тях. Програмата следва да съдържа всички задължителни реквизити, определени в секторното законодателство в т.ч.: оценка върху нивата на замърсителите/намаление на годишните емисии в резултата на приложената мярка (тона/година); определяне и използване на количествени показатели; прогнозните разходи и източниците на финансиране за изпълнение на мерките в плана за действие към програмата и т.н. Програмата следва да се разработи в синергия с Плановете за устойчива градска мобилност и резултатите от приключили проекти, както и целите за укрепване на капацитета в дългосрочен план във връзка със заключенията от проекта Air Implementation Pilot на ЕАОС и ГД „Околна среда“ на ЕК, приложими за територията на общината. Дисперсионното моделиране се разработва на базата на анализите и оценките на емисиите, (включително на базата на прогнозна информация за бъдещата дейност), като оценява приноса на отделните източници на замърсяване (промишленост, битово и обществено отопление, транспорт, фон и др.) към нивата на замърсяване на атмосферния въздух по показател ФПЧ10. Дисперсионното моделиране ще бъде извършено, както за базовата (референтна) година, така и прогнозно за междинна година и за годината в която се предвижда да бъде постигнато съответствие с нормативните изисквания. Моделирането следва да отчете и конкретните климатични условия в района на Общината, влиянието на топографията, вертикалното смесване на въздушни маси, релефа и т.н. Дисперсионното моделиране следва да се съобрази, както с действащата секторна нормативна рамка, така и с Инструкцията за разработване на програми и раздел I от Приложение №15 на Наредба №12/15.07.2010 г., и Методика за определяне разсейването на емисиите на вредни вещества от превозни средства и тяхната концентрация в приземния атмосферен слой. За да отговори адекватно на изискването за представяне на прогнозни разходи за реализация на мерките, посочени в плана за действие (с пет годишен период) към програмата, Изпълнителят следва да се извърши технически, финансов и екологичен анализ на предложените мерки. Техническата оценка на мерките следва да покаже необходимостта от тяхното изпълнение към постигане на очаквания ефект за намаляване на замърсяванията, като в същото време предложи анализ за ефективността на очаквания резултат. Финансовата оценка остойностява финансовата „тежест“ на мерките, необходима за тяхното реализиране, като подпомага адекватното дефиниране на възможните източници на финансиране. По този начин ще се отчете допустимостта на предвижданите разходи, спрямо предложеният финансов източник, което ще осигури гъвкаво и ефикасно разпределение на разходите по финансови източници. Екологичната оценка представя възможност за адекватното определяне на очаквания екологичен ефект за всяка от предложените мерки, както и за ясното и конкретно дефиниране чрез измерими индикатори. Определените цели може да бъдат постигнати по различни начини, които трябва да бъдат идентифицирани, оценени и сравнени. Оценката и сравнението трябва да включват екологичните, технически, организационни и финансови аспекти на всяка алтернатива. Основни стъпки: Избор на изпълнител; Сключване на договор с определения изпълнител; Практическа реализация на дейностите, предмет на договора; Проверка на постигнатите резултати от страна на Възложителя; Приемане работата на Изпълнителя. 216 000.00 213 000.00
Дейност 4. Провеждане на процедура по екологична оценка и/или оценка на съвместимост: Дейността включва подготовка на документи, необходими за провеждането на процедура по екологична оценка и/или оценка на съвместимост по реда на Глава VI от Закона за опазване на околната среда и/или по чл. 31 от Закона за биологичното разнообразие, Наредба за условията и реда за извършване на екологична оценка на планове и програми и Наредба за условията и реда за извършване на оценка за съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с предмета и целите на опазване на защитените зони, при необходимост на разработеният проект на Програма. Съгласно чл. 86, ал. 4 от ЗООС, ДЕО по правило се изготвя като самостоятелен документ, с изключение на случаите, когато по реда на специалния закон, уреждащ приемането му, се изисква екологичната оценка да бъде представена като част от самия п/п, наречена „екологична част към п/п“. Съдържанието на ДЕО е регламентирано в чл. 86, ал. 3 от ЗООС и то съответства на чл. 5 и Приложение І от Директивата за ЕО. Освен това, в чл. 17, ал. 1-3 от Наредбата за ЕО се уреждат изискванията към формата и към документите, които следва да бъдат включени/да придружават ДЕО. При разработване на екологичната оценка следва да се: • разгледа евентуалното развитие на аспектите на околната среда без прилагането на програмата (т.нар. ”нулева” алтернатива); • анализират вероятните значителни въздействия върху околната среда и човешкото здраве, в т.ч. вторични, кумулативни, едновременни, краткосрочни, средносрочни и дългосрочни, постоянни и временни, положителни и отрицателни последици от осъществяване на предвижданията на плана на действие, в т.ч. и по отношение на територията на други държави; • предложат адекватни мерки за предотвратяване, намаляване и възможно най-пълно отстраняване на неблагоприятните последствия върху околната среда. • Предложат мерки в програмата, които са мотивирани, в т.ч. и по отношение на очакваните резултати от прилагането им. След преценка на входящата информация се прави определяне на обхвата на Екологичната оценка, съгласно ЗООС и Наредбата за условията и реда за извършване на екологична оценка на планове и програми и Наредбата за условията и реда за извършване на оценка за съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с предмета и целите на опазване на защитените зони. Информацията, която трябва да бъде предоставена с ЕД, е дефинирана в Приложение І на Директивата за ЕО, като степента на детайлност се определя на етапа на определяне на обхвата. Информацията, която следва да бъде предоставена на КО, трябва да съдържа данни за: основните цели и приоритети и очакваните резултати от изпълнението на п/п; програмата за прилагането на п/п; връзката на конкретния п/п с други, вече одобрени, п/п и т.н. Съобразявайки се с гореизложеното и с цел осигуряване на синергия между различните дейности на проектното предложение, настоящата дейност ще бъде изпълнена от избраният изпълнител по Дейност 3. Разработване на общинска програма за намаляване нивата на ФЧП10 и за достигане на утвърдените норми за качество на атмосферния въздух за община Смолян. Дейностите по провеждане на процедура по екологична оценка и/или оценка на съвместимост по реда на Глава VI от ЗООС и/или по чл. 31 от ЗБР ще бъдат съобразени изцяло с действащото секторно законодателство, като държавните такси за провеждане на процедурата в размер на 500 лв. са за сметка на Бенефициента. 7 700.00 0.00
Дейност 5. Организация и управление на проекта: Обхватът на проектното предложение съдържа дейности различни по своя характер, специфика и обем, което предполага използването на експертна помощ със специфични области на познания, експертиза, опит и квалификация, като инструмент за успешното изпълнение. За тази цел е се предвижда използването на екип за управление на проекта. Бенефициентът със заповед ще сформира екип за управление на проекта (ЕУП), изцяло съставен от служители на общината през първият месец от изпълнение на проекта, който е заложен индикативно като месец март 2019 г. Дейността на ЕУП ще продължи до окончателното приключване на проекта, удостоверено с одобрен окончателен доклад от УО на ОПОС 2014-2020 г. Членовете на ЕУП ще бъдат назначени в съответствие с изискванията на ПМС 189/28.07.2016 г. и приложимите нормативни документи. Структурата на екипа за управление се състои от следните експерти: Ръководител проект, Координатор проект, Специалист КАВ, Юрист по проекта, Специалист Счетоводство и Финанси. Така създадената динамична структура на управление осигурява допълнителна гаранция за постигане високо качество и удовлетвореност от резултатите, като осигурява и недопускане на смесване и припокриване на функциите и задачите както между отделните членове в ЕУП. Начин на приемане на работата, механизми за контрол най-общо могат да се опишат, чрез предвидените от Бенефициента мерки по качеството, обхващащи организационната структура на екипа, методите, процесите и ресурсите, необходими за реализиране и управление на качеството за всяка една от дейностите. По този начин ще се осигури проследяване на жизнения цикъл на всяка една дейности и на проекта, като цяло. Целта на мерките за управление на качеството е да регламентират всяка от дейностите, така, че да се гарантира качествено управление на процесите по реализация на проектното предложение с цел постигане на очакваните резултати и индикатори. На всеки етап от изпълнението на дейностите ще се извършва задължителен контрол, проверка и оценка на постигнатите резултати за съответствие с дефинираните изисквания и критерии. Контролът се извършва планирано или избирателно, като проверката започва във възможно най-ранна фаза, тогава, когато се изчиства стратегията за реализация. Превантивните са тези които се извършват преди започване на съответния етап или дейност, докато откриващи са тези които се прилагат паралелно с изпълнението на етапите/дейностите. Контролните процеси включват: процедури за упълномощаване и одобрение, разпределение на отговорности, съгласуване и потвърждения, проверки на текущо изпълнение, проверки на операции, процедури и дейности, наблюдение. Ситуацията включва лична и професионална почтеност и етични ценности на екипа, компетентност, философия и стил на управление, организационна структура и политики и практики наложени от Бенефициента. От така дефинираните мерки се очаква да се постигне високо качество на изпълнението за всяка от дейностите по проекта, при ефективно планиране и извършване на качествени оценки и разпределение на ресурсите. Основни стъпки: Определяне на служители на Бенефициента за членове на екипа; Практическа реализация на дейността; Практическа реализация на механизмите за контрол; Приемане работата на екипа. Индикативна дата за подписване на АДБФП е м. март 2019 г. Наемането на служителите на Бенефициента и определяне на възнагражденията им ще се извърши при спазване разпоредбите на приложимото секторно законодателство, Постановление № 189 от 28 Юли 2016 г. за определяне на национални правила за допустимост на разходите по програмите, съфинансирани от Европейските структурни и инвестиционни фондове, за програмен период 2014 - 2020 г. Индикативното определяне на възнагражденията на експертите от ЕУП представено към „Анализът, относно остойностяването на дейностите, включени в проектното предложение“. 28 464.80 16 753.20
Дейност 6. Мерки за информация и комуникация: Настоящата дейност ще се реализира при пълно спазване на изискванията и правилата на Европейския съюз за информация и комуникация, Насоките за информация и комуникация на проекти, финансирани по ОП „Околна среда 2014 - 2020 г.“, Приложение XII на Регламент (ЕС) № 1303/2013 и приложимото секторно законодателство, указания, ръководства и добри практики. Бенефициентът не само ще приложи подходящи мерки за публичност и информираност, но и ще разработи стратегия за публичност по проекта и ще организира провеждането на публична кампания за популяризиране резултатите от проекта, което ще обхване целия период на изпълнение на дейностите и ще осигури популяризиране приноса на фондовете на ЕС и на оперативната програма. В тази връзка е предвидено изпълнението на следните меки: • регулярно поместване на информация за проекта на интернет страницата на Бенефициента; • публикуване на банер на интернет страницата на Бенефициента с линк към сайта на ОПОС; • изработени и отпечатани плакати, съдържащи информация за проекта; • проведени публични събития за популяризиране на проекта – една пресконференция при стартиране на проектните дейности и една заключителна пресконференция за представяне на постигнатите резултати; Дейностите по информация и комуникация ще включват като минимум мерките и реквизитите, съгласно Приложение № 2 „Единен наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020 г.“ към Националната комуникационна стратегия. Спазването на изискванията за информация и комуникация ще бъде следена при реализирането на всяка една от проектните дейности. 2 280.00 216.00

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.